Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt on taas surmattu vauva Suomessa, nyt 4kk ikäinen

Vierailija
11.05.2020 |

Kamala lukea tällaisia uutisia kun itsellänikin on alle vuoden ikäinen rakas tyttövauva jolle en koskaan vois kuvitellakaan tekeväni mitään vaikka välillä jaksaminen olisikin piipussa.

Voi pientä. 😢

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/cc5f82d3-8898-42e6-8f0d-95864f00406d

Kommentit (586)

Vierailija
281/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en usko tuohon perheapuun. Ainoa asia mikä auttaa on jatkuva monitorointi tai huostaanotto. Asuin nuorempana Helsingissä asuinalueella jossa oli paljon ongelmaperheitä. Joidenkin kanssa ystävystyin. Ei heitä oikeasti kiinnosta mikään apu muutoin kun jos siitä saa jotakin. Mutta heti kun silmä välttää niin tehdään samaa juttua kuin aina ennenkin. Se oli aika hirveää. Väkivalta on paljon läsnä monissa nuorissa ongelmaperheissä. Nuoret äidit ovat ikävä kyllä usein  melko väkivaltaisia lapsiaan kohtaan henkisesti ja /tai fyysisesti eivätkä kuuntele ketään eikä mitään. Mun oma äiti oli myös teiniäiti. Heti kun pystyin muutin pois. Kumpikaan meistä lapsista ei ole hänen kanssaan missään tekemisissä. Lähes 20 vuotta perhe pystyi pitämään kulisseja yllä. Kukaan ei olis uskonut mitä meidän kodin seinien sisällä tapahtui. Ja mun äidistä jäi ikuinen teini vaikka muka oli niin " aikuinen". Kyllä hän muille toki esiintyi huolehtivana äitinä ja puolisona. Kaikkivoipa marttyyri jonka lapset ja mies ovat niin epäkiitollisia. Sitä se varmaan nykyään hokee edelleen ihmisille missä ikinä sitten kulkeekin. 

Kun olet noin fiksu ja filmaattinen ja äitisi vain pelkkä nolla - niin ei sitten mieleen tule antaa anteeksi.

Väitänkin, että olet vielä äitiäsikin tyhmempi ja saamattomampi.

Omat lapseni olen kasvattanut ilman väkivaltaa. Kun odotin esikoistani etsin äidin käsiini. Halusin puhua asiat selviksi ja todellakin antaa anteeksi ja ottaa hänet osaksi elämää uudestaan. Äidin mielestä hän ei ollut tehnyt mitään sellaista että tarvitsisi anteeksiantoa ja ivallisesti vain totesi että mitä sellaisista valitan eikä hän halunnut puhua asiasta. 200 markkaa halusi lainaksi ja pyysi minua maksamaan poikaystävälleen bensat kun olivat vierailulle mun pyynnöstä tulleet. Maksoin bensat ja lainasin sen 200 markkaa hänelle (vaikka olin varma etten sitä rahaa tule näkemään). Erosimme ilman riitaa. Kun se päivä tuli jolloin oli luvannut rahan laittaa mun tilille niin eipä sitä näkynyt. Eikä vastannut puhelimeen. Se oli siinä sitten. Olen viimeiset 25 vuotta ollut ihan onnellinen ilman hänen läsnäoloaan. Mutta nauratti vähän tämä vastaus kirjoitukseeni, se on just sellainen jollaisen voisin kuvitella hänen kirjoittavan:D Varsinkin tuo viimeinen lause. Tyhmä ja saamaton. Kuulin sen hänen suustaan useaan kertaan lapsena...

No etpä todellakaan vaikuta olevan tyhmä tai saamaton. Olet fiksu ja vahva. Toivon onnea elämääsi.

T. Satunnainen lukija

Vierailija
282/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon että oli hoidossa isällään, tuskin isoäitikään tuollaista tekisi!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joku miespuolinen vangittu. Minfossa on mainittu nimikirjaimet. Äiti vaikuttaa minusta vähän omituiselta. Päivitellyt ja kommentoinut noita uutisia facebookissa heti tapahtuneen jälkeen. Mutta voimia hänelle.

Vierailija
284/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joku miespuolinen vangittu. Minfossa on mainittu nimikirjaimet. Äiti vaikuttaa minusta vähän omituiselta. Päivitellyt ja kommentoinut noita uutisia facebookissa heti tapahtuneen jälkeen. Mutta voimia hänelle.

Äidin käytös kuulostaa kyllä todella erikoiselta.

Vierailija
285/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti todennäköisesti on shokkitilassa, silloin voi käyttäytyä todella oudolla tavalla.

Vierailija
286/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joka vuosi - jo 60-luvulta lähtien - maassamme murhataan 60.000 vauvaa.

Eli miksi juuri tuon vauvan murhasta on tehty uutinen ?

Yläpeukkujen määrästä päätellen 5 ihmistä oikeasti luulee, että Suomessa tapetaan 60 000 vauvaa vuodessa...? Eikö se ole enemmän kuin syntyvyys? Ja 1960-luvulta saakka vielä.

Vierailija
287/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tule ikinä ymmärtämään tätä asiaa, että naisesta tulee joku hemmetin pyhä lehmä, kun hän saa lapsen. Äidiksi kelpaamatonta ihmistä ei saa kritisoida, eikä hänen haitalliseen kasvatukseensa puuttua. Asia on nyt vain niin että kyllä niitä väkivaltaisia naisia on, enemmän kuin luullaan.

Sen sijaan että hyssytellään että naisen pitäisi olla empaattinen ja hellä ja kaikkea muuta stereotypiaa, saa vain tällaiset sairaat naiset piiloutumaan sen maskinsa taakse. Äitini on aggressiivinen ja väkivaltainen kaikesta valittaja, enkä voi vieläkään antaa isälleni anteeksi sitä ettei hän tehnyt asialle mitään, kun olin lapsi. Nyt olen rikki. Kaikista vaan ei ole vanhemmiksi. Sukupuoli ei sitä kerro.

Miten tämä liittyy tähän uutiseen? Äiti ei tätä tekoa ole tehnyt.

Kuka sitten?

Aika moni päätteli siitä, kun vangittuna on mies, ettei olisi äiti kyseessä.

Vierailija
288/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sokki? Kun  mummini kuoli tein Faceen päivityksiä ikkunoiden pesemisestä.. joulukuussa sekä linkitin varmaan 5 kertaa Dingon "lakatut varpaankynnet" vaikka en ole Dingo-fani eikä mummikaan ollut.

Vierailija
289/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en tule ikinä ymmärtämään tätä asiaa, että naisesta tulee joku hemmetin pyhä lehmä, kun hän saa lapsen. Äidiksi kelpaamatonta ihmistä ei saa kritisoida, eikä hänen haitalliseen kasvatukseensa puuttua. Asia on nyt vain niin että kyllä niitä väkivaltaisia naisia on, enemmän kuin luullaan.

Sen sijaan että hyssytellään että naisen pitäisi olla empaattinen ja hellä ja kaikkea muuta stereotypiaa, saa vain tällaiset sairaat naiset piiloutumaan sen maskinsa taakse. Äitini on aggressiivinen ja väkivaltainen kaikesta valittaja, enkä voi vieläkään antaa isälleni anteeksi sitä ettei hän tehnyt asialle mitään, kun olin lapsi. Nyt olen rikki. Kaikista vaan ei ole vanhemmiksi. Sukupuoli ei sitä kerro.

Kuka sitten?

Isästä pyörii huhut...

Vierailija
290/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mun sanoneen. Lapset jotka voisivat olla kotonaan eivät ole siellä. Sossut eivät jotenkin tajua ketkä ovat vaarallisia ja nyt onkin ollut taas ollut kahden viikon sisään monta lapsisurmaa Suomessa.

Siis minkälaisina yli-ihmisinä sinä sossuja pidät? Ei kai kukaan nyt hyvänen aika näe päällepäin kuka tulee tappamaan oman lapsensa?

