Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Menee hermo koronan riskiryhmään kuuluvaan kaveriin!!!

Vierailija
07.05.2020 |

Pakko avautua anonyymisti.

Tilanne on se, että kaverini on työkyvyttömyyseläkkeellä perussairauden vuoksi. Sairauden ja ylipainon vuoksi kuuluu koronan riskiryhmään. Kaveri asuu pienellä paikkakunnalla, jossa koronatapauksia ei ole ilmeisesti ollenkaan. Asustelee mukavasti uudessa omakotitalossa, lapset otti hoidosta pois koska pystyy heitä kuitenkin hoitamaan etätöissä olevan miehensä kanssa. Mies tienaa mukavasti eikä korona ole vaikuttanut hänen työtilanteeseensa.

Oma elämä taas on suostunut täyteen katastrofiin koronan vuoksi, mutta olen sen verran terve, että en kuulu riskiryhmään. Oma yritys on näillä näkymin menossa nurin, ei heti, mutta loppuvuodesta jos tilanne ei tästä parane ja epidemia pitkittyy. Mies on ollut etätöissä, mutta on koululaisen ja päiväkotilaisen kaitsemisen takia burnoutin partaalla. Asutaan ahtaasti kaupungissa pienessä vuokrakämpässä jossa seinät on kaatuvat niskaan, epidemia-alueella. Oltiin juuri ponnistamassa köyhyysrajan alta, kun mies pääsi pätkätyökierteestä pidempään työsuhteeseen. Itse olen pienyrittäjä enkä tuloilla juhli.

No tämä kaveri on nyt ottanut sen linjan, että hallituksen uusien päätösten takia hän on suuri uhri koronaepidemiassa ja että meillä muilla ei ole mitään sanansijaa siihen, miten epidemia pitäisi hoitaa. On mm. haukkunut minut pataluhaksi, kun lapset palaavat ensi viikolla päiväkotiin ja kouluun (miehellä vielä koeaika, pakko hoitaa hommat pakettiin). Kun olen yrittänyt kertoa stressistäni, tämä kaveri on vetänyt keskustelun siihen, kuinka hän on niin sairas ja kuolee 100% varmasti jos saa koronan ja hänellä on asiat huonommin. Kun olen varovasti yrittänyt vihjata, että nyt ei ole minullakaan helppoa, kaveri ei ole ymmärtänyt yhtään.

Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Ymmärrän kaverini huolen ja pelon sairastumisesta, mutta tuntuu ihan loukkaavalta, että hän ei näe omaa napaansa pidemmälle eikä osoita pätkääkään myötätuntoa. Rehellisesti sanottuna hän käyttäytyy kuin uhri tilanteessa, jossa koronan suurin vaikutus hänen elämäänsä on ollut ulkomaanmatkan peruuntuminen, samalla kun oma elämäni on hajoamassa kappaleiksi koronaepidemian seurausten takia. Mutta koska hän on riskiryhmäläinen, minulla ei hänen mukaansa ole oikeutta edes valittaa tilanteessa, jossa ainoastaan terveyden varjeleminen on tärkeää. Hän jopa syyttää minua siitä, että ajattelen vain taloutta (kai nyt ajattelen, kun oma talous on kaatumassa!) kun hänen ja muiden riskiryhmäläisten elämä on uhattuna.

Olenko kohtuuton, kun odotan tässä tilanteessa ymmärrystä puolin ja toisin?

Kommentit (76)

Vierailija
41/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yrityksesi on joka tapauksessa menossa konkurssiin, niin miksi menet edelleen sinne putiikkiisi. Pidä lomaa, hoida lapset ja anna miehen hoitaa työt rauhassa.

Siitähän ne vähäisetkin asiakkaat kaikkoaa, jos yrittäjä painuu lomalle. Koettu on. Jos kilpailijat on töissä, yrittäjällä ei juuri ole vaihtoehtoja.

