Kouluissa ei opeteta mitään 2 viikkoon enne lomia
Mitä tämä nyt on?
Ei meillä ainakaan lakata tekemästä töitä koska "loma alkaa 2 viikon päästä". Opettajilla 2kk loma ja sitten vielä laiskottelevat viimeisen kuukauden ennen pitkää lomaansa.
Loppuuko opetus 2 viikkoa ennen muitakin lomia, vai koskeeko se vain kesälomaa ja mikä on pedagoginen peruste tälle?
Kommentit (27)
Laiskaa menoa on, mutta opettajille on kaikki sallittua, voi vaikka vähän huvitella työaikana, kun motivaatio laskee ennen lomia kuten kaikilla muillakin.
Luksustyötä ja ihan hyvällä palkallakin.
ei opettajilla työt lopu, vaan lapsilla loppuu matikan ja äidinkielen opiskelu. Silloin käydään luokkaretkillä ja meillä ainakin käytiin järjesteltiin aina luokka syksyä varten kuntoon. Opettajan työ pitää sisällään muutakin kuin sitä varsinaista sijamuotojen ja matikan opettamista.
Vierailija kirjoitti:
Laiskaa menoa on, mutta opettajille on kaikki sallittua, voi vaikka vähän huvitella työaikana, kun motivaatio laskee ennen lomia kuten kaikilla muillakin.
Luksustyötä ja ihan hyvällä palkallakin.
Vähän huvitella :D Iät ajathan esim. alakoulun opettaja on vastannut kaikesta opetustyöstä, liittyi se sitten ympäristöoppiin, historiaan, kuvaamataitoon tai vaikka esiintymiseen. Kyllähän joku kuviksen opettaminen on varmasti aika leppoisaa, verrattuna johonkin toiseen, mutta ei se mitään huvittelua silti ole päivästä toiseen.
Opettajien työhän ei lopu kevätjuhlaan.
Vierailija kirjoitti:
ei opettajilla työt lopu, vaan lapsilla loppuu matikan ja äidinkielen opiskelu. Silloin käydään luokkaretkillä ja meillä ainakin käytiin järjesteltiin aina luokka syksyä varten kuntoon. Opettajan työ pitää sisällään muutakin kuin sitä varsinaista sijamuotojen ja matikan opettamista.
Opettajilla on suunnittelua varten kolme kertaa enemmän lomia kuin kellään muulla, väittävät etteivät ne ole oikeasti lomaa vaan tosiaan tekevät töitä. Nyt yhtäkkiä nuo pitkät vapaat ei riitäkkään luokan järjestelyyn yms. vaan nyt niitä asioita pitääkin saada hoitaa sillä ajalla kun pitäisi vielä lapsia opettaa aktiivisesti.
Paljonkohan mahtavat laiskotella muulloin? Kivoja paljastuksia tulee koronan ansiosta.
No ettekö te itse ole käynyt koulua kun ette muista millaisia ne kevään viimeiset viikot oli?
Koulun ehkä tärkein terhtävä on tarjota lapselle sosiaalinen ympäristö.
Ellei sosiaalisella ympäristöllä ole merkitystä, peruskoulua tulisi lyhentää yhdellä vuodella.
Vierailija kirjoitti:
No ettekö te itse ole käynyt koulua kun ette muista millaisia ne kevään viimeiset viikot oli?
Peruskoulusta 15 vuotta aikaa, ei tahdo enää kunnolla muistaa että oliko helppoja päiviä 2 vai 12.
Tämän takia lapset sinne kouluun halutaan:
" SUOMESSA ja muualla käynnistyy koulujen avautuessa eräänlainen luonnollinen koetilanne, jossa voi seurata toimenpiteen vaikutusta epidemian kehittymiseen. Jos tartunnat lähtevät nousuun, tähänastinen kuva lasten vähäisestä tartuttavuudesta voi muuttua.
Eri maissa tutkijat suunnittelevat tutkimuksia koulujen avaamisen vaikutuksista.
Näin tehdään myös Suomessa. Lasten infektiolääkäreiden, THL:n ja eri kaupunkien yhteistyönä on alkamassa koulututkimus, jossa on tarkoitus tehdä sekä vasta-aine- että virustestejä."
