Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Näin kelan virkailija väittää ettei mulla ole

Vierailija
08.05.2020 |

Mukamas toimintakyky heikentynyt! Se on ollut heikentyneenä vuosikymmeniä.
En jaksa tiskata kuin pari lautasta kerralla ja kattiloita saattaa olla kuukausia tiskaamattomana pöydän reunalla, en jaksa nostaa lattialta mitään jos sinne jotain putoaa.
En jaksa siivota kuin aniharvoin ja vain osan. Petivaatteet roikkuu miten sattuu, en jaksa laittaa lakanoita ym.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kelan etuuksia hakiessa täytyy liitteeksi lähettää kaikenlaisia liitteitä, jotka puoltavat oikeuttasi saada kyseisiä tukia.

Ei siis riitä että kerrot toimintakykysi heikentyneen, vaan sinulla täytyy olla lääkärin lausunto

Vierailija
22/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaksatko pestä hampaitasi. Kuka käy puolestasi kaupassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse laiskuudesta vaan siitä että toimintakyky on heikentynyt.

No sit on! Mitä se kenellekään muulle kuuluu? Oma elämäs.

Ja jos ilmaista rahaa haluat niin meneppäs kysymään naapuriltas niin näet miten mielellään se sitä sulle antaa. Kelan raha on ihan sama, se on meidän muiden rahaa.

Vierailija
24/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kelan etuuksia hakiessa täytyy liitteeksi lähettää kaikenlaisia liitteitä, jotka puoltavat oikeuttasi saada kyseisiä tukia.

Ei siis riitä että kerrot toimintakykysi heikentyneen, vaan sinulla täytyy olla lääkärin lausunto

Niin mulla oli.

Vierailija
25/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti ei riitä että tukea hakiessasi kerrot toimintakykysi heikentyneen, vaan sinun täytyy lähettää lääkärin lausunto liitteeksi.

Vierailija
26/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Faith kirjoitti:

Jaksatko tehdä kivoja, voimia vaativia asioita (esim. kavereiden tapaaminen, mukava harrastus, matkailu)? Jos niitäkään et jaksa, kyse ei liene laiskuudesta.

Mulla on epätyypillinen masennus ja vaikka olisin siinä pisteessä, että olen viittä vaille kumoamassa kaikki pillerit nassuun tai ajamassa kohti seinää, niin saatan silti jaksaa nähdä kavereita, tehdä kivoja juttuja jne. Koska se toinen puoli minusta haluaa elää ja kuntoutua ja epätyypillinen masennus reagoi hyviin asioihin niin, että niiden ansiosta saattaa päästä yli siitä ajatuksesta, että elämällä ei ole enää mitään tarjottavaa.

Ihmisillä on ihan hirveästi vääriä luuloja liittyen masennukseen. Kukaan ei kommentoi esimerkiksi fyysikon laskelmia, mutta kaikki kuvittelevat olevansa psykologian ja ihmismielen asiantuntijoita mututuntumalta, ilman minkäänlaista tietopohjaa ja koulutusta.

Vierailija
27/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ihmeessä jaksoit käydä lääkärissä, jos et jaksa pestä ruokailuastioitasi. Lautanen ,haarukka,veitsi ja juomalasi. Miten jaksat istua?

Vierailija
28/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja jos ilmaista rahaa haluat niin meneppäs kysymään naapuriltas niin näet miten mielellään se sitä sulle antaa. Kelan raha on ihan sama, se on meidän muiden rahaa.

Kela on sitä varten että sieltä voi jokainen hakea niitä etuuksia joihin itse on oikeutettu.

Sinä et sanele sitä kuka saa hakea ja mitä. Jokainen saa hakea ja kelan kuuluu myöntää ne etuudet joihin hakija on oikeutettu, eikä päättää mieli valtaisesti että tuo nyt ei ainakaan tarvitse

Vierailija
29/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ihmeessä jaksoit käydä lääkärissä, jos et jaksa pestä ruokailuastioitasi. Lautanen ,haarukka,veitsi ja juomalasi. Miten jaksat istua?

Idi-ootti. Masentuneellakin ihmisellä voi olla x verran energiaa päivässä. Minä jaksan tehdä töitä maks. 2h päivässä, hoitaa lemmikin, tehdä satunnaisesti kotihommia. Mutta asioiden hoito jää viime tippaan tai en saa aikaiseksi, en saa hoidettua itseäni ja esimerkiksi elän leivällä, koska en jaksa enää laittaa ruokaa. Kun saan nuo mielestäni pakolliset hommat päivässä tehtyä, energia ei riitä enää muuhun.

