Olen entinen les tadi olainen. Kysy mitä vaan!
En tiedä, onko tämä kielletty aihe täällä, siksi laitoin otsikon noin. Tarkemmin siis vanhoillisles tadi olainen. Vanhempani ja jotkut sisarukseni ovat edelleen. Vastaan asiallisiin kysymyksiin.
Kommentit (386)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko, että vl-yhteisössä naisella on yhteisöstään tulevia paineita
A) pysyä hoikkana tai jopa alipainoisena
B) näyttää hyvältä (samalla kun meikkaus on kielletty, pitäisi olla kauniit pitkät hiukset, hyvä iho, hyvä kroppa ja kalliit muodinmukaisesti merkkivaatteet)
C) toimia kodinhengettärenä (en puhu nyt lastenhoidosta vaan vaikkapa sisustamisesta ja siitä, että monet tuntemani vl-naiset suhtautuvat naureskellen ”ostomakeaan” eli sääli niitä jotka syövät jotain ei-itsetehtyä herkkua 😝)
D) kieltäytyä liiasta kouluttamisesta (pätee osin varmaan myös poikiinkin, reippaasti vaan kotiäidiksi tai jonkun uskovaisen omistamaan firmaan töihin)? Tämähän tuntuu olevan hyvin sosiaaliseen statukseen liittyvää. ”Kymppilessujen” (anteeksi ilmaus, en keksinyt parempaa) suorastaan oletetaan opiskelevan, tavisneitojen taas avioituvan 19-vuotiaina.
Mielelläni kuulisin muutenkin ajatuksiasi näistä aiheista.
En ole ap mutta tunnen lestadiolaisia. Koskaan en ole kuullut heidän rajoittavan kouluttautumista, päinvastoin he ovat usein korkeasti koulutettuja ja lapsilta odotetaan hyvää koulumenestystä. Aikainen naimisiinmeno ei estä opiskelua.
Meidän koko kaupungista varmaan 70 % on lestadiolaisia ja voin sanoa että heistä vain harva menee lukioon ja yliopistoon _hyvin harva_. En tiedä missä sinä asut mutta mulla on ihan päinvastainen kokemus lestadiolaisista, meillä päin lestadiolaiset hankkii nopeasti itselleen ammatin jostakin ammattikoulusta (jopa ne kympin tytöt).
^ei siis pelkästään vanhoillistadiolaisten parissa. Hyväksikäyttö ei sinänsä johdu uskonnosta vaan muusta mekanismeista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku hiustyyli vähemmän suosittu tai kielletty tai sitten erityisen suosittu lestadiolaisten parissa?
Tähän liittyen kysyisin, että missä nykyään mennään meikki- ja tukkajutuissa kun säännöt tuntuvat vähin erin löyhtyvän?
Nykyisin ilmeisesti hiuksia saa sävyttää (takaisin) omaan väriin (harmaita peittämään)? Raidat ja monivärit tietysti edelleen kiellettyä.
Entäs meikki? Itseruskettavia saa käyttää ja hampaita valkaista, nehän eivät ole meikkiä. Värillinen huulirasva on huulirasvaa eikä meikkiä, joten se on ilmeisesti ok? Samoin BB-voiteen käyttö, sillä sehän on ihonhoitotuote eikä meikkiä? Vaseliinia voi vissiin kanssa käyttää korostustuotteena poskipäillä ja kulmaluulla, koska sekään ei ole meikkiä? Samoin voi käyttää poskipunana värillistä huulirasvaa, sillä silloinhan ei käytä meikkiä? Samoin ripsien taivuttaminen tai ripsipermanentti ovat käsittääkseni sallittuja, koska ei meikki.
Meikkisynneistä suurin ilmeisesti on silmämeikin käyttö, sillä silmät ovat sielun peili?
Mitä haluaisit sanoa näiden asioiden kanssa painivalle vl-nuorelle? Uskovatko he oikeasti, että synnin raja kulkee ripsivärin ja ripsipermanentin välissä? Vai totellaanko näitä sääntöjä vain siksi, että on ok antaa muiden päättää naisten ulkonäöstä?
Tukan sävyttämisestä en tiedä, ei se kai ole sallittua?
