Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko valmis lähtemään töihin ja elättämään perheen jos mies jää kotiin lapsen kanssa?

Vierailija
12.05.2020 |

Siinähän se oleellinen tuli otsikossa

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lähtökohtana on se, että jokainen aikuinen elättää itsensä. Siksi ei tarvinnut lasten kanssa kotona ollutta miestä elättää, hän pärjäsi pääomatuloillaan.

Vierailija
42/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tienaa tarpeeksi hyvin sitä varten. Sitä paitsi mies ei suostuisi jäämään kotiin hoitamaan jonkun toisen miehen lasta (on steriloitu).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein näin jo kahdesti, koska mies oli meillä hoitovapaalla. Itse en ollut elätettävänä koska vanhempainvapaalla oli vielä hyvät tulot - jos olisin saanut vähemmän tukea, puolisokin olisi ehtinyt hetken olla selvemmin perheen ainoa elättäjä. Mutta kysymys on älytön. Jos vanhempia on kaksi ja lapsi niin pieni, että vaatii nimenomaan vanhemman huolenpitoa, niin selväähän se on, että töissä käyvän rahat ovat siinä tilanteessa koko perheen rahoja.

Vierailija
44/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uranaiset ja syrjäytyneet miehet olisivat hyvä yhdistelmä.

Mahtaako syrjäytyneellä miehellä olla tarmoa hoitaa lapsi ja koti kunnolla? Se on ihan täysipäiväistä työtä aamusta iltaan ja jos luppoaikaa tuleekin, niin silti pitää olla koko ajan valmiudessa.

Vierailija
45/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, koska haluan että kumpikin tienaa omat rahansa ja ovat taloudellisesti toisistaan riippumattomia.

Vierailija
46/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies piti vasta isyysvapaansa ja oli 6vk kotona, minun puolesta ois voinut olla pitempäänkin. Toki taloudellisesti olisi vähän tiukkaa, mutta kyllä siitä selvittäisiin. Mies ei vaan kestä ajatusta niin pienistä tuloista kun on tottunut ostamaan mitä haluaa.

Vierailija
47/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ketjun naiset myös tekee puolet kotitöistä ja antaa isukille joka päivä kaksi tuntia omaa aikaa harrastuksiin? Lisäksi ne eläkemaksut ja miehen kampaajakäynnit ja maksu kodin ja lasten hoitamisesta?

Näitähän palstalla naisillekin vaaditaan. 

Vierailija
48/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin olen tehnyt jo kolme kertaa. Hyväpalkkaisia molemmat ja vuoron perään 6 kk kotona lapsen/lapsien kanssa kanssa.

Vierailija
49/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tässä nyt oikeasti puhutaan? Vanhempainvapaiden hoitamisesta (ml. kotihoidontuki) vai siitä, että toinen vanhempi jäisi kotiin vielä sen jälkeen, kun em. tuet loppuvat?

Itse olisin mielelläni tehnyt toisen lapsen, jos mies olisi jäänyt pitämään muut vanhempainvapaat kuin äitiysloman. Suomen palkoilla ei sen sijaan olisi voinut elää sellaista elämää, missä toinen on kotona ainakin siihen saakka, kun lapsi menee kouluun.

Vierailija
50/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs uutta aloituksessa on? Sitä tekee moni perhe. Oliko tämä ap:lle joku uutinen vai?

Vierailija
51/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai ketjun naiset myös tekee puolet kotitöistä ja antaa isukille joka päivä kaksi tuntia omaa aikaa harrastuksiin? Lisäksi ne eläkemaksut ja miehen kampaajakäynnit ja maksu kodin ja lasten hoitamisesta?

Vastasin jo toiseen ketjuun sinulle, mutta vastaan vielä tähän.

Noin on sanottu, kun palstalla mies haaveilee vaimon jäävän kokonaan kotiin ilman tuloja. Kenenkään ei kannata jäädä kotiin ilman tuloja loppuiäksi, se on varma tie köyhyyteen. Sen voi välttää vain hoitamalla asiat niin, että kotona olevalla karttuu eläketurva ja muukin omaisuus. Kymmeniä vuosia kestävä kotona olo ei ole verrattavissa vanhempain- tai hoitovapaaseen.

Vierailija
52/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noin on sanottu, kun palstalla mies haaveilee vaimon jäävän kokonaan kotiin ilman tuloja. Kenenkään ei kannata jäädä kotiin ilman tuloja loppuiäksi, se on varma tie köyhyyteen. Sen voi välttää vain hoitamalla asiat niin, että kotona olevalla karttuu eläketurva ja muukin omaisuus. Kymmeniä vuosia kestävä kotona olo ei ole verrattavissa vanhempain- tai hoitovapaaseen.

Totta kai sinä maksat miehen elämisen ja kampaajat, ja hoidat puolet kotitöistä.

Niin miehiltäkin vaaditaan. Älä yhtään yritä sössöttää mitään muuta. 

Tai sitten maksat kotiinne siivoajan ja lapsenhoitajan, niin että mies pääsee harrastamaan. 

Vierailija
53/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ois itseasiassa ihanne 😅. Mä jopa tykkään puskea pitkää päivää ja tehdä töitä paljon.

Entäs nämä kotityöt josta mammat täällä valittaa jatkuvasti? Toinen käy töissä eikä osallistu kotitöihin eikä lapsen hoitoon ollenkaan. Pitäisikö miehen olla vaan kotiorja kun toinen on vaan töissä?

Tottakai se joka kotona on tekee enemmän kotitöitä. Mutta ei työskentely kodin ulkopuolella mitenkään vapauta kotitöistä. Ja lasten kanssa kotona olo on raskasta, joten kuuluu kotihommat sille toisellekin osapuolelle. Mutta siihen en suostuisi, että työpäivän lisäksi tekisin toisen työipäivän kotona. Mies saisi luvan hoitaa lapsen, ruokkia oikealla ruoalla ja tehdä ainakin 60 % kotihommista. Ei niin kuin monet miehet tekee, että pitävät lapsen hengissä, eivät käy ulkona, ruokkivat eineksillä yms. ja koti on kuin pommin jäljiltä ja kaikki hommat tekemättä.

Näin se meiliä meni. Mies oli vain lapsen kanssa ja saattoi pestä pyykit ja laittaa astianpesukoneen päälle. Mä kävin töissä ja sen jälkeen hoidin siivoukset, ruuanlaitto (siis miehelle ja lapselle ruuat seuraavaksi päiväksi), nurmikonleikkuun, takkapuiden haun ja lämmityksen... Niin ja hoidin illat lasta, kun isä kerran oli jo mun työpäivän ajan hoitanut.

Vierailija
54/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta kai sinä maksat miehen elämisen ja kampaajat, ja hoidat puolet kotitöistä.

Tai sitten maksat kotiinne siivoajan ja lapsenhoitajan, niin että mies pääsee harrastamaan. 

Minä hoidin kotityöt ihan kokonaan yksin. Suunnittelin budjetin, sen mukaan ruokalistat ja ostoslistan, tein ruuat, leivoin, neuloin ja ompelin vaatteita koko perheelle, hoidin lapset hyvin, käytin heitä kerhoissa, luin, leikin ja askartelin lasten kanssa, olin ulkona heidän kanssaan pari kolme tuntia päivittäin, pesin pyykit, huolehdin lasten lääkkeistä ja hygieniasta, heräsin yöllä hoitamaan sairastuneita lapsia, vein lääkäriin ja mitä vielä, tuossa oli tärkeimmät näin alkuun. En usko, että mies olisi jaksanut tehdä puoliakaan tuosta, mutta mieheltä en vaatisi yhtään enempää mitä itse tein. Kampaajat maksoin itse, mutta enpä siellä käynyt kuin pari kertaa vuodessa. Jos minä järjestin harrastukset niin, että pystyin harrastamaan kotona, niin onnistuu se mieheltäkin. Harrastuksia hän joutuisi tosin vaihtamaan, mutta kaikkea ei saa.

Vierailija
55/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulla menee koko ajan iloisesti sekaisin äityisraha ja kotihoidontuki. Jälkimmäinen on erittäin pieni ja voi kestää useita vuosia, muistaakseni siihen asti kun apsi menee kouluun? Kyllä, minä kustantaisin sinulle kampaajakäynnin, arvon öliöö! :D

Vierailija
56/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uranaiset ja syrjäytyneet miehet olisivat hyvä yhdistelmä.

Mieheni oli vuorotteluvapaalla. Ei vaikuttanut uraan yhtään mitenkään.

Vierailija
57/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, ois itseasiassa ihanne 😅. Mä jopa tykkään puskea pitkää päivää ja tehdä töitä paljon.

Entäs nämä kotityöt josta mammat täällä valittaa jatkuvasti? Toinen käy töissä eikä osallistu kotitöihin eikä lapsen hoitoon ollenkaan. Pitäisikö miehen olla vaan kotiorja kun toinen on vaan töissä?

Tottakai se joka kotona on tekee enemmän kotitöitä. Mutta ei työskentely kodin ulkopuolella mitenkään vapauta kotitöistä. Ja lasten kanssa kotona olo on raskasta, joten kuuluu kotihommat sille toisellekin osapuolelle. Mutta siihen en suostuisi, että työpäivän lisäksi tekisin toisen työipäivän kotona. Mies saisi luvan hoitaa lapsen, ruokkia oikealla ruoalla ja tehdä ainakin 60 % kotihommista. Ei niin kuin monet miehet tekee, että pitävät lapsen hengissä, eivät käy ulkona, ruokkivat eineksillä yms. ja koti on kuin pommin jäljiltä ja kaikki hommat tekemättä.

Näin se meiliä meni. Mies oli vain lapsen kanssa ja saattoi pestä pyykit ja laittaa astianpesukoneen päälle. Mä kävin töissä ja sen jälkeen hoidin siivoukset, ruuanlaitto (siis miehelle ja lapselle ruuat seuraavaksi päiväksi), nurmikonleikkuun, takkapuiden haun ja lämmityksen... Niin ja hoidin illat lasta, kun isä kerran oli jo mun työpäivän ajan hoitanut.

Meillä odotti lämmin ruoka kotona, kun tulin töistä. Eikä koti,olut kuin pommin jäljiltä. Viikonloppuisin tehtiin yhdessä isommat siivoukset.

Vierailija
58/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkavereistani ainakin neljän mies on jäänyt kotiin hoitamaa lapsia, koska työkavereillani on paremmat tulot kuin miehillään. 

Vierailija
59/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä hoidin kotityöt ihan kokonaan yksin. Suunnittelin budjetin, sen mukaan ruokalistat ja ostoslistan, tein ruuat, leivoin, neuloin ja ompelin vaatteita koko perheelle, hoidin lapset hyvin, käytin heitä kerhoissa, luin, leikin ja askartelin lasten kanssa, olin ulkona heidän kanssaan pari kolme tuntia päivittäin, pesin pyykit, huolehdin lasten lääkkeistä ja hygieniasta, heräsin yöllä hoitamaan sairastuneita lapsia, vein lääkäriin ja mitä vielä, tuossa oli tärkeimmät näin alkuun. En usko, että mies olisi jaksanut tehdä puoliakaan tuosta, mutta mieheltä en vaatisi yhtään enempää mitä itse tein. Kampaajat maksoin itse, mutta enpä siellä käynyt kuin pari kertaa vuodessa. Jos minä järjestin harrastukset niin, että pystyin harrastamaan kotona, niin onnistuu se mieheltäkin. Harrastuksia hän joutuisi tosin vaihtamaan, mutta kaikkea ei saa.

Se mitä sinä olet neulonut ei liity asiaan mitenkään.

Jos mies jää kotiin, miehen eläminen, kampaajat ja harrastukset maksaa työssäkäyvä nainen.

Ja hoitaa puolet kotitöistä. 

Vai nytkö ollaankin sitä mieltä, että myös kotona oleva nainen on pelkkä kodinkone? 

Ja mies makaa sohvalla töiden jälkeen? 

Vierailija
60/67 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki. Tulotkin olisi isommat, mutta se on sivuseikka, koska elämä on mitoitettu niin, että vähempikin raha riittää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan viisi