Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksei voida sanoa suoraan että riskiryhmienkin pitäisi pysyä kotona, eikä vain yli 70vuotiaiden

Vierailija
05.05.2020 |

Olisiko liikaa pyydetty.
Näin riskiryhmään tuntuu vähän oudolta että jauhetaan että näin ja näin suojellaan riskiryhmiä, mutta kuitenkaan ei näin tehdä, esim.selvillä linjauksia että meidän tulisi myös pysyä kotona kuten vanhusten ja vältellä turhia kontakteja.
Vain vanhuksia kehotetaan näin tekemään jatkossakin.

Ja kyllä, osaan käyttää omaakin järkeäni, mutta kun kaikki eivät osaa. Tästä pitäisi muistuttaa.
Toisekseen, miten muka riskiryhmiä näin suojellaan, kuten joku äsken uutisissa sanoi. Edes maskeja suositella pitämään.

Sekavaa. Mutta ehkäpä onkin tarkoitus että lapsemme tartuttavat meidät, ja surffaamme kesän korona-aallolla hautaan.

Kommentit (112)

Vierailija
41/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 70-vuotiaiden suositellaan edelleen välttävän fyysisiä kontakteja mahdollisuuksien mukaan. Hallitus korostaa riskiryhmien kuuluvien omaa harkintaa toimintaohjetta noudatettaessa.

Se on ap-pieni niin, että ihan itse on sinun tämä asia harkittava. Ei tule kukaan erikseen käskemään.

Sitähän tässä juuri ihmettelen, miksei voida samoja ohjeita antaa riskiryhmäläisille kuin vanhuksille. Miten se muka suojelee, että kunnon rajoituksia ei anneta. Kun he jatkuvasti hokevat että vanhuksia rajoittamalla suojellaan riskiryhmiä, miten muka?

Eikö sinulla ole omaa harkintaa vai mihin sinä niitä ohjeita tarvitset? Näköjään ei, kun kuvittelet, että on olemassa rajoitus, jolla saat suojan koronalta. 

P.S. Lähes aina kun puhutaan yli 70-vuotiaista perään mainitaan myös perussairaat (käsittääkseni sama asia kuin riskiryhmä) 

Vierailija
42/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään "oma harkinta" ei toimi kun kyse on vakavasta asiasta. Kyllä pitää olla selviä käskyjä ylimmältä taholta. Ihmiset ovat hyvin tyhmiä ja sosiaalisia olentoja, kuten tiedämme, ja siinä on sellainen yhdistelmä mikä on pahin mahdollinen tänä kesänä.

💣💥

Kaikkien on käsketty pitää turvavälit, pestä kädet jne. Silti kaikki eivät niin tee. On myös jopa ihan lailla kielletty tiettyjä asioita. Sekään ei, ylläty, yllätys, tehoa kaikkiin. Miten joku "käsken kaikkia riskiryhmäläisiä pysymään kotona" muka toimisi?

Siten että olisi uhka sanktioista ellei tottele.

Minäkään en tapa ketään sen takia, etten halua vankilaan, muutoin antaisin palaa.

Ihan samoin valtiovallan pitää kaitsea kansaa kuin vanhemman lastaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt kuvitelko että näillä säännöillä ensisijaisesti suojellaan riskiryhmiä ja vanhuksia. Jokaisella on kai aivot ja päätäntäkyky (poislukien holhouksen alaiset aikuiset) ja saa itse päättää mitä riskejä elämässä ottaa. Esim. seksiä ei kielletä harrastamasta vain koska yleisvaarallinen, parantumaton tauti voi siitä tarttua. Ainoastaan jos sulla on se tauti niin sen levittäminen on rikos.

Tää on yhtä holhousta koko vanhusten kohtelu tässä koronahommassa. Ikäänkuin he olisivat lapsia joita pitää ohjeistaa. Eiköhän he jotka ovat jo sairauden kanssa tekemisissä joka päivä tiedä minkälaisia riskejä haluavat ottaa elämässään. Ei jokaisen sairauden estäminen ole enää se prioriteetti vaan elämänlaatu.

Yli 70v ja riskiryhmät halutaan pitää eristyksissä jottei he sitten sairastuta työssäkäyviä ja muita joille sairaus on harvinainen olotila. Ymmärrettävää se on, koska työssäkäyvät pitävät yhteiskuntaa pystyssä. Mutta pitäisi sanoa että "yli 70 v ja riskiryhmäläiset, pysykää eristyksissä, jotta muut ei sairastu teidän kautta ja voivat teidän toimeentulon mahdollistaa".

Vierailija
44/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mikäs tauti alottajalla on jos riskiryhmään kuulut?

Mitä se sinua kiinnostaa.

Kuviteltuja tauteja ei lasketa

Mulla esim on syöpähoidot kesken, tuntuu että kaikki vaahtoaa vain yli 70-vuotiaista. Yleinen linja tuntuu olevan että mitä väliä riskiryhmillä, sopiikin kuolla pois, mutta ei tunnuta ymmärtävän, että riskiryhmään kuuluu paljon lapsia, työikäisiä, minäkin 30-vuotiaana.

Esim? Sä olet tää sama joka täällä vaahtoaa jatkuvasti psykoottisesti samasta asiasta. Kuten sanottu kuviteltuja tauteja ei lasketa.

Mä voin arvata että sä olet näitä jotka vetoaa syöpään ym saadakseen huomiota ja senki takia kun olet sotkenu omat asias että sua säälittäis ja olis joku tekosyy mikä tekis sun käyttäytymisestä hyväksyttävämpää. Esim

Vastasin siihen, että millä taidolla kuuluu riskiryhmään, enkä vaahtoa mitään. Mitä ihmeen asioiden sotkemisesta sä oikein selität? Lääkkeet....

Vierailija
45/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska suomessa vanhoja on joku 70% väestöstä

Vierailija
46/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikään "oma harkinta" ei toimi kun kyse on vakavasta asiasta. Kyllä pitää olla selviä käskyjä ylimmältä taholta. Ihmiset ovat hyvin tyhmiä ja sosiaalisia olentoja, kuten tiedämme, ja siinä on sellainen yhdistelmä mikä on pahin mahdollinen tänä kesänä.

💣💥

Kaikkien on käsketty pitää turvavälit, pestä kädet jne. Silti kaikki eivät niin tee. On myös jopa ihan lailla kielletty tiettyjä asioita. Sekään ei, ylläty, yllätys, tehoa kaikkiin. Miten joku "käsken kaikkia riskiryhmäläisiä pysymään kotona" muka toimisi?

Minäkään en tapa ketään sen takia, etten halua vankilaan, muutoin antaisin palaa.

Sanktiot mitään estä. Jos estäisivät, vankilat olisivat tyhjillään eikä koskaan kenellekään kirjoitettaisi sakkoja. 

Vierailija
47/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla esim on syöpähoidot kesken, tuntuu että kaikki vaahtoaa vain yli 70-vuotiaista. Yleinen linja tuntuu olevan että mitä väliä riskiryhmillä, sopiikin kuolla pois, mutta ei tunnuta ymmärtävän, että riskiryhmään kuuluu paljon lapsia, työikäisiä, minäkin 30-vuotiaana.

Esim? Sä olet tää sama joka täällä vaahtoaa jatkuvasti psykoottisesti samasta asiasta. Kuten sanottu kuviteltuja tauteja ei lasketa.

Mä voin arvata että sä olet näitä jotka vetoaa syöpään ym saadakseen huomiota ja senki takia kun olet sotkenu omat asias että sua säälittäis ja olis joku tekosyy mikä tekis sun käyttäytymisestä hyväksyttävämpää. Esim

Vastasin siihen, että millä taidolla kuuluu riskiryhmään, enkä vaahtoa mitään. Mitä ihmeen asioiden sotkemisesta sä oikein selität? Lääkkeet....

Onhan se aikamoinen taito uskotella kaikenlaisia sairauksia huomion takia.

Vierailija
48/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi ymmärtää, että yli 40-vuotiaista suomalaisista suurin osa kuuluu riskiryhmään. On liikapainoa, olemassaolevia sairauksia, korkeaa verenpainetta, piileviä sairauksia ja ties mitä. Moni kuvittelee olevansa joku teräsmies/nainen, jota tämä tauti ei kosketa. Ei. Todennäköisesti sinäkin olet riskiryhmää. Muista se.

Vierailija
49/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yli 70-vuotiaiden suositellaan edelleen välttävän fyysisiä kontakteja mahdollisuuksien mukaan. Hallitus korostaa riskiryhmien kuuluvien omaa harkintaa toimintaohjetta noudatettaessa.

Se on ap-pieni niin, että ihan itse on sinun tämä asia harkittava. Ei tule kukaan erikseen käskemään.

Sitähän tässä juuri ihmettelen, miksei voida samoja ohjeita antaa riskiryhmäläisille kuin vanhuksille. Miten se muka suojelee, että kunnon rajoituksia ei anneta. Kun he jatkuvasti hokevat että vanhuksia rajoittamalla suojellaan riskiryhmiä, miten muka?

Koronaan kuolleista yli 90% on yli 70-vuotiaita. Minusta he, jos ketkä ovat riskiryhmää. Sieltä riskillisimmästä päästä. Tätä toki on vaikea nähdä sieltä omannavan katselun lomasta.  

Vierailija
50/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinaatko ap. sinua ja muita riskiryhmässä olevia pitäisi puolusvoimat tai karhuryhmä tulla valvomaan passarivaunujen kanssa kotiisi?

Missä on yksilön vastuu?

Vierailija
51/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koronaan kuolleista yli 90% on yli 70-vuotiaita. Minusta he, jos ketkä ovat riskiryhmää. Sieltä riskillisimmästä päästä. Tätä toki on vaikea nähdä sieltä omannavan katselun lomasta.  

Kuolleet on sekä sairaita että vanhoja. Moni terve vanhus on myös selvinnyt. Kun suomalaisista aikuisista joka toinen on ylipainoinen, niin näitä alle 70v riskiryhmäläisiä on ihan järjetön määrä. Ei heitä kaikkia voida määrätä kotiin.

Vierailija
52/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taksit kohdistaa raivosi väärään osoitteeseen, jos halusit aapeelle (minulle) paasata, tosin minäkään en ole se harhojesi tyyppi.

Minulla on eräs autoimmuunisairaus sekä verenpainetauti, siis aapeella.

Vierailija
53/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö, eilenkin jälleen kerran toitotettiin vain että yli 70 vuotiaiden on syytä jatkaa eristyksissä.

Ei kertaakaan sanottu että näin tulisi riskiryhmienkin tehdä.

Oot kuunnellut jotain ihan omia kanaviasi, et ylen.

Ei tietenkään hallitus voi suositella, että kaikki riskiryhmäläiset jäisivät kotiin. Harvalla on siihen edes taloudellista mahdollisuutta ja vielä harvemman työnantaja  myöntää palkatonta vapaata. 

Meillä kyllä työnantaja tarjosi mahdollisuutta palkattomaan vapaaseen, mutta hyvin pian sen jälkeen jaettiin myös lomautuslaput. Niissä firmoissa, missä työt jatkuvat normaalisti, halutaan varmaan että työntekijätkin pysyvät töissä. 

Vierailija
54/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työssäkäyvät riskiryhmäläiset ovat ilmeisesti vain uhrattavia pelinappuloita, jotka joutavat kuolla sorvinsa ääreen.

T. Lasten kanssa työskentelevä keuhkosairas

Jos noin kovasti pelkäät henkesi puolesta, niin ota toki palkatonta vapaata tai jos se ei onnistu, irtisanoudu työstäsi. Vai onko sinullekin raha tärkeämpää kuin oma terveys?

Vierailija
55/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä useampaan kertaan kuullut mainittavan myös riskiryhmät. Miksi sinulle pitää itsestäänselvyyksiä toitottaa alvariinsa? Minä kuulun riskiryhmään ja minä koen saaneeni aivan riittävästi informaatiota hallitukselta. Minä kyllä ymmäsin heti ensimmäisestä kerrasta, että myös muiden riskiryhmien kuin yli 70 vuotiaiden on hyvä pysytellä erillään muista ja näin olen tehnytkin. 

Kyllä taas yritetään väkisin vääntää mitättömästä asiasta ongelmaa. Alkaako teillä persutrolleilla jo laarinpohja näkyä, kun täytyy jo näin epätoivoisilla trolleilla hallitusta solvata?

Vierailija
56/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienosti vaihdettu tautia keskenkaiken vähän vielä vakavemmaks. Sairasta

Riskiryhmä sitte pysyy vaan kotonaan visusti ja parempi niin

Vierailija
57/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

💣💥

Sanktiot mitään estä. Jos estäisivät, vankilat olisivat tyhjillään eikä koskaan kenellekään kirjoitettaisi sakkoja. 

joo mutta ilman lakeja ja sääntöjä, ei vankilat todellakaan riittäisi.. tosin sillon niitä ei olisi. Mutta kuka haluaisi elää sellaisessa maailmassa jossa saisi tappaa, varastaa jne ihan vapaasti. En minä ainakaan. Ei onnistu ihmiset on pidettävä aisoissa, sanktion uhka pitää enemmistön järjissään ja laidalla tiellä, ilman sitä olisimme mielipuolia.

Vierailija
58/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt on kyllä joku pysyvästi sokea tai jurrissa, jos ei muka ole nähnyt suosituksia siitä, että riskiryhmiin kuuluvien pitää välttää kaikkia tarpeettomia sosiaalisia kontakteja. 

Se kumminkin on selvää, että kukaan ei voi jäädä töistä kotiin makoilemaan ihan vaan kun "musta tuntuu, että olen riskiryhmää eikä paljon huvita työnteko".

Se vaatii lääkärinlausunnon, että voit hakea Kelalta korvausta. Ja varmaan se lausunnon haluaa myös työnantaja nähdä, jos etätyötä ei voida järjestää.

Mutta tämäkö on jonkun työtävieroksujan mielestä HUONO juttu? Vai mitä ihmettä ap mussuttaa?

MITÄ KELAN KORVAUSTA? Sellaista ei ole. Töissä on käytävä.

T, nuori ja keuhkosairas (ja EN tupakoi/ole läski/sohvaperuna niinkuin joku kohta inttää, vaan urheilen ja liikun paljon, silti perussairas(

Vierailija
59/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Persutrolleista jauhaja löysi ketjun.

Mikä nimi tuolle hullulle?

Trollihullu?🙄

Vierailija
60/112 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää riskiryhmäläiset jotka toitottaa asiasta kuvittelee olevansa semmonen vähemmistö joka on nostettava jalustalle ja huomattava.

Tulee mieleen eräs toinen äänekäs vähemmistö.

Seuraavaks varmaan riskiryhmä mielenosotus ja marssi?