Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko yhtäkkiä pullea? Mitä h*mmettiä? (BMI ja painonnousu)

Vierailija
08.05.2020 |

Olen itse aina paasannut siitä, että BMI on ihan hyvä mittari seurailla omaa painoaan. Viikko sitten punnitsin itseni ja olen nyt ylipainoinen (163cm ja 66kg). Olen siitä asti oikeasti ollut ihan ahdistunut kehossani, vaikka ulkoisesti näytän about samalta kuin kolme viikkoa sitten. Loogista? No ei todellakaan.

Painoin vielä kuukausi sitten n. 62 kg ja olin silloin yhä "normaalipainoinen". Söin aikaisemmin siis vähähiilihydraattisella ruokavaliolla, koska vatsani ei siedä viljoja tai laktoosia ollenkaan. Olo oli kuitenkin ko. dieetillä surkea, jos urheilin.
Lisäsin hiilarit takaisin ruokavalioon ja paino pomppasi 4 kiloa ylöspäin, ja olen nyt ylipainoinen.
Tämä on aiheuttanut pienimuotoisen kriisin.

Oloni on sata kertaa parempi kun syön hiilareita, mutta vatsani ja vaaka voi huonosti.

Kävin eilen vaateostoksilla ja ostin sovittamatta 38 koon mekon, joka roikkuu ylläni (mitä järkeä tässäkään on? olin aivan varma, että olen vähintään kokoa 38, koska mittani ovat 92-68-98, eli mitä vaatteiden koolle on oikeasti tapahtunut?!).

Tuntuu siltä, että vaatteet huijaavat ja vaakaa pitäisi uskoa. Tekisi mieli heivata hiilarit taas ruokavaliosta pois, mutta jos BMI olisi alempi niin en välittäisi koko asiasta.

Uskonko nyt siis vaakaa vai peilikuvaa/mittoja? Mielestäni en näytä peilissä mitenkään erityisen pullealta, mutta silmät todellakin voivat valehdella.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä vähän pullea olet mutta jos voit hyvin niin mitä se haittaa? Tuollaisesta painosta ei ole vielä mitään terveydellosrä haittaa ja jos paino ei tuosta nouse niin en näe syytä stressata dieteistä.

Vierailija
2/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatekoot on muuten tosi huono mittari enää nykypäivänä naisen koolle, koska vanity sizing on levinnyt ihan käsiin. Koko 36 on joissain merkeissä ihan massiivinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sinä vähän pullea olet mutta jos voit hyvin niin mitä se haittaa? Tuollaisesta painosta ei ole vielä mitään terveydellosrä haittaa ja jos paino ei tuosta nouse niin en näe syytä stressata dieteistä.

Miksi kukaan haluaisi olla pullea, jos voi siihen kerta vaikuttaa?

Itse poistaisin hiilarit ruokavaliosta heti, ap.

Vierailija
4/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paino on kyllä aika korkea.

Vierailija
5/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oot aika kurvikas, niin se paino kertyy sulla rintoihin ja takapuoleen. Näyttää yleensä ihan hyvältä korkeammassakin painossa.

Vierailija
6/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Urheiletko paljon?

Vierailija
7/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palaa asiaan muutaman kuukauden päästä. Sun keholla saattaa mennä hetki tottua taas saamaan energiat hiilareista, jos aiemmin olet ollut VHH:lla. Yleensä keho aina reagoi jollain tavalla ruokailutottumusten muutoksiin mutta siinä vaiheessa kannattaa vasta ajatella asiaa, jos paino vakiintuu useaksi kuukaudeksi tuohon lukuun. Itsellä saattaa hyvinkin päivästä/viikosta riippuen paino heitellä muutamalla kilollla riippuen, paljonko olen hiilareita syönyt ja esim. millaista liikuntaa olen harrastanut. 

Vierailija
8/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Urheiletko paljon?

Aikaisemmin 6 kertaa viikossa juoksua, nyt rasitusvamman takia ollut viikon levossa.

AP

Vierailija
9/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hiilareita saa muualtakin kuin viljoista. Jos vatsa ei kestä viljoja, mutta haluat syödä hiilaria, syö niitä muita lähteitä.

Lihasten hiilarivarastot sitoo vettä.

Vierailija
10/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos 4 kiloa on kertynyttä nestettä hiilihydraattien muodossa, eikä voi mitenkään olla edes rasvaa, niin onko aloittaja silloin pullea?

Vierailija
11/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sun vyötärö on noin pieni, niin en kyl ressais painosta (etenkin kun se on ilmeisesti ihan vettä eikä edes läskiä)..

Vierailija
12/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika tankki oot :D perinteiset läskihallusinaatiot taas muka-hoikkuudesta vaikka vaaka kertoo totuuden

Vierailija
13/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos 4 kiloa on kertynyttä nestettä hiilihydraattien muodossa, eikä voi mitenkään olla edes rasvaa, niin onko aloittaja silloin pullea?

Normaalipainon ylärajalla on pullea vaikka paino olisi tullut pelkästä selleristä. Jos on kunnon lihaskimppu niin sitten eri, mutta harva on. Myös normaalipainoinen voi olla vähän pullea.

Vierailija
14/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalipainon ylärajalla on pullea vaikka paino olisi tullut pelkästä selleristä. Jos on kunnon lihaskimppu niin sitten eri, mutta harva on. Myös normaalipainoinen voi olla vähän pullea.

Aa okei eli normaalipainoinen on nykyään pullea, vaikka käyttäisi 36-koon vaatteita. Mistä te hoikat oikein löydätte vaatteenne?

T. 165cm/64kg

Vierailija
15/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI ja paino on jännä juttu. Yksi tekijä on ihmisen oma fiilis olostaan ja painostaan. Toinen on sitten terveydellinen näkökulma, mutta miten tarkkaan voidaan määrittää terveydelliset näkökulmat. Muutama kilo sinne tai tänne tuskin heilauttaa tilannetta mitenkän.

Vierailija
16/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä oot kokoa 34-36. Vaatekoot tietää mitat. Ei kiloja.

Vierailija
17/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aa okei eli normaalipainoinen on nykyään pullea, vaikka käyttäisi 36-koon vaatteita. Mistä te hoikat oikein löydätte vaatteenne?

T. 165cm/64kg

Kuka normaalipainon ylärajalla käyttää koon 36 vaatteita, ellei ole lyhyt nainen?

Pullea ei mun mielestä tarkoita samaa, kuin lihava ja ylipianoinen. Vähän sama, kuin hoikka on normaalipainoinen, mutta kaikki normaalipainoiset ei ole hoikkia.

Vierailija
18/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 165cm/64kg

Kuka normaalipainon ylärajalla käyttää koon 36 vaatteita, ellei ole lyhyt nainen?

Pullea ei mun mielestä tarkoita samaa, kuin lihava ja ylipianoinen. Vähän sama, kuin hoikka on normaalipainoinen, mutta kaikki normaalipainoiset ei ole hoikkia.

No minä esim käytän kokoa 36 vaikka olen 164cm/64kg :D samaten kai ap käyttäisi, jos koon 38mekko roikkuu.

Pullea on ihan negatiivinen sana kuvaamaan kenenkään kehoa ja tarkoittaa ihan ylipainoista.

Vierailija
19/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. 165cm/64kg

No minä esim käytän kokoa 36 vaikka olen 164cm/64kg :D samaten kai ap käyttäisi, jos koon 38mekko roikkuu.

Pullea on ihan negatiivinen sana kuvaamaan kenenkään kehoa ja tarkoittaa ihan ylipainoista.

Mutta ethän sä ole normaalipainon ylärajalla.

Vierailija
20/22 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oon noissa mitoissa kun ap (no ok vyötärössä on pari cm lisää ja rinnoissa pari cm vähemmän) ja olen pitänyt itseäni hoikkana. :D

Olen 170cm/60kg. Ja vaatekokoni on 34-38 vaatteesta riippuen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi