Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo koronan riskiryhmään kuuluvaan kaveriin!!!

Vierailija
07.05.2020 |

Pakko avautua anonyymisti.

Tilanne on se, että kaverini on työkyvyttömyyseläkkeellä perussairauden vuoksi. Sairauden ja ylipainon vuoksi kuuluu koronan riskiryhmään. Kaveri asuu pienellä paikkakunnalla, jossa koronatapauksia ei ole ilmeisesti ollenkaan. Asustelee mukavasti uudessa omakotitalossa, lapset otti hoidosta pois koska pystyy heitä kuitenkin hoitamaan etätöissä olevan miehensä kanssa. Mies tienaa mukavasti eikä korona ole vaikuttanut hänen työtilanteeseensa.

Oma elämä taas on suostunut täyteen katastrofiin koronan vuoksi, mutta olen sen verran terve, että en kuulu riskiryhmään. Oma yritys on näillä näkymin menossa nurin, ei heti, mutta loppuvuodesta jos tilanne ei tästä parane ja epidemia pitkittyy. Mies on ollut etätöissä, mutta on koululaisen ja päiväkotilaisen kaitsemisen takia burnoutin partaalla. Asutaan ahtaasti kaupungissa pienessä vuokrakämpässä jossa seinät on kaatuvat niskaan, epidemia-alueella. Oltiin juuri ponnistamassa köyhyysrajan alta, kun mies pääsi pätkätyökierteestä pidempään työsuhteeseen. Itse olen pienyrittäjä enkä tuloilla juhli.

No tämä kaveri on nyt ottanut sen linjan, että hallituksen uusien päätösten takia hän on suuri uhri koronaepidemiassa ja että meillä muilla ei ole mitään sanansijaa siihen, miten epidemia pitäisi hoitaa. On mm. haukkunut minut pataluhaksi, kun lapset palaavat ensi viikolla päiväkotiin ja kouluun (miehellä vielä koeaika, pakko hoitaa hommat pakettiin). Kun olen yrittänyt kertoa stressistäni, tämä kaveri on vetänyt keskustelun siihen, kuinka hän on niin sairas ja kuolee 100% varmasti jos saa koronan ja hänellä on asiat huonommin. Kun olen varovasti yrittänyt vihjata, että nyt ei ole minullakaan helppoa, kaveri ei ole ymmärtänyt yhtään.

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Ymmärrän kaverini huolen ja pelon sairastumisesta, mutta tuntuu ihan loukkaavalta, että hän ei näe omaa napaansa pidemmälle eikä osoita pätkääkään myötätuntoa. Rehellisesti sanottuna hän käyttäytyy kuin uhri tilanteessa, jossa koronan suurin vaikutus hänen elämäänsä on ollut ulkomaanmatkan peruuntuminen, samalla kun oma elämäni on hajoamassa kappaleiksi koronaepidemian seurausten takia. Mutta koska hän on riskiryhmäläinen, minulla ei hänen mukaansa ole oikeutta edes valittaa tilanteessa, jossa ainoastaan terveyden varjeleminen on tärkeää. Hän jopa syyttää minua siitä, että ajattelen vain taloutta (kai nyt ajattelen, kun oma talous on kaatumassa!) kun hänen ja muiden riskiryhmäläisten elämä on uhattuna.

Olenko kohtuuton, kun odotan tässä tilanteessa ymmärrystä puolin ja toisin?

Kommentit (76)

Vierailija
1/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole. Näytä tämä aloitus hänelle, josko ne silmät avautuisi. Ja jos ei... voihan sitä valita ihmisiä keiden kanssa haluaa olla tekemisissä.

Vierailija
2/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverisi taitaa olla palstamamma...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko itse nyt kotona?

Vierailija
4/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen varmaan tuo sinun kaverisi. 

Ja on totta, että en ollenkaan ymmärrä talouden asettamista terveyden edelle, varsinkaan lasten uhraamista.

Ilmeisesti terveyden tärkeyttä ei ymmärrä ne, joilla se terveys on.

Tervetuloa loppuelämän sairaaksi ja työkyvyttömäksi, jos korona jättää elinikäisiä vammoja esim. keuhkoihin. Toivon silti teille kaikkea hyvää ja ennenkaikkea sitä terveyttä ja että säilytte hengissä.

Vierailija
5/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillesi tekisi kyllä hyvää hetken aikaa ajatella omaa tilannettaan. Sehän on tosi hyvä. Hänellä on hyvä mahdollisuudet olla saamatta tartuntaa.

Vierailija
6/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri kirjoitti:

Ja on totta, että en ollenkaan ymmärrä talouden asettamista terveyden edelle, varsinkaan lasten uhraamista.

Tervetuloa loppuelämän sairaaksi ja työkyvyttömäksi, jos korona jättää elinikäisiä vammoja esim. keuhkoihin. Toivon silti teille kaikkea hyvää ja ennenkaikkea sitä terveyttä ja että säilytte hengissä.

Vaikka ei ymmärtäisi, voi olla toisen tukena vaikeina aikoina. Tuskin kovin moni vanhempi esimerkiksi laittaa lapsensa hoitoon epidemian keskellä kevein mielin. Kaikilla on nyt vaikeaa, eri tavalla vain.

Vierailija
7/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki muitakin kavereita.

Vierailija
8/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsinkö oikein, että sinä olet kotona ja miehesi on kotona etätöissä ja laitatte silti lapset päiväkotiin ja kouluun. En ymmärrä. Terveys on aina tärkein. Ymmärrätkö, että jos miehesi saa koronan voi työnteko loppua siihen. Tai joku perheenjäsenenne voi pahimmassa tapauksessa kuolla tai vammautua vakavasti. Ystäväsi haluaa parastasi.

Vierailija
9/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vain typerykset luulee että konkurssiin mennyt Suomi voisi pitää yllä hyvinvointivaltiota.

Vierailija
10/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri kirjoitti:

Voi nyyhkistä. Sillä talouden etusijalle pistämisellä sinunkin terveydenhuoltosi maksetaan.

Vierailija
11/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap ei hoidatte lapsia että mies saa tehdä töitä.

Vierailija
12/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärsinkö oikein, että sinä olet kotona ja miehesi on kotona etätöissä ja laitatte silti lapset päiväkotiin ja kouluun. En ymmärrä. Terveys on aina tärkein. Ymmärrätkö, että jos miehesi saa koronan voi työnteko loppua siihen. Tai joku perheenjäsenenne voi pahimmassa tapauksessa kuolla tai vammautua vakavasti. Ystäväsi haluaa parastasi.

Tuollahan se luki. Yrittäjä (kodin ulkopuolella, oletettavasti), mies hoitaa lapset oman etätyönsä ohessa. Vai meinaatko että AP palstailee sohvalla ja mies saa burnoutin sem takia?

Vierailija
13/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko itse nyt kotona?

En, oma liike pidettävä auki. AP

Vierailija
14/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ystäväkään kovin paljoa terveyttä arvosta, jos hän on ylipainoinen.

Vierailija
15/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri kirjoitti:

Yhtään ei löydy empatiaa kaverillesi siis. Terveys on tärkein, mutta monen on katsottava kokonaisuutta, mikä on pienin paha. Taloudellinen tilanne on myös aika tärkeä monelle perheelle, ei sitä voi täysin sivuuttaa.

Vierailija
16/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverillasi on varma tulo eläkkeen muodossa, helppo huudella talouden asettamisesta etusijalle aaarrgghh. Mun tuttu polttaa ja kuuluu sairauden vuoksi riskiryhmään, mut ei aio lopettaa polttamista ja pelkää koronaa hulllun lailla. Nää on näitä.

Vierailija
17/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverisi taitaa olla palstamamma...

Nuolista päätellen täällä on useampikin sohvalla lojuva riskiryhmäläisuhrimamma paikalla! Ja jokaisella nykyään epidemiologin ja virologin pätevyys.

Vierailija
18/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverillasi on varma tulo eläkkeen muodossa, helppo huudella talouden asettamisesta etusijalle aaarrgghh. Mun tuttu polttaa ja kuuluu sairauden vuoksi riskiryhmään, mut ei aio lopettaa polttamista ja pelkää koronaa hulllun lailla. Nää on näitä.

Näin just! Nämä "terveys talouden edelle"-ihmiset on yleensä itse vielä hyvätuloisia, että eivät pienestä hetkahda, taikka niin pienituloisia, että elävät yhteiskunnan tuilla jo valmiiksi eivätkä juuri veroja maksele.

Vierailija
19/76 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhyys muuten heikentää ihan tilastollisesti terveyttä...

Vierailija
20/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kaveri, että hänen suojelemisellaan on seurauksia muille, eikä vaan taloudellisia (myös terveydellisiä)?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi