Laitatteko koulutusta tai työpaikkaa Facebookkiin?
Itse olen laittanut lähinnä missä olen opiskellut sen koommin alaa mainitsematta. Tuntuu vähän hassulta lisätä titteleitä profiiliin, joten töistä en ole maininnut mitään.
Eräs tuttu kuitenkin luuli, että olen blokannut häneltä näkyvistä tietoja, koska hän ei voinut nähdä työtietojani (joita en ollut siis laittanut ollenkaan). Olen ajatellut itse, että noita juttuja varten on Linkedin.
Kommentit (16)
Ainakin minun kaverit ja ystävät tietävät työpaikkani, vaikken sitä facebookiin laittaisikaan näkyville.
Asenne "en lisää Facebookiin mitään tietoja, jotten vahingossakaan kerro kenellekään uudelle tuttavuudelle yhtään mitään itsestäni"...
Jos jollakin uudella tutullani olisi tuollainen Facebook-profiili, enpä olisi kovin kiinnostunut edes virittelemään sen syvempää tuttavuutta. Viestii vainoharhaisuudesta ja epäsosiaalisuudesta. Et varmaan juhlissakaan juttele kenenkään vieraan kanssa?
En laita.
Olen matalapalkka-alalla, joten sen takia en halua laittaa. Ei ole tarvetta myös sille, että joku tuntematon näkisi heti, missä olen töissä. Toisaalta facebook voisi halutessaan päätellä asian, koska monilla työkavereillani se tieto on esillä.
Minulla tuo tieto lukee kuitenkin LInkedInissä.
En. Ne on LinkedInissä. Veikkaan, että todella moni FB-kaveri ei tosiaan tiedä opinnoistani tai työpaikastani, mutta olkoon niin.
En laita ikinä mitään Facebookkiin kyllä muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Asenne "en lisää Facebookiin mitään tietoja, jotten vahingossakaan kerro kenellekään uudelle tuttavuudelle yhtään mitään itsestäni"...
Jos jollakin uudella tutullani olisi tuollainen Facebook-profiili, enpä olisi kovin kiinnostunut edes virittelemään sen syvempää tuttavuutta. Viestii vainoharhaisuudesta ja epäsosiaalisuudesta. Et varmaan juhlissakaan juttele kenenkään vieraan kanssa?
Kaikkia ei kiinnosta hioa sitä facebook profiiliaan jatkuvasti, eikä se viesti mistään mainitsemastasi. Mun mielestä on ihan tervettä, että kaikkea ei laita esille facebookiin tai jatkuvasti muutenkaan roiku somessa.
Vierailija kirjoitti:
En laita.
Olen matalapalkka-alalla, joten sen takia en halua laittaa. Ei ole tarvetta myös sille, että joku tuntematon näkisi heti, missä olen töissä. Toisaalta facebook voisi halutessaan päätellä asian, koska monilla työkavereillani se tieto on esillä.
Minulla tuo tieto lukee kuitenkin LInkedInissä.
Itse olen hyvätuloisella alalla; puolisoni ja perheeni muutenkin hyväosainen. Ei kannata laittaa someen liikaa tietoja itsestään, koska kaikenmaailman fasistit ja antifat voivat sitten käyttää niitä hyödyksi ja tehdä vahinkoa.
Työpaikka näkyy, koulutus ei.
En juuri laita Faceen mitään ja päivityksiä en tee lainkaan, olen siellä vain ryhmien takia. Yhtään sellaista minulle tärkeää tuttua ei ole facekaverina, johon en pitäisi yhteyttä henkilökohtaisesti muuta kautta ja kertoisi, mitä kuuluu. Facebookissani ei lue ammattiani tai koulutustani, ja asuinpaikkakuntana lukee yliopistokaupunkini, kun joidenkin ryhmien sääntöjen mukaan paikkakunta on pakko olla. Siellä en kuitenkaan ole asunut enää vuosiin, vaan muuttanut kehyskunnista toiseen parikin kertaa. Kuitenkin nimeni googlaamalla löytyy paikka, jossa olen töissä, ja jos mieheni nimen tietäisi, löytyisi jopa meidän kotiosoite, koska miehellä on firma täällä.
Tuo kotiosoitteen helppo löytyminen on yksi syy, miksi Facessani ei ole mitään siitä, että olen naimisissa tai ylipäätään suhdestatusta, tai mitään miehestäni. Jos joskus vaihdan sukunimeni (ei tullut tehtyä naimisiin mennessä), en varmaan päivitä sitä Faceen. On aina plussaa, jos kaiken maailman stalkkerit (sellaisiakin on pari sitkeää) eivät saa tietää Facen kautta esim. asuinpaikkaani.
Kaiken kaikkiaan olen sitä mieltä, että minun profiilitiedoillani enemmän tekee facen profiloivat mainonta-algoritmit kuin yksikään ihminen, jonka kanssa ollaan tuttuja. Musta se on jopa vähän kylmää, että tutut joutuu lukemaan somesta, että on menty naimisiin, tai missä nykyään asutaan.
Liityin faceen ryhmien takia sekä pitääkseni yhteyttä harrastuskavereihin/tuttaviin eri maissa. Joskus postailen harrastuksiin liittyviä juttuja, tosin nekin usein vain ryhmiin. Olen ilmeisen tylsä fb-kaveri, ainakin verrattuna sellaiseen, joka postaa jokaisen liikkeensä.
Olen laittanut asuinpaikkakunnan koska se monesti vaaditaan. Joskaikki muuttaisin, en päivittäisi tietoa. Mitään työasioihin liittyvää en ole postannut, enkä tule postaamaan. Opiskelupaikan lisäsin, en alaa enkä nykyistä tai entisiä ammatteja/titteleitä. Työhön liittyvät tiedot onniin linkedinissä. Sieltä voi käydä lukemassa ketä kiinnostaa.
Totta kai laitan työpaikan, tykkään työnantajastani ja mielellään edesautan somenäkyvyyttä tätäkin kautta.
Työpaikan laitoin koska halusin näyttää entisille työkavereille edenneeni urallani reippaasti. So long suckers :D
Sen jälkeen kun linkedin tuli niin en ole päivittänyt työstatusta facebookiin. Työpaikkani on siis netistä kaivettavissa, mutta en koe aiheelliseksi tuoda sitä tietoon siinä yhteydessä kun osallistun faceprofiilillani johonkin "ämpäriarvontaan". En edusta työnantajaa Facebookissa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole facessa etsimässä uusia tuttavuuksia.
laitan pääpiirteet CV:stä. Olen urallani menestynyt ja minusta on kiva, että muut tietävät missä olen töissä.