ALS pelottaa
Mulla alkoi eilen ihan yllättäen elohiiret ympäri kehoa, jaloissa, reisissä, pakaroissa, vatsassa, kaulalla. Olin juuri törmännyt netissä ALS:iin. Olen valvonut koko yön oloani kuulostellen, välillä torkahdin. Nyt polvet tuntuvat veltolta. Mulla on ahdistuneisuushäiriö ja lääkitys Escitalopram Actavis.
Kommentit (24)
Oireet saattavat johtua käyttämästäsi lääkkeestäkin, jos se on uusi tai annostusta nostettu lähiaikoina.
Mulla on ollut ihan vastaavia elohiiriä ympäri kroppaa silloin kuin olen ahdistunut. Ei huolta siis. Menee ajan kanssa ohi. Tee jotain kivaa tai ota vaikka päikkärit, sulla ei ole hätää.
Ei ole uusi, mutta unohdin eilen ottaa sen ja otin vasta illalla.
Jos elohiiret alkoivat sen jälkeen, kun olit törmännyt netissä ALS:iin, oire johtuu varmaan pelosta eli on psykosomaattista. Vaikka oireet olisivatkin alkaneet ennen ALS:n ajattelua, on silti todennäköisempää, että ne johtuvat jostain muusta kuin siitä.
Sairaudenpelkoa ajatellen ALS:ssa on "hyvää" se, että vammautumisprosessi on yleensä nopea eli sitä ei tarvitse pelätä vuosikausia, vaan aika nopeasti siinä tulee ensimmäiset selkeät halvaantumiset.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Mulla on elohiiriä usein. Ollut jo vuosia. Välillä enemmän, välillä vähemmän.
Kyllä se on tuo lääke joka aiheuttaa nuo oireet, todella suurella todennäköisyydellä. Itselleni Mirtazapin teki samankaltaista, päässä tuntui kummallisia napsahduksia (:D) pinnalla.
Elohiiri on varma merkki, ettei kyseessä ole ALS.
ALS tarkoittaa, etteivät lihakset liiku ollenkaan, eli ihan päinvastaista kuin elohiiressä.
Tää sairaudenpelko on ihan kauhea tauti. Aiemmin pelkäsin syöpiä, mutta tää als ajaa sen ohi 6/0.
Voi olla myös nestevajausta tai magnesiumin puutetta. Yleensä noita elohiiriä tulee enemmän stressaantuneena.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut ihan vastaavia elohiiriä ympäri kroppaa silloin kuin olen ahdistunut. Ei huolta siis. Menee ajan kanssa ohi. Tee jotain kivaa tai ota vaikka päikkärit, sulla ei ole hätää.
Ei se aina ihan noin mene!
Entisellä työkaverilla todettiin ALS muutama vuosi sitten, kaikki alkoi siitä, että häntä huimasi portaissa ja kaikki sanoivat, että ei se mitään vakavaa ole, osta D-vitamiinia ja nauti elämästä, kaikilla huimaa joskus jne...
Yleensä näin onkin, mutta ei aina!
Huomattavasti todennäköisempi vaihtoehto on lääkityksen vieroitusoire. Ne voivat alkaa jo noin äkkiä unohduksesta.
Eikö ALS:ssa nimenomaan ole elohiiriä?
Itselläni ollut vastaavaa ja pelkäsin että on ALS. Ei ollut, vaan ns hyvälaatuisia lihasnykäyksiä joita on kuulemma etenkin nuorilla aikuisilla
Aikaisempi vastaus hyvä. Magnesiumin puute teki mulla tuommoista. Käy ostamassa vaikka sitraattimuodossa.
Vierailija kirjoitti:
Auttakaa, mua todella ahdistaa tämä.
Miten me voimme auttaa luulosairasta, joka itse aiheutti oireensa lukemalla jotain mitä ei olisi pitänyt?
No etköhän tiedä itsekin, että oireilet ahdistustasi hypokondrialla. Ei sille oikein kukaan mitään täällä voi.
Mun mummo kuoli ALS-tautiin. Oireiden alkamisesta vuosi, niin oli henki poissa. Raju tauti.
Voihan hypokondrikko oikeasti sairastua?
Auttakaa, mua todella ahdistaa tämä.