IL: "Demarinaiset: KUUKAUTISKÖYHYYS todellinen ongelma – kuukautissuojien alvia laskettava"
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/44dec0c8-9723-4d21-b952-817c0d64f…
Jes! Vihdoinkin järkeviä päätöksiä! Harmi vaan, etten enää itse pääse hyötymään mahdollisesta ALV:in alennuksesta kuin max 5-10v. =(
Kommentit (633)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itseäkin vähän huvittaa tällaisten "päätösten" teko. =D Oliskohan parempi panostaa esim. ehkäisyvälineiden veronlaskuun?
Ap
Miksi sinua huvittaa se että osa köyhistä perheistä tulevista tytöistä ei voi käydä koulua kuukautisten aikaan, kun heillä ei ole suojia? Mikä siinä on se hauska kohta?
Olen eri, mutta sanon vaan, että ongelma ei silloin ole köyhyys, vaan joku muu ja siihen pitää saada ratkaisu. Minä olen köyhän yksinhuoltajan lapsi ja todellakin Suomessa tuet on riittävän suuria, että jokaiselle tytölle on vanhemmalla varaa ostaa euron sidepaketti kerran kuukaudessa.
Voi että kun se ei välttämättä riitä yhtään mihinkään se euron sidepaketti.
Mielestäni tämä on hyvä juttu. En ymmärrä miksi kukaan vastustaa tätä, sillä muissakin vastaavissa hygieniatuotteissa on 10% alv. Millä perusteella kuukautissuojissa pitäisi olla korkeampi alv?
Partakoneen terät ne vasta kalliita ovatkin ja kaupat joutuvat erityisesti valvomaan, ettei niitä varasteta.
Selvästikään moni tässä ketjussa ei ole kokenut, millaista on tunkea keittiöpyyhe housuihin ja jättää myös kipulääkkeet ostamatta. Ihan Suomessa tällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, itseäkin vähän huvittaa tällaisten "päätösten" teko. =D Oliskohan parempi panostaa esim. ehkäisyvälineiden veronlaskuun?
Ap
Miksi sinua huvittaa se että osa köyhistä perheistä tulevista tytöistä ei voi käydä koulua kuukautisten aikaan, kun heillä ei ole suojia? Mikä siinä on se hauska kohta?
Ollaanko me naiset nykyään näin avuttomia, ettei keksitä mitään keinoja edes Suomen kaltaisessa maassa tehdä itselleen suojia? Mäkin olen pienituloinen, muttei ikinä ole mitään ongelmia ollut ostaa suojia. Aivan naurettavaa. Ja sit vänistään, kun miehet ei osta omilla rahoilla meille suojia, mut sehän ei tietenkään oo ongelma.
Miksi vihaat omaa sukupuoltasi noin paljon? Muistele omaa teiniaikaasi, olisitko ottanut riskin että vuodat luokan eteen housuissa joku omatekemä vaippa? Niinpä.
Voi voi, olen eri, mutta itse muutamat ensimmäiset kuukautiset pidin vain talouspaperitolloja menkkojen aikaan. En kehdannut kertoa äidille.
Ja haluat että kaikki nuoret naiset joutuvat kärsimään niinkuin sinäkin? Miksi.......?
Ja missä sanoin näin? :D Kunhan toin ilmi, että monilla on kokemusta jos jonkinmoisista virityksistä.
Sinulla ei sitten ole ollut kovin runsas kuukautisvuoto.
Niukka se ei ollut ainakaan.
Ihan kiva mutta kyllä olisin silti halunnut, että noi keskittyisi oikeisiin ongelmiin.
Esim. vaikka siihen miksei koronatartunnut pk-seudulla vieläkään laske.
Tänään enemmän tartuntoja taas kuin eilen. Mikä mättää?
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni tämä on hyvä juttu. En ymmärrä miksi kukaan vastustaa tätä, sillä muissakin vastaavissa hygieniatuotteissa on 10% alv. Millä perusteella kuukautissuojissa pitäisi olla korkeampi alv?
Koska se koskettaa vaan naisia ja on ihan heidän oma ongelmansa.
T.mies
Vierailija kirjoitti:
Minuakin vaivaa kuukautisköyhyys ja olen mies. Joka ikinen kuukausi tili on tyhjä puolivälissä kuukautta ja tilipäivään vielä 2 viikkoa aikaa. Mitä demarinaiset aikoo tehdä asemani parantamiseksi?
Sinulle pitää ehdottomasti toimittaa ilmaisia terveyssiteitä, niin pärjäät kuukautisten kanssa.
Luulisi jo tuotteen nimen "terveysside" selventävän, että kyseessä ei ole ylellisyystuote.
Mieheni maksoi juuri gynekäyntini yksityisellä, 300€. Huoltaahan hän autonsakin merkkihuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Halvimmat siteet halpenevat siis pari senttiä paketti. Missä on hyöty? Eikö hyödyllisempää olisi antaa kaikille alle 18-vuotiaille etukortti, jolla saa siteet kaupasta ilmaiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Eihän ketjussa ole yhtään perustelua miksi ei. Lähinnä aiheeseen kuulumattomia valituksia miehistä tai kertomuksia, miten nainen pärjännyt erilaisella diy-suojalla, joten muutkin pärjää.
Taloudellisesti tuo on helppo laskea, kun varmasti kuukautismarkkinoista on olemassa tietoa. Mikäli alv-poistettaisiin, niin veltion verotuloissa tällä olisi pieni vaikutus. Toinen juttu tietysti on tippuisiko tuotteiden hinta markkinoilla alv:n verran vai katoaisiko alennus kauppiaille tai maahantuojille.
Kaikkein köyhimmillekin jää laskennallisesti käteen toimeentulotuen perusosa noin 500€ kuukaudessa. Jos siitä ei saa ostettua parin kolmen euron kuukautissuojia kuukausittain niin ongelma on jossain ihan muualla.
Minulla on niin runsaat kuukautiset että alle euron sidepaketti kestää puoli päivää. Pitää olla supertamponi ja side, jos aion poistua kotoa ja öistä puhumattakaan. Kyllä niihin vuosien varrella rahaa menee.
Vapaasti vuotaminen ei ole minulle vaihtoehto. Onnekkaita olette jotka sillä yhdellä euron paketilla kuussa pärjäätte.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olen eri, mutta sanon vaan, että ongelma ei silloin ole köyhyys, vaan joku muu ja siihen pitää saada ratkaisu. Minä olen köyhän yksinhuoltajan lapsi ja todellakin Suomessa tuet on riittävän suuria, että jokaiselle tytölle on vanhemmalla varaa ostaa euron sidepaketti kerran kuukaudessa.
Voi että kun se ei välttämättä riitä yhtään mihinkään se euron sidepaketti.
Kyllä ne tuet on ihan riittävän suuret vaikka menisi kaksikin euron pakettia kuukaudessa :)
Vierailija kirjoitti:
Partakoneen terät ne vasta kalliita ovatkin ja kaupat joutuvat erityisesti valvomaan, ettei niitä varasteta.
Mutta niin on myös naisten sheivaus-tarvikkeetkin. Ja niitä kuluu enemmän, kun joka päivä on oltava sileät kainalot ja etenkin kesäisin sileät sääret ja reidet. Myös muualta voi siistiä. Itse sheivailen paikkoja 2-5 kertaa viikossa. Miehille taitaa riittää pelkkä parta, eikä kaikilla edes ole partaa.
Vierailija kirjoitti:
Selvästikään moni tässä ketjussa ei ole kokenut, millaista on tunkea keittiöpyyhe housuihin ja jättää myös kipulääkkeet ostamatta. Ihan Suomessa tällä tavalla.
Onko tästä aiheesta tehty ihan tutkimusta? Luulen, että monilla tällaiset kokemukset liittyvät viime vuosisataan ja kuukautisasenteisiin, ei niinkään rahaan. Nykyaikana tämä on Suomessa marginaalin marginaalin ongelma.
Jos tätä lasketaan, mitä nostetaan? Polttoaineveroako taas??
Vierailija kirjoitti:
Vaan niitä ei ole kenenkään pakko käyttää. Kuukautissuojia on kun verta ei saa vapaasti valuttaa työpaikoilla ja joukkoliikenteessä. Kotona voi pärjätä ilman pytyn päällä istuen.
miisu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan niitä ei ole kenenkään pakko käyttää. Kuukautissuojia on kun verta ei saa vapaasti valuttaa työpaikoilla ja joukkoliikenteessä. Kotona voi pärjätä ilman pytyn päällä istuen.
Sieltä kotoa ei ole pakko poistua yhtään mihinkään.
Minuakin vaivaa kuukautisköyhyys ja olen mies. Joka ikinen kuukausi tili on tyhjä puolivälissä kuukautta ja tilipäivään vielä 2 viikkoa aikaa. Mitä demarinaiset aikoo tehdä asemani parantamiseksi?