Oli niin kovat kivut viime yönä, että olin varma et nyt tulee noutaja
Eilen illalla alkoi ihan sairaat vatsakrampit ylävatsalla. Kipu heijastui selän puolelle. Olin vaan kaksin kerroin ja itkin. Välillä en tiennyt kumpi on se alkuperäinen kipu, selkä vai vatsa. Kipu siis tuossa missä kylkiluut erkanee ja samasta kohdasta selän puolelta.
Söin tavoistani poiketen vähän raskaammin vielä illalla ennen nukkumaan menoa. Voiko myöhäinen iltapala aiheuttaa noin kovat tuskat? Kipu on nyt vasta lähtenyt hellittämään, mutta ei kokonaan poissa.
Kommentit (20)
Närästys voi tuntua joskus voimakkaanakin kipuna, mutta jos jatkuu vielä, menen lääkäriin. Mulla refluksitauti aiheuttaa joskus jopa kipua, ja vaikka se on vaaraton, niin oli ihan hyvä, että se tutkittiin ja sain syyn siihen, että jatkuva närästys ja ruuan ylöstuleminen silloin tällöin ei johdu mistään vakavasta.
Sun pitäisi käydä lääkärissä. Sappivaivaa?
Mun refluksi aiheuttaa välillä aivan järkyttävää kipua. Tuntuu että kuolen. Pahin kohtaus kestää noin 2h ja sit helpottaa, mut semmonen epämukava kipu/olo kestää muutaman päivän kohtauksen jälkeen.
Refluksi/närästys/sappikivut voi aiheuttaa tollaista. Mäkin olen joskus tuskissani miettinyt päivystykseen menoa, kun kipu oli ihan hirveä ja säteili selkään ja leukaan. No sen jälkeen kun olen syönyt säännöllisesti happosalpaajia on nuo kohtaukset olleet hyvin harvinaisia enää.
Kerran sain tuollaisen kohtauksen n. 30-vuotiaana syötyäni paljon omenoita.
Tosin ei tuntunut selän puolella.
Tuntui, ettei voi edes hengittää.
Jos liikaa makeeta, joka aiheuttaa umjetusta, niin voi myös aiheuttaa kovaa kipua. Mulla oli nuorempana eli alle 40 v. usein järkkyjä kipuja, hyvä kun pystyin hengittämään. Välillä tuli liian ummettavasta ruoasta, välillä siitä, että oli tosi hermostunut tai tein jotain, jossa piti ponnistaa tosi paljon. Laitoin kettan parketteja lattiaan enkä meinannut saada yhtä parkettia paikoilleen vaa jouduin tekee tosi rankasti töitä ja siitä aiheutui hirveet vatsakivut. Sain nämä kivut pois ja vatsan toimimaan hiilitableteilla. Niitä ei vaan saa kaikissa tapauksissa käyttää.
Myöhemmin olen tullut siihen päätelmään, että mulla on ärtyneen suolen oireyhtymä, jolle ei voi muuta kuin välttää tiettyjä raaka-aineita.
Sappkohtaus. Päivystykseen, jos toistuu.
Sappikivikohtaus, kannattaa mennä lääkäriin.
Sappikivet teki mulle tuota. Se kipu on aivan järjetön. Pääsin viimein ultraan ja sappirakko oli täynnä kiviä. Kuukauden päästä jo pääsin leikkaukseen. Tehtiin tähystyksellä, yksi yö sairaalassa, parin päivän päästä jo täysin tolpillani. Mies sitoi lenkkarin nauhat, olivathan ne 4 pientä haavaa tietysti arat. Muuten ei mitään kipuja.
Mulla tulee usein maha kipeäksi oikealta puolelta. Yleensä sen jälkeen jos olen istunut kyyryssä, esim. lattialla. Menee ohi kun makaan kyljellään.
Oikealla kyljellä maatessa saa ilmat suolistossa liikkeelle ja vasemmalla kyljellä paskan.
Terv. vatsaongelmainen
Minulla iski kans sappikivien kivut raskaamman syömisen jälkeen parissa tunnissa. Kun sai oksennettu vatsan tyhjäksi lakkasi kivutkin. Niinkuin olisi puukolla lyöty.
Vierailija kirjoitti:
Sappikivet teki mulle tuota. Se kipu on aivan järjetön. Pääsin viimein ultraan ja sappirakko oli täynnä kiviä. Kuukauden päästä jo pääsin leikkaukseen. Tehtiin tähystyksellä, yksi yö sairaalassa, parin päivän päästä jo täysin tolpillani. Mies sitoi lenkkarin nauhat, olivathan ne 4 pientä haavaa tietysti arat. Muuten ei mitään kipuja.
Poistettiinko sappirakko? Mulla myös ultrassa todettu pieniä kiviä, sen kokoisia että mahtuvat puskemaan sappitiehyistä läpi ja joskus repivät niitä mennessään... nice :D Kivut on tuolloin tietysti infernaaliset, mutta Litalginilla hoidettavissa. Joten en ole vielä suostunut sappirakon poistoon vaikka sitä suositeltiin. Mietin vain, että millaista elämä on ilman sappirakkoa? Itse ainakin huomaan että kun tiehyet on tukossa, niin ruoka ei sula vaan pienikin määrä tuntuu jäävän vatsalaukkuun tyyliin päiväkausiksi.
Mulla rasvainen ja suolainen ruoka aiheutti tuoll.sappikivut, että jouduin ambulanssilla sairaalaan. Mitään ei tehty, litalginia sain. Nyt ei oo ollut, kun ruokavalio on terveellisempi.
Kannattaa poistattaa sappirakko. Mä en tehny sitä ja sain haimatulehduksen sen takia. Se ei olekaan enää pikkujuttu.
Oisitko syönyt jotain sopimatonta? Oletko yksin?