Täytyykö sinun levätä töiden jälkeen?
Vai jaksatko heti harrastuksiin, kauppaan, ruuanlaittoon jne?
Kommentit (59)
Kaupassa käyn kotimatkan varrella. Harrastuksille mulla ei ole energiaa. Jos jonnekin pitää mennä työpäivän jälkeen, niin heti. Jos ei tarvii mennä mihinkään, niin pidän lyhyen (alle 30 min) lepotauon sohvalla iltapäiväkahvin kanssa. Sen jälkeen hoidan kotityöt, sähköpostit yms. ja voin pyhittää illan loput pari tuntia jollekin kivalle. 40 tunnin työviikot ovat mulle liian raskaita. Tekisin mieluummin kuuden tunnin päiviä.
Mä tarkoitan lepäämisellä ihan tätä että pötköttelee sohvalla kännykällä ja katsoo telkkaria. Huilaa.
Nukkua ei kannata kun vasta yöllä. Nyt mulla on vapaata niin olen harvinaisen myöhään vielä ylhäällä. Aamuvuoroissa menen joka ilta nukkumaan jo 21-22.
Vierailija kirjoitti:
Outoja vastauksia, oletteko jotain vanhuksia vai miten ette jaksa mitään?
Itse olen 45 vuotias ja teen keskiraskasta fyysistä työtä, mutta ei minulla ole mitään ongelmia käydä töiden jälkeen kaupassa, sitten kotona sapuskaa ja lähteä ruuan jälkeen vaikka fillaroimaan, pihatöihin tai niin kuin tänään lähdin teinin kanssa etsimään hänen koulutehtäväksi tulleeseen kasvioonsa kasveja.
Nukun normaalisti hyvin 7,5-8,5 h yöunet, syön normaalia kotiruokaa, en ole ylipainoinen ja kuntoni on hyvä.
Alapeukuttakaa nyt tätäkin, mutta ihmettelen todella, jos minua nuoremmat ihmiset eivät jaksa mitään enää työpäivän jälkeen.
Mä olen aina ollut tällainen. Opin teininä nukkumaan 1-2 tunnin nokkaunet koulun jälkeen ennen läksyjen tekoa. Päivä meni koulussa ja ilta läksyjen teossa ja tv:tä katsellen. Joskus valoisina iltoina kävin kävelyllä äidin kanssa, ja kouluviikon jälkeen lauantaisin en jaksanut yhtään mitään.
Koulu kyllä sujuikin mulla hyvin, mutta en olisi jaksanut käydä töissä koulun ohella, toisin kuin jotkut luokkakaverit tekivät.
Sitten alkoi työelämä ja eihän sitä täyden työpäivän jälkeen jaksa tietenkään paljon mitään. Jos illalla vähän jotain syö, lukee romaania ja katsoo tv:tä, niin siinä se on. Ja viikonlopusta pitää ainakin toinen päivä varata kotipäiväksi.
Minusta tuo on ihan normaalia elämää, vanhempanikin olivat pitkäunisia.
Kieltämättä vähän kyllä harmittaa, mutta kun ei jaksa niin ei jaksa. Väsymyksen syytä on etsitty, mutta eipä sitä ole löytynyt.
Pakko levätä, puolen tunnin tirsat vähintään.. Oon vaan todväsyny töiden jälkeen,ferritiini mitattiin ja aika matala se oli..
Ei tarvitse. Aloitan työt yleensä 08:40 ja olen kotona 18:50, sitten kouran ulkoilutus, illallinen, kotitöitä ja nukkumaan viim. klo 22.
Ei mulla oo mahdollisuutta lepäämiseen.
5 ylös, aamupesu, kahvi, meikki
6 lapset ylös, aamupesut, hampaat, vaatteet
6.45 lapset päiväkotiin
7-15 itse töissä
Töiden jälkeen ruoka koko poppoolle, samalla autan vanhinta läksyissä tai tarkistan ne. Sitten porukalla ulos tai harrastuksiin.
20 muksut sänkyyn
Itse teen töitä vielä n. 22 asti.
23 nukkumaan.
Lääkäri ja 3 lapsen yksinhuoltaja✌️
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse. Aloitan työt yleensä 08:40 ja olen kotona 18:50, sitten kouran ulkoilutus, illallinen, kotitöitä ja nukkumaan viim. klo 22.
Sinulla alkaakin työt myöhään, esim itselläni aamuvuoro alkaa 6.00 ja tiedän että monilla alkaa vielä aikaisemmin. Siinä saa jo melko aikaisin herätä kun työmatkani vie jo puoli tuntia.. sit vielä kun vuorotyö niin rytmi vaihtelee jatkuvasti.
Kyllä se on tosi väsyttävää.
Vierailija kirjoitti:
6.45 lapset päiväkotiin
7-15 itse töissä
Töiden jälkeen ruoka koko poppoolle, samalla autan vanhinta läksyissä tai tarkistan ne. Sitten porukalla ulos tai harrastuksiin.
20 muksut sänkyyn
23 nukkumaan.Lääkäri ja 3 lapsen yksinhuoltaja✌️
Sinullakin on mahdollisuus levätä, jos sen vaan sallit itsellesi. Esimerkiksi tuossa ruokailun jälkeen voit hyvin huilata.
Sen verran huonot yöunet ovat mulla, että välillä on veto pois😖
Muistan kun joskus lapsena ja nuorempana aina ihan ihmettelin kun kaikki työikäiset ihmiset näyttti ihan zombeilta. Varsinkin kun kolmekymppiset äidit ja isät.
En ihmettele enää.
T:32v. työssäkäyvä äiti
No siis mun työpäivät kestää 12h että en edes ehtisi mihinkään harrastuksiin työpäivänä.
Vierailija kirjoitti:
6.45 lapset päiväkotiin
7-15 itse töissä
20 muksut sänkyyn
Kyllä sulla olisi mahdollisuus, valitset vaan kuluttaa sen ajan ulkoiluun.
Kohta kolmekymmentä vuotta vuorotöitä. Onneksi kuitenkin vain kahtavuoroa viimiset 15 vuotta. Sitä ennen kolmea ja viittä, lapsetkin kasvaneet tässä.
Nyt tietysti uniongelmia myös paljon ns. mummotaudin takia. Yöllä monesti tullut nukuttua vaan joku kolme-neljä tuntia. Myös fyysinen työ. Olen koko aika enemmän tai vähemmän väsynyt töitten jälkeen. Just nyt en jaksa harrastaakaan mitää liikunta.
Pihatöitä on tosin pakko tehdä. Koti hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
6.45 lapset päiväkotiin
7-15 itse töissä
20 muksut sänkyyn
Sinullakin on mahdollisuus levätä, jos sen vaan sallit itsellesi. Esimerkiksi tuossa ruokailun jälkeen voit hyvin huilata.
Luin saman teksti. Kolmen lapsen kanssa yksin, ruoka, läksyt, ulkoilu, harrastukset. Yksi koululainen, kaksi tarhassa, elikkä pikku lapsia. Töitä illalla kotoonta. Minä en kyllä ymmärrä miten tämä ihminen kerkeis levätä neuvosi mukaan? Luetun ymmärtäminen.
Vierailija kirjoitti:
Olen asperger, työpäivinä en jaksa tehdä yhtään mitään muuta. Vapaapäivinä joskus pelkkä kaupassa käyntikin (ihmiset) voi viedä kaikki voimat.
N36
Tämä on kuin minä. Pitäisiköhän hyväksyä, että olen mitä suurella todennäköisyydellä asperger, kun on muitakin oireita ja saan asperger-testeistä korkeat pisteet..
N26
Ei tarvitse, mutta saatan istahtaa hetkeksi lukemaan posteja tai selaamaan kännykkää. Työmatkaan menee noin 20 min omalla autolla ja se riittää minulle istumiseksi yleensä hyvin, siinä saan myös omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisiä vastaajat olette?
25 v. Mulla loppui ehtymätön energia joskus lukioiässä. Tarvitsen kahdeksan tunnin yöunet ollakseni toimintakykyinen. Mutta en silläkään pysy virkeänä iltaan asti. Kahdeksan tunnin työpäivä ja kaksi tuntia matkoihin on ihan liikaa. Ja olen ihan terve ja normaalipainoinen, jos sitä joku miettii.
-44
Kyllä tarttis levätä rauhassa, aina ei saa. Vuosikaudet puhelinasiakaspalvelua alkaa tuntua niin että työpäivien jälkeen ei jaksaisi mitään. Myös liikkumattomuus työpäivien aikana väsyttää aivan uskomattoman paljon. Jos jaksaa edes pienen lenkin tehdä heti töiden jälkeen, se kyllä auttaa. Toisinaan uniongelmat verottaa voimia vielä normaalia enemmän.