Hansin Matkassa-ohjelma, miksi Laura Huhtasaari noudattaa juutalaista ruokavaliota?
Laura sanoi syövänsä juutalaisen ruokavalion takia, mutta ei käynyt ilmi miksi ihmeessä niin tekee? Eihän hän eikä miehensä edes ole juutalaisia? Mietin, onko tuo joku muotiruokavalio vähän kuin ketoilu vai mitä ihmettä :D
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Ei Huhtasaarella ole aavistustakaan mitä Kosher kokonaisuudessaan pitää sisällään.
Simpsoneita katsomalla mä ainakin olen oppinu tuonkin asian. Ja monta muutakin.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis hänhän kieltäytyi esim. hummerista ja ankeriaasta sen perusteella, mutta ankeriasta olisi kyllä voinut syödä koska kala on sallittujen ruoka-aineiden listalla.
Ei olisi, koska ankeriaalla ei eviä. Vain sellaisia kaloja saa syödä millä on suomut ja evät.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se peura, sekin kiellettyjen listalla ilmeisesti, koska villi- ja petoeläimet on kiellettyjä ja ainakin esim. hirvi ja karhu kiellettyjen listalla. Eli kaikki riista taitaa olla, koska villejähän ne ovat?
Eläimistä saa syödä märehtijöitä, joilla on kaksijakoinen sorkka.
Eiköhän noi säännöt kaksista eri astiastoista eri ruuille jne ole perustunut huonompaan hygieniaan, kosherilla saattoi pysyä terveempänä. Ja jotkut eläimet ja teurastusmenetelmät koettiin samalla tavalla epäpuhtaiksi. Muuten ei käy järkeen.
"Perhaps the most universally publicized principle in Jewish dietary law is that man may eat only certain species of four-legged animals, birds and fish. The notion that certain animals are clean, or tahor, while others are unclean, or tamel, is first seen when God commands Noah to take animals along with him on the ark: Of every clean beast thou shalt take to thee seven and seven, each with his mate; and of the beasts that are not clean two and two, each with his mate.7 Our sages interpret the words clean’ and unclean as references to the animals which in the future would be labelled as [kosher and non-kosher.]2"
Mielenkiintoista, että esim heinäsirkkoja saisi syödä.
https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/8889478/dsilber.pdf?sequenc…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten se peura, sekin kiellettyjen listalla ilmeisesti, koska villi- ja petoeläimet on kiellettyjä ja ainakin esim. hirvi ja karhu kiellettyjen listalla. Eli kaikki riista taitaa olla, koska villejähän ne ovat?
Jos oikein muistan niin märehtijät ja sorkkaeläimet oli kiellettyjä juutalaisilta. Mutta lammasta kuitenkin sai syödä etten tiedä miksi.
Muistat ihan väärin.
Vain osa eläimistä on sallittuja syötäväksi (esim. lehmä, lammas, kana ja kala), kun taas toiset on kiellettyjä (esim. sika, äyriäiset ja hyönteiset). Pääsääntö liharuokien suhteen on se, että eläimen tulee olla nelijalkainen märehtijä ja sillä tulee olla halkinainen sorkka. Esimerkiksi hevonen tai jänis eivät kuulu kosher-ruoka-aineisiin. Sika on kielletyistä eläimistä kuuluisin, mutta se on vain yksi niistä lukuisista eläimistä, jotka kirjataan kiellettyjen joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Koska Laura on Kristitty isolla Koolla, ja Kristityille juutalaiset ovat Herra(n)kansa, jotka eivät tee virheitä.
Minäkin olen harras kristitty, mutta minulle juutalaiset ovat ihan samanlaista kansaa kuin kaikki muutkin, eivät yhtään sen enempää tai vähempää herroja. Miksi nostaisin jonkin vieraan uskonnon harjoittajat itseni yläpuolelle? En ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska Laura on Kristitty isolla Koolla, ja Kristityille juutalaiset ovat Herra(n)kansa, jotka eivät tee virheitä.
Minäkin olen harras kristitty, mutta minulle juutalaiset ovat ihan samanlaista kansaa kuin kaikki muutkin, eivät yhtään sen enempää tai vähempää herroja. Miksi nostaisin jonkin vieraan uskonnon harjoittajat itseni yläpuolelle? En ymmärrä.
Koska he ovat Valittu Kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpöhöpö. Mitään valittuja kansoja ei ole. Kaikki ovat yhtä arvokkaita.
Sienikastikkeessa oli kermaa. Pääruokana lihaa. Eikö tuo ollut kiellettyä samalla aterialla? Ja eikö peura (=villieläin) ollut muutenkin kielletty?
hämmentynyt
Meillä päin ruoka-aineet on merkitty pakkaukseen, että onko ne kosher. Minusta kosher perustuu paljon maalaisjärkeen siinä mitä ruokia on sopiva syödä. Itsekin katson usein onko pakkauksessa merkintä siitä, onko ruoka kosher. Juutalaisille tämä on vakava asia, ja äärimmillään se tarkoittaa sitä esim. liha ja maitotuotteet pitää keittiössäkin käsitellä ihan erikseen. Eri jääkaappi, eri astiat, eri työvälineet ruokien käsittelyyn, eri astianpesukone.
Kun ei kehtaa sanoa, että ei tykkää äyriäisistä, sanoo syövänsä vaan kosher-ruokaa😂😂 se on aikuisen ja lapsenasteelle jääneen ero, että aikuinen kehtaa sanoa kun joku ei maistu.
Miksi Hakkaraisen puhe oli tekstitty, aivan hyvin sai selvää mitä sanoi.
Keksinyt omalle nirsoilulleen hienomman nimen. Voisi vaan sanoa rehellisesti, ettei pidä äyriäisistä. Kosher ei varmasti syö, maidon ja lihan erottaminen on melko hankalaa suomalaisessa ruokakulttuureissa. Se on moido makaronilaatikko, lasagne ja monet muut ruoat.
Vierailija kirjoitti:
Sienikastikkeessa oli kermaa. Pääruokana lihaa. Eikö tuo ollut kiellettyä samalla aterialla? Ja eikö peura (=villieläin) ollut muutenkin kielletty?
hämmentynyt
Niinpä, ei kovin kosher.
Vierailija kirjoitti:
Meillä päin ruoka-aineet on merkitty pakkaukseen, että onko ne kosher. Minusta kosher perustuu paljon maalaisjärkeen siinä mitä ruokia on sopiva syödä. Itsekin katson usein onko pakkauksessa merkintä siitä, onko ruoka kosher. Juutalaisille tämä on vakava asia, ja äärimmillään se tarkoittaa sitä esim. liha ja maitotuotteet pitää keittiössäkin käsitellä ihan erikseen. Eri jääkaappi, eri astiat, eri työvälineet ruokien käsittelyyn, eri astianpesukone.
Kananmunat ovat kosher ja ne ovat myös pareve, mikä tarkoittaa sitä, että niitä voidaan syödä yhtäaikaa maidonmtai lihan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko Raamattua lukenut? Valittu kansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa eli et siis usko Raamattuun jumalan sanana. Erikoinen kristitty olet. Vanhassa testamentissa jumala valitsi abrahamin jälkeläiset valituksi kansaksi.
En ole edes uskovainen ja tiedän tämän asian.
Vierailija kirjoitti:
Ja siis hänhän kieltäytyi esim. hummerista ja ankeriaasta sen perusteella, mutta ankeriasta olisi kyllä voinut syödä koska kala on sallittujen ruoka-aineiden listalla.
Ankerias on kyllä kielletty, koska sillä ei ole suomuja. Vain suomuinen kala on kosher.
Kyllä se Jeesus oli.