Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ruokakulujen jakaminen, kun toinen ei suostu syömään tähteitä

Vierailija
07.05.2020 |

Tilanne on seuraavanlainen: itse teen yleensä 2-3 krt viikossa isomman satsin ruokaa, joista syön lounaat ja päivälliset. Puoliso ei suostu syömään viikossa kahta samaa ruokaa ja tekee siis joka lounaalle ja päivälliselle eri ruuan. Kauppalasku hänellä saattaa olla jopa 300€/vko kalliimpi kuin minulla ja tottakai puoliso on huomannut, että minullakin pitäisi tästä maksaa puolet koska yhteiseen jääkaappiin tulee ruoka. Itse harvoin kosken näihin hänen ostamiinsa ruokiin, mutta puoliso syö, kun teen itselleni ruokaa. Pitäisikö minulla todella maksaa oma osuuteni sen takia, että ruoka on yhteisessä jääkaapissa?

Kommentit (90)

Vierailija
81/90 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisessa parisuhteessa ostetaan omat ruoat jääkaappiin ja molemmat laittavat omat ruokansa? Jääkaapissa toisella hylly sisäfileelle ja toisella hylly makkaralle? Eikö olisi helpompi asua erikseen?

Pikässä ja toimivassa parisuhteessa? Meillä on ollut alusta lähtien omat ruuat, vaikka yhteisiä lapsiakin jo on. MInä syön kasvispainotteisesti, mies pitää liharuuista. Kumpikin maksaa omat ostoksensa, mutta mies on sen verran fiksu, että muistaa kaupassa käydessään myös lapsia, joten ne "yhteiset ruuat" ostetaan aika lailla tasapuolisesti.

Ja kyllä, meillä on toinen hylly sisäfileelle ja toinen hylly lehtikaalille. Selkeästi siis kaksi erilaista elintasoa?

Meilläkin on pitkä ja toimiva parisuhde. Sitä helpottaa huomattavasti se, että rahat ovat yhteiset. Meillä se olen minä, joka käy kaupassa ja minä myös laitan ruoan. Vielä ei ole tarvinnut miettiä mitä voi ostaa ja meillä syödään sitä, mitä minä laitan. Meillä se tarkoittaa sitä, että 5 päivää viikosta syödään kasvisruokaa plus kalaa joinakin päivinä, viikonloppuna lihaa. Ihanan yksinkertaista eikä kumpikaan ole valittanut.

Vierailija
82/90 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä, että parisuhteessa on yhteinen talous. Sitten olen myös sitä mieltä, että aikuisen ihmisen on opeteltava syömään samaa ruokaa useamman kerran viikon aikana.

Jos tekee kaksi kertaa viikossa ruokaa ja syö siitä kaikki lounaat ja päivälliset niin se tarkoittaa että syö samaa ruokaa jopa 7 kertaa viikossa. Ihan ymmärrän että ei maistu. Ei maistuisi minullekkaan.

Minulle taas ei ole mitään ongelmaa. Usein keitän esim. Keittoa 10 litran kattilassa. Osan pakadtan ja loppua syödäänniin kauan kuin sitä riittää. Toki hieman erilaisten lisukkeiden kanssa. En valmista muuta kuin sellaisia ruokia, mitä tykkään syödä.

Siis ämpärillinen keittoa? Voin vakuuttaa että kuulut vähemmistöön elintapoinesi.

Kuka nyt joka päivä viitsii kokata?

Tuolla tyylillä ei tarvi kokata kuin kerran kahdessa viikossa. Moni jaksaa vähän useammin.

Perheitä on eri kokoisia. Meillä menee tuota keittoa sellainen reilu 1,5-2 l per kerta. Jos pakastan 2x2 litraa niin ei siitä nyt niin hirveän montaa kertaa syödä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/90 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jatkaisi parisuhdetta jos tuollaisesta tulisi riitaa.

En muutenkaan olisi parisuhteessa, jossa on "mun" ja "sun" rahat, vaan parisuhteessa (samassa taloudessa) on yhteiset rahat.

Jos asuu eri talouksissa tietysti on omat rahat, mutta saman katon alla eletään samaa taloutta.

Ap katosi keskustelusta eli keksitty juttuhan tämä oli, mutta jälleen päästiin vääntämään rahoista. Itse en voisi kuvitella yhteisiä rahoja, koska en voisi esimerkiksi vain ilmoittaa toiselle, että lähden yhteisillä rahoilla kahdeksi viikoksi reissuun (sitten kun se on taas mahdollista). Äsken ostin puutarhaan (minun harrastukseni) vähän yli 70 eurolla taimia verkkokaupasta, maanantaina sinne tuli multaa 430 eurolla, viime viikolla annoin aikuiselle lapselleni syntymäpäivälahjaksi 500 euroa, lähes viikoittain tilaan kirjoja verkkokaupoista nyt kun kirjastot ovat kiinni, niitäkään en voisi huolettomasti tilailla jos ei kyse olisi omista rahoistani.

En myöskään tykkäisi, että puolisoni puolestaan ostelisi omia juttujaan rahoilla, joista puolet ovat minun ansaitsemiani, koska kyse on hänen harrastuksistaan ja hänen mielenkiinnon kohteistaan.

Ruuan maksamme taloustililtä, jonne laitamme molemmat saman summan kuukausittain asumis- ja ruokamenoja varten.

Meillä on yhteiset rahat mutta ei noista hankinnoista silti mitään ongelmaa tulisi. Ennen kuin tilaisin jotain monella sadalla, varmistaisin että toisella ei ole samalle kuulle jotain yllättävää isoa menoa. Saman hän tekisi jos haluaisi laittaa johonkin isomman summan. No problem. Säästöön menee kummallakin palkasta suoraan sen verran kuin on katsottu että on vara säästää ja loput rahat kuluu loppuun joka kuukausi, niin eipä siinä jää mistä tapella.

Vierailija
84/90 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä, että parisuhteessa on yhteinen talous. Sitten olen myös sitä mieltä, että aikuisen ihmisen on opeteltava syömään samaa ruokaa useamman kerran viikon aikana.

Jos tekee kaksi kertaa viikossa ruokaa ja syö siitä kaikki lounaat ja päivälliset niin se tarkoittaa että syö samaa ruokaa jopa 7 kertaa viikossa. Ihan ymmärrän että ei maistu. Ei maistuisi minullekkaan.

Minulle taas ei ole mitään ongelmaa. Usein keitän esim. Keittoa 10 litran kattilassa. Osan pakadtan ja loppua syödäänniin kauan kuin sitä riittää. Toki hieman erilaisten lisukkeiden kanssa. En valmista muuta kuin sellaisia ruokia, mitä tykkään syödä.

Siis ämpärillinen keittoa? Voin vakuuttaa että kuulut vähemmistöön elintapoinesi.

Tuolla tyylillä ei tarvi kokata kuin kerran kahdessa viikossa. Moni jaksaa vähän useammin.

Perheitä on eri kokoisia. Meillä menee tuota keittoa sellainen reilu 1,5-2 l per kerta. Jos pakastan 2x2 litraa niin ei siitä nyt niin hirveän montaa kertaa syödä.

Loppujen lopuksi harvat ruoat on hyviä pakastamisen jälkeen. Esim. pakastetut perunat keitoissa on vähän yöh. Samoin kiusaukset. Pasta vähän kiikun kaakun. Riisi menee. Kastikkeet menee.

Vierailija
85/90 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies syö sinun laittamiasi ruokia, mutta ei kuitenkaan syö, kun suostu syömään samaa ruokaa toiseen kertaan?

No syö silloin kun sitä valmistetaan. Ei sitten uudelleenlämmitettynä. Mulle tämä oli ihan itsestäänselvyys että sitä tarkoitetaan.

Vierailija
86/90 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo suhteet yleensä päättyvät aika pian.

Vierailija
87/90 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppujen lopuksi harvat ruoat on hyviä pakastamisen jälkeen. Esim. pakastetut perunat keitoissa on vähän yöh. Samoin kiusaukset. Pasta vähän kiikun kaakun. Riisi menee. Kastikkeet menee.

Mä pakastan vain sen kastikkeen ja pastaa tai riisiä keitetään täsmällisemmin ja syödään pois seuraavana päivänä.

Perunoita laitetaan keittoon vain vähän muita juureksi reilummin, juurikin pakastamisen vuoksi.

Kiusaukset ei kyllä mielestäni mene pakkasessa mitenkään pilalle.

.

Me on sovittu budjetti: 550€/kk puoliksi eli 275 per lätty. Käytännön syistä minä käyn kaupassa omalla kortilla ja ostan mitä haluan, sekä ne ostoslistaan merkityt muun perheen esittämät toiveet/puutteet. Mies ostaisi vain arkijogurttia ja halvimpia marinadisuikaleita, itse haluan mahdollisimman vähän prosessoitua vaikka onkin kalliimpaa. Käytännössä maksan näistä miehen laatustandardin ylittävistä tuotteista omistani 50-100€ yli budjetin. Mies ei motkota mistään mitä kaupasta tuon, päinvastoin on tyytyväinen ettei joudu sinne itese. Välillä tehdään itse hernesoppaa possun lavasta, välillä halstrataan kotimaista pyydettyä siikaa.

Vierailija
88/90 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttää 300€ / viikossa ENEMMÄN kun sinä? Ei suomalaisissa kaupoissa ole niin erikoisia ruokia, että yhden ihmisen ruokiin menisi  yli 1200€ kuukaudessa, vai mitä hän syö?

Ei varsinainen ongelma oe se, että ei syö samaa useampana päivänä peräkkäin vaan se, että hänellä menee valtavasti ruokaa hukkaan. Kyllähän rahaa saa palamaan, kun päivittäin tekee sisäfilepihviä ja muita mahdollisimman arvokkaita aineksia. Mutta kannattaa syödä ne kerralla kaikki.

Vierailija
89/90 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minä ainakin kokkaan. Siitä on jopa tullut harrastus ja olen käynyt kokkauskursseilla. 

Vierailija
90/90 |
07.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En jatkaisi parisuhdetta jos tuollaisesta tulisi riitaa.

En muutenkaan olisi parisuhteessa, jossa on "mun" ja "sun" rahat, vaan parisuhteessa (samassa taloudessa) on yhteiset rahat.

Jos asuu eri talouksissa tietysti on omat rahat, mutta saman katon alla eletään samaa taloutta.

Ja minä en taas voi ymmärtää ollenkaan, että pistetään kaikki rahat samaan koppaan. Yhteinen taloustili sekä omat tilit on paljon järkevämpää. Kaikki ei vaan käytä rahaa samalla tavalla. Toinen käyttää sen kalliiseen harrastukseen ja toinen vain sijoittaa. Yhteinen taloustili on se kultainen keskitie. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi yhdeksän