miten pystyn suojelemaan itseäni tällaisessa tilanteessa?
mieheni kertoi minulle taannoin että eräs nainen on lähestynyt häntä sähköpostitse. nainen tunnusti rakastuneensa mieheeni ja haluaisi hänen eroavan minusta ja menevän kanssaan naimisiin, noin lyhyesti.
mieheni kertoi minulle tästä heti kun viestien tulo alkoi. näitä viestejä on tullut jo muutaman VUODEN ajan ja olemme lukeneet niistä jokaisen yhdessä. oikeastaan minua ei kiinnosta tämä nainen lainkaan eikä miehenikään ole tästä kiinnostunut. mieheni kirjoitti tälle kerran ja pyysi jättämään rauhaan. nainen on aika turhautunut ja uskon ettei mieheni ole kirjoittanut hänelle sen yhden kerran jälkeen.
aluksi viestit olivat pelkkää palavaa rakkaudentunnustusta ja kosintaa mutta kun nainen sai tietää minun olevan raskaana, alkoi sävy muuttua pikku hiljaa uhkaavampaan suuntaan. viime kirjeessä hän omasta mielestäni epäsuorasti uhkasi minun henkeäni ja pelästyin toden teolla!
olo on todella sekava enkä tiedä mitä tekisin..mitä mahdollisuuksia minulla olisi turvata selustani ja ennen kaikkea syntymättömän lapsemme henki? en tiedä missä nainen asuu, asuuko edes samalla paikkakunnalla.
help, please?
Kommentit (40)
luulen että poliisi näkee kirjeistä sen että nainen ei saa vastakaikua ja siksi alkaa käyttämään kovempia keinoja saadakseen kontaktin mieheeni.
Eli miehesi pyytää lopettamaan ja jos ei lopu, poliisin puheille ja lähestymiskielto ja kotirauhan rikkominen on seuraavat askeleet. Mutta siis miehesi tekee näin, miestäsihän nainen lähestyy. Ja jos siis miehesi haluaa hänen lopettavan. Sinun ei siis tarvitse tehdä mitään.
Usein kuulee sanottavan, että kaikki vastakaiku vain yllyttää stalkereita ja ei pitäisi vastata mitenkään. Poliisiin kannattaa ottaa yhteyttä, osaavat neuvoa, mitä pitää tehdä. Valitettavasti tosin stalkkaamista on hyvin vaikea estää, mutta toivon mukaan pelästyisi poliisin mukaantulosta asiaan.
Suosittelen että teette asiasta ilmoituksen poliisille!
Kertomasi perusteella kysymyksessä voisi olla ainakin laiton uhkaus, tosin vaikea sanoa kun ei ole nähnyt kirjeen tarkkaa sisältöä...
Ottakaa kaikki tallessa olevat kirjeet yms. mukaan millä voitte osoittaa että teitä on uhattu eikä kyseinen henkilö ole lopettanut kirjeiden lähettelyä pyynnöstänne huolimatta.
Poliisi tutkii asian ja tekee tarvittavat toimenpiteet häirinnän lopettamiseksi.
Vierailija:
Poliisi tutkii asian ja tekee tarvittavat toimenpiteet häirinnän lopettamiseksi.
Mitähän noi tarvittavat toimenpiteet niinku mahtais olla? Sanoo, että soo, soo ei saa, niinkö?
Asianomistaja eli mies voi olla asiassa aktiivinen, lähinnä kyseessä voisi olla kotirauhan rikkominen ja lähestymiskiellon hakeminen. Mutta ei sitä kukaan poliisisetä tee.
Ehkä edellinen kirjoittaja tarkoitti sitä..?
Seuraili, baarissa oli koko ajan kulman takana, yms. Lähetteli sairaita tekstareita.
Lopulta meni siihen pisteeseen että kaverini otti yhteyttä poliisiin, kundi sai kunnon puhutelun (poliisi aiemmin jo sanoi että yleensä tälläisiin tapauksiin tehoaa se että näille ahdistelijoille tehdään selväksi että poliisiasia), ja lopetti.
" Mitähän noi tarvittavat toimenpiteet niinku mahtais olla? Sanoo, että soo, soo ei saa, niinkö?
Asianomistaja eli mies voi olla asiassa aktiivinen, lähinnä kyseessä voisi olla kotirauhan rikkominen ja lähestymiskiellon hakeminen. Mutta ei sitä kukaan poliisisetä tee."
Vai ei ole minulla tietoa? Veikkaan että minulla on enemmän turvallisuusalalta työkokemusta ja koulutusta kuin sulla 25, joten älä ala arvostelemaan toisten tietämystä asioista tai kommenteista kun et tiedä minun taustoistani yhtään mitään!!!
Tietysti asianomistajan pitää ensin tehdä tutkintapyyntö poliisille!
Tarvittavia toimenpiteitä ovat mm.
- selvittää ahdistelijan henkilöllisyys (ellei ole jo tiedossa)
- selvittää, onko aihetta esim. lähestymiskiellolle
Tässä nyt vain pari esimerkkiä.
ihmettelempä vaan että mistä nainen on saanut miehesi sp-osoitteen... toisaalta, jos luette kerran viestit yhdessä niin tuskin on salattavaa miehellläsi..
Kurja tilanne, poliisi taitaa tosiaan olla oikea osoite, ainakin vois kysäistä että miten menetellään niin saisi varmaa tietoa oikeasta lähteestä...
Eräs mies ensin soitteli minulle päivittäin pari kuukautta. Numeron vaihdon jälkeen hän siirtyi lähettämään kirjeitä ja postikortteja. Edes kolme muuttoa ei estänyt häntä saamaan postiansa perille, koska en laittanut osoitettani salaiseksi. Miesystäväni soitti ko. tyypille ja pyysi lopettamaan yhteydenotot, uhkasi poliisillakin. Mikään ei auttanut.
Kamalinta oli, etten tuntenut oloani turvalliseksi. Hirvitti tulla iltavuorosta kotiin, kun epäilin, että mies alkaa kyttäillä ovella. Säpsähdin jokaista puhelinsoittoa (lankapuhelin) ja käsinkirjoitettua kirjekuorta.
No, kaikenlaista tapahtui, ja homma kesti vuosia, en nyt halua eritellä yksityiskohtia. Vihdoin otin yhteyttä poliisiin siinä mielessä, että voinko tehdä jotain yhteydenottojen estämiseksi. Yhteydenotot olivat siis lähinnä rakkaudentunnustuksia. Poliisi otti tietoni vastaan aivan asiallisesti. Myöhemmin minuun otettiin yhteyttä, ja kerrottiin, että kyseisellä miehellä oli juuri oikeuteen menossa vastaavanlainen tapaus, ja poliisit liittivät minun antamani tiedot mielellään miehen ´fileen´. En tiedä, mitä tapahtui, mutta yhteydenotot loppuivat. Ilmeisesti mies vihdoin joutui hoitoon.
Kannustan sinua, ap, ottamaan yhteyttä poliisiin, tai itse asiassa kai miehesi tulisi tehdä se. Tiedän miten piinaavaa tuollainen on. On suuri helpotus päästä eroon tuollaisesta.
mies vastasi sitten viimein tälle naiselle että jos minun päästäni katkeaa hiuskarvakin, niin naisella ei ole enää millä pissata. noin kauniisti sanottuna.
ei siis poliisia tähän kuvioon.. -ap
nainen toteaa että mieheni on täysin minun hallittavissani koska ei voi edes kirjoittaa kuulumisia ilman minun lupaani. hän on kuitenkin nyt ostanut pienen lahjan jonka mielellään lähettäisi miehelleni, ehkäpä mieheni haluaisi kuitenkin saada sen naiselta henkilökohtaisesti?
naiselta puuttuu vain osoite, onneksi. - ap -
ai niin, ja jos käyt täällä niin tunnistat varmasti itsesi. terveisiä silloin sinne!
mieheni sp-osoite on hvin helppo; etunimisukunimi at hotmail com. ei tarvita sen ihmeellisempää matematiikkaa..
mieheni ex on aina ollut sitä mieltä että en ansaitse miestäni. epäilemättä tällä on sormensa pelissä! hitto, kun luin tämän ketjun läpi, alkoi tämä vaikuttaa ihan kauniilta ja rohkeilta! tällä hetkellä siis naurattaa mutta puhuin eilen myös miehelleni tästä poliisille ilmoittamisesta. silloin itketti.
en haluaisi vastata tälle naiselle edelleenkään.. syy on se, että olen varma että hän " onkii" tietoja miehestäni kirjeiden avulla. jos mieheni vastaa, nainen on löytänyt miehestäni heikon kohdan jota ehkä voi hyödyntää jatkossa. kuulostaako hullulta? (ei ihme)
Toisessa ketjussa minulle sanottiin että poliisit eivät ottaisi asiaani vakavasti, vaikka henkeäni on uhkattu toistuvasti ihan suoraan.
poliisille voi tietysti ilmoittaa mutta eivät he voi tehdä mitään ellei rikosta ole tapahtunut. epäsuorat uhkaukset eivät ole rikos, sikäli kun itse asiasta tiedän.
sinuna dissaisin edelleen tuon henkilön, kyllä se siitä aikanaan loppuu..
...OIKEESTI tohon juttuun? Ap on kyllä Porvoosta!
Loppui sekin lässytys siihen. Pyysi julkisesti anteeksi.
onko ap:n mies julkkis vai mikäköhän tätä hullua on oikein innostanut? minusta sekä ex-tyttöystävä että tämä nainen vaikuttavat pahasti mielenterveysongelmaisilta.
Jos homma jatkuu menee miehesi tekemään asiasta tutkintapyynnön.