IL: Riskiryhmiin kuuluvia opettajia määrätään töihin - moni hädissään tilanteesta
Jos lehdissä lukee että vain 1% lapsista tai opettajista kuuluu riskiryhmiin, niin syy on se että lääkäreitä on ylhäältä määrätty ohejistuksilla olemaan hyväksymättä riskiryhmiin kuin ihan pari pientä tautiryhmää. Kansainvälisissä tutkimuksissa riskiryhmiksi todetut - töihin ja kouluun vain. Kuusikymppinen diabetespotilas, töihin. Lapset voivat olla hyvin vakavasti sairaita - jos tietäisitte millaisia ryhmiä rajataan ulkopuolelle kauhistuisitte.
Opettajien osalta OAJ sentään tuo asiaa esiin. Lapsista ei puhu kukaan.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/0399f3b1-24ec-4434-9d7f-72a4e4e9a97c
Kommentit (409)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikeasti edelleen: riskiryhmään kuuluvat lääkärit, hoitajat, kaupan kassat yms eivät ole voineet kieltäytyä töistä koronan varjolla, eikä ole ollut suojavälineitä -ei niitä teille opeille riitä. Korona ei ole menossa pois , se on täällä vielä syksylkäkin- meinaatteko jatkaa etäopetusta silloinkin, vai miten ajattelit te hoitaa asian?
Onko he kököttänewt satojen ihmisten kanssa tuntikaudia ahtaissa sisätiloissa?
montako ulkotiloissa olevaa lääkäriasemaa tai kauppaa olet nähnyt?
Kököttääkö he tuntikausia ahtaasti satojen ihmisten kanssa?
Oletko koskaan käynyt kaupassa?
Olen. Missään en one nöhnyt ilmiötä että sadat ihmiset kököttää siellä sumpussa 6-8 tuntia putkeen. Kuren koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on monta sellaista paikkakuntaa, joissa ei ole ainuttakaan koronaa sairastavaa, joten ei nyt pitäisi olla opettajillakaan (tai oppilailla) suurta riskiä sairastua ainakaan näillä paikkakunnilla.
Niin kuin meidän kunnassa ei ole ainuttakaan koronavirus tapausta ja koko maakunnassa on kymmenkunta tapausta, jotka tuli heti hiihtolomien jälkeen. Sori opettajat, kolme ensimmäistä tapausta saatettiin opettajilta Italian matkalta tuliaisena ja loput 7 joko tartuntana tai matkatuliaisena. Uusia tapauksia ei ole tullut 4vk. Suuresti ihmettelen tätä opettajien hysteriaa, kun mitään paniikkia ei ollut hiihtolomien aikaan, vaan moni opettaja matkusti ulkomaille, vaikka silloin oli paljon suurempi riski kuin nyt.
Tilanne näyttää olevan sama kehä kolmosen ulkopuolella, sillä tartuntojen määrä on todella olematon Helsingin, Espoon ja Vantaan ulkopuolella.
Näitä faktoja vasten, on vaikea ymmärtää, miksi koulut pitäisi pitää suljettuna ja antaa etäopetusta lapsille, ainakin Helsingin ulkopuolella.
Tosiaan, olikin jo päässyt unohtumaan, ketkä sen koronan Suomeen toivatkaan :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat saivat tehdä etätöitä monta viikkoa. Ymmärrän kuitenkin huolen. Itse sairaanhoitajana joudun joka päivä menemään töihin, bussilla, hoitamaan koronapotilaita. Meidän hoitajien työssäkäyntiä pidetään aivan normaalina, kukaan ei ole huolissaan meidän sairastavuudesta. En toki vertaa itseäni, koronahoitajana, opettajiin. Me emme ole akateemisesti koulutettuja. 😷
Onko teillä suojavarusteet käytössä? Oletko ilman suojavarusteita 20-30 henkilön kanssa samassa tilassa 6t / vrk kahden viikon ajan?
Luokassa olevat 20-30 on lähtökohdiltaan terveitä lapsia, ei mitään koronaa sairastavia mummoja...
Eivät ole lapsiavaan 15-17 - vuotiaita teinejä. Tanskassa tartuttavuusluku nousi, vaikka kpuluun menivain max 10-vuotiaat.
Mutta siis terveitä. Eiköhän nyt jo jokainen ymmärrä jäädä kotiin, jos tuntee olevansa sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Opettajat saivat tehdä etätöitä monta viikkoa. Ymmärrän kuitenkin huolen. Itse sairaanhoitajana joudun joka päivä menemään töihin, bussilla, hoitamaan koronapotilaita. Meidän hoitajien työssäkäyntiä pidetään aivan normaalina, kukaan ei ole huolissaan meidän sairastavuudesta. En toki vertaa itseäni, koronahoitajana, opettajiin. Me emme ole akateemisesti koulutettuja. 😷
Onko teillä suojavarusteet käytössä? Oletko ilman suojavarusteita 20-30 henkilön kanssa samassa tilassa 6t / vrk kahden viikon ajan?
Luokassa olevat 20-30 on lähtökohdiltaan terveitä lapsia, ei mitään koronaa sairastavia mummoja...
Eivät ole lapsiavaan 15-17 - vuotiaita teinejä. Tanskassa tartuttavuusluku nousi, vaikka kpuluun menivain max 10-vuotiaat.
Mutta siis terveitä. Eiköhän nyt jo jokainen ymmärrä jäädä kotiin, jos tuntee olevansa sairas.
Ei se sairastunut pariin ekaan oäivään tiedä olevansa sairas ja jotkut on oireettomia koko ajan
Mistä lähtien opettajat ovat pelänneet terveitä lapsia? Miksi lähtivät alalle kun tiesivät, että luokassa on lapsia.
Näin se menee kuten jutussa sanotaan. Olen Espoossa, käsin Espoon kaupungin työterveyslääkärillä. Todistuksessa riskiryhmään kuulumisesta lukee näin: "Perussairaudesta johtuva riski vakavaan koronavirusinfektioon on merkittävä. Työ kouluissa tai päiväkodeissa ei kuitenkaan merkittävästi lisää riskiä saada koronavirustartunta muuhun väestöön verrattuna." Työterveyslääkäri vielä etävastaanotolla pahoitteli sitä, että joutuu kirjoittamaan sitten asiat paperiin ohjeistuksensa mukaan. Ihmettelin tätä, mutta kun luin tekstin, järkytyin. Sain paperin käteeni kansliasta, niin en voinut lääkärille avautua tuosta lauseesta. Eli olen riskiryhmässä, mutta koska THL ja STM pitävät kouluja turvallisena, niin voi voi, kouluun vaan. Ei voi kuin ihmetellä. Sitten jos tuon lapun kanssa olisikin saanut jäädä kotiin, niin se olisi ollut tietenkin täysin palkatonta virkavapaata, eli ei kunnalle tästä edes lisäkustannuksia tulisi, sijainen saisi palkkani.
Näin keskustelunaloituksen,jossa luki: 'opettaja teho-osastolla' mutta hetkeä myöhemmin se oli jo poistettu-miksiköhän? Kuka/miksi määrittelee,mitkä ketjut/keskustelut poistetaan? Ihmettelen todella, mitä mieltä on tällaisessa 'keskustelu'foorumissa, jolla ei voi keskustella?!? Voisiko joku kertoa?
Vierailija kirjoitti:
Teillä on suojaimet, meillä ei ole mitään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pääsette testiin helpommin. Juuri ennen koulujen sulkua meidän koulussa oli useita opettajia sahaavassa kovassa kuumeessa ja hengitystietoireisia. Yhdellä opettajalla on edelleen vaikeuksia jaksaa tolpillaan, itse hengästyn edelleen ihan pienestäkin rasituksesta. Kaikki me aneltiin lääkärille pääsyä ja koronatestejä, ei saatu apua, ei hoitoa, ei testejä. Olen hieman skeptinen siitä, että korona ei muka kouluissa leviäisi ja niin ovat monen tutkijat ulkomaillakin.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien opettajat ovat pelänneet terveitä lapsia? Miksi lähtivät alalle kun tiesivät, että luokassa on lapsia.
Sairas lapsi tartuttaa pari päivää tietämättä olevansa sairas. 22 prosenttia sairastaa itse täysin oireettomana. Lapset tartuttavat enemmän kuin aikuiset.
Ja 15-18-vuotiaat eivät oel enää lapsia - ja THL unohti edes ottaa kantaa heihin. Silti heitä on yläkoulut täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harva ammattikunta sanoo, että ei ole mitään tekemistä töissä. Ihan turhaa mennä töihin.
Ja vieläpä työehtosopimuksen neubotteluaikana todetaan, ettei kahden viimeisen työviikon aikana tapahdu mitään.
Tavanomaisesti olisimme luokkaretkellä, harjoittelisimme kevätjuhlaa, leikkisimme ym.
Saamme enemmän aikaan tällaisessa tilanteessa etäopetuksessa.
Tämä on poikkeusaika. Kahden viikon takia on turhaa ottaa näin suuri riski vakavan sairastumisen kannalta.
Kyllä te voitte harjoutella esityksiä ja vaikka videoida ne, leikkiä ja käydä retkillä ym.
Näitä te ette voi etänä tehdä.
Esityksissä täytyy pitää turvaväli jatkuvasti. Hygieniasyistä emme käytä näitä koneita, joilla videoida. Leikeissä tulee lähikontakteja. Retkillä täytyy pitää turvavälit ja emme esimerkiksi voisi paistaa makkaraa nuotiolla, koska ei ole käsienpesupaikkaa.
Eli te ylitulkitsette ohjeitä. Mikään mainitsemasi ei ole perusteltua missään määrin. Ei edes leikkimisen kieltäminen. Kyllä lapset on nytkin koulussa leikkineet ja käyneet metsässä.
Ja niitä koneita saa käyttää. Samoin muita välineitä.
No kun ei saa! Se on työnantajan määräys. Jos toimii vastoin ohjeita saa varoituksen tai potkut ja päälle vielä syytteet lapsen pahoinpitelystä, jos joku sairastuu ja tulee ilmi, että koneita on käytetty.
Olen sairaalassa töissä ja kuulun riskiryhmään. Ei ole riskeistä kyselty mitään, töihin on mentävä. Nyt suojaimet alkavat olla todella vähissä ainakin meidän ammattiryhmällä. En tiedä aiotaanko meidät tappaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja pääsette testiin helpommin. Juuri ennen koulujen sulkua meidän koulussa oli useita opettajia sahaavassa kovassa kuumeessa ja hengitystietoireisia. Yhdellä opettajalla on edelleen vaikeuksia jaksaa tolpillaan, itse hengästyn edelleen ihan pienestäkin rasituksesta. Kaikki me aneltiin lääkärille pääsyä ja koronatestejä, ei saatu apua, ei hoitoa, ei testejä. Olen hieman skeptinen siitä, että korona ei muka kouluissa leviäisi ja niin ovat monen tutkijat ulkomaillakin.
Eikä ees päästä, samassa jonossa ollaan kuin muutkin. Ja ei, ei päästä.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaalassa töissä ja kuulun riskiryhmään. Ei ole riskeistä kyselty mitään, töihin on mentävä. Nyt suojaimet alkavat olla todella vähissä ainakin meidän ammattiryhmällä. En tiedä aiotaanko meidät tappaa.
Jotenkin käsittämätöntä. Nyt kun yhteiskuntaa ollaan avaamassa ja tartuntamäärät saattavat kasvaa, tulisi pitää erityisen hyvää huolta hoitohenkilökunnasta. Mitä hyötyä on hoitajasta potilaana? Järjenvastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailijatee kirjoitti:
Jotenkin käsittämätöntä. Nyt kun yhteiskuntaa ollaan avaamassa ja tartuntamäärät saattavat kasvaa, tulisi pitää erityisen hyvää huolta hoitohenkilökunnasta. Mitä hyötyä on hoitajasta potilaana? Järjenvastaista.
Oisko laikkari kuitenkin. Me ollaan korvattavissa. Sijaiset eivät tarvitse edes alan koulutusta.
Se irtisanoutunut
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö sairaanhoitajana ketkä luetaan riskiryhmiin? Nyt puhutaan vain niistä opettajista joilla on kohonnut riski sairastaa mahdollinen covid-19 niin että se päättyy hautausmaalle. Vai onko vain luetun ymmärtämisessä puutteita
Ilmeisesti etäopetuksen kieltäminen koskee ainoastaan tilannetta, jossa oppilaat ovat kotona. Täällä asia on ratkaistu siten, että koko luokka oleskelee päivän samassa tilassa, jossa luokanvalvoja pitää oppilaat kurissa. Aineopettajat opettavat etänä kotoa käsin. Luokanvalvoja auttaa oppilaita luokassa. Luokanvalvoja on se henkilö, jonka on tärkeä saada kontaksi oppilaisiin.
Helppoa2 kirjoitti:
Ilmeisesti etäopetuksen kieltäminen koskee ainoastaan tilannetta, jossa oppilaat ovat kotona. Täällä asia on ratkaistu siten, että koko luokka oleskelee päivän samassa tilassa, jossa luokanvalvoja pitää oppilaat kurissa. Aineopettajat opettavat etänä kotoa käsin. Luokanvalvoja auttaa oppilaita luokassa. Luokanvalvoja on se henkilö, jonka on tärkeä saada kontaksi oppilaisiin.
Miten se luokanvalvoja opettaa muita ryhmiä kuin omaansa?