Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joko nyt kerrostalo asukeille alkais omakotitalo isolla pihalla maistumaan?

Vierailija
12.05.2020 |

Saattaa olla uusi aalto tulossa, jolloin etätyöskentelyä jatketaan vuoden loppuun ja niiden lasten koulu saattaa olla myöskin syyslukukauden kiinni.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/etatyoajan-pitkittyminen-saa-ihmiset…

Kommentit (257)

Vierailija
101/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se omakotitalon työleiri ole tässä koronan aikana tainnut miksikään muuttua. Vai eikö koronan takia sada enää koskaan lunta? Tai lopettaako ruoho kasvamisen? Eikö taloa pidä enää huoltaa mitenkään? jne. Edelleenkin asun mielummin kerrostalossa ja käännän aamulla kylkeä kun ap lähtee kolaamaan pihaa. Töihin lähtiessä ajan lämpimästä parkkihallista pihalle ja siltä pihalta on huoltoyhtiö käynyt tekemässä lumityöt.

Mikä ihmeen työleiri jollain on mielessä omakotitalosta puhuttaessa? Viime talvena sai tehdä tasan kaksi kertaa lumityöt ja nekin tekee 15 minsassa ja ottaa hyötyliikuntana. Robotti ajaa nurmikon. Kukat kasvaa penkissä itsekseen, kun on kerran laittanut, samoin hedelmäpuu. Salaatti kasvaa helposti, kun vähän kastelee. Muuta ei paljon uudessa talossa tarvitsekaan tehdä. Kaivot katsoo pari kertaa vuodessa ja räystäät samoin. Rennompaa tää on kuin kerrostalossa, eikä kukaan valita yhtiökokouksessa tai muutenkaan.

Ei ole tainnut kovin montaa vuotta vielä kulua? Talvet on erilaisia, joinain talvina lumityöt pitää tehdä useasti päivässä. Ei ne kukat ja hedelmäpuut ihan itsekseen kasva, hoitoa välillä vaativat kuten salaattikin. 

Kymmenessä vuodessa on ollut yksi kunnon lumitalvi, että piti tehdä joka toinen päivä. Mutta menee tosiaan kuntoilusta, jota useammankin kannattaisi harrastaa.

2009-2013 on ollut putkeen neljä lumista talvea Etelä-Suomessa.

Vierailija
102/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kolmio myynnissä ja kesäkuussa toivottavasti kaupat tehty yli kaksi kertaa isommasta okt:sta. Itse en olisi KOSKAAN halunnutkaan muuttaa kennosto asuntoon, mutta kun miehen mielestä se on kätevää ja helppoa. Muuta tekemistä iltaisin ei ole kuin katsoa tv:tä tai olla lähibaarissa.

No tuo ei ole kerrostalon vika vaan ihan omaa saamattomuutta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asunut sekä kerrostalossa, että omakotitalossa. Viihdyn nyt aikuisena yksinasuvana huomattavasti paremmin kerrostalossa täällä kaupungin keskustassa, missä joka asia on kävelymatkan päässä. Luontoon pääsee täältäkin , mikäli niin kokee tarvitsevansa. Miksi omakotiasujat eivät ymmärrä, että kaikki eivät nyt vaan siellä omakotitalossa halua asua. Kaikilla kerrostaloasujilla se ei myöskään todellakaan ole varoista kiinni se valinta, ihan vinkkinä niille, jotka väittää, että ei olisi varaa asua omakotitalossa. 

Käsittämätöntä, että joku kokee ylemmyydentuntoa asumismuodostaan, kun se on aika monelle ihan valintakysymys ja makuasia. Molemmissa on puolensa ja kukin asukoon niin kuin tykkää.

Juuri näin. Itse asun omakotitalossa, mutta ei tuota minkäänlaista vaikeutta ymmärtää että osa ihmisistä ei omakotitaloon halua. Ei tämän luulisi olevan niin erikoinen asia. Aina riittää niitä ostajia hyvinpidetyille kerrostaloasunnoille, rivitaloasunnoille ja omakotitaloille.

Vierailija
104/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm no omaa pihaa voi käyttää vaan kesällä kunnolla.

Ei oma talo ole huono ajatus, mutta meitä on vaan kaksi. Emme tarvitse vessan sekä keittiön lisäksi kuin makkarin ja olkkarin, joten kaksio riittää. En yhtään tiedä mitä tekisin ylimääräisiä huoneilla. Vai onko kahden huoneen omakotitaloja?

Vierailija
105/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten jollekin voi olla ongelma se, ettei toista kiinnosta asua jossain lähiössä/maalla? Minä pääsen suoraan ulko-ovesta merenrantaan, miksi ihmeessä haluaisin asua jossain köyhälistön keskellä? 

Mistä lähtien vaan köyhät asuvat kerrostaloissa?

Vierailija
106/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun isossa ok-talossa ja häpeän kaltaisiasi, ap. Mustaat muidenkin maineen.

Vierailija
107/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitä pihaa tarvitaan? En halua riesaksi mitään pihaa.

Lasten ulkoiluun esim? Siis okt:ssa lapset voi ihan tosta noin vaan laskea pihalle ja tehdä itse sisällä töitä - ei tarvitse lähteä vahtimaan niitä puistoon tms... Aikamoinen ajansäästö näin aikoina.

Ja sitten saadaankin niitä otsikoita pihanperän ojaan hukkuneista...

Juu, näitä uutisia onkin ollut ihan sikana viime aikoina... 

Montako sinä tarvitset, että ymmärrät, ettei lapsia pidä jättää omalle pihallekaan valvomatta?

Kaupungissa ei juu, mutta täällä lähiössä lapset leikkii joka pihassa yhdessä ja keskenään 4-vuodesta ylöspäin. Pihoilla on trampolineja, leikkimökkejä, hiekkalaatikoita, metsiköitä... pyöräilevät, pelaavat, keppareilla leikkivät, rakentavat majaa. Ja ei, aikuiset eivät hiihdä perässä, mutta seuraavat kyllä ikkunoista, missä lapset liikkuvat ja huutavat syömään. Lapset viihtyy, aikuiset viihtyy.

Ei meidän lähiössä noin pienet ole yksin. Kuusvuotiaasta voidaan ehkä harjotella itsenäistä ulkoilua hetkittäin mutta neljävuotiaankin olen jättänyt hetkeksi "yksin" ulos vain jos joku naapureista on valvomassa leikkejä (ja hänelle on sopinut hetken katsoa pieniä).

80-luvulla oli vielä toi yksin jättämisen meininki täälläkin, nykyään ei huudeta edes syömään vaan soitetaan ihan puhelimella :)

Näin eräässä Helsingin suuressa lähiössä. Muuten kuulostaa kyllä aika samalta meiningiltä paitsi trampoliineja ei tässä taloyhtiössä ole yhdelläkään leikkipihalla.

Kaikki tuntuu myös viihtyvän, asukkaiden vaihtuvuus on tosi vähäistä.

Vierailija
108/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten jollekin voi olla ongelma se, ettei toista kiinnosta asua jossain lähiössä/maalla? Minä pääsen suoraan ulko-ovesta merenrantaan, miksi ihmeessä haluaisin asua jossain köyhälistön keskellä? 

Joo, tuttu asuu noin 1,5 millin kerrostaloasunnossa eikä todellakaan haaveile omakotitaloasumisesta. 

Vierailija
109/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehei, ei todellakaan. Asuin parikymppiseksi asti jumalattoman isolla tontilla sijaitsevassa okt:ssa (vanhempani asuvat siellä edelleen) ja inhosin kaikkia talon huoltoon liittyviä pakollisia pihatöitä. Niitähän riitti ja riittää. Todellakin nautin kun saan nyt asua mukavasti kerrostalossa ison kaupungin keskustassa. Ei tarvitse huolehtia lumihommista eikä ruohon leikkauksesta ja lehtien haravoinnista jne.  

Vierailija
110/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kyllä ymmärrä, miksi joku haluaa maksaa valurautapannusta parisataa euroa.  Ja vielä kirkuvavärisestä.  Mustan pannun voisin ottaa.  Mitä muuten tekee valurautaisella pannulla vaikka uunivuokaan verrattuna?

Vierailija
111/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehei, ei todellakaan. Asuin parikymppiseksi asti jumalattoman isolla tontilla sijaitsevassa okt:ssa (vanhempani asuvat siellä edelleen) ja inhosin kaikkia talon huoltoon liittyviä pakollisia pihatöitä. Niitähän riitti ja riittää. Todellakin nautin kun saan nyt asua mukavasti kerrostalossa ison kaupungin keskustassa. Ei tarvitse huolehtia lumihommista eikä ruohon leikkauksesta ja lehtien haravoinnista jne.  

Jos asut edelleen samalla paikkakunnalla mitä vanhempasi, niin pääset vielä nauttimaan omakotitalon hommista sitten myöhemmin. Vanhempasi eivät halua muuttaa sieltä minnekään, mutta vaativat lapsiaan tulemaan auttamaan milloin missäkin ongelmassa talon sisällä ja ulkona. Minä olen jo ihan kypsä tilanteeseen, asumismuoto pitää vaihtaa helpompaan jos ei enää itse siinä pärjää. Itkua vaan tihrustetaan alahuuli väppästen, jos edes ottaa muuton puheeksi.

Vierailija
112/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan mulla kerrostalossa iso piha ja lenkkipolku alkaa tontin nurkalta. Maailma on avoinna.

Sama tilanne minullakin ja kelpaa kyllä. 

Vierailija
113/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöljä, omakotitaloasujat ovat köyhiä. Joko asuvat jossain maalla tai esikaupunkialueilla. Helsingin keskustassa asuu lähinnä vain rikkaita. 

Vierailija
114/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, tuttu asuu noin 1,5 millin kerrostaloasunnossa eikä todellakaan haaveile omakotitaloasumisesta. 

Meillä 700 000 euron osake, on meillä omakotitalokin mutta pidetään vuokralla kun ei itse kiinnosta asua syrjässä keskustasta. 

Vierailija
115/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu kiitos ei. Myin heti pois perintötalon ja -mökin.

Vierailija
116/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma kolmio myynnissä ja kesäkuussa toivottavasti kaupat tehty yli kaksi kertaa isommasta okt:sta. Itse en olisi KOSKAAN halunnutkaan muuttaa kennosto asuntoon, mutta kun miehen mielestä se on kätevää ja helppoa. Muuta tekemistä iltaisin ei ole kuin katsoa tv:tä tai olla lähibaarissa.

Jaa, ajattelit siis että pihanlaitto ja talon remontointi tuo paljon sisältöä elämääsi?

Itse asun rivarissa, mutta ei tuo pihan laitto mitenkään erityisen paljon aikaa vie, baarissa en käy koskaan, telkkaria tulee katsottua/koneella pelattua kohtuu paljon ja sitten liikun myös luonnossa ja kyläilen ja harrastan koiraharrastuksia.

Kerrostalossa asuessa voisin tehdä ihan noita samoja asioita, paitsi hoitaa pihaa. Mutta en muuten siitä asumismuodosta tykkää (naapurit, aina sattuu joku häirikkö), jos joku toinen tykkää niin hyvä.

Vierailija
117/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta. Korona häipyy aikanaan, lumityöt ja ruohonleikkuu ovat ikuisia.

Vierailija
118/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen asunut sekä kerrostalossa, että omakotitalossa. Viihdyn nyt aikuisena yksinasuvana huomattavasti paremmin kerrostalossa täällä kaupungin keskustassa, missä joka asia on kävelymatkan päässä. Luontoon pääsee täältäkin , mikäli niin kokee tarvitsevansa. Miksi omakotiasujat eivät ymmärrä, että kaikki eivät nyt vaan siellä omakotitalossa halua asua. Kaikilla kerrostaloasujilla se ei myöskään todellakaan ole varoista kiinni se valinta, ihan vinkkinä niille, jotka väittää, että ei olisi varaa asua omakotitalossa. 

Käsittämätöntä, että joku kokee ylemmyydentuntoa asumismuodostaan, kun se on aika monelle ihan valintakysymys ja makuasia. Molemmissa on puolensa ja kukin asukoon niin kuin tykkää.

Juuri näin. Itse asun omakotitalossa, mutta ei tuota minkäänlaista vaikeutta ymmärtää että osa ihmisistä ei omakotitaloon halua. Ei tämän luulisi olevan niin erikoinen asia. Aina riittää niitä ostajia hyvinpidetyille kerrostaloasunnoille, rivitaloasunnoille ja omakotitaloille.

Kyllä tätä ketjua silmäilleenä panin merkille, että kerrostaloasukkailtakin on dissaaminen omakotiasukkaita kohtaan.

Olen asunut kerrostalossa hetken, kun vanha talo myytiin ja uusi oli rakenteilla, ei ole minulle tarkoitettu se asumismuoto.

Vaikka talo oli ns. hyvällä alueella ja muka hyvin rakennettu, muiden asumisäänet häiritsivät. Isokin parveke oli ikävä kun sinne kantautuivat erilaiset hajut ja äänet naapurista.

Ymmärrän toki, että meillä on erilaisia tarpeita, minulle koti on se paikka jossa viihdyn parhaiten. Oma iso piha on luksusta, en kaipaa hissejä enkä porraskäytäviä, en varsinkaan nyt kun korona jyllää. Ja arvelen, että tämä kestää kauan, rasittaa ajatus, että pitäisi kytätä sopiva aika poistua kotoa ja palata kotiin, vältellä tartuntapelossa naapureita.

On ihana kun saa elää omaa elämää, ei ole sääntöjä, milloin pitää olla hiljaa ja milloin pesee pyykkiä. Saa tehdä juuri niin kuin haluaa.

Vierailija
119/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta. Korona häipyy aikanaan, lumityöt ja ruohonleikkuu ovat ikuisia.

Korona ei häivy, sehän on selvää, rokote tulee, jos tulee, ja sen ottaa ne jotka uskaltavat. Minua ainakin mietityttää nopeasti kehitetyn rokotteen sivuvaikutukset.

Vierailija
120/257 |
13.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pöljä, omakotitaloasujat ovat köyhiä. Joko asuvat jossain maalla tai esikaupunkialueilla. Helsingin keskustassa asuu lähinnä vain rikkaita. 

Juu, talomme arvo noin 520 000 euroa, onneksi on näin köyhä, että voi asua tässä. Kaipaan kyllä kovasti aikaa jolloin asuimme keskustassa kerrostalossa, möykkä kuului joka puolelta, ihmiset heippalaputtivat toisiaan ja aina oli jollakin sanomista jostakin. Nyt se asunto on vuokralla, joku rikas siinä asuu, kun tuntuu asumistukea saavan.

Toki kaipaan myös määräyksiä hiljaisuudesta, joku muu päätti milloin bileeni päättyivät, se oli ihanaa. Nyt on niin surkeaa, kun voimme tanssia vaikka aamuun, jalat väsyvät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi seitsemän