Olenko yhtäkkiä pullea? Mitä h*mmettiä? (BMI ja painonnousu)
Olen itse aina paasannut siitä, että BMI on ihan hyvä mittari seurailla omaa painoaan. Viikko sitten punnitsin itseni ja olen nyt ylipainoinen (163cm ja 66kg). Olen siitä asti oikeasti ollut ihan ahdistunut kehossani, vaikka ulkoisesti näytän about samalta kuin kolme viikkoa sitten. Loogista? No ei todellakaan.
Painoin vielä kuukausi sitten n. 62 kg ja olin silloin yhä "normaalipainoinen". Söin aikaisemmin siis vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, koska vatsani ei siedä viljoja tai laktoosia ollenkaan. Olo oli kuitenkin ko. dieetillä surkea, jos urheilin.
Lisäsin hiilarit takaisin ruokavalioon ja paino pomppasi 4 kiloa ylöspäin, ja olen nyt ylipainoinen.
Tämä on aiheuttanut pienimuotoisen kriisin.
Oloni on sata kertaa parempi kun syön hiilareita, mutta vatsani ja vaaka voi huonosti.
Kävin eilen vaateostoksilla ja ostin sovittamatta 38 koon mekon, joka roikkuu ylläni (mitä järkeä tässäkään on? olin aivan varma, että olen vähintään kokoa 38, koska mittani ovat 92-68-98, eli mitä vaatteiden koolle on oikeasti tapahtunut?!).
Tuntuu siltä, että vaatteet huijaavat ja vaakaa pitäisi uskoa. Tekisi mieli heivata hiilarit taas ruokavaliosta pois, mutta jos BMI olisi alempi niin en välittäisi koko asiasta.
Uskonko nyt siis vaakaa vai peilikuvaa/mittoja? Mielestäni en näytä peilissä mitenkään erityisen pullealta, mutta silmät todellakin voivat valehdella.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Urheiletko paljon?
Aikaisemmin 6 kertaa viikossa juoksua, nyt rasitusvamman takia ollut viikon levossa.
AP
Lihas painaa enemmän kuin läski. Et ole siis pullea. Älä tuijota vaakaa.
Sun liikuntasuhde ei kuulosta ihan terveeltä rasitusvamman vuoksi.
Oletko harkinnut ravitsemusterapeutin vastaanottoa? Ei pt:n, ravintoneuvojan tai muun instagurun, vaan Valviran valvoman lailistetun ammattilaisen?
Lihominen treenitauolla tuo mulle mieleen että taustalla voisi olla jotain muutakin kuin pelkkä hiilari. Elimistösi ei selkeästi ole saanut kaikkea tarvitsemaansa lepoa selvitäkseen liikunnan aiheuttamasta rasituksesta.
Oletko sitonut identiteettiäsi liikkumiseen niin, ettet ole huomannut kulutuksen laskeneen. Tunnistatko nälän ja kylläisyyden tunteet, oletko nipistellyt kuuntelematta kehosi viestejä.