Parhaat matkakohteesi, vinkit. Ulkomaat ja kotimaa.
Kun nythän ei vähään aikaan juuri matkailla. Paitsi ehkä kotimaassa vähän joskus.
En halua mitään negatiivisia "paskinta oli" -kokemuksia. Koronaelämässä on sietämistä muutenkin, ja tässä palstassakin. Tehdään hyvän mielen ketju hyvistä matkakokemuksista, ulkomailla ja kotimaassa. Voidaan sitten unelmoida mistä käsin ja missä vaiheessa laitetaan itse kukin taas talouden rattaita pyörimään matkailun osalta.
Kommentit (11)
Minulla on massamaku, eli mielestäni parhaita on ollut ne, jotka ovat muidenkin matkailijoiden suosiossa. Lontoo, Ateena, Rooma, Pariisi, New York, Rio de Janero, Tokio, Peking jne...
Näiden ulkopuolelta olen erityisesti tykännyt Istanbulista, Lissabonista ja erityismaininnan annan Okinawalle.
Mukava hyvän mielen aloitus, ilman sarvia, hampaita ja ilkeyttä. Harvinaista tässä ajassa, ainakin täällä nimettömässä netissä.
Omasta mielestäni kauneimmat kaupungit ovat olleet Rio de Janeiro ja Istanbul. Onneksi pääsin käymään Istanbulissa vielä ennen kuin Turkissa alettiin rähjätä keskenään. Bosporinsalmen maisemat olivat uskomattomat. Rio oli niin kaunis kaikkialta, että on vaikea uskoa edes omia kuviaan. Miten ne kamalan sottaiset favelatkin voivat olla niin kauniita, ja ihmiset myös.
Ja Pohjois-Norja oli uskomaton. Matka Hettasta Altaan unohtumaton, omalla autolla.
Kotimaan kohteisa Koli ja sen seutu on paikka johon menisin aina ja uudestaan. Toinen on Turunmaa, rannan saaristo ja Aurajoen rannat jokilaivoineen, syksyn värikkäine lehtineen, Turun linna ja kahvilat.
Uppista. Kukaan matkaillut missään koskaan? Ei muista matkoista mitään?
Krakova on kahden reissun perusteella osoittautunut jokseenkin täydelliseksi matkakohteeksi. Asiat sujuvat paikallisten kanssa, kaupunki on turvallinen ainakin päivällä ja illalla ja se on täynnä toinen toistaan upeampia vanhoja kirkkoja ja muita vanhoja rakennuksia. Yöelämässä lienee samat riskit kuin vaikka Helsingissä.
Jos haluaa tehdä aikamatkan neuvostoaikaiseen Puolaan, voi mennä keskustasta raitiovaunulla Nowa Hutaan, entiseen sosialistiseen mallikaupunkiin, joka on nykyään yksi Krakovan lähiöistä. Siellä aika tuntuu pysähtyneen, mielestäni hyvällä tavalla. Nowa Hutassa kävellessä voi kuvitella olevansa ajassa ennen sosialistisen itäblokin kaatumista.
Puolan hintataso on suomalaiselle edullinen ja englannilla pärjää hyvin ainakin keskustan nähtävyyksissä ja ravintoloissa. Saksaksikin pystyy hoitamaan asioita ainakin oman kokemukseni perusteella.
On mukava nähdä kerrankin asiallista keskustelua netissä kuten tuossa edellä jo mainittiinkin.
Itse tykkään mm. etelä-Ruotsissa. Esim. Halmstad on ihana pikkukaupunki.
Ranskassa Normadian rannikko on upea. Vaikkapa Saint Malo, Honfleur tai Gaburg rannikolla.
Jotenkin vaan pidän Ranskasta ja myös Pariisi sekä riviera ovat aivan ihania paikkoja.
Palma de Mallorca on paljon mainettaan parempi matkakohde ja etenkin Palman kaupunki on viehättävä.
Tiedän, että monet eivät tykkää, mutta itse pidin Dubaista. Keskellä talvea lyhyillä lennoilla, upea ilmasto ja ihan perus löhöloma.
Jos jaksaa ja haluaa istua lentokoneessa, niin hienoja paikkoja löytyy kauempaa paljon lisää...
Rantasalmi. Eikä tämä ole vitsi! Kotimaan matkailukohde, rannat, mökit, järvet, maisemat, Savonlinna lähellä, rauha. Rakastin.
Luusalmen leirintäalueelle myös täydet pisteet.
Upeita on Dubai, Madeira, Sisilia, Amalfi
Lapsesta saakka ( 80-luvulta) olen vieraillut usein Norjassa ja se on kohde, joka jaksaa aina viehättää yhtä paljon. Geiranger on vielä käymättä, mutta toivottavasti joskus senkin pääsee kokemaan selkeällä säällä.
Toki jos lämmintä kaipaa matkaltaan niin Norjassa saattaa usein sen suhteen joutua pettymään :D
Moselinlaakso on myös hyvin viehättävä kohde. Linnat, pienet kylät, piparkakkutalot, viinipellot, viehättävät majatalot.
Suomessa taas Turun saaristo, esim. Taivassalo / Kustavi ovat hyvin viehättäviä. Louhisaaren kartanossa kannattaa poiketa myös.
New York. Se kiihkeä tunnelma, elokuvamaisemat, tungos, värivalot, hajut... ihan kaikki. Se kaupunki tempaisi mukaansa sillä hetkellä kun Manhattanin silhuetti piirtyi verkkokalvoille iltamyöhällä kun tultiin taksilla lentokentältä. Nykiin haluan uudelleen ❤️
Jatketaan haavelua, kun ei mihinkään päästä.
Jos ilmat on kauniin lämpimät ja kesäiset niin Hanko on aika kiva kesäkohde. Merellinen ja kaunis, vähän eurooppalaista fiilistä rantaravintoloineen ja purjeveneineen. Hyvä ja lapsiystävällinen, pitkä, hiekkaranta aivan kaupungin keskustassa.