Arvioikaapa olinko lapsena mielenterveysongelmainen ja jos niin miten pahasti?
Alkulapsuudessa noin 5 v asti ei ollut ihmeempiä. Noin 5-vuotiaana aloin saada hurjia raivokohtauksia kun huusin ja huusin. Tilanne alkoi yleensä jotenkin niin että olisin halunnut saada tahtoni läpi mutten saanut. Saatoin parikin tuntia huutaa ja raivota. Muistan myös että halusin kiusata ja satuttaa pikkusisarustani. Mulla oli ihan tahto tehdä pahaa kiltille ja ystävälliselle sisarelleni. Tönin häntä, nipistelin, työnsin päätä lumihankeen ja heitin asioilla, välillä hän satuttikin itsensä.
Kouluiän kynnyksellä alkoi valehtelu. Valehtelin ties ja mitä vanhemmilleni ja ystävilleni. Vuosien varrella satuilin koulun sattumuksista, ystävistäni ja poikaystävistäni.
Jossain vaiheessa ala-asteella loukkaannuin joihinkin luokkalaisiini ja lopetin puhumisen suurimman osan kanssa. Puhuin vain lähimmille ystävilleni ja heille siis valehtelin ajoittain paljonkin, ihan arkisista asioista lähtien ja väitin kokeneeni vaikka mitä seikkailuja. Ainakaan he eivät koskaan ääneen epäilleet sanomisiani.
Päällisin puolin olin kiltti lapsi, ei olisi uskonut ensisilmäyksellä mitä kaikkea harrastin.
Perheessäni oli tiettyjä muutoksia jotka ehkä laukaisivat tuota käytöstä. Kuitenkin perheeni sinänsä oli ihan hyvä perhe, ei ollut alkoholismia eikä pahempaa väkivaltaa tms.
Nuorena aikuisena päätin ryhdistäytyä ja aloin kunnon ihmiseksi. Joitain takapakkeja tuli että joskus vielä valehtelin tai koin mielihyvää kun jollain läheiselläni oli vastoinkäymisiä mutta enimmäkseen olin rehti ja kiltti. Myöhemmin äitinä ja työntekijänä ehkä turhankin kiltti ja tunnollinen ja kaikki viimeisetkin "oireilut" jäi nuoruuteen ja musta tuli ihan tavallinen aikuinen.
Mitäs olette mieltä, olinko kuinka häiriintynyt lapsi?
Kommentit (25)
Mikä on sinun oma diagnoosisi itsestäsi?
Vierailija kirjoitti:
Mitä sinä itse ajattelet nyt itsestäsi? Mikä ongelmasi oli?
Juuri nyt olen pitkän seesteisen ja samana pysyneen elämänvaiheen (yli 10 vuoteen ei ihmeempä muutoksia) jälkeen muutosvaiheessa elämässäni.
Onpas muuten hyvin mielenkiintoista huomata yhteys näiden nyt mieleen pulpahtaiden lapsuuteni oireilujen (kun oireilin muutoksissa) ja nykyisen elämänvaihteeni (muutoksia) välillä. Ohhoh.
Ja nyt mietin miten sopeudun käsillä olevaan muutokseen ja olenko normaali ja olinko lapsena normaali. Nyt en tokikaan harrasta noita mitä lapsuuden muutoksissa harrastin, en siis valehtele tai kohtele läheisiäni huonosti, lähinnä olen jotenkin ahdistunut ja epäluonteva ja hukassa.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mikä on sinun oma diagnoosisi itsestäsi?
Lähinnä ihmettelen miten olen näinkin hyvin selvinnyt aikuisuudestani. Mulle olisi varmaan ollut ihan luontevaa ruveta oudoksi ja syrjäytyneeksi ihmiseksi. Silti aloin elää ihan tavallista elämää ja täytin velvollisuudet huolellisesti. Juuri nyt ei tosin huvittaisi vaan olisi kiva ajatus pistää jotenkin ranttaliksi. Lasteni takia en voi vaan aion elää kuten kunnon kansalainen jatkossakin, jotta saavat normaalin lapsuuden.
Tunnen itseni juuri nyt jotenkin oudoksi ja jopa melkein toivon että muutkin huomaisivat mun outouden eivätkä hyväksyisi mua niin vilpittömästi. Ja tuo miksi tunnen itseni oudoksi liittyy juuri mm. noihin lapsuuteni juttuihin. Ikään kuin vain pinnistelisin ollakseni normaali.
Diagnoosi... ehkä jotain autistiseen viittaavaa?
ap
Kiitos sinulle, joka laitoit noin osuvia kysymyksiä. Olipa kiinnostavaa huomata yhteyksiä nykyhetken tuntemusten + elämänvaiheen ja lapsuuden tuntemusten + vaiheiden välillä. Kyllä todella tämä nyt käsillä oleva muutos tuntuu rankalta sekä hämmentävältä ja tulee samankaltaisia tuntemuksia kuin lapsuuden muutoksissa koin (vaikka toki siis pidän käytökseni nyt hallinnassa parhaani mukaan).
ap
Lisään vielä että koin lapsena, että äitini ei oikein pitänyt minusta (käytökseni takia).
ap