Jätin punaisen lihan pois ruokavaliosta, nyt olo on voimaton ja väsynyt.
Luulin, että olosta tulisi energisempi. Itselle kävi juuri päin vastoin. Missähän on vika? Ei houkuttaisi enää palata punaiseen lihaan, mutta mietityttää, jos olo on aina väsynyt. Onko tämä, että keho ei ole vain tottununt?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli sellainen olo kun söin karkkia ja jätin ne pois niin tuntui että metriäkään ei jaksa kävellä. Energiatasot meni aivan nolliin eikä askel noussut enää lenkillä. Heti jos syön karkkia niin olen lenkillä energisempi seuraavana päivänä. Aika jännä juttu.
Suksi kuuseen!!
Vierailija kirjoitti:
Minulla tuli sellainen olo kun söin karkkia ja jätin ne pois niin tuntui että metriäkään ei jaksa kävellä. Energiatasot meni aivan nolliin eikä askel noussut enää lenkillä. Heti jos syön karkkia niin olen lenkillä energisempi seuraavana päivänä. Aika jännä juttu.
Onko kyse miten nopeasta vaihtelusta? Eli onko kyse siitä, että kroppa ei ehdi tottua vähäsokerisempaan ruokavalioon ja sitten taas syötkin karkkia, joka nostaa energiaa? Vai onko kyse esimerkiksi siitä, että saat karkista tarvitsemiasi hiilihydraatteja?
Kuinka pitkään olit syömättä karkkia yhtäjaksoisesti ja kauan uupumus kesti?
Vierailija kirjoitti:
Kerro nyt päivän ruokavaliosi. Muuten tämä keskustelu on ihan yhtä tyhjän kanssa. Tarvitaan tarkalleen ruoka-aineet ja niiden painot. Kalorit voivat todella huomaamatta tippua, kun luopuu punaisesta lihasta. Lisäksi proteiinin saanti saattaa radikaalisti vähentyä, mikäli ei syö esimerkiksi kanaa tai kalaa. Ja tätä listaa voi jatkaa pidempäänkin.
Oleellista on myös, että kuinka pitkään olet ollut syömättä punaista lihaa?
Laitoinkin tuossa aiemmassa viestissä päivän syömisiä. En punnitse ruokia, joten en valitettavasti tiedä määrää. Aloitin tämän pääsiäisen jälkeen. ap
Vierailija kirjoitti:
Syön kanaa/kalaa 1-2 kertaa viikossa. Sen lisäksi yleensä lounaaksi kasvisose/sosekeittoa ja ruisleivän kasviksilla. Päivälliseksi kasviswokkia/pastaa tai kasvispihvejä perunasosella/perunalla. Iltapalaksi ruisleipä kasviksilla. Niin ja aamupalaksi puuroa marjoilla.
ap
Tosi ravinnotonta ruokaa. Ala syömään sitä lihaa.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Jos ei saa punaista lihaa niin testot laskee, halut laskee, eikä edes seiso niin hyvin.
Ihan saman olen huomannut. Monta kertaa ajauduin tuohon tilaan kunnes viimein huomasin, että se aina johtui liian vähästä punaisen lihan syömisestä. Viimeksi kun koitin jättää lihatuotteet vähemmälle, niin siitä seurasi väsymystä, treeniteho tippui huomattavasti ja aamuerektiot katosivat kokonaan. Myös niveliä alkoi särkemään ja polvia kolotti niin paljon, että kyykkääminen piti jättää väliin.
Treenaan aika kovasti, joten sekin varmasti vaikuttaa ruokavaliovaatimuksiin. Alapeukkuja varmasti satelee naisilta, mutta te ette tiedä kokemuksesta kuten me miehet. Ettekä koskaan tulekaan tietämään.
En oikein jaksa uskoa, että syynä väsymykseesi olisi punaisen lihan puute. Oma kokemukseni ja mitä olen muiltakin kuullut on, että lihan pois jättämisellä olisi ihan päinvastainen vaikutus. Raudan puute voi olla kyllä, mikä sinua väsyttää ja naudanlihan pois jättäminen on ollut viimeinen pisara siinä. Rautaa on kyllä paljon muuallakin kuin punaisessa lihassa, esim. tummanvihreissä kasviksissa. Itse vaihdoin vegaaniruokavalioon viime syksynä ja ensimmäinen muutos olossani oli energisyys. Minä kyllä korvaan lihan kasvisproteiinilla, syön monipuolisesti muutenkin ja otan purkista b- ja d-vitamiinia. Sinun kannattaisi hakeutua verikokeisiin, joissa selvitettäisiin onko jotain puutoksia. Varmasti pääset, kun kerrot, että olet tehnyt ruokavaliossa muutoksia ja olosi on vetämätön. Tsemppiä!
Vierailija kirjoitti:
Syön kanaa/kalaa 1-2 kertaa viikossa. Sen lisäksi yleensä lounaaksi kasvisose/sosekeittoa ja ruisleivän kasviksilla. Päivälliseksi kasviswokkia/pastaa tai kasvispihvejä perunasosella/perunalla. Iltapalaksi ruisleipä kasviksilla. Niin ja aamupalaksi puuroa marjoilla.
ap
Sulta puuttuu proteiini melkein kokonaan vai sisältääkö sosekeittosi esim. papuja? Onko kasvispihvit tehty raastetuista vihanneksista vai onko niissä papuja, soijarouhetta, linssejä, tofua tms? Mene vaikka vegaanihaasteen sivulle. Siellä on paljon reseptejä, jotka on koostettu oikein. Testaile niitä reseptejä. Et voi elää siten, että jätät vain lihan pois etkä ota mitään proteiinilähdettä tilalle. Voi olla, että tarvit myös lisää rasvaa. T. kasvissyöjä vuodesta 2005
Vierailija kirjoitti:
ap
Kuulostaa mahdollisesti aika vähäiseltä. Oletko huolehtinut siitä, että saat kasvispäivinä riittävästi proteiinia ja energiaa muutenkin? Esimerkiksi naudan jauheliha sisältää jo 400g n.900kcal eli jos tämän vaan tiputtaa pois, niin energiasta karsiutuu todella suuri määrä. Myös proteiinia sama määrä sisältää n. 70g.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Jos ei saa punaista lihaa niin testot laskee, halut laskee, eikä edes seiso niin hyvin.
Ihan saman olen huomannut. Monta kertaa ajauduin tuohon tilaan kunnes viimein huomasin, että se aina johtui liian vähästä punaisen lihan syömisestä. Viimeksi kun koitin jättää lihatuotteet vähemmälle, niin siitä seurasi väsymystä, treeniteho tippui huomattavasti ja aamuerektiot katosivat kokonaan. Myös niveliä alkoi särkemään ja polvia kolotti niin paljon, että kyykkääminen piti jättää väliin.
Treenaan aika kovasti, joten sekin varmasti vaikuttaa ruokavaliovaatimuksiin. Alapeukkuja varmasti satelee naisilta, mutta te ette tiedä kokemuksesta kuten me miehet. Ettekä koskaan tulekaan tietämään.
Ei tule alapeukkuja, mutta seisokkiin sen verran että sianläski syötynä on hyvä seisottaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tosi ravinnotonta ruokaa. Ala syömään sitä lihaa.
Syöt kyllä todella vähän. Itse olen jättänyt vuosi sitten punaisen lihan pois, mutta syön päivittäin kalaa tai kanaa 1-2 kertaa päivässä+ käytän maitotuotteita ja kananmunaa. Elimistösi saa liian vähän energiaa ja se näkyy sitten pitemmän päälle hyvinvoinnissa, hiuksissa ja lihasmassassa. Ihan hyvin ilman punaista lihaa pystyy hb:n pitämään ylhäällä ilman punaista lihaakin, edes rautalisää ei tarvitse. Vitamiinilisä, etenkin D-vitamiini ja kalkki on jokaiselle naiselle tarpeen kun ikää on 30+
N-40
ap