Voi opettajat :,D Jatkuvasti itkevät kun on niin hirmuisen rankkaa ja kiirettä pitää, kuitenkin koko ajan paljastuu, miten vähän oikeastaan edes opettavat, valtaosan työpäivistä käyttävät muuhun kuin opettamiseen, sitten on monta viikkoa ennen lomia jolloin tekevät muuta kuin opettavat, sitten vielä 2kk kesäloma, viikon syysloma, 3 viikon joululoma, viikon hiihtoloma jne. päälle. 3,5 kk lomia vuodessa + päälle ne viikot kun ovat tekevinään töitä, eli aktiivisia työkuukausia on lopulta alle 8kk/vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Ei niissä koskaan ole mitään opetettu viimeisinä viikkoina. Silloin on käyty luontoretkillä, pidetty liikuntapäiviä, käyty luokkaretkellä ja harjoiteltu kevätjuhlan ohjelmaa. Mutta nyt jos noita ei tehdä, niin en tiedä mitä ne siellä tekee?
Meillä ainakin tehdään luontoretkiä, pidetään liikuntapäivä (oma luokka), tutustutaan lähiympäristössä mm. kirjastoihin ja museoihin. Lisäksi tehdään tasokokeita ja kartoitetaan ensi syksyn tukiopetustarvetta. Ja lisäksi hyvästelen 3 vuotta opettaman luokan, joka siirtyy uudelle opettajalle. Ihan hienot 2,5 viikkoa tulossa!
Vierailija kirjoitti:
Voi opettajat :,D Jatkuvasti itkevät kun on niin hirmuisen rankkaa ja kiirettä pitää, kuitenkin koko ajan paljastuu, miten vähän oikeastaan edes opettavat, valtaosan työpäivistä käyttävät muuhun kuin opettamiseen, sitten on monta viikkoa ennen lomia jolloin tekevät muuta kuin opettavat, sitten vielä 2kk kesäloma, viikon syysloma, 3 viikon joululoma, viikon hiihtoloma jne. päälle. 3,5 kk lomia vuodessa + päälle ne viikot kun ovat tekevinään töitä, eli aktiivisia työkuukausia on lopulta alle 8kk/vuosi.
Äläkä unohda, että alakoululaisten päivät on jotain 5 tunnin pituisia. Siitäkin puolituntia on ruokailua ja jokaisen 45 minuutin jälkeen on 15 minuutin tauko. 3 tuntia jää joka tapauksessa "muuhun kuin opettamiseen".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ettekö te itse ole käynyt koulua kun ette muista millaisia ne kevään viimeiset viikot oli?
Peruskoulusta 15 vuotta aikaa, ei tahdo enää kunnolla muistaa että oliko helppoja päiviä 2 vai 12.
Pitäisikö tutkituttaa muisti? Mulla 26 Ja muistan oikein hyvin :)
Näin väität mutta nyt toimitaan toisin.
Osaaminen kartoitetaan, meidän koulun viesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi opettajat :,D Jatkuvasti itkevät kun on niin hirmuisen rankkaa ja kiirettä pitää, kuitenkin koko ajan paljastuu, miten vähän oikeastaan edes opettavat, valtaosan työpäivistä käyttävät muuhun kuin opettamiseen, sitten on monta viikkoa ennen lomia jolloin tekevät muuta kuin opettavat, sitten vielä 2kk kesäloma, viikon syysloma, 3 viikon joululoma, viikon hiihtoloma jne. päälle. 3,5 kk lomia vuodessa + päälle ne viikot kun ovat tekevinään töitä, eli aktiivisia työkuukausia on lopulta alle 8kk/vuosi.
Äläkä unohda, että alakoululaisten päivät on jotain 5 tunnin pituisia. Siitäkin puolituntia on ruokailua ja jokaisen 45 minuutin jälkeen on 15 minuutin tauko. 3 tuntia jää joka tapauksessa "muuhun kuin opettamiseen".
Meinaatko, että sitä välitunneilla tapahtuvaa kasvatustyötä ei lasketa työteoksi? Eikä opetetusvälineiden pois- ja esillejärjestelemistä? Eikä siis 45 minuutin puhetyöstä palautuminen mielestäsi oikeuta lainkaan palkallista palautumista ennen uuden 45 minuutin rupeama? Jeesus, että olet tyhmä!
Ihan voittw kokeilla vaikka olla tekemättä mitään yhden päivän 25 käytöshäiriöisen hemmotellun nykylapsen kanssa. voin kertoa ettei monella onnistuisi. terv. alan jättänyt ja muihin helppoihin myyntihommiin siirtynyt exope.
Hoh hoijaa.
Esim. tämä ope antaa arvosanat 200 oppilaalle ja suurin osa näistä päättöarvosanoja.
Sitä ennen jokaisen näyttö pitää olla arvioitu ( kokeet, esseet ym, ja etenkin nyt 8 viikon etäjakson tehtävät.) Ajattelitko, että siinä kevätjuhla-aamuna tämä tapahtuu samalla kun toisella kädellä naputtaa niitä numeroita järjestelmään.
Voin kertoa, että koulussa ei tapahdu yhtään mitään ilman suunnittelua ja valvontaa. Etenkin ne oppilaille helpot ja ”ei tehdä mitään” -päivät edellyttävät opettajalta moninkertaista suunnittelua normaaliin opettamiseen verrattuna.
Nämä vikat viikot ovat opettajille rankkoja. Meidän koulussamme pitää ysit olla arvioituna helatorstaihin mennessä eli nyt pidetään ja korjataan kokeita ja esseitä ja arvioidaan. Lisäksi tunnit pyörivät tavalliseen tapaan eli niitä suunnitellaan, vaikka monen oppilaan motivaatio on hukassa. Ei voi pitää reilua 20 oppilasta yhdessä tekemättä mitään.
Seiskat ja kasit pitää olla arvioitu vikan viikon tiistaina. Siihen asti sitten tehdään ympäripyöreitä päiviä. Tänä viikonloppuna alkoi ja loppua ei näy ennen kesäkuuta. Viimeisellä viikolla on normaalit opetustunnit mutta erittäin vähällä motivaatiolla toimivat oppilaat. Sen lisäksi lv:t metsästävät nelosten saaneita, sopivat tukipaketeista ja väsäävät itse omia tukipaketteja oman aineensa nelosoppilaille. Näitä paketteja sitten korjataan. Lukiolla pyörii koeviikko, numerot pitää olla annettu perjantai-iltana, kun kevätjuhla on lauantaina. Jos tukipaketteja ei tule ajoissa, niitä korjataan sitten kesäkuussa, jolloin on myös uusintakuulustelu sekä yläkoululle että lukiolle.
Jos kaikki on tehty kevätjuhlapäivään mennessä, on se oikeasti ihme ja yleensä myös olen niin puhki, että voisin nukkua juhannukseen asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei opettajilla työt lopu, vaan lapsilla loppuu matikan ja äidinkielen opiskelu. Silloin käydään luokkaretkillä ja meillä ainakin käytiin järjesteltiin aina luokka syksyä varten kuntoon. Opettajan työ pitää sisällään muutakin kuin sitä varsinaista sijamuotojen ja matikan opettamista.
Opettajilla on suunnittelua varten kolme kertaa enemmän lomia kuin kellään muulla, väittävät etteivät ne ole oikeasti lomaa vaan tosiaan tekevät töitä. Nyt yhtäkkiä nuo pitkät vapaat ei riitäkkään luokan järjestelyyn yms. vaan nyt niitä asioita pitääkin saada hoitaa sillä ajalla kun pitäisi vielä lapsia opettaa aktiivisesti.
Paljonkohan mahtavat laiskotella muulloin? Kivoja paljastuksia tulee koronan ansiosta.
Luokan järjestely tarkoittaa mm oppilaiden töiden jakamista, pulpettien siivoamista, kuvistöiden ynnä muiden ottamista seiniltä jne. Tätä tehdään yhdessä oppilaiden kanssa, koska heitä ei voi vaatia tulemaan koululle enää kesäkuussa ja he tarvitsevat omat työnsä mukaansa.
Jos yhtään lohduttaa, niin opettajalla on jatkuva vastuu oppilaista ja näin toukokuussa oppilaiden lähdettyä kotiin menee aika arviointeihin. Kesäkuussa sitten mennään siivoamaan ne omat rojut luokasta ja arkustoimassa kaikki. Lohduttiko yhtään?
Ja pakko myöntää: pidän työstäni ja menen illolla töihin joka päivä. Nuorten kanssa on ihana tehdä töitä!
Ei niissä koskaan ole mitään opetettu viimeisinä viikkoina. Silloin on käyty luontoretkillä, pidetty liikuntapäiviä, käyty luokkaretkellä ja harjoiteltu kevätjuhlan ohjelmaa. Mutta nyt jos noita ei tehdä, niin en tiedä mitä ne siellä tekee?