Lastensuojelun sossulla on useimmiten reippaasti yli sata lasta asiakkaana. Kuinka tarkkaan luulet, että nämä sossut pystyvät ennakoimaan kaikki mahdolliset tilanteet, joita lähipiirikään ei ole välttämättä nähnyt?

En tiedä mutta erittäin paljon erehtyvät. Lapsia joutuu huostaan joita oltaisiin voitu auttaa muuten ja näitä ei havaita koskaan jotka tappavat lapsensa.

Tässä puhuu taas ihminen jolla ei ole minkäänlaista käsitystä koko asiasta. Itse olisit varmasti erinomainen sossu!

Kyllä. On mahdotonta osoittaa kuinka monta lasta lastensuojelu on pelastanut esim. kuolemalta. Sen sijaan nämä surulliset tapaukset, joita ei ole pystytty estämään saavat kyllä huomiota ja ihmiset raivoihin. Miten lasu olisi voinut estää tämän jos lapsi ei ollut edes lastensuojelun asiakas? Ihmiset ovat niin käsittämättömän lyhytkatseisia.

Itse ainakin kunnioitan lastensuojelun työntekijöitä äärettömän paljon. Järkyttävä työmäärä, henkisesti kuormittavaa ja palkka onnettoman pieni suhteessa vastuun määrään. Suurin osa ei pystyisi kyseistä työtä tekemään.

Vierailija
291/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka sitten?

Miksi sinä olet päätellyt, että äiti olisi tämän takana?

Vierailija
292/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanokaa mun sanoneen. Lapset jotka voisivat olla kotonaan eivät ole siellä. Sossut eivät jotenkin tajua ketkä ovat vaarallisia ja nyt onkin ollut taas ollut kahden viikon sisään monta lapsisurmaa Suomessa.

Siis minkälaisina yli-ihmisinä sinä sossuja pidät? Ei kai kukaan nyt hyvänen aika näe päällepäin kuka tulee tappamaan oman lapsensa?

Lastensuojelun sossulla on useimmiten reippaasti yli sata lasta asiakkaana. Kuinka tarkkaan luulet, että nämä sossut pystyvät ennakoimaan kaikki mahdolliset tilanteet, joita lähipiirikään ei ole välttämättä nähnyt?

En tiedä mutta erittäin paljon erehtyvät. Lapsia joutuu huostaan joita oltaisiin voitu auttaa muuten ja näitä ei havaita koskaan jotka tappavat lapsensa.

Tässä puhuu taas ihminen jolla ei ole minkäänlaista käsitystä koko asiasta. Itse olisit varmasti erinomainen sossu!

Kyllä. On mahdotonta osoittaa kuinka monta lasta lastensuojelu on pelastanut esim. kuolemalta. Sen sijaan nämä surulliset tapaukset, joita ei ole pystytty estämään saavat kyllä huomiota ja ihmiset raivoihin. Miten lasu olisi voinut estää tämän jos lapsi ei ollut edes lastensuojelun asiakas? Ihmiset ovat niin käsittämättömän lyhytkatseisia.

Itse ainakin kunnioitan lastensuojelun työntekijöitä äärettömän paljon. Järkyttävä työmäärä, henkisesti kuormittavaa ja palkka onnettoman pieni suhteessa vastuun määrään. Suurin osa ei pystyisi kyseistä työtä tekemään.

Jep. Resurssit ovat ihan mitättömiä. Vilja Eerikan jälkeen alettiin panostamaan enemmän ja se jos mikä on surullista, että Suomessa vaadittiin yksi viaton uhri, jotta asiaan herättiin kunnolla... Siltikään ei ole lastensuojelu ihan sellaisissa kantimissa, kuin hyvinvointivaltiossa sen kuuluisi olla!

Vierailija
293/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tapaus on hyvin surullinen. Annetaan Viranomaisille työskentelyrauha. Asian vatvominen ja spekulointi tällä palstalla on täysin turhaa.

Ärsyttää tällaiset palstapoliisit, jotka sanelevat mistä saa puhua ja mistä ei.

