Oletko valmis lähtemään töihin ja elättämään perheen jos mies jää kotiin lapsen kanssa?
Kommentit (67)
En pysty elättämään edes itseäni saati miestäni.
-Sofia-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ketjun naiset myös tekee puolet kotitöistä ja antaa isukille joka päivä kaksi tuntia omaa aikaa harrastuksiin? Lisäksi ne eläkemaksut ja miehen kampaajakäynnit ja maksu kodin ja lasten hoitamisesta?
Näitähän palstalla naisillekin vaaditaan.
Vastasin jo toiseen ketjuun sinulle, mutta vastaan vielä tähän.
Noin on sanottu, kun palstalla mies haaveilee vaimon jäävän kokonaan kotiin ilman tuloja. Kenenkään ei kannata jäädä kotiin ilman tuloja loppuiäksi, se on varma tie köyhyyteen. Sen voi välttää vain hoitamalla asiat niin, että kotona olevalla karttuu eläketurva ja muukin omaisuus. Kymmeniä vuosia kestävä kotona olo ei ole verrattavissa vanhempain- tai hoitovapaaseen.
Totta kai sinä maksat miehen elämisen ja kampaajat, ja hoidat puolet kotitöistä.
Niin miehiltäkin vaaditaan. Älä yhtään yritä sössöttää mitään muuta.
Tai sitten maksat kotiinne siivoajan ja lapsenhoitajan, niin että mies pääsee harrastamaan.
Minä hoidin kotityöt ihan kokonaan yksin. Suunnittelin budjetin, sen mukaan ruokalistat ja ostoslistan, tein ruuat, leivoin, neuloin ja ompelin vaatteita koko perheelle, hoidin lapset hyvin, käytin heitä kerhoissa, luin, leikin ja askartelin lasten kanssa, olin ulkona heidän kanssaan pari kolme tuntia päivittäin, pesin pyykit, huolehdin lasten lääkkeistä ja hygieniasta, heräsin yöllä hoitamaan sairastuneita lapsia, vein lääkäriin ja mitä vielä, tuossa oli tärkeimmät näin alkuun. En usko, että mies olisi jaksanut tehdä puoliakaan tuosta, mutta mieheltä en vaatisi yhtään enempää mitä itse tein. Kampaajat maksoin itse, mutta enpä siellä käynyt kuin pari kertaa vuodessa. Jos minä järjestin harrastukset niin, että pystyin harrastamaan kotona, niin onnistuu se mieheltäkin. Harrastuksia hän joutuisi tosin vaihtamaan, mutta kaikkea ei saa.
Se mitä sinä olet neulonut ei liity asiaan mitenkään.
Jos mies jää kotiin, miehen eläminen, kampaajat ja harrastukset maksaa työssäkäyvä nainen.
Ja hoitaa puolet kotitöistä.
Vai nytkö ollaankin sitä mieltä, että myös kotona oleva nainen on pelkkä kodinkone?
Ja mies makaa sohvalla töiden jälkeen?
Tietenkin neulominen liittyy tähän. Itse tehden perhe sai lämmintä vaatetta edullisesti. Käy itse katsomassa, paljonko käsin neulotut villasukat maksavat edes lapselle. Säästyihän siinä miehenkin rahaa, kun vaatteisiin meni vähemmän rahaa. Minun kotona oleminen säästi mieheltä muutenkin, sillä hoitomaksuja ei ollut ja ruokamento oli pienet. Kulut kasvoi reippaasti, kun palasin töihin eli mies maksoi saman mitä ennenkin. Sen lisäksi miehen ajankäyttö mullistui eikä niin hänelle mieleiseen suuntaan.
Sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa tai kokemusta aiheesta, öyhötät taas tapasi mukaan. Keksi itsellesi jotain järkevää tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai ketjun naiset myös tekee puolet kotitöistä ja antaa isukille joka päivä kaksi tuntia omaa aikaa harrastuksiin? Lisäksi ne eläkemaksut ja miehen kampaajakäynnit ja maksu kodin ja lasten hoitamisesta?
Noin on sanottu, kun palstalla mies haaveilee vaimon jäävän kokonaan kotiin ilman tuloja. Kenenkään ei kannata jäädä kotiin ilman tuloja loppuiäksi, se on varma tie köyhyyteen. Sen voi välttää vain hoitamalla asiat niin, että kotona olevalla karttuu eläketurva ja muukin omaisuus. Kymmeniä vuosia kestävä kotona olo ei ole verrattavissa vanhempain- tai hoitovapaaseen.
Totta kai sinä maksat miehen elämisen ja kampaajat, ja hoidat puolet kotitöistä.
Tai sitten maksat kotiinne siivoajan ja lapsenhoitajan, niin että mies pääsee harrastamaan.
Minä hoidin kotityöt ihan kokonaan yksin. Suunnittelin budjetin, sen mukaan ruokalistat ja ostoslistan, tein ruuat, leivoin, neuloin ja ompelin vaatteita koko perheelle, hoidin lapset hyvin, käytin heitä kerhoissa, luin, leikin ja askartelin lasten kanssa, olin ulkona heidän kanssaan pari kolme tuntia päivittäin, pesin pyykit, huolehdin lasten lääkkeistä ja hygieniasta, heräsin yöllä hoitamaan sairastuneita lapsia, vein lääkäriin ja mitä vielä, tuossa oli tärkeimmät näin alkuun. En usko, että mies olisi jaksanut tehdä puoliakaan tuosta, mutta mieheltä en vaatisi yhtään enempää mitä itse tein. Kampaajat maksoin itse, mutta enpä siellä käynyt kuin pari kertaa vuodessa. Jos minä järjestin harrastukset niin, että pystyin harrastamaan kotona, niin onnistuu se mieheltäkin. Harrastuksia hän joutuisi tosin vaihtamaan, mutta kaikkea ei saa.
Jos mies jää kotiin, miehen eläminen, kampaajat ja harrastukset maksaa työssäkäyvä nainen.
Vai nytkö ollaankin sitä mieltä, että myös kotona oleva nainen on pelkkä kodinkone?
Tietenkin neulominen liittyy tähän. Itse tehden perhe sai lämmintä vaatetta edullisesti. Käy itse katsomassa, paljonko käsin neulotut villasukat maksavat edes lapselle. Säästyihän siinä miehenkin rahaa, kun vaatteisiin meni vähemmän rahaa. Minun kotona oleminen säästi mieheltä muutenkin, sillä hoitomaksuja ei ollut ja ruokamento oli pienet. Kulut kasvoi reippaasti, kun palasin töihin eli mies maksoi saman mitä ennenkin. Sen lisäksi miehen ajankäyttö mullistui eikä niin hänelle mieleiseen suuntaan.
Sinulla ei ole mitään järkevää sanottavaa tai kokemusta aiheesta, öyhötät taas tapasi mukaan. Keksi itsellesi jotain järkevää tekemistä.
Edelleenkään sinun kutomisesi eivät liity aiheeseen mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkään sinun kutomisesi eivät liity aiheeseen mitenkään.
Entä jos mies olisi säästänyt vaatekuluissa neulomalla perheelle villasukat, liittyykö se aiheeseen? Tai ylipäätään se, miten kotona oleminen pienentää perheen kuluja?
Kyllähän se niin meni meillä ja aika monessa muussakin perheessä, että jos isä on kotona, äitiä odottaa työpäivän jälkeen toinen työmaa että saa ne päivän sotkut siivottua ja pyykit pestyä.
Meillä mies kyllä laittoi ruokaa, mutta ei se viikon aikana saanut edes robotti-imuria päälle, joten viikonloppu alkoi aina siivousurakalla. Harrastamaankin mies ehti ja ehtii vielä nyt töihin palattuaankin huomattavasti enemmän kuin minä. Yöheräilyt oli myös aika lailla minun vastuulla, kun minä herään herkemmin. Onneksi lapset ei enää siinä vaiheessa kovin paljoa heräillyt.
Ja kyllä, maksoin ison osan meidän menoista, tulojen suhteessa niinkuin tehtiin minunkin ollessa kotona. Nyt kun molemmat on töissä, molemmat maksaa suunnilleen yhtä paljon. Ja työnjakokin sujuu paljon tasaisemmin kun lapset on päiväkodissa eikä kotona sotkemassa.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ois itseasiassa ihanne 😅. Mä jopa tykkään puskea pitkää päivää ja tehdä töitä paljon.
Ai pyyhkien vanhusten pebbuja? Mikäs siinä. Fiksut saa palkkaa jo pienemällä työmäärällä kuin iltoja ja öitä puskemalla 🤭
Juu. En ole pitänyt kuin äitiyslomat+pari, kolme kuukautta kolmelta lapseltamme. Isä on pitänyt muut perhevapaat siihen asti kun lapset olleet n. 1-1,5 vuotiaita, jolloin lähteneet mukavaan pieneen päiväkotiin pienten puolelle. Ihan hyvin on mennyt. Ollaan molemmat n. 3000 brutto/kk ansaitsevia, mies valtiolla ja minä pienellä yksityisellä töissä joten miehen helpompi pitää perhevapaat. En olisi kyllä pidempiä vapaita kaivannutkaan eikä mieskään kun hoito järjestyi hyvin ja kodin läheltä sen lisäksi että työpaikkanikin on lähellä. Miehellä toisessa kaupungissa joten halusi vähän hönkäistä työmatkakulkujen päälle.