Kuinka usein peset autosi
Minkä pesun valitset vai pesetkö itse painepesurilla.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuukausilaskutuksella (29,90 €/kk) toimiva pesusopimus, sellainen luottokortin näköinen muoviläpyskä, jossa on RFID-tunniste. Lähin pesula on 2 min ajomatkan päässä, joten käytän siellä yleensä kerran viikossa tai kurakeleillä vaikka päivittäin. Rajoitusta ei ole kortin käytöllä.
Pesukatu kestää 3,5 min ja tulee puhdasta. Autossa on siis keraaminen pinnoite, joten pehmoharjat eivät naarmuta maalipintaa ja uskallan pestä usein. Loistava systeemi ollut, en aio enää vaihtaa vanhaan eli painepesuriin tai Nesteellä pesettämiseen.
Mikä tuo on? Minkä merkkinen auto? En ole osannut pelätäkään, että auton pinta voisi naarmuuntua tiheästä pesusta. Aina olen pessyt autojani usein eikä ole naarmuuntunut.
Jos autossa on keraaminen pinnoite, niin sitä ei nimenomaan saa viedä harjapesuun. Suojaava pinnoite kuluu pois. Tällöin autoa pestään vain vedellä huuhtelemalla sekä pesusienellä ja saippulla.
No sitten se ei ainakaan käy meille. Itse asiassa ainoa kerta kun olen saanut autooni naarmuja oli käsinpesu ja lopputulos oli muutenkin läikikäs. No, onneksi naarmut katosivat vahaamalla. Luuttu tai joku vastaava oli varmaan likainen, ja sen jälkeen en ole käsinpesuun autojani vienytkään.
Kesäaikaan kerran kuussa käytän harjattomassa autopesussa. Talvella 1-2 kertaa autopesuun ja parkkihalliin kuivamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on kuukausilaskutuksella (29,90 €/kk) toimiva pesusopimus, sellainen luottokortin näköinen muoviläpyskä, jossa on RFID-tunniste. Lähin pesula on 2 min ajomatkan päässä, joten käytän siellä yleensä kerran viikossa tai kurakeleillä vaikka päivittäin. Rajoitusta ei ole kortin käytöllä.
Pesukatu kestää 3,5 min ja tulee puhdasta. Autossa on siis keraaminen pinnoite, joten pehmoharjat eivät naarmuta maalipintaa ja uskallan pestä usein. Loistava systeemi ollut, en aio enää vaihtaa vanhaan eli painepesuriin tai Nesteellä pesettämiseen.
Mikä tuo on? Minkä merkkinen auto? En ole osannut pelätäkään, että auton pinta voisi naarmuuntua tiheästä pesusta. Aina olen pessyt autojani usein eikä ole naarmuuntunut.
Harjapesu naarmuttaa aina maalipintaa samoin kuin lumiharja talvisin. Jäljet alkavat näkyä yleensä muutaman vuoden päästä, kun aurinko paljastaa ilkeitä pyörönaarmuja maalipinnassa. Hiljalleen myös kiilto häviää naarmujen takia.
Myllytys eli kiillotus auttaa silloin ongelmaan, mutta helpoin on suojata uusi tai vasta kiillotettu maalipinta keraamisella pinnoitteella. Se on ikäänkuin erittäin kestävä kestovahaus. Kestopinnoite poistaa myös kausivahauksen tarpeen kokonaan.
Vaikka nykyään harjapesut on ns. Pehmoharjapesuja, jää niihin läpsyttimiin aina likaa ja kiviä muista autoista, jotka sitten naarmuttavat autosi pinnan. Minulla on saksalainen auto, josta pidän huolta. Pinnoitin sen heti samalla viikolla, kun ajoin ulos maahantuojan liikkeestä. Nyt ikää on 2 v enkä näe naarmun naarmua kirkkaassa kevätauringossa. Vanha auto ilman pinnoitetta oli jo täss kohtaa täynnä viiruja, jotka lähti myllyttämällä pois.
Suosittelen googlaamaan aiheesta. :)
M31/tuo jolle vastasit, en muista viestini numeroa, olisiko ollut 6
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos autossa on keraaminen pinnoite, niin sitä ei nimenomaan saa viedä harjapesuun. Suojaava pinnoite kuluu pois. Tällöin autoa pestään vain vedellä huuhtelemalla sekä pesusienellä ja saippulla.
No sitten se ei ainakaan käy meille. Itse asiassa ainoa kerta kun olen saanut autooni naarmuja oli käsinpesu ja lopputulos oli muutenkin läikikäs. No, onneksi naarmut katosivat vahaamalla. Luuttu tai joku vastaava oli varmaan likainen, ja sen jälkeen en ole käsinpesuun autojani vienytkään.
Käsinpesu naarmuttaa jos sieni tai harja on likainen. Ei saisi olla niin hysteerinen naarmuista kun se on auton seuraavan omistajan murhe eikä mikronaarmut vaikuta hyvitykseen autokaupassa 👍
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keraaminen pinnoite kestää hyvin pehmoharjapesua ja sen voi uusia ajan myötä pinnoitteen kuluessa. Koskaan et täysin ilman harjapesua saa autoa puhtaaksi ravasta ja ryönästä, vaikka miten pinnottaisit.
Näyttelyautot on sitten asia erikseen. Samoin vahat usein liukenevat konepesuissa käytettyjen liuottimien vuoksi pois jo yhdellä pesulla. Keraaminen pinnoite ei lähde mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo autokohtainen eli voiko samalla kortilla pestä kaikki autot? Mikä paikkakunta? Meillä on neljä autoa, tienaisi kyllä hintansa tuo kortti, koska käyttämäni pesu maksaa noin 30 euroa.
Paikkakunta on Helsinki ja hinta on valitettavasti autokohtainen. Muistaakseni toiseen autoon sai 50% alennuksen. Itse ehdin ajella vain yhdellä niin tuo on riittänyt. Tulee silti käytyä sen vähintään 4 kertaa kuukaudessa pesulla niin maksaahan tuo jo heti kättelyssä itsensä takaisin. Puhtaalla autolla on kiva ajella. Nesteen pesut oli tosiaan jotakin 27 euroa kertalaakista, törkeää riistoa.
Kertaakaan en ole vielä pessyt, pari vuotta ollut nykyinen auto. Edellinen oli neljä vuotta ja sen taisin käyttää kaksi kertaa pesussa. Ei näytä edes likaiselta, kyllä sade huuhtoo enimmät liat.
Normaalisti pari kertaa vuodessa, joko kotipihassa painepesurilla tai sitten jos sattuu osumaan autopesu silmään sopivalla hetkellä niin saatan koukata sitä kautta.
Nyt korona-aikaan mies on tylsyyksissään pitänyt autot puhtaana ja pessyt ne kerran viikossa...
Aina vesisateella. Silloin ajan kauppareissun Lahteen ja takaisin - siinä karisee pölyt autosta sekä kuskista.
T: Mies Heinolasta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meilläpäin m amut pesee 15e kerta ja käsin. Auto kiiltää kun papin k ulli sen jälkeen.
Eikös noita paikkoja nyt ole vähän jokapuolella. Hyvä että jotkut niistäkin tekee oikeita töitäkin eikä pyöritä vaan kebabilaa joka nurkalla.
Millä tavalla ravintolayrittäjä on alempiarvoisempi kuin autonpesuyrittäjä?
Jospa kunnioitetaan kaikkia yrittäjiä, oli ala sitten mikä tahansa, kunhan ei ole laitonta toimintaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harjapesu naarmuttaa aina maalipintaa samoin kuin lumiharja talvisin. Jäljet alkavat näkyä yleensä muutaman vuoden päästä, kun aurinko paljastaa ilkeitä pyörönaarmuja maalipinnassa. Hiljalleen myös kiilto häviää naarmujen takia.
Myllytys eli kiillotus auttaa silloin ongelmaan, mutta helpoin on suojata uusi tai vasta kiillotettu maalipinta keraamisella pinnoitteella. Se on ikäänkuin erittäin kestävä kestovahaus. Kestopinnoite poistaa myös kausivahauksen tarpeen kokonaan.
Vaikka nykyään harjapesut on ns. Pehmoharjapesuja, jää niihin läpsyttimiin aina likaa ja kiviä muista autoista, jotka sitten naarmuttavat autosi pinnan. Minulla on saksalainen auto, josta pidän huolta. Pinnoitin sen heti samalla viikolla, kun ajoin ulos maahantuojan liikkeestä. Nyt ikää on 2 v enkä näe naarmun naarmua kirkkaassa kevätauringossa. Vanha auto ilman pinnoitetta oli jo täss kohtaa täynnä viiruja, jotka lähti myllyttämällä pois.
Suosittelen googlaamaan aiheesta. :)
M31/tuo jolle vastasit, en muista viestini numeroa, olisiko ollut 6
Kiitos vastauksesta. Täytyy kysyä huollosta sopiiko tuo käsittely meidän autoihin. Valkoisessa autossa naarmut eivät näy niin hyvin kuin mustassa, ajoin joskus sieniretkellä mustaan autooni risukosta jälkiä, mutta lähtivät vahauksella. En ole ikinä huomannut autoissa naarmuja pesun jälkeen, mutta se ehkä johtuu siitä, että otan aina pesun kahdella vahauksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tuo autokohtainen eli voiko samalla kortilla pestä kaikki autot? Mikä paikkakunta? Meillä on neljä autoa, tienaisi kyllä hintansa tuo kortti, koska käyttämäni pesu maksaa noin 30 euroa.
Paikkakunta on Helsinki ja hinta on valitettavasti autokohtainen. Muistaakseni toiseen autoon sai 50% alennuksen. Itse ehdin ajella vain yhdellä niin tuo on riittänyt. Tulee silti käytyä sen vähintään 4 kertaa kuukaudessa pesulla niin maksaahan tuo jo heti kättelyssä itsensä takaisin. Puhtaalla autolla on kiva ajella. Nesteen pesut oli tosiaan jotakin 27 euroa kertalaakista, törkeää riistoa.
Ok, Stadissa asumme mekin, mutta jos sitä ei voi useampiin autoihin käyttää, niin ei taida kannattaa. Tuollainen palvelu olisi varmasti suosittu, jos sitä voisi käyttää useammalle autolle, koska aika monilla perheillä on vähintään kaksi autoa.
Kerran kuussa, mutta munaani en pese koskaan, sillä "siinähän se naijesa puhistuu",
niinkun Oulusa osuvasti opastetaan
Vierailija kirjoitti:
Aina kun se on likainen. Yksi vakiopaikka huoltoasemalla, missä joka 6. pesu on ilmainen. Otan aina sen kalleimman ja tehokkaimman pesun koska siinä on alustan pesu ja tuplavaha. Talvisin saa etelässä auton suolattua niin tehokkaasti, että jos alustaa ei pese usein, niin varmasti ruostuu. Kuusi vuotta vanhan MB:n alusta on täysin ruosteeton tällä systeemillä ja kakkosauton yhdeksän vuoden vanha MB samoin.
Ikävä tuottaa pettymys, mutta auto ja alusta pysyy kyllä ruosteettomana etelässäkin helposti kymmenen vuotta (pidempään ei ole sama auto koskaan ollut) vaikka ei pesisi koskaan. Mersujen ruostumisesta en toki tiedä, mutta ainakin muut saksalaiset.
Riippuu kuinka likanen se on, 2-3 kk välein. Yleensä vien sen Itikseen kiinalaisten käsinpesuun. Kerran vuodessa vaha (käsin) ja sisäpuhdistus, niillä kiinalaisilla/vietnamilaisilla siis.
Jos se ei ole kauhean likainen, eli lyhyimmällä välilläniin voin pestä sen itsekin käsinpesupaikassa. Maksaa 6-8 e.
Sääennusteen mukaisesti. Jos on sadetta tiedossa, niin levitän pesuaineen auton päälle ja annan luonnon tehdä tehtävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vai että luuttu pesuvälineenä. Kas kun ei banjolla hinkattu.
Autonkuljettaja pesee tarvittaessa vaikka päivittäin.
Pesetän autoni aina kun ovat likaisia, aina käsin. Ja vain käsin.
-Bias-