Suosittele jännityskirjasarjaa 70+ äidille
Etsin jännittävää luettavaa / dekkarikirjoja äidilleni, sellaista missä olisi kokonainen sarja samoilla henkilöillä. Hänellä on alkava Alzheimer, niin on helpompi pysyä mukana jos ei joka kirjassa tarvii tutustua uusiin henkilöihin. Ja ajattelisin, että voi olla kiinnostavampaa, jos päähenkilö olisi myös vähintään keski-ikäinen. Ei saa olla mitään yliluonnollista, niitä hän ei voi sietää. 😂
Kiitos paljon, jos joku jaksaa vastata. ☺️
Kommentit (29)
Metropoliitta Panteleimonin (joo, entinen ortodoksikirkon korkea pappismies) dekkarit ovat varsin pehmoja ja sijoittuvat muistaakseni 60-luvulle. Päähenkilö on poliisin rouva, sittemmin leski, joka ratkoo rikoksia. Ei ehkä niin suurta kirjallisuutta mutta jotenkin sympaattisia. Pääpaino on ihmisissä ja heidän suhteissaan. Kuusi tai seitsemän kappaletta on niitä tähän mennessä ilmestynyt. Eivät mitenkään tosikkomaisia, jos kirkollinen tausta herättää sellaisia epäilyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Pirkko Arhippa on mielestäni helppoa luettavaa. Mutta yleensä keskittyy Helsinkiin ja paikannimet ovat sieltä.
Myös henkilöt ovat aina määrätystä tai määrätynlaisesta yhteiskuntaluokasta, saattaa ärsyttää.
Pirkko Arhipat on kylläkin joko Naantalista tai "Armonlaaksosta".
Kivaa aivot narikkaan -viihdettä, vaikka poliisityöstä hänellä ei selvästikään ole mitään käsitystä. Ei anneta sen haitata!
Seppo Jokista suosittelen minäkin, ja vieläpä ihan järjestyksessä luettuna. Tykkään sarjassa siitä, että Koskinen itse ikääntyy ja siinä kuriositeettina seurataan hänen perhe-elämää miten lapsi muuttaa pois kotoa ja menee naimisiin jne. Sama muilla hahmoilla, täysin luontevilla kahvipöytäkeskusteluilla muutkin hahmot tuovat jotain pienä yksityiselämästään ja kasvavat sarjan myötä.
Samaa on Leena Lehtolaisissa, mutta se on paljon päälleliimatumpaa, Sepon tyyli toimii paremmin ja johdonmukaisemmin. Kerran muuten Maria Kallio luki bussissa "tamperelaisen komisarion" seikkailuja kirjasta, mutta vuosia myöhemmin viitattiinkin johonkin yhteiseen työasiaan Koskisen Tampereelta kanssa??
Pirjo Tuomisen Mailis Sarka-dekkarit, päähenkilö on eläkeläisnainen.
Kiitos paljon kaikille vinkeistä, sain tästä monia hyviä ehdotuksia, varmasti löytyy sopivaa luettavaa äidille, ja itsellenikin! 😊
Terttu Autereen Juhani Kuikka -sarja voisi sopia äidillesi. Ensimmäinen osa on Kuka murhasikaan rouva Holmin? https://www.kirjasampo.fi/fi/kulsa/http%253A%252F%252Fdata.kirjasampo.f…. Kirjat sijoittuvat 1930-luvun Suomeen.
Vieläkö äitisi jaksaa lukea? Outi Pakkasen dekkarit ovat hyviä. Helsingin kaupunkikuvan kuvaukset ovat autenttisia. Näistä kirjoista huomasin, että Larun maamerkki eli vesitorni on purettu. Itse läksin pois pk-seudulta pois ysärin puolivälissä, eikä tule Hesariakaan luettua kuin satunnaisesti.
Vierailija kirjoitti:
Onko kukaan lukenut Vera Stanhope -sarjaa, lieneekö hyvä?
Olen lukenut ja tykkäsin, mutta riippuu ihmisestä, tykkääkö.
Itse luen kaikkea mahdollista.
T. Mummeli 73 v
Itse tykkään ruotsalaisten naiskirjailijoiden, Anna Janssonin ja Mari Jungstedtin dekkareista. Camilla Läckberg on ehkä liian jaaritteleva ja monivaiheinen, itse joskus en jaksa keskittyä niihin.