Joskus on fiksua ottaa kynä ja paperia ja miettiä ennakkoon, missä kohtaa pillit on pussitettava. Ettei päästä tilannetta liian pitkälle kitkuttaessaan. Riippuu tietysti lainoista ja tuloista ja alasta jne, mutta yleensä yrittäjä taitaa sitten kuitenkin yrittää turhan pitkään. Ymmärrettävää, mutta sitä tärkeämpää on yrittää välttää pitkä hiipuminen.

Useimmiten kyllä, mutta globaalin pandemian keskellä lienee vähän vaikea ennustaa tulevaisuutta?

Vierailija
42/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverisi taitaa olla palstamamma...

siinä missä sinäkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverisi taitaa olla palstamamma...

Ehkä jopa itse Silppu/Varjossa nimimerkki.

Vierailija
44/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse olisit riskiryhmäläinen niin etkö pitäisi omaa henkeäsi kaikkein tärkeimpänä? Ai et? Siis uhraisit itsesi muiden ihmisten vuoksi? Oletpa jalo ja ensimmäinen laatuasi, onnea sinulle. Harmi, että kaikki riskiryhmäläiset eivät ole yhtä jaloja kuin sinä ja vain kuole pois meidän muiden tieltä.

Eli kaikkien muiden on uhrattava työpaikkansa, yrityksensä, perheensä elanto, että saadaan kourallinen MAHDOLLISESTI viruksen takia vaarassa olevia ihmisiä pelastettua? Suomessa menehtyneet ovat keskimäärin 84-vuotiaita, ei ole mitään merkkejä siitä, että virus tarkoittaisi varmaa kuolemaa nuoremmille riskiryhmäläisille. Ja jos on koronaviruksen riskiryhmää, on varmaan jo tietoinen siitäkin, että joutuu perussairautensa vuoksi valitettavasti muutenkin elämään erilaisten riskien kanssa, oli koronaa tai ei. Esimerkiksi ihan tavallinen flunssa on sydänsairaalle aina isompi riski kuin terveelle. Sen kanssa on vaan elettävä.

Anteeksi vain, mutta kyllä meistä aika moni pistää esimerkiksi oman perheensä pärjäämisen hypoteettisten kuolemien edelle.

Vierailija
45/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin etäisyyttä tällaiseen ystävään, älä provosoidu.

Juuri näin. Säästä itseäsi AP ja laita hetkeksi yhteydenpito tauolle. Tsemppiä perheellesi!

En tiedä ymmärtääkö nuoremmat ikäluokat tätä, mutta minulle 60-luvulla syntyneelle tämä etäisyydenotto ja poissiivoamismantra ei kuulosta elämänhallinnalta eikä miltään positiiviselta muutenkaan.

Miettikäähän hetki sota-aikaa. Voi olla että kohta eletään maailmassa, jossa pitää osata oikeasti olla ystäviä, ei vain kavereita. Tarkoittaa, että aapeekin eristäytyisi perheestään pariksi viikoksi, jonka jälkeen mies veisi lapset tämän riskiryhmäkaverin hoitoon.

Tietysti voi olla, että eletään siinä maailmassa jo nyt. Lopettakaa hyvät ihmiset tämä ystävien lajitteleminen ja alkakaa miettiä perusasioita.

Vierailija
46/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitäisin etäisyyttä tällaiseen ystävään, älä provosoidu.

Juuri näin. Säästä itseäsi AP ja laita hetkeksi yhteydenpito tauolle. Tsemppiä perheellesi!

En tiedä ymmärtääkö nuoremmat ikäluokat tätä, mutta minulle 60-luvulla syntyneelle tämä etäisyydenotto ja poissiivoamismantra ei kuulosta elämänhallinnalta eikä miltään positiiviselta muutenkaan.

Miettikäähän hetki sota-aikaa. Voi olla että kohta eletään maailmassa, jossa pitää osata oikeasti olla ystäviä, ei vain kavereita. Tarkoittaa, että aapeekin eristäytyisi perheestään pariksi viikoksi, jonka jälkeen mies veisi lapset tämän riskiryhmäkaverin hoitoon.

Tietysti voi olla, että eletään siinä maailmassa jo nyt. Lopettakaa hyvät ihmiset tämä ystävien lajitteleminen ja alkakaa miettiä perusasioita.