Asioista täytyy voida keskustella kunhan ollaan asiallisia. Sillä voidaan ehkä jopa estää vastaavia tapahtumia.

Vierailija
294/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korona ottaa koville.

Vierailija
295/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi sille mitään, mutta musta tuntuu että tällaiset ihmiset ei osaa vastata sen vauvan tarpeisiin.

Mä itse rakastan nukkumista ja tarvitsen sitä paljon.

Olen kuitenkin neljän lapsen äiti, joten mulla pitäisi olla kokemusta univelasta. Mutta kun ei ole. Yhdenkään lapsen kohdalta. Nuorimmilla on vieläpä vain reilu vuosi ikäeroa, mutta univelka on mulle tuntematon käsite.

En vaan usko että mulla on käynyt tuuri neljä kertaa, kaikki on ns. olleet hyviä nukkumaan. Vai olenko vaan tehnyt kaikkien kohdalla aika paljon oikein.

Sun lapsilla ei selvästikään ollut koliikkia, mutta miten ihmeessä ajattelet että se oli omaa ansiotasi? Ei koliikkivauva itke sen vuoksi että "ei osata vastata tarpeisiin".

Anteeksi nyt mutta kuulostat ällöttävän ylimieliseltä.

Vierailija
296/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta saakin käyttäytyä oudosti, jos oma pieni vauva on juuri kuollut ja vielä jonkun sellaisen ihmisen käden kautta, johon luotti! Shokkitila saa ihmisen käyttäytymään erikoisella tavalla... Ei kukaan voi sanella miten kuuluu käyttäytyä, kun ei kukaan voi astua tuollaisella tavalla lapsensa menettäneen saappaisiin.

Vierailija
297/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minusta saakin käyttäytyä oudosti, jos oma pieni vauva on juuri kuollut ja vielä jonkun sellaisen ihmisen käden kautta, johon luotti! Shokkitila saa ihmisen käyttäytymään erikoisella tavalla... Ei kukaan voi sanella miten kuuluu käyttäytyä, kun ei kukaan voi astua tuollaisella tavalla lapsensa menettäneen saappaisiin.

Ja helppoa sitä on nyt sanoa, kun ei ole tuollaista järkytystä kokenut, että miten minä käyttäytyisin tai miten minä en ainakaan käyttäytyisi... Ei sitä kukaan osaa ennakoida miten shokkitilassa käyttäytyy.

Vierailija
298/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista apua tarvitaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheet ja varsinkin äidit jätetään Suomessa äärettömän yksin. Kaikki ns apu on vain sanahelinää ja päältä tarkkailua josta ei ole mitään oikeaa apua. Lisäksi päihde ja mielenterveystapauksia on yhä enemmän ja niissäkin äidit jätetään yksin pärjäämään. Siinä mielessä ihme että surmia ei tapahdu enempää.

Perheille pitää antaa oikeaa konkreettista apua heti kun sitä tarvitaan ja oikeanlaista ja tarpeeksi.

Kyllä! Minäkin olisin halunnut sanoa neuvolassa, että olen aivan loppu ja tarvitsisin jotakin vauvanhoitoapua hetkeksi, mutten jaksanut kuin esittää pirteää. Se ajatus, että joutuisin ties minkä lasun kohteeksi ja meille tulisi kotiin jotakin sosiaaliviranomaisia, tuntui tosi vieraalta. Meidän perhe ei koskaan ole ollut mikään sossukohde, se on joidenkin muiden juttu se.

Siis rasitti se, että meille kotiin tulee väkeä ja minun pitäisi karjuvan vauvan lisäksi vielä siivota, tarjota pullakahvit ja järjestää pyykit kaappiin tuntui niin isolta, että oli parempi olla hiljaa vaan ja selviytyä.

Ja apu, joka olisi ollut niin tervetullutta, olisi ollut yksinkertaisesti sellaista, että joku olisi hakenut vauvan ja vaunut parin tunnin kävelylenkille ulos ja palauttanut sitten kotiin. Tuona aikana olisin ehtinyt käydä ruokakaupassa, suihkussa tai vain hoitanut ne pyykit kaappiin tai nukkunut.

Voi jeesus. Että oikein yhteiskunnan pitää järjestää äitylille pyykinviikkausaikaa.

Tuosta saa sen käsityksen, että miestä ei isommin kotona näkynyt. Mies olisi voinut viedä lapsensa päivittäin parin, kolmen tunnin vaunuajelulle, niin nainen olisi saanut nukkua.

Niinpä. Lapsen isä ei hoida lastaan, mutta yhteiskunnan olisi pitänyt lukea ajatuksia ja tarjota vaunulenkkejä. Vaikka äiti vakuutti kaiken olevan hyvin.

Ja kai te entiset uupuneet äidit nyt tarjoatte ilmaista apua uusille äideille? Ai ette? Miksi? Mutta teitä olisi sen kuuluisan "jonkun" pitänyt auttaa?

Vierailija
299/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen ihmisiä puhumaan lastensuojelusta myönteisempään sävyyn, jotta avun tarvitsijat uskaltaisivat hakea tukea silloin kun sitä tarvitsevat. Jos mielikuva on tämä, että eihän siellä lasussa kukaan mitään tee tai osaa, niin avun hakeminen saattaa viivästyä/estyä ja pahimmassa tapauksessa lopputulos on tämä. Ei ne sossut voi auttaa jos avun tarve ei tule mitenkään ilmi.

Joten mieti uudemman kerran, ennen kuin alat haukkumaan lastensuojelun toimintaa. Epäonnistumiset ei useinkaan ole työntekijöiden ammattitaidosta kiinni, vaan resurssien puutteesta. Voit itse kokeilla tehdä omat ja parin työkaverin työt siinä samalla ja tulla sitten kertomaan tuliko täydellistä jälkeä.

Vierailija
300/586 |
12.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällaista apua tarvitaan kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheet ja varsinkin äidit jätetään Suomessa äärettömän yksin. Kaikki ns apu on vain sanahelinää ja päältä tarkkailua josta ei ole mitään oikeaa apua. Lisäksi päihde ja mielenterveystapauksia on yhä enemmän ja niissäkin äidit jätetään yksin pärjäämään. Siinä mielessä ihme että surmia ei tapahdu enempää.

Perheille pitää antaa oikeaa konkreettista apua heti kun sitä tarvitaan ja oikeanlaista ja tarpeeksi.

Kyllä! Minäkin olisin halunnut sanoa neuvolassa, että olen aivan loppu ja tarvitsisin jotakin vauvanhoitoapua hetkeksi, mutten jaksanut kuin esittää pirteää. Se ajatus, että joutuisin ties minkä lasun kohteeksi ja meille tulisi kotiin jotakin sosiaaliviranomaisia, tuntui tosi vieraalta. Meidän perhe ei koskaan ole ollut mikään sossukohde, se on joidenkin muiden juttu se.

Siis rasitti se, että meille kotiin tulee väkeä ja minun pitäisi karjuvan vauvan lisäksi vielä siivota, tarjota pullakahvit ja järjestää pyykit kaappiin tuntui niin isolta, että oli parempi olla hiljaa vaan ja selviytyä.

Ja apu, joka olisi ollut niin tervetullutta, olisi ollut yksinkertaisesti sellaista, että joku olisi hakenut vauvan ja vaunut parin tunnin kävelylenkille ulos ja palauttanut sitten kotiin. Tuona aikana olisin ehtinyt käydä ruokakaupassa, suihkussa tai vain hoitanut ne pyykit kaappiin tai nukkunut.

Voi jeesus. Että oikein yhteiskunnan pitää järjestää äitylille pyykinviikkausaikaa.

Tuosta saa sen käsityksen, että miestä ei isommin kotona näkynyt. Mies olisi voinut viedä lapsensa päivittäin parin, kolmen tunnin vaunuajelulle, niin nainen olisi saanut nukkua.

Kuinka ennen pärjättiin? Boomerit osas tuonkin paremmin ja täällä vain ilístaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän