AMK-VALINTAKOE 2020, 2. VAIHE!
Suoritetaan siinä ammattikorkeakoulussa, johon pisteet voisivat riittää (yms.). Eli ei siinä, minkä on itse valinnut valintakokeen suorittamispaikaksi.
Mun tapauksessa se on amk joka sijaitsee TOISELLA PUOLELLA SUOMEA huonojen kulkuyhteyksien päässä (itselleni, hain verkko-opetukseen). Minulla ei ole autoa ja paikkakunnalle menee junia muutaman kerran päivässä. Joutuisin olemaan 2 yötä hotellissa sekä maksamaan junamatkat ja altistamaan samalla itseni koronavirukselle matkustelemalla junilla (joita ei välttämättä edes kulje kuin harvennetusti, jos lainkaan)!!
Onko tollaisessa päätöksessä nyt yhtään mitään järkeä?!? Hei haloo!!! Mulla ei ole varaa käyttää yli 400 euroa valintakokeeseen (josta ehkä pääsee läpi, ehkä ei) sekä ei myöskään aikaa, sillä teen kesällä työtä enkä voi olla työstä poissa 3 päivää!
Minkä takia valintakoetta ei esim. voi tehdä lähimmässä ammattikorkeakoulussa? Sehän on paljon pienempi riski kaikin puolin.
En ymmärrä miten voi tehdä noin huonoja päätöksiä!! :( Nyt harmittaa, jos tämän takia joudun kokeen perumaan.
Onko muita samassa tilanteessa olevia tai mitä mieltä olette tästä?
Kommentit (8)
No ei sulla sitten ole aikaa opiskellakaan.
Asiat tärkeysjärjestykseen nyt.
No eihän siinä ole mitään järkeä. Karsitaan vaan ne köyhimmät pois. Koronan takia julkiset yhteydet ovat vielä hunommat. Lisäksi, jos pääsykoepäivänä lähdet monen tunnin matkalle vieraaseen paikkaan haahuilemaan niin a. myöhästyt b. olet kokeessa jo aivan kuollut c. aivoissasi kuuluu vain heinäsirkkojen siritystä.
NIIN. Kun hain, niin siihen rastitettiin se Amk-koulu johon menee suorittamaan kokeen. Itse rastitin mun kaupungissa olevan Amkin.
Mä hain verkko-opintoihin, joissa on lähipäiviä 2 vuodessa. Totta kai mä etukäteen pystyn järjestelemään ne. Mutta toi, että menee VALINTAKOKEESEEN rahaa 400 euroa, plus käyttää julkisia useiden tuntien matkoihin yms, en oo koskaan käyny kyseisellä paikkakunnalla jne. Niin toi on mun mielestä VÄÄRÄ RATKASU.
Ensinnäkin siinä altistaa itsensä ja muut, ku liikkuu junalla useita tunteja, toiseks, en ymmärrä että miks ei voi mennä lähimpään amkiin suorittamaan koetta koska mitä haittaa siitä voi olla? Ja kolmanneksi, just toi että eihän sitä edes jaksa keskittyä tollasessa tilanteessa mihkään kokeisiin.
En vaan ymmärrä...
Soita sen ekan vaihtoehtosi opintotoimistoon ja selitä asia. Ehkäpä hyvinkin antavat sun tehdä kokeen lähiamkissasi. Mulle on ainakin joustettu amk-asioissa todella kivasti. Olen siis saanut tehdä esim. kokeita lähiamkissa, vaikka itse asun kaukana varsinaisesta opinahjostani.
Niin ja siis tonne kys. paikkaan ei mene aamusin junia, tossa viestissä luki että "ilmoitamme paria päivää ennen että monen aikaa sinun koe on, sitä aikaa ei voi muuttaa".
Eli mun täytyy mennä sinne edellisenä päivänä hotelliin. Ja illalla ei mee koronan vuoks myöskään junia, joten joudun olemaan 2 yötä hotellissa.
En ymmärrä mikä pointti tässä on, että yrittääkö ne karsia ihmiset pois opinnoista...? vai mitä.
Kieltämättä hieman ikävä asia, jos joutuu itsekin lähtemään toiselle puolelle Suomea tekemään koetta. En omista autoa tai edes ajokorttia ja ei hirveästi huvittaisi lähteä julkisilla koronan takia, kun koe kuitenkin jo kesäkuun loppupuolella. Itselle myös tulisi kallis reissu, kun majoituskin pitäisi maksaa.
Katso nyt pääsetkö siihen toiseen vaiheeseen.
UP.