Lestadiolaistytöt eivät kyllä yleensä tee vieläkään naamalleen paljoa. Ripsiä taivutetaan, mutta usein salaa vanhemmilta, ja peitetään jotain näppylöitä peitepuikolla. En ole kuullut, että joku käyttäisi värillistä huulirasvaa poskipunana, huulilla ehkä, tai että joku olisi ottanut ripsipermanentin. Mutta niin, itse asuin pikkupaikkakunnalla, joten siellä saattoivat säännöt olla tiukempia kuin vaikka kaupungissa.
Ymmärtäisin kyllä tyttöä, koska itse siinä iässä kamppailin eniten juuri meikkijuttujen kanssa. En juuri välittänyt Jumalan vihasta, vaan muiden vanhoillislestadiolaisten mielipiteistä. Neuvoisin häntä oikein miettimään kunnolla, että onko siinä järkeä, että saa laittaa värjäävää huulirasvaa, mutta huulikiiltoa ei, vaikka lopputulos olisi sama, tai että saa taivuttaa ripsiä asentoon, joka ei tule tytön ripsiin luonnostaan, mutta väriä niihin ei saa laittaa. Sanoisin, että hänellä on oikeus tehdä omat päätöksensä ja miettiä, mikä omasta mielestä on oikein ja väärin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
onko ne lettikampaukset edelleen suosittuja? ne on hyvännäköisiä
Kaikenlaiset letit on suosittuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä ulkonäkösääntöjä miehille on? Sen tiedän, että kaljua ei saa ajaa (sille ei tietenkään voi mitään jos on kalju luonnostaan) eikä saa pitää partaa tai viiksiä. Käsittääkseni pitää olla siisti lyhyt tukka, ja myös ns. ananastukka on erikseen kielletty.
Nuorilla aiemmin muodissa olleet haaroista roikkuvat housut on myös kielletty uskovalle epäsopivina. Entäs nuorten miesten vaatteet muuten? Farkkuja saa pitää? Ei varmaan sovi olla kulutuksia tai revittyjä lahkeita?
Noista mainitsemistasi jutuista ei kyllä mikään ole kielletty. Sekoitatko nyt johonkin muuhun yhteisöön?
Nuorilla miehillä ei ole juuri mitään "omia" rajoituksia, samalla tavalla ei saa värjätä tukkaa, lävistää itseään tai meikata. Kaikenlaisia vaatteita saa pitää aika vapaasti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä lestadiolaiset ovat siitä, että hurkaalla Jobilla oli kaunis tytär nimeltä Keren-Puk eli silmämaalirasia?
Eivät varmaan yhtään mitään mieltä. Miksi pitäisi olla?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä lestadiolaiset ovat siitä, että hurkaalla Jobilla oli kaunis tytär nimeltä Keren-Puk eli silmämaalirasia?
Ap
Että miksi hurskas Job antaisi tyttärelleen nimen silmämaalirasia, joka liittyy syntiin mikäli silmien maalaminen on syntiä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi lestadiolaisten joukossa on lasten hyväksikäyttöä?
Ihan varmasti jokaisen ihmisryhmän joukossa on lasten hyväksikäyttöä. En tiedä, miksi sitä vaikuttaa olevan vanhoillislestadiolaisten joukossa enemmän kuin muissa ryhmissä. En itse tiedä yhtäkään hyväksikäyttötapausta omassa lähipiirissäni.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Onko seurojen ja Suviseurojen mainitseminen "vääräuskoisille" kielletty? Olen kiinnittänyt huomiota, että vanhoillislestadiolaiset työkaverit eivät koskaan mainitse noita nimeltä, vaan puhuvat ympäripyöreästi lähtevänsä reissuun tai järjestävänsä kahvituksia isoissa tapaamisissa, vaikka kaikki kuulijat varmasti tietävät heidän vakaumuksensa. Eräs entinen vl myös välttelee noiden sanomista, tai lähes kuiskaamalla sanoo ääneen, jos esim. muistelee jotain seuroissa tapahtunutta.
Ei niiden mainitseminen ole kiellettyä, mutta se on vain tapa, ettei mistään uskontoon liittyvästä puhuta omaan yhteisöön kuulumattomien kuullen niiden oikeilla nimillä. Jopa liikkeistä juuri eronneiden kuullen vältellään tiettyjä sanoja. Se tapa on niin syvällä kulttuurissa, ettei monikaan edes ajattele sitä. Itse oikeastaan heräsin tähän outouteen sellaisessa tilanteessa, kun huomasin, että erästä suuren perheen isää hävetti kertoa oma lapsilukunsa "ulkopuolisten" kuullen. Sen jälkeen olen tietoisesti pyrkinyt välttämään kiertoilmaisujen käyttöä, ja olen huomannut, että keskustelu on luontevampaa, kun asioista puhutaan oikeilla nimillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko, että vl-yhteisössä naisella on yhteisöstään tulevia paineita
A) pysyä hoikkana tai jopa alipainoisena
B) näyttää hyvältä (samalla kun meikkaus on kielletty, pitäisi olla kauniit pitkät hiukset, hyvä iho, hyvä kroppa ja kalliit muodinmukaisesti merkkivaatteet)
C) toimia kodinhengettärenä (en puhu nyt lastenhoidosta vaan vaikkapa sisustamisesta ja siitä, että monet tuntemani vl-naiset suhtautuvat naureskellen ”ostomakeaan” eli sääli niitä jotka syövät jotain ei-itsetehtyä herkkua 😝)
D) kieltäytyä liiasta kouluttamisesta (pätee osin varmaan myös poikiinkin, reippaasti vaan kotiäidiksi tai jonkun uskovaisen omistamaan firmaan töihin)? Tämähän tuntuu olevan hyvin sosiaaliseen statukseen liittyvää. ”Kymppilessujen” (anteeksi ilmaus, en keksinyt parempaa) suorastaan oletetaan opiskelevan, tavisneitojen taas avioituvan 19-vuotiaina.
Mielelläni kuulisin muutenkin ajatuksiasi näistä aiheista.
En ole ap mutta tunnen lestadiolaisia. Koskaan en ole kuullut heidän rajoittavan kouluttautumista, päinvastoin he ovat usein korkeasti koulutettuja ja lapsilta odotetaan hyvää koulumenestystä. Aikainen naimisiinmeno ei estä opiskelua.
Meidän koko kaupungista varmaan 70 % on lestadiolaisia ja voin sanoa että heistä vain harva menee lukioon ja yliopistoon _hyvin harva_. En tiedä missä sinä asut mutta mulla on ihan päinvastainen kokemus lestadiolaisista, meillä päin lestadiolaiset hankkii nopeasti itselleen ammatin jostakin ammattikoulusta (jopa ne kympin tytöt).
Oulun parhaat lukiothan ovat täynnä lestoja :D Ja yliopisto varmaan myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Että miksi hurskas Job antaisi tyttärelleen nimen silmämaalirasia, joka liittyy syntiin mikäli silmien maalaminen on syntiä?
Öh, ei tuo juttu varmaan ole levinnyt lestadiolaisten keskuuteen, aika harva ihminen osaa kääntää Keren-Pukin silmämaalirasiaksi. Mistä tämä väite on peräisin?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku hiustyyli vähemmän suosittu tai kielletty tai sitten erityisen suosittu lestadiolaisten parissa?
Tähän liittyen kysyisin, että missä nykyään mennään meikki- ja tukkajutuissa kun säännöt tuntuvat vähin erin löyhtyvän?
Nykyisin ilmeisesti hiuksia saa sävyttää (takaisin) omaan väriin (harmaita peittämään)? Raidat ja monivärit tietysti edelleen kiellettyä.
Entäs meikki? Itseruskettavia saa käyttää ja hampaita valkaista, nehän eivät ole meikkiä. Värillinen huulirasva on huulirasvaa eikä meikkiä, joten se on ilmeisesti ok? Samoin BB-voiteen käyttö, sillä sehän on ihonhoitotuote eikä meikkiä? Vaseliinia voi vissiin kanssa käyttää korostustuotteena poskipäillä ja kulmaluulla, koska sekään ei ole meikkiä? Samoin voi käyttää poskipunana värillistä huulirasvaa, sillä silloinhan ei käytä meikkiä? Samoin ripsien taivuttaminen tai ripsipermanentti ovat käsittääkseni sallittuja, koska ei meikki.
Meikkisynneistä suurin ilmeisesti on silmämeikin käyttö, sillä silmät ovat sielun peili?
Mitä haluaisit sanoa näiden asioiden kanssa painivalle vl-nuorelle? Uskovatko he oikeasti, että synnin raja kulkee ripsivärin ja ripsipermanentin välissä? Vai totellaanko näitä sääntöjä vain siksi, että on ok antaa muiden päättää naisten ulkonäöstä?
Tukan sävyttämisestä en tiedä, ei se kai ole sallittua?
Lestadiolaistytöt eivät kyllä yleensä tee vieläkään naamalleen paljoa. Ripsiä taivutetaan, mutta usein salaa vanhemmilta, ja peitetään jotain näppylöitä peitepuikolla. En ole kuullut, että joku käyttäisi värillistä huulirasvaa poskipunana, huulilla ehkä, tai että joku olisi ottanut ripsipermanentin. Mutta niin, itse asuin pikkupaikkakunnalla, joten siellä saattoivat säännöt olla tiukempia kuin vaikka kaupungissa.
Ymmärtäisin kyllä tyttöä, koska itse siinä iässä kamppailin eniten juuri meikkijuttujen kanssa. En juuri välittänyt Jumalan vihasta, vaan muiden vanhoillislestadiolaisten mielipiteistä. Neuvoisin häntä oikein miettimään kunnolla, että onko siinä järkeä, että saa laittaa värjäävää huulirasvaa, mutta huulikiiltoa ei, vaikka lopputulos olisi sama, tai että saa taivuttaa ripsiä asentoon, joka ei tule tytön ripsiin luonnostaan, mutta väriä niihin ei saa laittaa. Sanoisin, että hänellä on oikeus tehdä omat päätöksensä ja miettiä, mikä omasta mielestä on oikein ja väärin.
Ap
Tuo ripsientaivutuskommentti on minusta hauska. Voi olla useissa perheissä niin kuin kirjoitit, mutta meillä se meni päinvastoin. Nimittäin omilla tyttärilläni on pitkät ripset ja silmälasit. Tyttäreni valittivat yläkouluikäisinä, että ripset osuvat silmälasin linssiin, kun silmiä räpyttää. Ehdotin, että kokeilisi ripsien taivuttamista. Sanoin, että hygieniasyistä jokaisella pitää olla oma henkilökohtainen ripsentaivutin, ja maksoinkin heille ne.
vl. äiti
Rauhallisesti ja asiallisesti jaksat vastailla näihin kysymyksiin, ap.
En jaksa lukea koko ketjua läpi, joten olet ehkä vastannutkin tähän kysymykseen jo: mikä oivallus/asia sai sinut jättämään vl liikkeen?
Olen itse vl perheestä, ja elänyt 70-luvun hoitokokousajat n. 10 vuotiaana. Siitä jäi itselleni pahat traumat. En ole ollut tekemisissä lapsuudenperheeni kanssa sen jälkeen kun sain itseni riuhtaistua irti vl liikkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Öh, ei tuo juttu varmaan ole levinnyt lestadiolaisten keskuuteen, aika harva ihminen osaa kääntää Keren-Pukin silmämaalirasiaksi. Mistä tämä väite on peräisin?
Ap
Raamatusta, Jobin kirjan lopusta kun Jobin onni palautetaan.
"Ensimmäiselle hän antoi nimen Jemima, toiselle nimen Kesia ja kolmannelle nimen Keren-Happuk. Eikä ollut koko maassa niin kauniita naisia kuin Jobin tyttäret; ja heidän isänsä antoi heille perintöosan heidän veljiensä rinnalla."
Huomasin nyt, että vanhassa käännöksessä nimi on Keren-Happuk ja suomennos *** Nimi merkitsee: ihomaaliputki
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Keren-happuch
"Keren-hapuc (Hebrew: קֶרֶן הַפּוּךְ Qeren Happūḵ, Hebrew pronunciation: [ˈqeren hapˈpux], "Horn of kohl") was the youngest of the three beautiful daughters of Job, named in the Bible as given to him in the later part of his life, after God made Job prosperous again."
Kohl (Arabic: كُحْل kuḥl) is an ancient eye cosmetic, traditionally made by grinding stibnite (Sb2S3) for similar purposes to charcoal used in mascara. It is widely used in the Middle East, the Mediterranean, South Asia, and the Horn of Africa as eyeliner to contour and/or darken the eyelids and as mascara for the eyelashes. It is worn mostly by women, but also by some men and children.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaipaatko jotain lestadiolaisuudesta, esim Suviseuroja? Kävin kerran, "turistina" ja minusta oli mukavanoloinen tapahtuma.
Oikeastaan käyn yhä suviseuroissa lähes joka vuosi, tapaamassa serkkuja ja joitakin harvoja vanhoja kavereita ja ihan vain nauttimassa seurakentän tunnelmasta. Tunnelma ei ole aivan yhtä ihana kuin silloin, kun vielä koin kuuluvani joukkoon, mutta siellä on silti aina mukavan rauhallista ja nostalgista. Suosittelen kyllä kaikkia käymään vaikka vilkaisemassa, jos yhtään kiinnostaa ja haluaa vaikka hiukan pakoon hektisyydestä ja stressistä.
Mitä muuta kaipaan, no sitä yhteisöllisyyttä. Tulin usein tunteelliseksi, kun kaikki yhteen ääneen lauloivat siionin lauluja, ja nykyäänkin kaipaan sitä voimakasta yhteenkuuluvuuden tunnetta. Monet siionin laulut ovat minulle yhä tosi tärkeitä (esim. On mulla onnen päivä, Mun kotini taivaassa ihana on, Oi katsele lintua oksalla puun jne.), mutta en oikein tiedä, onko minulla "oikeutta" laulaa tai kuunnella niitä, kun en ole enää lestadiolainen.
Ap
Tuo on mielestäni hieman ikävän kuuloinen asia, että koet että sinulla ei ole oikeutta laulaa osaamiasi lauluja, ja lestadiolaiset siten olisivat jotenkin oikeammassa uskossa kuin sinä. Omalta kohdaltani koen, että oma taustani on mikä on, enkä tee siitä mitään ongelmaa. Laulan kun laulattaa.
Joskus seurueissa joissa tiedän olevan sekä meitä tavallisia että lestadiolaisia, tervehdin ensimmäisenä, ja ihan normaaleilla sanoilla, niin ei tarvitse kenenkään pohtia pitääkö tuolle sanoa Jumalan terve.
Mielenkiintoista, että käyt seuroissa (RY?) jos et ole uskomassa. Minä olen itse normaali evlut., mutta miehen puolen suvusta suurin osa on vanhoillisia. Itse koen kiusallisena tilanteet, joissa suurin osa on vanhoillisia (juhlat jonkun kotona) joissa juuri saapuva aloittaa ”jumalanterve-kättelykierroksen” ja sitten hämillään pysähtyy kohdalleni, katsoo tukkaani, meikkiäni ja korvakoruja. Yleensä olen reippaasti esitellyt itseni ja sanonut käsipäivää. Mutta rasittava tapa tuollainen, kätellä kaikki paikalla olevat 50 ihmistä, vähän niinkuin todistaakseen että ollaan tässä uskomassa. Eikö sen voisi perhejuhlissa jättää väliin? Latistaa tunnelmaa tuollainen kiertäminen jos muuta sanottavaa ei ole. Muistan kerran erään vanhan sukulaisen reippaasti huikanneen ”hei kaikille, en jaksa kiertää” ja sitten kätteli paikalla olevat pari uskonveljeä erikseen. Muutenkin olisi fiksua juhlissa joissa on paikalla 50/50 uskovia ja ei uskovia, pysyä neutraalilla linjalla.
Kirjoitin seurueissa, en seuroissa.
Kun läheiseen sukuuni kuuluu myös vanhoillislestadiolaisia ja heitä on myös tuttavien ja kollegoiden joukossa, toisinaan tulee tilaisuuksia, joissa on koolla eri aatesuuntien ihmisiä, tuttuja ja tuntemattomia. Viimeksi erään vanhoillislestadiolaisen entisen työkaverini 60-vuotispäivillä tuli eteen juuri tilanne, jossa joku pyöri tervehtimässä kädestä pitäen puolet porukasta. Minä moikkasin ensin, välttääkseni typeräntuntuisen tilanteen.
RY viestissäsi tarkoittaa Rauhanyhdistystä. Kyseisen yhdistyksen seuroissa en ole käynyt kuin lapsena, silloin kun en vielä voinut kieltäytyä. Sen sijaan muutamissa hautajaisissa olen viime aikoinakin ollut, joissa olen kesken muistotilaisuuden huomannut että puhuja käyttää aivan vanhoillislestadiolaista fraseologiaa: "...Marjaleena sai tietää, että hänelläkin on lupa uskoa kaikki syntinsä anteeksi Jeesuksen nimessä ja sovintoveressä..." Jne. Kyllä te ne siihen uskoon kuuluvat ne sanontatavat tunnistatte, kun minäkin kymmenien vuosien jälkeen.
Kielilläpuhumista ym. lapsuudestani tuttua seuroihin kuulunutta extreme-uskovaisuutta sen sijaan en ole nähnyt vuosikymmeniin. Esim. sitä kaikkiin seurapuheisiin kuulunuta kohokohtaa, kun itse kukin syntien raskauttama nostaa kätensä, ja maallikkopuhuja jakaa sitten kateederilta litaniana itse kullekin oikeutta synneistä vapautumiseen.
Kysyin äitini hautajaisista tullessamme omalta lukioikäiseltä teiniltäni, tunnistiko hän, että pappi oli vanhoillislestadiolainen. Ei, miten niin, kysyi hän. Kerroin puheen sisällöstä ne piirteet, jotka minulle kertoivat uskonsuunnan. Ai jaa, mielenkiintoista, sanoi tyttö.
Silmääni kiinnittyi viestissäsi myös se, että sanot etten "ole uskossa". Tämä onkin ilmeisesti lestadiolaisuuden olennaisimpia piirteitä: oikeita uskovia ovat vain samaan lahkoon kuuluvat, ja vaikka liike kuuluukin osaksi evankelisluterilaista kirkkoa, heidän vakaumuksensa mukaan muualla kuin lestadiolaisen yhteisön piirissä ei pelastusta ole tiedossa. No, noilla spekseillä olen ilmeisesti mielestäsi menossa helvettiin, ihan riippumatta siitä miten elämäni elän ja mihin uskon, mutta omalta puoleltani voin kyllä sanoa, että lestadiolaisten taivas olisi lähes viimeinen paikka missä haluaisin iäisyyteni viettää.
Pahoittelen hieman kärkevää viimeistä lausettani, varsinkin kun tuntemani lestadiolaiset ovat enimmäkseen oikein mukavia, vaikka en heidän uskonkäsityksiään jaakaan. Emme kyllä niistä keskustelekaan, koska tiedän, ettei se johtaisi mihinkään myönteiseen.
Kielilläpuhumista? Millä paikkakunnalla, ja millä vuosikymmenellä ja missä lestadiolaissuuntauksessa on ollut kielilläpuhumista? Eikös se ole enempi helluntailaisten ja ehkä myös vapaakirkon juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ulkonäkösääntöjä miehille on? Sen tiedän, että kaljua ei saa ajaa (sille ei tietenkään voi mitään jos on kalju luonnostaan) eikä saa pitää partaa tai viiksiä. Käsittääkseni pitää olla siisti lyhyt tukka, ja myös ns. ananastukka on erikseen kielletty.
Nuorilla aiemmin muodissa olleet haaroista roikkuvat housut on myös kielletty uskovalle epäsopivina. Entäs nuorten miesten vaatteet muuten? Farkkuja saa pitää? Ei varmaan sovi olla kulutuksia tai revittyjä lahkeita?
Noista mainitsemistasi jutuista ei kyllä mikään ole kielletty. Sekoitatko nyt johonkin muuhun yhteisöön?
Nuorilla miehillä ei ole juuri mitään "omia" rajoituksia, samalla tavalla ei saa värjätä tukkaa, lävistää itseään tai meikata. Kaikenlaisia vaatteita saa pitää aika vapaasti.
Ap
Kyllä nuo mainitsemani asiat ovat täkäläisellä rauhanyhdistyksellä voimassa. Mutta ilmeisesti edelleen se paikallinen rauhanyhdistys päättää, mikä on sen alueella syntiä. Etelässä meno on paljon vapaampaa.
Sasko uskovainen ottaa avioeron jos suhteeessa on väkivaltaa tms vaikeita ongelmia?
Mietin siis etta jos on vaikka puolisoiden välistä tai lapsiin kohdistuvaa vakivaltaa tms. Vaikeita ongelmia niin onko tämäkään riittävä peruste avioerolle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kyllä nuo mainitsemani asiat ovat täkäläisellä rauhanyhdistyksellä voimassa. Mutta ilmeisesti edelleen se paikallinen rauhanyhdistys päättää, mikä on sen alueella syntiä. Etelässä meno on paljon vapaampaa.
Mistä tiedät, että ne ovat paikallisen rauhanyhdistyksen sääntöjä?
Kyllähän näitä hyväksikäyttöjuttuja on jonkun verran kaikissa vastaavissa ankarissa uskonnollisissa liikkeissä.