Vierailija
30/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että toimintakyvyn arvioiminen voi olla lääkärillekin hankalaa. Vaivani on aiheuttanut minulle melko vaarallisiakin tilanteissa liikenteessä, mutta lääkäri ei ole edes kommentoinut ajokuntoa. Sattumalta luin lääkärinoppaasta, että tilanteessani olisi pitänyt jo aikoja sitten asettaa ajokielto :D

Vierailija
31/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos paperit on kunnossa eli on todetusti ongelmia toimintakyvyssä sairauden vuoksi, tukea kyllä saa. Jos ei, ei myönteisiä päätöksiä oikein voi tehdä. Hakemuksiin joissa on lääkärinlausunnot ja muut, mutta lausunnoista ilmenevät tutkimukset näyttävät kaiken olevan kunnossa, eli kaikki toimintakyvyn heikkoudet perustuvat hlön omiin kertomuksiin, on tukea vaikea myöntää.

Pattitilanne, siihen saakka kun syy löytyy.

Vierailija
32/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela on sitä varten että sieltä voi jokainen hakea niitä etuuksia joihin itse on oikeutettu.

Sinä et sanele sitä kuka saa hakea ja mitä. Jokainen saa hakea ja kelan kuuluu myöntää ne etuudet joihin hakija on oikeutettu, eikä päättää mieli valtaisesti että tuo nyt ei ainakaan tarvitse

Ei niitä mielivaltaisesti päätetä.

Vierailija
33/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tavannut yhtään virkailijaa kasvotusten? Minä en ole, ja olen ollut työtön kohta kolme vuotta. Puhelimessa on puhuttu vaikka kuinka paljon, mutta minun mielestäni ihmistä ei voi arvioida kunnolla näkemättä häntä, ja esimerkiksi minun kohdallani on tehty aikamoisia virhearvioita.

Minun tilanteeni on päinvastainen kuin sinun: minusta tuntuu siltä, että virkailijat yrittävät saada minut tunnustamaan, etten olisi työkykyinen, ja tarjoavat kuntouttavaa työtoimintaa. He hyväksyvät kyllä vastaukseni, että lähden palkkatöihin heti, kun työtä vain löytyy, mutta seuraavassa puhelussa kysellään taas, ettenkö sittenkin hyötyisi kuntouttavasta työtoiminnasta. Hyvää he kai tarkoittavat, mutta tapa on väärä.

Vierailija
34/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja toimintakykyinen saa koska osaa kertoa asiat omaksi edukseen, tämä on totta.

Vierailija
35/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oletko jaksanut edes käydä lääkärissä?

Ei se niin mene että kelan pitäisi tehdä päätökset asiakkaan eduksi vain sen perusteella mitä asuakas keksii väittää.

Tiedän kyllä että kela saattaa väitellä omiaan ym. Vaikka sinne lähettäisi vaikka mitä todistuksia, mutta silloin ei voi kelaa syyttää jos ei itse ole viitsinyt tehdä asioiden eteen yhtään mitään muuta kuin väittää kaikenlaista

No väitteet ovat tosia, mun ei tarvitse keksiä mitään.

Vierailija
36/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jaksaa tänne kirjotella niin jaksaa tiskata kyllä

Vierailija
37/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos jaksaa tänne kirjotella niin jaksaa tiskata kyllä

Se on eri asia.

Vierailija
38/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idi-ootti. Masentuneellakin ihmisellä voi olla x verran energiaa päivässä. Minä jaksan tehdä töitä maks. 2h päivässä, hoitaa lemmikin, tehdä satunnaisesti kotihommia. Mutta asioiden hoito jää viime tippaan tai en saa aikaiseksi, en saa hoidettua itseäni ja esimerkiksi elän leivällä, koska en jaksa enää laittaa ruokaa. Kun saan nuo mielestäni pakolliset hommat päivässä tehtyä, energia ei riitä enää muuhun.

Jep. Mä kävin masentuneena töissä, mutta se oli ainoa asia, mihin mun voimat riitti. Kotona rojahdin suoraan sänkyyn, aamulla kävin suihkussa ja laitoin itseni ihmisen näköiseksi. Söin pelkkiä eineksiä, aina en jaksanut lämmittää niitä ja roskat jäi pöydille. Töissä olin pirteä, energinen ja iloinen. 

Vierailija
39/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö esiintyy paperilla hyvin vammaisena mutta missään käytännön toimissa ei ole sitä vajetta, eli näinkin voi tehdä kelalle.

Vierailija
40/45 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos paperit on kunnossa eli on todetusti ongelmia toimintakyvyssä sairauden vuoksi, tukea kyllä saa. Jos ei, ei myönteisiä päätöksiä oikein voi tehdä. Hakemuksiin joissa on lääkärinlausunnot ja muut, mutta lausunnoista ilmenevät tutkimukset näyttävät kaiken olevan kunnossa, eli kaikki toimintakyvyn heikkoudet perustuvat hlön omiin kertomuksiin, on tukea vaikea myöntää.

Pattitilanne, siihen saakka kun syy löytyy.

Niin. Kuinkas täysin toimintakykyinen ihminen sitten saa tukea? Oma sanailu riittää nähtävästi.

Mietin laitanko kuvaliitteen siitä missä kunnossa eräs tila on ollut kun ei ollut voimia mihinkään ylimääräiseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi