Onko 50 mikrogrammaa d-vitamiinia päivässä liikaa?
Välillä kyllä voi mennä monta päivää että en muista ottaa ollenkaan. Kuinka paljon syötte d-vitamiinia ja syöttekö kesäisin? Milloin lopetat jos et syö kesällä?
Kommentit (36)
Sataa mikrogrammaa päivässä taidetaan pitää turvallisen rajana. Tuo 50 on vielä ihan normi päiväannos. Toki on yksilöllistä kuinka hyvin imeytyy. Itselläni on vajetta vaikka otan 75 mikrogrammaa päivässä, ei tiedetä miksei imeydy tai miksi poistuu elimistöstä liian nopeasti. Perussairautena on astma ja astmaatikoilla on jostain syystä yleensä matalemmat arvot, ei tiedetä onko muna vai kana.
Itse kokeilin myös 50 mikroa päiväannoksena, mutta tuntui, että ajatukset meni jotenkin oudoiksi. Tai siis nuppi pelasi jotenkin oudosti ylikierroksilla, ei miellyttävällä tavalla. Varastoituu maksaan, luin, niin johtuisiko siitä? Olen enemmän tottunut alkoholiin. Lopetin.
Syön joka päivä 60 mikrogrammaa, myös kesällä. Kun nostin arvoa, söin muistaakseni 90 mikrogrammaa päivittäin.
Otan 100, mutta nyt koronan vuoksi olen ottanut välillä 150. Muualla suositukset ovat korkeammat kuin Suomessa eli olen ajatellut, ettei tähän aikaan vuodesta 150 ole liikaa.
Ei ole liikaa, 50 mikrog on turvallinen päiväannos D-vitamiinia, ylärajana pitäisin 100 mikrog. Toki imeytymisessä on eroja eri ihmisillä.
Lääkärin määräyksen mukaan 20 mikrogrammaa vuoden ympäri, loput tulee ruuasta ja ulkoilusta.
On se aika paljon. Itse tuollaisella annoksella, luultavasti nukkuisin 3-4 tuntia yössä. Kymppiäkään ei voi ottaa päivittäin, jos meinaa saada nukuttua.
Ota 50ug 3kk ajan ja käy mittautamassa. Lisää annostusta vain jos vieläkin vajetta
Vierailija kirjoitti:
On se aika paljon. Itse tuollaisella annoksella, luultavasti nukkuisin 3-4 tuntia yössä. Kymppiäkään ei voi ottaa päivittäin, jos meinaa saada nukuttua.
Ei d-vitamiinillä ole mitään tekemistä unen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ota 50ug 3kk ajan ja käy mittautamassa. Lisää annostusta vain jos vieläkin vajetta
Missä näitä mitataan? Miten mittaukseen pääsee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on. Lyhentää minun unia nimenomaan aamupäästä tunnilla ja jopa kahdella. Aivan kuten kesäinen auringonvalokin tahtoo tehdä.
Itse otan nyt 100 mikrogrammaa päivässä. Välillä menee 200, välillä vain 50. Mutta käytännössä n. 100 / vrk vuoden ympäri. Koronan myötä olen ottanut myös c-vitamiinia ja sinkkiä.
50 on (liian) vähän.
100-200 otan.
Normaalisti 100, nyt korona-aikaan otan välillä tuplat.
Nyt on tärkeää pitää d-vitamiinitasot hyvinä.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Siis unet 50mikrogrammalla. Olen puolittanut sen ja lisäksi monivitamiinista tulee 10mikroa. Kesällä otan saman jos on pivinen ja sateinen ilma. Auringossa en yleensä viihdy mutta koska teen töitä pihalla, niin sitä saa väistämättä.
100-200 olen syönyt vuosikausia, c-vitamiina 3-4g, sinkkiä en ota koska siitä tulee etova olo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todellakin on. Lyhentää minun unia nimenomaan aamupäästä tunnilla ja jopa kahdella. Aivan kuten kesäinen auringonvalokin tahtoo tehdä.
Valon määrä vaikuttaa toki vireystilaan, mutta millä ihmeen mekanismilla D-vitamiini huonontaa unta?
Vierailija kirjoitti:
100-200 olen syönyt vuosikausia, c-vitamiina 3-4g, sinkkiä en ota koska siitä tulee etova olo.
Sairastatko flunssia?
John Campbell taitaa ottaa satoja mikrogrammoja päivässä