Perusasiat: jos Suomen talous romahtaa, meillä ei ole terveydenhuoltoa kohta enää kenellekään.

Moni riskiryhmäläinen unohtaa tämän ja jauhaa mantraa henkien varjelemisesta ymmärtämättä, että meidän muidenkin elämällä ja tulevaisuudella on väliä.

Vierailija
47/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos yrityksesi on joka tapauksessa menossa konkurssiin, niin miksi menet edelleen sinne putiikkiisi. Pidä lomaa, hoida lapset ja anna miehen hoitaa työt rauhassa.

Siitähän ne vähäisetkin asiakkaat kaikkoaa, jos yrittäjä painuu lomalle. Koettu on. Jos kilpailijat on töissä, yrittäjällä ei juuri ole vaihtoehtoja.

Joskus on fiksua ottaa kynä ja paperia ja miettiä ennakkoon, missä kohtaa pillit on pussitettava. Ettei päästä tilannetta liian pitkälle kitkuttaessaan. Riippuu tietysti lainoista ja tuloista ja alasta jne, mutta yleensä yrittäjä taitaa sitten kuitenkin yrittää turhan pitkään. Ymmärrettävää, mutta sitä tärkeämpää on yrittää välttää pitkä hiipuminen.

Useimmiten kyllä, mutta globaalin pandemian keskellä lienee vähän vaikea ennustaa tulevaisuutta?

Sitä tärkeämpää ennusteiden haarukoiminen kuitenkin on. Ja on syytä käyttää paljon leveämpää haarukkaa kuin tavallisesti.

Voi olla, että seuraavaksi on tiedossa pakkodieettiä maassa jos toisessakin, ja nyt kannattaisi laittaa perunamaa mieluummin kuin jatkaa toivorikkaana yritystä, joka kenties on tulevassa maailmassa väärällä alalla.

Kun ollaan kriisissä, on hirveän vaikeaa henkisesti leventää sitä haarukkaa. Kannattaisi uhrata vaikka yksi päivä kokonaan sen miettimiseen, miten on valmistauduttu tilanteeseen, jossa ruuan hinta äkki pomppaa.

Vierailija
48/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vaimo on kanssa riskiryhmäläinen ja se asettaa kanssa haasteita. Hän pelkäsi että poikamme joutuu  nyt kouluun, mutta ei joudu koska hän on lukiossa ja lukio jatkaa etäopetusta. Poika ei tosin voi tavata kavereitaan enää muualla kuin ulkona, ei saa mennä toisten kotiin eikä meille saa tulla hänen kavereitaan.

Itse teen etätöitä mutta se on puisevaa. Muualla en saa käydä kuin kaupassa pari kertaa viikossa, maskin kanssa.

Me emme ole erityisen hyvätuloisia, vaimo todellakin työkyvyttömyyseläkkeelllä ja itse saan vain keskivertopalkkaa. Vaimon sairauden takia joudun kanssa hoitamaan huushollia. Eniten pelkään että työt loppuu ja se tarkoittaisi käytännössä perheen hajoamista enemmin tai myöhemin. Eli toivoisin että yhteiskunta alkaa avata ovensa. Periaateessa voisin lähettää vaimon maalle vanhempiensa luo turvaan koronaa mutta hän ei halua.

Vierailija
49/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaateessa voisin lähettää vaimon maalle vanhempiensa luo turvaan koronaa mutta hän ei halua.

Miksi ei?

Vierailija
50/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Epävarmuuden sieto ja muutosvalmius

Psykoterapeutti Jan-Henry Stenberg sanoo, että uudessa tilanteessa tärkeintä on:

a) oppia kestämään epävarmuutta ja

b) oppia kestämään muuttuvaa tilannetta.

Epävarmuuden sieto ja muutosvalmius ovat osin synnynnäisiä luonteenpiirteitä, mutta niitä voi myös harjoitella.

– Koronatilannetta sietävät parhaiten ne, jotka sietävät epävarmuutta ja sitä, että tilanne muuttuu, Stenberg sanoo.

Osalle muutokset ovat hyvin vaikeita. Ensin piti tottua olemaan kotona koko ajan ja nyt kahden kuukauden jälkeen tottua taas liikkumaan ihmisten ilmoilla.

Organisaatiopsykologi Karoliina Mellanen sanoo, että muutosvalmiuteen kuuluu epävarmuuden sietämisen lisäksi paljon uuden oppimista, uuden hyväksymistä, sopeutumista ja totuttelua. Tässä joustavuudessa on yksilöllisiä eroja, vaikka ihminen on pohjimmiltaan sopeutuvainen."

YLE 8.5.2020

Vierailija
51/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse olisit riskiryhmäläinen niin etkö pitäisi omaa henkeäsi kaikkein tärkeimpänä? Ai et? Siis uhraisit itsesi muiden ihmisten vuoksi? Oletpa jalo ja ensimmäinen laatuasi, onnea sinulle. Harmi, että kaikki riskiryhmäläiset eivät ole yhtä jaloja kuin sinä ja vain kuole pois meidän muiden tieltä.

Reality check: kovinkaan moni meistä ei ole niin jalo, että ajaisi itsensä ja perheensä konkurssiin ja velkah*lvettiin tuntemattomien ihmisten pelastamiseksi. Karua, mutta totta. Sama selviytymisvaisto ajaa meitä kaikkia.

Vierailija
52/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Periaateessa voisin lähettää vaimon maalle vanhempiensa luo turvaan koronaa mutta hän ei halua.

Miksi ei?

- Hän ei tule mutsinsa kanssa toimeen, mutsilla alzheimer ja länkyttää ja tiuskii koko ajan

- Hän epäilee että me tehdään jotain typeryyksiä täällä kotona  (mikä ei pidä paikkansa)

Vierailija
53/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

Niin mitkä ovat perustelut sille, että muiden pitää estää häntä saamasta tartuntaa, hän itse ei tee asian eteen muuta kuin valittaa muille? Sinne maalle painumalla olisi paremmmassa turvassa jos vielä kauppakassi palvelunkin ostaisi. Riskiryhmäläiset on kyllä itsekkäitä..

Vierailija
54/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei?

- Hän ei tule mutsinsa kanssa toimeen, mutsilla alzheimer ja länkyttää ja tiuskii koko ajan

- Hän epäilee että me tehdään jotain typeryyksiä täällä kotona  (mikä ei pidä paikkansa)

Ymmärrettävää. Mutta luulisi, että olisi valmis tinkimään omasta mukavuudestaan hetkeksi, jotta olisi turvassa koronalta.

Tsemppiä sinulle ja perheelle!

Vierailija
55/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No joo mulla on kanssa jäänyt yhteydenpito kaveriin joka ei mitenkään voinu ymmärtää meidän elämäntilannetta.

Heti kun koronarajoituksia tuli, laittoi viestiä paniikissa, miten meidän työt, entä lapsen päiväkoti ym.

No, mitäs tässä, kummankaan työpaikalla ei ole tehty mitään muutoksia koronasta johtuen, ei ole etätyömahdollisuutta tarjottu ym. Joten lapsikin nyt vaan joutuu jatkamaan päiväkodissa. 

Työt kuitenkin jatkuu ja niitä on tarjolla, mistä voimme olla onnellisia. Käytännössä siis arkemme ei ole muuttunut tämän vuoksi juuri yhtään. No, lapsi ei ole nähnyt isovanhempia pitkään aikaan, mutta muuten kaikki on jatkunut kuten ennenkin.

Kaveri on lapsen kanssa kotona, joten hänen on ollutkin helppo erityksiin jäädä. Paasasi paljon siitä, miten voivoi kun on riskiryhmäläisiä tässä niin lähellä ettei missään voi käydä tai ketään nähdä. Lopulta muutama viikko sitten minulle selvisi, että hänen luokittelemansa läheiset riskiryhmäläiset on hän itse ja miehensä, koska he polttavat tupakkaa. Hohhoijaa....

Kaveri on muutenkin itse sellainen työnvieroksuja joka ei kauaa jaksa missään työpaikassa, ja saikuttaa joka syystä. En tiedä miten olisi toiminut jos olisi nyt korona-aikaan töissä.

Olen nyt raskaana ja menin sanomaan että nenä on vuotanut koko kevään. (kuivat limakalvot plus allergia) Kaveri oli hyvin yllättynyt etten ole hakenut sairaslomaa, kun olen kuitenkin raskaanakin. Allergia tai raskaus ei ole syys sairaslomaan, mutta hän ilmeisesti olisi sitä sen vuoksi hakenut...

Vierailija
56/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No joo mulla on kanssa jäänyt yhteydenpito kaveriin joka ei mitenkään voinu ymmärtää meidän elämäntilannetta.

Heti kun koronarajoituksia tuli, laittoi viestiä paniikissa, miten meidän työt, entä lapsen päiväkoti ym.

No, mitäs tässä, kummankaan työpaikalla ei ole tehty mitään muutoksia koronasta johtuen, ei ole etätyömahdollisuutta tarjottu ym. Joten lapsikin nyt vaan joutuu jatkamaan päiväkodissa. 

Työt kuitenkin jatkuu ja niitä on tarjolla, mistä voimme olla onnellisia. Käytännössä siis arkemme ei ole muuttunut tämän vuoksi juuri yhtään. No, lapsi ei ole nähnyt isovanhempia pitkään aikaan, mutta muuten kaikki on jatkunut kuten ennenkin.

Kaveri on lapsen kanssa kotona, joten hänen on ollutkin helppo erityksiin jäädä. Paasasi paljon siitä, miten voivoi kun on riskiryhmäläisiä tässä niin lähellä ettei missään voi käydä tai ketään nähdä. Lopulta muutama viikko sitten minulle selvisi, että hänen luokittelemansa läheiset riskiryhmäläiset on hän itse ja miehensä, koska he polttavat tupakkaa. Hohhoijaa....

Kaveri on muutenkin itse sellainen työnvieroksuja joka ei kauaa jaksa missään työpaikassa, ja saikuttaa joka syystä. En tiedä miten olisi toiminut jos olisi nyt korona-aikaan töissä.

Olen nyt raskaana ja menin sanomaan että nenä on vuotanut koko kevään. (kuivat limakalvot plus allergia) Kaveri oli hyvin yllättynyt etten ole hakenut sairaslomaa, kun olen kuitenkin raskaanakin. Allergia tai raskaus ei ole syys sairaslomaan, mutta hän ilmeisesti olisi sitä sen vuoksi hakenut...

Ei helkkari! Mulla ihan samanlainen tapaus lähipiirissä. Vaati jopa mua hakemaan sairaslomaa ennemmin kuin pitämään lapsen päivähoidossa nyt, käyn siis kodin ulkopuolella töissä koronan aikaankin. On itse ollut kymmenen vuotta poissa työelämästä eikä mitenkään ymmärrä, että siellä töissä nyt on käytävä edelleen koronasta huolimatta ja lapsenkin on hoitoon mentävä. Ja että olen onnellinen työpaikasta ja siitä, että päiväkoteja ei suljettu.

Vierailija
57/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
58/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, molemmat kyllä vähättelette koronan vaikutusta toistenne elämään, sinäkin. Ymmärrystä olisi hyvä olla puolin ja toisin.7

Vierailija
59/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ystäväkään kovin paljoa terveyttä arvosta, jos hän on ylipainoinen.

Ei se ole noin yksinkertaista, monet sairaudetkin aiheuttavat ylipainoa.

Vierailija
60/76 |
08.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaverillasi on varma tulo eläkkeen muodossa, helppo huudella talouden asettamisesta etusijalle aaarrgghh. Mun tuttu polttaa ja kuuluu sairauden vuoksi riskiryhmään, mut ei aio lopettaa polttamista ja pelkää koronaa hulllun lailla. Nää on näitä.

Ei se sairaseläke niin leveä ole, että sitä kadehtia kannattaa. Esim. itsellä on huomattavasti enemmän kuluja sairaudesta ja vammautumisesta. Nyt kun sairastin kaikesta varotoimista huolimatta koronan tehohoitojaksoineen, niin en kyllä yhtään tiedä, miten sairaalalasku maksetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yksi