Menee hermo koronan riskiryhmään kuuluvaan kaveriin!!!
Pakko avautua anonyymisti.
Tilanne on se, että kaverini on työkyvyttömyyseläkkeellä perussairauden vuoksi. Sairauden ja ylipainon vuoksi kuuluu koronan riskiryhmään. Kaveri asuu pienellä paikkakunnalla, jossa koronatapauksia ei ole ilmeisesti ollenkaan. Asustelee mukavasti uudessa omakotitalossa, lapset otti hoidosta pois koska pystyy heitä kuitenkin hoitamaan etätöissä olevan miehensä kanssa. Mies tienaa mukavasti eikä korona ole vaikuttanut hänen työtilanteeseensa.
Oma elämä taas on suostunut täyteen katastrofiin koronan vuoksi, mutta olen sen verran terve, että en kuulu riskiryhmään. Oma yritys on näillä näkymin menossa nurin, ei heti, mutta loppuvuodesta jos tilanne ei tästä parane ja epidemia pitkittyy. Mies on ollut etätöissä, mutta on koululaisen ja päiväkotilaisen kaitsemisen takia burnoutin partaalla. Asutaan ahtaasti kaupungissa pienessä vuokrakämpässä jossa seinät on kaatuvat niskaan, epidemia-alueella. Oltiin juuri ponnistamassa köyhyysrajan alta, kun mies pääsi pätkätyökierteestä pidempään työsuhteeseen. Itse olen pienyrittäjä enkä tuloilla juhli.
No tämä kaveri on nyt ottanut sen linjan, että hallituksen uusien päätösten takia hän on suuri uhri koronaepidemiassa ja että meillä muilla ei ole mitään sanansijaa siihen, miten epidemia pitäisi hoitaa. On mm. haukkunut minut pataluhaksi, kun lapset palaavat ensi viikolla päiväkotiin ja kouluun (miehellä vielä koeaika, pakko hoitaa hommat pakettiin). Kun olen yrittänyt kertoa stressistäni, tämä kaveri on vetänyt keskustelun siihen, kuinka hän on niin sairas ja kuolee 100% varmasti jos saa koronan ja hänellä on asiat huonommin. Kun olen varovasti yrittänyt vihjata, että nyt ei ole minullakaan helppoa, kaveri ei ole ymmärtänyt yhtään.
Miten te toimisitte tässä tilanteessa? Ymmärrän kaverini huolen ja pelon sairastumisesta, mutta tuntuu ihan loukkaavalta, että hän ei näe omaa napaansa pidemmälle eikä osoita pätkääkään myötätuntoa. Rehellisesti sanottuna hän käyttäytyy kuin uhri tilanteessa, jossa koronan suurin vaikutus hänen elämäänsä on ollut ulkomaanmatkan peruuntuminen, samalla kun oma elämäni on hajoamassa kappaleiksi koronaepidemian seurausten takia. Mutta koska hän on riskiryhmäläinen, minulla ei hänen mukaansa ole oikeutta edes valittaa tilanteessa, jossa ainoastaan terveyden varjeleminen on tärkeää. Hän jopa syyttää minua siitä, että ajattelen vain taloutta (kai nyt ajattelen, kun oma talous on kaatumassa!) kun hänen ja muiden riskiryhmäläisten elämä on uhattuna.
Olenko kohtuuton, kun odotan tässä tilanteessa ymmärrystä puolin ja toisin?
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverillesi tekisi kyllä hyvää hetken aikaa ajatella omaa tilannettaan. Sehän on tosi hyvä. Hänellä on hyvä mahdollisuudet olla saamatta tartuntaa.
Ehkä nyt, mutta entä sitten kun koulut, päiväkodit, kuppilat, jne avautuvat ja viruslingot säntäilevät taas ympäri maata?
Kaveri pysyy kotona kuten tähänkin asti?
Vai onko teidän hysteerikkojen ongelmana se, kun muut saavat jo palailla normaalimpaan arkeen ja te ette? Joten kaikkien pitäisi kärsiä, kun osa kansasta kärsii? Huhhuh.
Ehkä itse toivot muille kärsimystä, kun tiollainen vaihtoehto tuli ensimmäise mieleesi? En kuulu itse riskiryhmään, mutta enemmän kärsimystä aiheuttavat vältettävissä olevat kuolemat ja vakavat komplikaatiot kuin nämä rajoitukset. Nyt vähän suhteellisuuden tajua aikuiset ihmiset!
Mä olen riskiryhmäläinen, saan sairauteeni parin kuukauden välein biologiset lääkkeet tiputuksessa ja sen lisäksi syön päivittäin sytostaatteja.
Eli jos korona iskee, niin se on hellurei ja suorinta tietä teholle.
Mä oon silti sitä mieltä, että nyt on pistettävä tässä vaiheessa talous edelle. Mä tarvitsen sen hyvinvointivaltion, joka mahdollistaa mun kalliit lääkkeet. Koska niiden lääkkeiden avulla mä oon terve, toimintakykyinen ja elän normaalia elämää. Paitsi koron-aikaan.
Mut aloittajalle se, että kun ihminen on peloissaan omasta terveydestään, siinä tulee hieman vauhtisokeeksi kaikelle muulle.
Kun mulle aloitettiin mun lääkitys, pelkäsin aluksi jokaista nuhaa tai yskää(voivat mulla äitiä pahaksi). Mutta ajan kanssa on tottunut ja hyväksynyt, että mitä tahansa voi tulla eteen.
Nyt käyn kaupassa(ilman maskeja tai hanskoja). Töitä teen etänä, kiitos työnantajani. Ulkoinen päivittäin. Näen vanhempiani, vaikka heillä jo ikää, mutta jos tauti minulla olisi, se tuskin olisi oireeton.
On helppoa sanoa, että terveys metsätalouden edelle kun on tilillä rahaa, työt jatkuu ja ympärillä on varakas tukiverkosto.
Minulla menee talous edelle. Eikä hävetä.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille kaverillesi, että sen eläke loppuu jos sinä ja kaltaisesi ei mene töihin. Sinulla ei ole mitään velvoitetta alkaa hyysäämään tuottamatonta kansanosaa joten pitää turpansa kiinni, vielä kun on käsi yhteiskunnan taskussa ja se on lämmin.
Toivottavasti ajattelet samalla tavalla, jos itse sairastuisit vakavasti.
Juuri ap:n kaltaisten kaverien takia moni perusterve on menettänyt työpaikkansa ja yrityksensä ja mielenterveytensä!
Riskiryhmäläiset (ei kaikki) elelevät mukavasti kun kaikki muut joutuvat uhrautumaan heidän puolestaan.
Eikö riskiryhmäläisillä olisi ollut velvollisuus eristää itsensä?
Tässä on ollut mätää rajoitusten alusta asti :(
Vierailija kirjoitti:
Kaverisi taitaa olla palstamamma...
AP ei sitten ole vai?
Vierailija kirjoitti:
Mun vaimo on kanssa riskiryhmäläinen ja se asettaa kanssa haasteita. Hän pelkäsi että poikamme joutuu nyt kouluun, mutta ei joudu koska hän on lukiossa ja lukio jatkaa etäopetusta. Poika ei tosin voi tavata kavereitaan enää muualla kuin ulkona, ei saa mennä toisten kotiin eikä meille saa tulla hänen kavereitaan.
Itse teen etätöitä mutta se on puisevaa. Muualla en saa käydä kuin kaupassa pari kertaa viikossa, maskin kanssa.
Me emme ole erityisen hyvätuloisia, vaimo todellakin työkyvyttömyyseläkkeelllä ja itse saan vain keskivertopalkkaa. Vaimon sairauden takia joudun kanssa hoitamaan huushollia. Eniten pelkään että työt loppuu ja se tarkoittaisi käytännössä perheen hajoamista enemmin tai myöhemin. Eli toivoisin että yhteiskunta alkaa avata ovensa. Periaateessa voisin lähettää vaimon maalle vanhempiensa luo turvaan koronaa mutta hän ei halua.
Vaimoni on myös riskiryhmäläinen ja meillä se menee kaiken edelle. Tyttären kanssa ymmärrämme tämän hyvin. Ihmisten pitää kaikkien oppia sietämään epämukavuutta. Ei tämä ole kenellekään herkkua, myöskään riskiryhmäläisille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverillesi tekisi kyllä hyvää hetken aikaa ajatella omaa tilannettaan. Sehän on tosi hyvä. Hänellä on hyvä mahdollisuudet olla saamatta tartuntaa.
Ehkä nyt, mutta entä sitten kun koulut, päiväkodit, kuppilat, jne avautuvat ja viruslingot säntäilevät taas ympäri maata?
Vai onko teidän hysteerikkojen ongelmana se, kun muut saavat jo palailla normaalimpaan arkeen ja te ette? Joten kaikkien pitäisi kärsiä, kun osa kansasta kärsii? Huhhuh.Ehkä itse toivot muille kärsimystä, kun tiollainen vaihtoehto tuli ensimmäise mieleesi? En kuulu itse riskiryhmään, mutta enemmän kärsimystä aiheuttavat vältettävissä olevat kuolemat ja vakavat komplikaatiot kuin nämä rajoitukset. Nyt vähän suhteellisuuden tajua aikuiset ihmiset!
Nämä rajoitukset (tai median luoma hysteria) on johtanut mm. siihen, että n. 50 % mammografiaseuloista toteutuu. Se tarkoittaa, että 50 % seuloissa löydettävistä syövistä jää löytämättä. Osa niistä tulee tämän odottelun vuoksi etenemään sellaisiksi, etteivät ne ole enää hoidettavissa.
Myös köyhyys, johon tämä tilanne lomautusten, irtisanomisten ja konkurssien myötä suistaa vähintään väliaikaisesti pahimmillaan satoja tuhansia ihmisiä, vaikuttaa suoraan terveyteen. Se näkyy muun muassa siinä, minkälaista ruokavaliota voi noudattaa, minkälaista itsehoitoa voi terveytensä tueksi käyttää, onko mahdollisuutta tehdä hankintoja terveys edellä ja onko mahdollista käyttää myös yksityisiä terveyspalveluita.
Kiireettömien vastaanottoaikojen peruminen tulee siirtämään hoidon tarvetta tulevaisuuteen valtavissa määrin ja se tulee näkymään myös kuolemina. Toivottavasti ei kovin monina. Myös inhimillinen kärsimys voi yksittäisten ihmisten elämässä lisääntyä kohtuuttomaksi, jos esimerkiksi kovia, muttei tappavia, kipuja aiheuttavien sairauksien leikkauksia siirretään tulevaisuuteen.
Entisistä lamoista tiedetään, että ne johtavat jopa itsemurhiin. Kun ihminen menettää kaiken - elämäntyönsä, kotinsa, ehkä avioliittonsa ja perheensä, ovat ratkaisut epätoivoisia.
Kun katson tuttavapiiriin kuuluvia kolmikymppisiä ravintoloitsijaveljeksiä, joilla on molemmilla pienet lapsetkin elätettävinä, niin ei suoraan sanoen kauheasti lohduta se, että jossain dementikkojen hoivakodeissa ei kuolla koronaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverillasi on varma tulo eläkkeen muodossa, helppo huudella talouden asettamisesta etusijalle aaarrgghh. Mun tuttu polttaa ja kuuluu sairauden vuoksi riskiryhmään, mut ei aio lopettaa polttamista ja pelkää koronaa hulllun lailla. Nää on näitä.
Näin just! Nämä "terveys talouden edelle"-ihmiset on yleensä itse vielä hyvätuloisia, että eivät pienestä hetkahda, taikka niin pienituloisia, että elävät yhteiskunnan tuilla jo valmiiksi eivätkä juuri veroja maksele.
Minun tuntemani "terveys rahan edelle" -ihmiset kuuluvat keskiluokkaan. Yleensä vastakkaisella tavalla ajattelevat, että ei se korona tule koskettamaan meidän perhettä ja läheisiä vaan muita ihmisiä. Oma napa ensin aina.
Ap, miksi olet yhteydessä sellaiseen Ihmiseen, joka selkeästi aiheuttaa sinulle mielipahaa?
Unohda moinen tyyppi joka myrkyttää elämääsi. Hetken kuluttua jaksat paremmin ja voi paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai onko teidän hysteerikkojen ongelmana se, kun muut saavat jo palailla normaalimpaan arkeen ja te ette? Joten kaikkien pitäisi kärsiä, kun osa kansasta kärsii? Huhhuh.Ehkä itse toivot muille kärsimystä, kun tiollainen vaihtoehto tuli ensimmäise mieleesi? En kuulu itse riskiryhmään, mutta enemmän kärsimystä aiheuttavat vältettävissä olevat kuolemat ja vakavat komplikaatiot kuin nämä rajoitukset. Nyt vähän suhteellisuuden tajua aikuiset ihmiset!
Ei kyse ole rajoituksista vaan pandemian seurauksista muilla elämänaloilla, kuten työllisyyden, lasten hyvinvoinnin tai mielenterveyden puolella. Tämä kriisi koskettaa meistä useimpina jollain tavalla, toisia kipeämmin, toisia ei niinkään. Ei koronan tartuttavuus ja kuolleisuus ole niin suurta, että se olisi kaikille riskiryhmäläisille kuolemantuomio - Suomen uhreista 90% on yli 70-vuotiaita. Mutta tietenkin epidemia aiheuttaa huolta, pelkoa ja epävarmuutta.
Tämä on kyllä äärimmäisen haastava tilanne. Olemme tottuneet ajattelemaan että olemme samassa veneessä mutta äärimmäisen yksilökeskeisesti.
Eli oikeastaan tähän asti olemme olleet yhteiskuntana loistoristeilijällä joka seilaa tasapuolisesti paikan A ja B väliä. Toiset kolmannessa luokassa ja toiset VIP hyteissä mutta kuitenkin näennäisesti samassa veneessä.
Nyt ollaan ensimmäistä kertaa ehkä vuosisataan tilanteessa jossa laiva on kaapattu ja toiset haluaa pelastusveneneen suuntaan A ja toiset suuntaan B sen mukaan kumpaan itse sen tarvitsee.
Jotkut on ehdottanut että osa voisi mennä suuntaan A ja osa B mutta ne on nyt liian fiksuja kuunneltavaksi ja on pelattava rikasta ja rutiköyhää.
Jos mennään paikkaan A niin paikkaan B haluavat seilaavat joko mukana tyhjän panttina, heitetään laidan yli kun ruoka alkaa loppua tai nääntyvät koittaessaan uida kohteeseen B. Sitä he eivät tietenkään halua.
Jos taas mennään kohteeseen B niin sinne menijät helpottuvat suunnattomasti mutta kohteeseen A menijät taas ovat kauhuissaan, koska sillä välin kun soudetaan heille väärään kohteeseen halla korjaa kotona viljan ja ovat jäämässä tyhjän päälle.
Se mitä paikassa A tapahtuu saattaa myöhemmin vaikuttaa paikan B ruokahuoltoon mutta eivät silti haluaisi tulla heitetyiksi veneestä koska veneestä heittäminen on kuitenkin suurempi riski yksilölle kun mahdollinen tuleva yleinen pula.
On inhimillistä ettei kukaan haluaisi tulla heitetyiksi laidan yli tai että halla korjaa oman pellon viljat, ehkä ystävyytenne kestää sen tai sitten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nämä rajoitukset (tai median luoma hysteria) on johtanut mm. siihen, että n. 50 % mammografiaseuloista toteutuu. Se tarkoittaa, että 50 % seuloissa löydettävistä syövistä jää löytämättä. Osa niistä tulee tämän odottelun vuoksi etenemään sellaisiksi, etteivät ne ole enää hoidettavissa.
Myös köyhyys, johon tämä tilanne lomautusten, irtisanomisten ja konkurssien myötä suistaa vähintään väliaikaisesti pahimmillaan satoja tuhansia ihmisiä, vaikuttaa suoraan terveyteen. Se näkyy muun muassa siinä, minkälaista ruokavaliota voi noudattaa, minkälaista itsehoitoa voi terveytensä tueksi käyttää, onko mahdollisuutta tehdä hankintoja terveys edellä ja onko mahdollista käyttää myös yksityisiä terveyspalveluita.
Kiireettömien vastaanottoaikojen peruminen tulee siirtämään hoidon tarvetta tulevaisuuteen valtavissa määrin ja se tulee näkymään myös kuolemina. Toivottavasti ei kovin monina. Myös inhimillinen kärsimys voi yksittäisten ihmisten elämässä lisääntyä kohtuuttomaksi, jos esimerkiksi kovia, muttei tappavia, kipuja aiheuttavien sairauksien leikkauksia siirretään tulevaisuuteen.
Entisistä lamoista tiedetään, että ne johtavat jopa itsemurhiin. Kun ihminen menettää kaiken - elämäntyönsä, kotinsa, ehkä avioliittonsa ja perheensä, ovat ratkaisut epätoivoisia.
Kun katson tuttavapiiriin kuuluvia kolmikymppisiä ravintoloitsijaveljeksiä, joilla on molemmilla pienet lapsetkin elätettävinä, niin ei suoraan sanoen kauheasti lohduta se, että jossain dementikkojen hoivakodeissa ei kuolla koronaan.
Täytyy sen verran sanoa tarttuen yksittäiseen heittoon että suomalaiset voisivat koska vaan nykyistä huomattavasti pienemmälläkin elintasolla noudattaa terveellisempää ruokavaliota ja itsehoitoa ja tehdä hankintoja terveys edellä. Todella suuri osa terveyshuollon kuormituksesta nimenomaan on elintasosta riippumattonta tai ellei jopa siitä johtuvaa kuormitusta. Kenellekään jonka tiedän hoidettavan verenpainettaan, 2 tyypin diabetestään, kolestroliaan jne ei kyse ole rahasta vaan ymmärryksestä, oikean tiedon puutteesta ja oman toiminnan säätelystä ja näitä nimenomaan massoittain hoidetaan.
Kriisi paljastaa ihmisten todellisen luonteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaverillasi on varma tulo eläkkeen muodossa, helppo huudella talouden asettamisesta etusijalle aaarrgghh. Mun tuttu polttaa ja kuuluu sairauden vuoksi riskiryhmään, mut ei aio lopettaa polttamista ja pelkää koronaa hulllun lailla. Nää on näitä.
Ei se sairaseläke niin leveä ole, että sitä kadehtia kannattaa. Esim. itsellä on huomattavasti enemmän kuluja sairaudesta ja vammautumisesta. Nyt kun sairastin kaikesta varotoimista huolimatta koronan tehohoitojaksoineen, niin en kyllä yhtään tiedä, miten sairaalalasku maksetaan.
Eikö tämä ole yleisvaarallinen tartuntatauti ja hoito ilmaista?
Et tunne ko. ihmistä, joten tällaisten väitteiden esittäminen on tosi absurdia. Korona vaikuttaa monella tavalla myös riskiryhmäläisten elämään.