Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työvoimatoimiston takia palkkakuopassa

Haluan uuden työpaikan
10.05.2020 |

Sain määräyksen hakea työpaikkaa. Hain sitä ja tulin valituksi. Palkka on kuitenkin aivan onneton. En saanut siitä neuvoteltua, kun työnantaja tiesi, että työttömänä saan karenssin ellen ota paikkaa vastaan. Ja sama juttu, mikäli irtisanoudun ilman uutta työpaikkaa.

Nyt olen yrittänyt löytää uuden työn kunnollisella palkalla. Se on todella hankalaa, koska uuden työpaikan etsimistä todella nopeasti pidetään näköjään todella epäilyttävänä ja haastatteluissa kysellään mitä ongelmia edelliseen työhön liittyy. Tilanne ahdistaa pahasti. Miten voisin parantaa tilannettani?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Auttaako alallasi noi linkedinit, eli jos ilmoitat julkisesti hakevasti tietyntyyppistä työtä, jos siten tärppäisi paremmin?

Te-toimistojen virkailijat ja toimintatavat pitäisi laittaa ankarampaan syyniin.

Uusia paikkoja on vain harvakseltaan avoimena, joten en usko että tuo merkittävässä määrin muuttaisi asiaa. Harvoin ketään palkataan suoraan edes yksityiselle puolelle, vaan yleensä pelkästään hakujen kautta.

Vierailija
42/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te-toimisto ei pakota hakemaan töitä, tuo on väärä luulo. Sen sijaan eduskunta on lakeja säätäessään päättänyt, että jos on töitä tarjolla, mutta ei halua töitä tehdä, niin sitten ei ole mahdollisuutta saada työttömyysetuutta. Jos työnantaja maksaan TESsin mukaisen palkan ja työskentelyolosuteet ovat lakien mukaiset, niin silloin ei saada etuutta ja sanoa, että tuota työtä en halua tehdä.

Elämässä on valintoja, joista ei kannata syyttää muita.

Minulta ei ole koskaan työhaastattelussa kysytty, mikä on vikana työpaikassa, josta haluan pois. Olen hakemassa uutta työtä, en kertomassa kokemuksia vanhasta.

Näetkö sinä kristallipallosta etukäteen mikä jonkun alan työllisyystilanne tulee olemaan kun opinnot ovat ohi?

Vierailija
44/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta ei ole koskaan työhaastattelussa kysytty, mikä on vikana työpaikassa, josta haluan pois. Olen hakemassa uutta työtä, en kertomassa kokemuksia vanhasta.

Minulta on kysytty nyt suoraan sekä kiertäen eri työhaastatteluissa useita kertoja. Olen yrittänyt kiertää kysymystä, mutta työnantajat eivät ole vaikuttaneet tyytyväisiltä siihen. Työnhaku on nyt hankalamman oloista kuin työttömänä.

Oikea vastaus on aina se, että haluaa haasteita, haluaa kehittyä, haluaa lisätä osaamistaan tässä ja tuossa jne. Ei ne halua tietää sitä, mikä edellisessä työpaikassa oli vikana, koska vian tulkitaan olevan sinä itse, joka et sopeutunut töihin. Jos mitenkään tuo esille sen, että edellinen työpaikka ei vastannut odotuksia, niin ei tule valituksi, koska kukaan ei halua työntekijää, joka on koko ajan lähdössä.

Olen vastannut juuri noin, mutta silti usein saatetaan vielä uudelleen kysymällä kysyä mikä edellisestä työstä saa näin nopeasti hakeutumaan pois.

Ja sinä et osaa vastata tähän? Oikeasti?

Sinun tetäväsi on vakuuttaa työnantaja siitä, että olet juuri se, mitä etsitään. Sinun tehtäväsi on vakuuttaa työnantaja siitä, että tarjolla oleva työ on juuri sinulle täydellinen työpaikka.

Työkkärin työnhakuvalmennuksia haukutaan tälläkin palstalla, mutta sieltä saa neuvoja siihen, miten tuossa tilanteessa toimitaan.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että työttömyyden jälkeen saatu työpaikka on tarkoitettu loppuiäksi?

Vierailija
45/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te-toimisto ei pakota hakemaan töitä, tuo on väärä luulo. Sen sijaan eduskunta on lakeja säätäessään päättänyt, että jos on töitä tarjolla, mutta ei halua töitä tehdä, niin sitten ei ole mahdollisuutta saada työttömyysetuutta. Jos työnantaja maksaan TESsin mukaisen palkan ja työskentelyolosuteet ovat lakien mukaiset, niin silloin ei saada etuutta ja sanoa, että tuota työtä en halua tehdä.

Näetkö sinä kristallipallosta etukäteen mikä jonkun alan työllisyystilanne tulee olemaan kun opinnot ovat ohi?

Minulla on insinöörin tutkinto, mutta en ole tehnyt alalla töitä koskaan muutamaa kesää lukuunottamatta. Silti tienaan saman verran kuin insinöörinä.

Ei se tutkinto, vaan se, mitä osaat ja kykenet osoittamaan, että osaat.

Olisin voinut olla 12 vuotta työttömänä, jos olisin hyväksynyt vain ne työt, jotka on takuuvarmasti mukavia. Tässä on minun ja ap:n ero: minä olen matkalla eteenpäin, ap haluaa pitäytyä pienessä unelmassa eikä koskaan saavuta mitään.

Vierailija
46/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on insinöörin tutkinto, mutta en ole tehnyt alalla töitä koskaan muutamaa kesää lukuunottamatta. Silti tienaan saman verran kuin insinöörinä.

Olisin voinut olla 12 vuotta työttömänä, jos olisin hyväksynyt vain ne työt, jotka on takuuvarmasti mukavia. Tässä on minun ja ap:n ero: minä olen matkalla eteenpäin, ap haluaa pitäytyä pienessä unelmassa eikä koskaan saavuta mitään.

Ei **** miten itseriittoisia ihmisiä tämä maa päällään kantaa.

Vierailija
47/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman osaamisen tai koulutuksen ulkopuolella olevia töitä hakiessa ei yleensä tule millään tavalla noteeratuksi, kokeiltu on. Suomessa työnantajat ovat tässä suhteessa aika putkinäköisiä.

Vierailija
48/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mieti: myös hyvätuloisia ja työstään pitäviä!

Vierailija
49/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta mieti: myös hyvätuloisia ja työstään pitäviä!

Ilmeisen huonon itsetunnon omaavia, jos itsetuntoa on nostatettava tällaisessa ketjussa. Onko jokin jäänyt kaivelemaan?

Vierailija
50/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulta on kysytty nyt suoraan sekä kiertäen eri työhaastatteluissa useita kertoja. Olen yrittänyt kiertää kysymystä, mutta työnantajat eivät ole vaikuttaneet tyytyväisiltä siihen. Työnhaku on nyt hankalamman oloista kuin työttömänä.

Oikea vastaus on aina se, että haluaa haasteita, haluaa kehittyä, haluaa lisätä osaamistaan tässä ja tuossa jne. Ei ne halua tietää sitä, mikä edellisessä työpaikassa oli vikana, koska vian tulkitaan olevan sinä itse, joka et sopeutunut töihin. Jos mitenkään tuo esille sen, että edellinen työpaikka ei vastannut odotuksia, niin ei tule valituksi, koska kukaan ei halua työntekijää, joka on koko ajan lähdössä.

Olen vastannut juuri noin, mutta silti usein saatetaan vielä uudelleen kysymällä kysyä mikä edellisestä työstä saa näin nopeasti hakeutumaan pois.

Ja sinä et osaa vastata tähän? Oikeasti?

Sinun tetäväsi on vakuuttaa työnantaja siitä, että olet juuri se, mitä etsitään. Sinun tehtäväsi on vakuuttaa työnantaja siitä, että tarjolla oleva työ on juuri sinulle täydellinen työpaikka.

Työkkärin työnhakuvalmennuksia haukutaan tälläkin palstalla, mutta sieltä saa neuvoja siihen, miten tuossa tilanteessa toimitaan.

Oletko oikeasti sitä mieltä, että työttömyyden jälkeen saatu työpaikka on tarkoitettu loppuiäksi?

Onko työhaastattelijoilla usein jotain ongelmia kuulon kanssa, jos samoja fraaseja on toistettava heille moneen kertaan?

Vierailija
51/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän en töihin mene ellen saa 2000e palkkaa nettona kuukaudessa.

Pienempi palkka on liian vähän verrattuna nykyisiin tukiini

Vierailija
52/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töitä tehdään just sen verran kuin maksetaan. Eli hidastelua, moneen kertaan varmistelua, väärien asioiden priorisointia yms.

Ja tietenkin tuot palkkauksen esille uudestaan, samoin vastuiden jakamisesta on hyvä keskustella viikottain. Jankkaat, mutta ystävällisesti. Mitä siitä jos pitävät sua hitaana...

Mä en oikein ymmärrä miksei voi sanoa suoraan haastattelussa että palkkaus ja vastuut ei ole kohdillaan tai ei etenemis/kehittymismahdollisuuksia yms. Erittäin hyviä syitä hakea uutta paikkaa. Joku saattaa kysyä miksi ylipäänsä hait ja otit vastaan paikan johon et ole tyytyväinen, mutta eipä tuosta kannata huolestua. Voit kertoa että olet hakenut oman alan töitä, työkokemuksen ja koulutuksen pohjalta, muttei ole tärpännyt. Tai mikä tilanteesi kokonaisuudessaan onkin, ehkä haluat kehittyä tms. ja siksi olet tehtäviä paikkoja x ja y. joihin nykyinen ei kuulu. Senkin voi ihan reilusti sanoa että olet kyseistä paikkaa hakenut työkkärin kehotuksesta etkä tilanteessasi voinut kieltäytyä kun paikkaa sinulle tarjottiin. Olet varmastikin sanonut työsopimusta allekirjoittaessasi jo että haet koko ajan muita töitä, vai mitä? Tämänkin voi sanoa haastattelussa, jos kysytään. Parempi olla avoin liikoja jaarittelematta, myöskään nykyisen työnantajan arvostelu ei ole suositeltavaa.  Todennäköisesti vähän ihmettelevät miksi sinut on palkattu kun et paikkaa halunnut etkä aio siihen jäädä, mutta väliäkö sillä.  

Vierailija
53/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Töitä tehdään just sen verran kuin maksetaan. Eli hidastelua, moneen kertaan varmistelua, väärien asioiden priorisointia yms.

Ja tietenkin tuot palkkauksen esille uudestaan, samoin vastuiden jakamisesta on hyvä keskustella viikottain. Jankkaat, mutta ystävällisesti. Mitä siitä jos pitävät sua hitaana...

Mä en oikein ymmärrä miksei voi sanoa suoraan haastattelussa että palkkaus ja vastuut ei ole kohdillaan tai ei etenemis/kehittymismahdollisuuksia yms. Erittäin hyviä syitä hakea uutta paikkaa. Joku saattaa kysyä miksi ylipäänsä hait ja otit vastaan paikan johon et ole tyytyväinen, mutta eipä tuosta kannata huolestua. Voit kertoa että olet hakenut oman alan töitä, työkokemuksen ja koulutuksen pohjalta, muttei ole tärpännyt. Tai mikä tilanteesi kokonaisuudessaan onkin, ehkä haluat kehittyä tms. ja siksi olet tehtäviä paikkoja x ja y. joihin nykyinen ei kuulu. Senkin voi ihan reilusti sanoa että olet kyseistä paikkaa hakenut työkkärin kehotuksesta etkä tilanteessasi voinut kieltäytyä kun paikkaa sinulle tarjottiin. Olet varmastikin sanonut työsopimusta allekirjoittaessasi jo että haet koko ajan muita töitä, vai mitä? Tämänkin voi sanoa haastattelussa, jos kysytään. Parempi olla avoin liikoja jaarittelematta, myöskään nykyisen työnantajan arvostelu ei ole suositeltavaa.  Todennäköisesti vähän ihmettelevät miksi sinut on palkattu kun et paikkaa halunnut etkä aio siihen jäädä, mutta väliäkö sillä.  

Hyvä kommentti, kiitos tästä.

Vierailija
54/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on huono palkka?

Vierailija
55/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta taide- ja kulttuurialalla ei kokopäiväisesti saa elantoaan kuin hyvin pieni osa alalle kouluttautuneista. Tähän ei tarvita kristallipalloa sen paremmin kuin siihen, että tällä väestön ikärakenteella soteala tulee työllistämään jatkossakin. Monella muulla alalla ennustaminen onkin vaikeampaa.

Vierailija
56/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh tämä on se ongelma kun TE toimisto pakottaa hakemaan mitä vain työtä. Ei ketään kiinnosta sinun mielenterveytesi tai se mitä haluat ja mihin sovellut ja tuletko toimeen, kunhan työllisyystilastot näyttävät sinun ja muiden kaltaistesi kustannuksella hyvältä.

Koko homma perustuu ylpeyteen ja kunniaan. Ylpeä olla töissä, kunnia olla osa yhteiskuntaa, kunnia on kun arvoni mitataan sillä olenko työssä, onko minulla rahaa ja valtaa, olenko menestynyt, onko minulla materiaa. Loppujenlopuksi millään ei ole väliä. Olen työtön, saan tuet, ten pimeänä töitä jotta selviydyn. Ei kiinnosta mitä muut sanovat ja jos pakottavat hakemaan työtä leikin haastattelussa epäsosiaalista idioottia XD En tee töitä paikassa mikä ei kiinnosta. Minulle on oma mielenterveys ja selviytyminen tärkeämpää. Tähän se menee kun ei anneta tarpeeksi vaihtoehtoja ilman pelkoja että joutuu mieron tielle.

Töitä hakiessa eniten stressiä aiheutti virkailijat jotka olivat ihan pihalla ja "halusivat luoda työllistämistoimenpiteitä".

Jokaisen työpaikan olen itse löytänyt. Onneksi sain vakipaikan ja pääsin heistä eroon.

Vierailija
57/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan suoraan että olet vaihtamassa työpaikkaa paremman palkan perässä. Ennen tuota ainakin pidettiin  aivan normaalina syynä vaihtaa työpaikka. Mutta kuten tässäkin näkyy, työnantajilla on varaa olla ronkeli ja silti valitetaan että ei ole työntekijöitä.

Vierailija
58/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanot vaan suoraan että olet vaihtamassa työpaikkaa paremman palkan perässä. Ennen tuota ainakin pidettiin  aivan normaalina syynä vaihtaa työpaikka. Mutta kuten tässäkin näkyy, työnantajilla on varaa olla ronkeli ja silti valitetaan että ei ole työntekijöitä.

Tuntuu siltä ettei tämä nykyään enää riitä, vaan pitäisi alkaa työhön kuin työhön hakiessaan runoilla miten tuntee syntyneensä tätä työtä varten eikä tämän työn saatuaan enää mitään muuta elämässään kaipaa.

Vierailija
59/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on huono palkka?

Se on suhteellinen käsite. Riippuu pitkälti alasta ja työtehtävistä.

Vierailija
60/67 |
10.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohis, mutta taide- ja kulttuurialalla ei kokopäiväisesti saa elantoaan kuin hyvin pieni osa alalle kouluttautuneista. Tähän ei tarvita kristallipalloa sen paremmin kuin siihen, että tällä väestön ikärakenteella soteala tulee työllistämään jatkossakin. Monella muulla alalla ennustaminen onkin vaikeampaa.

Menin opiskelemaan alaa, jolla piti olla tarjolla paljon työpaikkoja. Enää sitä ei edes opeteta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi