Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä on kiusaaminen?

Vierailija
10.05.2020 |

Mikä on kiusaamista ja mikä ei?

Oma näkemykseni on, että kiusaamista on sellainen pilailu, josta pilailun kohde loukkaantuu tai pahastuu. Tai jos pilailulla halutaan saada tarkoituksella jollekin paha mieli.
Vaikka kyseessä olisikin vitsi, on vitsailijan vastuu selvittää loukkaantuuko vitsailun kohde tästä heitosta. Jos toinen pahastuu, pyydetään anteeksi, muussa tapauksessa toiminta on kiusaamista.
Kiusatun vastuulla on kertoa vitsailijalle, jos häntä on loukattu.
Ihmisillä on erilaiset huumorintajut ja toisille pienikin heitto voi olla liikaa. Ja jos toisen rajat ylittyvät, pitää pyytää anteeksi vaikka kuinka hyvällä olisi vitsinsä tarkoittanutkin.

Mitä mieltä olette?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jo päiväkodissa opetettiin, että se on leikkiä vain jos se on kaikkien mielestä hauskaa.

Vierailija
2/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toistuvaa ja tarkoituksellista toisen ihmisen fyysistä tai henkistä satuttamista. Kyllä kiusaaja tietää kiusaavansa mutta ei kiinnosta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on toisen kunnian loukkaamista kiusatun työn teosta.

Vierailija
4/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jo päiväkodissa opetettiin, että se on leikkiä vain jos se on kaikkien mielestä hauskaa.

Leikkejä on monenlaisia...

Vierailija
5/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistuvaa ja tarkoituksellista toisen ihmisen fyysistä tai henkistä satuttamista. Kyllä kiusaaja tietää kiusaavansa mutta ei kiinnosta.

Väitän, että kaikki kiusaajat eivät ymmärrä olevansa kiusaajia.

Vierailija
6/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärryksiä on monenlaisia, on vain yksi kunnia, kaikki ei kunnioita kaikkien kunniaa.

Vierailija
7/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti kiusaajat eivät välitä. He ovat ottaneet jo silmätikuksi ja päättävät leikkiä toisen mielenterveyden kustannuksella. Julmaa. Kiusattuna minulla on kehittynyt todella herkkä aistimus jos joku on liian kova-ääninen, suorapuheinen ekstrovertti, he usein viestivät että saattavat olla minun terveydelleni uhka jos hölöttävät kokoajan ja päsmäröivät. Siis pelkään eniten tuollaisia ihmisiä kun usein ovat muutenkin hankalia ja kovasanaisia. Ei mitään sosiaalista älykkyyttä tai emotionaalista empatiaa. Mutta sitten huomaan myös jos olen esim töissä ja aistin jo saman tein jos en tule jonkun kanssa toimeen. Olen hiljainen ja aina pyrin kunnioittamaan muita ja olemaan positiivinen mutta puhun harvoin. Joitakin tämä ärsyttää tosin kuten vara esimiestäni viime työpaikassa. Aivan karsea kokemus. Ei antanut minun edes tilaisuutta todistaa kykyjäni ja kehittyä vaan päätti saman tein että naureskelee selkäni takana, hönkii selän takana, ja hoputtaa vaikka teen parhaani hiki hatussa. Sain kerran hänet kiinni kun kuulutti minut työasemalle ruoka-tauolta. Näin kun naureskeli työkaverin kanssa minulle kuinka hoputtaa vaikka olin jo paikalla. Naama meni saman tein perus lukemille kun näki minut DX voi v---   u

Olen nyt onnellisesti työtön. Ihanaa!! Ei kiusaajia! :D

Vierailija
9/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esimerkiksi se, että olet 5 hengen ryhmässä, jossa jutellaan kaikenlaista. Hetken hiljaisuuden jälkeen päätät sanoa jotain, jolloin yksi osallistuja tokaisee "Ketä kiinnostaa??!" Ja muut pyörittelevät silmiään. Ja kun sanomisesi on ollut asiallisempi kuin muiden juoruhaukut.

Vierailija
10/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mulla ollut tällaista puheet ja katsekontaktein ohitetaan, kaikille muille puhutaan normaalisti ja vastatillaan ideoihin ja puhumisiin muutenkin. Tiivistettynä olin joko aina kuin ilmaa(korkeintaan virnuiltiin toisille ja luotiin tietäviä katseita toisille)tai sitten avoimen vihamieleistä suhtautumuista, tivataan vihaisesti henk.koht.asioitasi että niitä voitaisiin sitten ruotia porukassa ja levitellä eteenpäin. Elein ja ilmein ja välillä sanomalla ihan päin naamaaki nositetana kaikin tavoin ,että olet muita alempiarvoinen, halveksittu ja ei-toivottu(porukkaan).

Narsistiperheessäni taas jouduin tekemään paljon kotitöitä, suosikkilapset ei ollenkaan ja minä siivosin niidenkin sotkuja pikkulapsesta alkaen. Tavaroitani voitiin "lainata"ilman lupaakin ja rikkoa, auta armias jos itse tein samoin: raivokohtauksia, huutoa ja uhkailua väkivallalla ja sen toteuttamistakin. Kaikki perustarpeeniin(ruoka,vaatteet, koulukirjat jne.)aiheuttivat aina kamalaa nurinaa ja syyllistämistä "Taasko muka tarvitset?!"/No paljonko sekin taas maksaa?!"jne.- tyyliin. Joo, ja hyvää äitienpäivää vaan narskuäipälleni, NOT.

Vierailija
11/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinkin aluksi porukoissa hiljaisempana joudun aina kiusatuksi kaikkialla. Porukkaa johta aina just yleensä joku ekstovertti hölösuu ja kaik kiusatuksi joutumisen pelossa muut myötäilevät aina tätä äänekkäintä.

Kiusaajia veetuttaa kokemusteni pohjalta mm. omaehtoinen ahkeruus(töissä/koulussa/vapaa-ajallakin), kiltteys, aito elämänilo/iloisuus,hoikkuus, luonnonkauneus(ihan siis sellainen ettei vaan tykkää meikata paljon, tästäki nmua on oikeasti kiusattu ja yritetty suunnilleen väkisin pakkeloida jossain illanistujaisissa),(iki)sinkkuus,lapsettomuus. Yhden mallin "ainoa oikea"elämäntylli jyrää ainakin minun kokemsuteni mukaan Suomessa yhä(aino normaali on työssäkäyvä, perheellinen, paljon sosialoisoiva jne.)

Vierailija
12/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
13/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeustermeissä ymmärrystä vailla oleva ihminen on yleensä joko kehitysvammainen tai mielisairas. Kumpaa siis olet?

Vierailija
14/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on havainnointikyvyssä jotain häikkää.

Vierailija
15/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

up.

Vierailija
16/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä duunissa esimies kiusas uutta työntekijää. Nieli koeajan ja kun sai vakinaisen paikan, niin ilmotti esmiehelle jos jatkuu paska, niin sun koko perhees lähtee ymmärrätkö.. Esimies sanoo joo ja sehän oli vaan huumoria. Työkavri sanoi minun sanoma ei ole huumoria, joten jos viisastelet niin lähtee kaikki onko selvä. Oli se.

Vierailija
17/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä duunissa esimies kiusas uutta työntekijää. Nieli koeajan ja kun sai vakinaisen paikan, niin ilmotti esmiehelle jos jatkuu paska, niin sun koko perhees lähtee ymmärrätkö.. Esimies sanoo joo ja sehän oli vaan huumoria. Työkavri sanoi minun sanoma ei ole huumoria, joten jos viisastelet niin lähtee kaikki onko selvä. Oli se.

Haha.. Just hyvä.

Vierailija
18/18 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen lähtee periaatteessa ihan perusasioista: Laatu vs. määrä, biologia vs. ympäristö, laki vs. maalaisjärki...you name it. Näistä kinastellaan jatkuvasti ja oikeutetaan toisten mitätöinti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi viisi