Vanhan Testamentin vs Uuden Testamentin Jumala
Haluaisin tulla uskoon, mutta minua vaivaa Vanhan Testamentin jumalakuva, jossa Jumala on äärimmäisen ankara ja antaa hävittää kokonaisia kansoja jne. Uuden Testamentin Jumala tuntuu ihan erilaiselta ja en pysty ymmärtämään, miten Jumala voi rakastaa ihmisiä, mutta kuitenkin Vanha Testamentti on täynnä väkivaltaa jne. Sanotaan ,että Jeesuksen tähden Jumala antaa synnit anteeksi, mutta mitä jos Jeesusta ei olisi? Miellän Jumalan tosi pelottavana ja kaukaisena ja haluaisin uskoa, että Hän on hyvä, mutta luettuani VH:ta en pysty uskomaan niin. Miten te, jotka aidosti uskotte, suhtaudutte Vanhaan Testamenttiin ja luetteko sitä ylipäätään? Itselleni nämä uskonasiat ovat aika vieraita, mikä varmaankin tekstistäni välittyy...
Kommentit (156)
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytännössä jos Jeesus tulisi uudestaan, niin kristityt kivittäisivät hänet tai pistäisivät "ristille".
Ei juutalaiset olleet siinä mitenkään erityisiä.
Uskonnon rakenteessa on sellainen hierarkia, vaikka Jeesus opetti muuta.
Hän selvästi kertoi meille ihmisille että meistä jokainen on jumalan lapsi ja jumala käytännössä.
Tätä ei oikein kristinuskossa sisäistetä. Johtuu siitä että jo varhain alettiin kirjoittaa Raamattua ja eiköhän tietyllä porukalla ollut osuutta siinä miten uskonto tavallaan kuoletetaan henkilöpalvonnaksi.
Siinä unohtuu Jeesuksen tärkein filosofia ihmisyydestä.
Jeesus oli länsimainen Buddha eli valaistunut.
Olisi aika harmillista jos oikea Jeesus tapettaisi ennen kuin hän edes kerkeäisi todistaa että on oikea Jeesus.
Todistustahan siitä odotetaan ja taikatemppuja.
Harmillista olisi myös jos hän näyttäisi erilaiselta kuin hänet piirretään usein.
Jos hänellä olisi ruskeahko iho ja ei niin länsimainen habitus.
Jumala takulla raivostuisi ihmisille jos Jeesus tapettaisi uudestaan, juuri kun hän tuli uudesti pelastamaan meitä, mutta me peijakkaat emme vain uskoneet että hän on oikea Jeesus.
Kristittyjen on lähes mahdotonta ottaa vastaan uuden Jeesuksen tuleminen. Epäily on niin suuri, koska kristityt palvovat häntä ja tuntevat alemmuutta Jeesusta kohtaan.
Ja Jeesus on lopulta vain ihan tavallinen mies siinä missä minä tai sinä olen.
Eikä hän haluaisi erityistä palvontaa osakseen.
Höpöhöpö. Kun Jeesus kuoli, hänestä muuttui eräänlainen henkiolento. Eli häneen pystyy koskemaan, jos hän itse sallii. Hän pystyy mennä seinien läpi tai ei pysty, riippuu hänen tahdostaan. Meistäkin muuttuu henkiolentoja, jos/kun meidät temmataan hänen kanssaan.
Ja Jeesus ei tule maan päälle niin kuin viime kerralla. Hän on taivaalla ja kaikki näkevät hänet. Jumalalle kaikki on mahdollista.
Saa nähdä. En oikein usko muiden juttuja on kun kamalasti väärää todistusta liikkeellä.
Monet kertovat minulle millainen Jeesus on, mutta olen nähnyt hänet ja ei hän ole mikään haamu tai henkiolento. Hän on oikea Jeesus.
Ja missä näit hänet? Millainen on oikea Jeesus?
Raamattu kuvaa, kun hänestä tuli henkiolento. En tiedä mitä ihmettä oikein. Siis luetko jotain koraania Jeesuksesta, kun oot noin pihalla?En. Minä vain olen nähnyt Hänet ja sinä et ole :)
Toisille Hän ilmestyy.
Enkä ole lainkaan ylpeä asiasta edes. Toivottavasti et ole kateellinen, koska Jeesuksen näkeminen ei ole sellainen asia että olisin jotenkin parempi sinua.
Me kaikki olemme tasavertaisia. Myös Jeesus on.
Hänhän usein pesi muiden jalatkin osoituksena siitä ettei ole muita parempi.
Tiedän. Anteeksi jos vaikutin jotenkin kateelliselta :)
Kuninkaan tehtävä on auttaa alamaisiaan eikä komennella niitä ylhäältä päin, siksi hän pesikin toisten jalkoja. Olet oikeassa. Mutta Raamatussa kerrotaan, että hänestä muuttui henkiolento. Hänhän sanoi opetuslapsilleen, kun he pelästyivät Jeesuksen olleen aave, että "En minä ole aave, koskekaa vaikka käsiäni ja kylkeäni." Hänen ruumiinsa ei jäänyt hautaan, eli hänestä muuttui henkiolento, kun hän lähti sieltä. Samoin meille käy, kun meidät temmataan hänen kanssaan. Ruumis ei jää paikoilleen, vaan me lähdetään sen kanssa ja muutetaan henkiolennoiksi.
Hänestä muuttui on ihan väärä muoto. Hänestä tuli tai hän muuttui joksikin on oikein.
Voiko olla Teosofi ja samalla Kristitty?
Onko enkeleiltä taloudellisen hyvinvoinnin pyytäminen kristinuskon vastaista okkultismia ja jos on niin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vanha Testamentti on juutalaisten kirja, Uusi taas kristittyjen.
VT:n puolelta on kuitenkin moni asia joita myös kristityt pitävät uskonsa ihan keskeisinä asioina. Esim. luomiskertomus ja syntiinlankeemus, 10 käskyä jne.
On vähän vaikea ajatella että kristityt voivat ottaa VT:n puolelta vain rusinat pullasta eli ne asiat jotka haluavat otaa ja muu sitten sujuvasti unohdetaan. Onko VT siis vain osittain totta vai mitä halutaan väittää? Ja jos näin niin miksi juuri ne tietyt osat olisivat totta ja muut eivät?
Mun päähän ei mahdu se, että ensin sanotaan että Jumala on rakkaus, mutta kuitenkin ihmiset tulee pelätä jumalaa? Eikö siinä ole ristiriita?
Live in Truth kirjoitti:
Billy Graham oli esimerkiksi aikamme saarnaaja. Netistä löytyy tietoa sille kuka haluaa oppia tuntemaan Jeesuksen. Uskonnollisuus kannattaa vaihtaa uskoon. Syntiset tiet voi valita vaihtaa Jumalan näköaloihin.
Ja Jimmy Swaggart.
Kannattaa seurata hyvin menestyneen Paula Whiten sanomaa.
Vierailija kirjoitti:
Mun päähän ei mahdu se, että ensin sanotaan että Jumala on rakkaus, mutta kuitenkin ihmiset tulee pelätä jumalaa? Eikö siinä ole ristiriita?
Minua ihmetyttää käsittämätön julmuus ja empatianpuute. Jos masentunut tekee itsemurhan kuka mielipuoli voi ajatella että on oikein että hän vielä ansaitsee menolipun helvettiin. Itsemurhastahan sinne raamatun mukaan joutuu. Niin juu ei välttämätttälun jumala voi päättää toisin tapauskohtaisesti. No miksi se sitten lukee siellä selvästi?
Vanha testamentti ei päde, kunnes me sanotaan että pätee.
Voit siis ottaa vanhasta vain ne jutut jotka haluat, kuten homofobian ja muutoin olla hippi jeesus ja hyväksyä aviosta eronneet.
Helppoa. Ei uskonnossa ole sääntöjä/logiikka/järkeä kaikki käy.
Oletko päättänyt jo mihin kulttiin liityt.
Anna Jokipuro kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Anna Jokipuro kirjoitti:
Älä huoli. Se on täysin sama Jumala Vanhassa kuin Uudessa testamentissa, niin kuin nykyäänkin. Jumala vain muutti asennettaan ihmisiin, kun kristinusko syntyi Jeesuksen kuoltua. Koska kun Jeesus kuoli, kaikkien ihmisten synnit annettiin anteeksi. Jumalan ei tarvitse enää tappaa ketään rangaistukseksi. Vain kadotus on pahan palkka ellei usko Jumalaan.
No mitä se pelastus on? Opiskelen taivaassa kieliä ja elän 4,5 miljardia vuotta vanhaksi. Millä kielillä puhun? Pystynkö ajattelemaan? Näenkö mitään? Näenkö entisiä tuttujani? Miten löydän heidät? Onko 1-vuotiaana kuollut lapsi kehittynyt taivaassa aikuiseksi ja älykkääksi? Olenko taivaassa viisaampi, kun pystyn laajentaamaan tajuntaani erilaisilla lääkeaineilla? Miten Jumala rankaisee taivaassa niskuroivia kansalaisiaan? Miten taivaassa pystyy suunnistamaan, jos kaikki on samaa pilvihöttöä. Onko taivaassa jotain tehtäviä tai hierarkoita?
Tälläistä kysymysluotteloa pystyisin heittämään heti lonkalta muutama sata kysymystä, joihin yhteenkään raamattu ei anna selkeää vastausta. Kaikkihan me tiedetään mistä se johtuu :-) Hölmöt pysykää nuhteessa ja pelossa sekä tehkää ahkerasti töitä. Taivaassa saatte sitten palkkion, kun täällä oikein jaksatta ahkeroida turpean ja irstaan porvari-isäntänne eteen :-))
Oletko lukenut Raamattua? Raamattu kyllä antaa vastaukset kysymykseesi... Oletko kuunnellut ihmisiä, jotka todistetusti kuolivat, mutta heräsivät henkiin sairaalassa, jotka kävivät samalla taivaassa? He antavat vastaukset kysymykseesi, millaista siellä taivaassa on.
Esim. Raamatussa kerrotaan täsmälleen taivaan pinta-ala, siellä on jalokiviset seinät, kultaiset seinät ja kultaisia asioita, kaikkea mahtavaa. Yötä ei ole enää, kuolemaa ei ole enää. Ei kipua, särkyä, ei itkua, ei huutoa, kaikki on hyvin siellä. Eikä niskuroivia ihmisiä, sillä sinne pääsee vain Jumalaan uskovat. Niskurointi siellä on täysin mahdotonta. Siellä on vapaana mahtavia eläimiä pienestä jättimäiseen, he ovat kesyjä. Omat jumalaan uskovat läheiset ihmiset ja lemmikitkin pääsevät taivaaseen. Saa oman kodin, jonka herra on laittanut jopa valmiiksi sinne, koska hän tietää kaikki, mistä pidät. Unelmiesi koti. Siellä on kristallivettä. Niin puhdasta kuin voi ikinä olla. Ruokaa voi syödä niin paljon kuin haluaa, kyllästymättä ja lihomatta. Ja siellä on valtavat pöydät täynnä herkullista ruokaa. Ja se kaikki on tuolla jossain.
Ainoa ehto on uskoa Jumalaan. Nimesi täytyy lukea taivasten kirjoissa, Jumalan pyhissä kirjassa.
Miten taataan se ettei kukaan niskuroi? Olihan paholainenkin ensin taivaan enkeli ja silti lähti kapinaan. Miksei sellainen voisi tapahtua uudestaan?
Vanhan Testamentin ja Uuden Testamentin Jumala on sama: rakastava kolmiyhteinen Jumala – Isä, Poika ja Pyhä Henki. Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa Jumala syntyi ihmiseksi, eli täydellisen elämän, sovitti syntimme ristillä ja nousi kuolleista. Jeesuksessa on pelastus ikuiseen elämään Taivaallisen Isän luona, ja se vastaanotetaan uskossa.
Pelastajan, Messiaan tulo profetoitiin VT:ssä, ja sen toteutumisesta kerrotaan UT:ssa. Jeesus itse viittasi opettaessaan jatkuvasti Kirjoituksiin, VT:hen.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Faith kirjoitti:
Vanhan Testamentin ja Uuden Testamentin Jumala on sama: rakastava kolmiyhteinen Jumala – Isä, Poika ja Pyhä Henki. Pojassa Jeesuksessa Kristuksessa Jumala syntyi ihmiseksi, eli täydellisen elämän, sovitti syntimme ristillä ja nousi kuolleista. Jeesuksessa on pelastus ikuiseen elämään Taivaallisen Isän luona, ja se vastaanotetaan uskossa.
Pelastajan, Messiaan tulo profetoitiin VT:ssä, ja sen toteutumisesta kerrotaan UT:ssa. Jeesus itse viittasi opettaessaan jatkuvasti Kirjoituksiin, VT:hen.
Tosi rakastava VT:n jumala, kun hukuttaa kaikki kansat kun eivät tanssi hänen pillinsä mukaan ja syöksee tulikiveä homojen päälle. Herää jo.
"Do not worship any other god, for the LORD, whose name is Jealous, is a jealous God."
Exodus 34:14
Miksi Jahve olisi "kateellinen jumala", jos hänen yläpuolellaan ei ole ketään?
” Haluaisin tulla uskoon, mutta minua vaivaa Vanhan Testamentin jumalakuva, jossa Jumala on äärimmäisen ankara ja antaa hävittää kokonaisia kansoja jne. Uuden Testamentin Jumala tuntuu ihan erilaiselta ja en pysty ymmärtämään, miten Jumala voi rakastaa ihmisiä, mutta kuitenkin Vanha Testamentti on täynnä väkivaltaa jne. Sanotaan ,että Jeesuksen tähden Jumala antaa synnit anteeksi, mutta mitä jos Jeesusta ei olisi? Miellän Jumalan tosi pelottavana ja kaukaisena ja haluaisin uskoa, että Hän on hyvä, mutta luettuani VH:ta en pysty uskomaan niin. Miten te, jotka aidosti uskotte, suhtaudutte Vanhaan Testamenttiin ja luetteko sitä ylipäätään? Itselleni nämä uskonasiat ovat aika vieraita, mikä varmaankin tekstistäni välittyy...”
AP:LLE
Miksi haluat uskoa?
Ensinnäkin Hei 😊
Toiseksi, toivottavasti voit hyvin.
Vanha testamentti on varjo ja JEESUS tosi elävä ! Varjossa tapahtuu kaiken näköistä hämärää! Kuten näet jos katsot varjoasi.
On myös muistettava että vanhassa testamentissa EI OLLUT SELVÄÄ LAKIA, ENNEKUIN MOOSES KIRJOITTI (ISRAELIN KANSAALLE). Oli seurattava ”jotain” että ihmisillä olis jotain moraalia. Jokaiselle kansan johtajalla on oltava pohja seurata että kansa seuraisi...
Esimerkiksi muslimien johtaja on Muhammad... mutta hän sekoitti UUDEN TESTAMENTIN JA VANHAN TESTAMENTIN JA SAIVAT KORAN. Monet uskovaiset seuraavat sekoittaen näitä kahta, MILJOONAT!
Minä esimerkiksi EN OLE JUUTALAINEN olen Jeesuksen kautta pelastettu ja ylös noussut häneen! Seuraan vain uutta testamenttia, koska Jeesus itse sanoi MINÄ OLEN TIE( häntä seuraan), TOTUUS ( hänen totuutta teen ja uskon) ja ELÄMÄ ( hänen elämää elän, seuraan kuin myös todistan).
Vanhasta testamentista opin mitä ei tehdä tai tehdä, muta ei ole minun pohja. JEESUS JOKA ARMATI MINUT JA MONIA MUITA ON MINUN POHJA.
Vierailija kirjoitti:
Haluaisin tulla uskoon, mutta minua vaivaa Vanhan Testamentin jumalakuva, jossa Jumala on äärimmäisen ankara ja antaa hävittää kokonaisia kansoja jne. Uuden Testamentin Jumala tuntuu ihan erilaiselta ja en pysty ymmärtämään, miten Jumala voi rakastaa ihmisiä, mutta kuitenkin Vanha Testamentti on täynnä väkivaltaa jne. Sanotaan ,että Jeesuksen tähden Jumala antaa synnit anteeksi, mutta mitä jos Jeesusta ei olisi? Miellän Jumalan tosi pelottavana ja kaukaisena ja haluaisin uskoa, että Hän on hyvä, mutta luettuani VH:ta en pysty uskomaan niin. Miten te, jotka aidosti uskotte, suhtaudutte Vanhaan Testamenttiin ja luetteko sitä ylipäätään? Itselleni nämä uskonasiat ovat aika vieraita, mikä varmaankin tekstistäni välittyy...
AP:LLE
Miksi haluat uskoa?
Ensinnäkin Hei 😊
Toiseksi, toivottavasti voit hyvin.Vanha testamentti on varjo ja JEESUS tosi elävä ! Varjossa tapahtuu kaiken näköistä hämärää! Kuten
Se matkasaarnaaja on kuollut ja kuopattu. Luutkin jo maatununeet.
Täysin väärää todistusta Jeesuksesta.
Jumala ei ole tuomitsemassa vaan ihminen itse omilla teoillaan.
Jos tekee koko elämänsä esim kaikkea pahaa eli elää saatanan voimalla niin omat teot vie kadotukseen eikä mikään muu.
Paha saa palkkansa, kuten sanotaan.
Bumb