Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän tuli yllätyksenä ja alkoi mietityttää , mökkikunnan asukkaiden asenteet!?

Vierailija
05.05.2020 |

Enpä olisi uskonut! Ollaan todellakin kannatettu paikallisten ihan mitä tahansa bisneksiä, aina ostettu ja palkattu heiltä.
Ja toki ei olla ystäviä, mutta eipä tässä olla sellaisia oltu hskemassakaan.
Olen kuvittelit, että molemminpuolista kunnioitusta olisi ollut. Vähönpä tiesin.
Pitää kyllä miettimään noita mökkiaikojani vähän uusiksi kyllä, ihan rehellisyyden ja reiluuden vuoksi.
Että saattaa teillä tulevina aikoina tulovirtaa meiltä mökkiläisiltä olla huomattavasti vähemmän.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uudellamaalla on kivoja kesäkaupunkeja. Kuten Porvoo, Loviisa ja Hanko.

Ei tarvitse lähteä kauemmas ja tulee suosittua uusmaalaista.

Vierailija
62/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vappuna oli ensimmäiset mökkiläiset roikkumassa laitumen aidalla ja ihastelemassa lehmiä. Ja selittämässä lapsille, että totta kai setä ottaa sinut traktorin kyytiin. No ei ottanut.

Kaupunkilaisille maaseutu on maksuton puuhamaa, jossa saa tehdä mitä haluaa. Jokamiehenoikeus koskee kaikkea, mikä ei ole lukkojen takana. Siksi me suhtaudumme kaupunkilaisiin kuin välttämättömään pahaan tai kurittomaan teiniin.

Arvaat varmaan miltä te näytätte metron rullaportailla taikka Linnanmäellä?

Saatan arvata, mutta on vähän eri asia keikkua Linnanmäellä tai metrossa kuin toisen ihmisen työpaikalla häiritsemässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh tota mökkimurtojuttua! Onneksi ei meillä oltu käyty, kävimme viime vkl tarkistamassa mökin kunnon.

Joo, keskustelu on ollut aika perssilmäistä. Jos menen mökille, en jää sinne lojumaan, jos flunssaoireita tulee. Pääsen kotiin kolmessa vartissa.

Kaupassa en aio käydä mökkipaikkakunnalla.

Joten koronaa levitän edes hypoteettisesti vain, jos joku väkisin tuppaa tontilleni halailemaan. Lupaan kolkata tajun kankaalle sitä ennen.

Ei näy maalaisille oikein selvinneen, miten ne mökit on saatu. Joku teikäläinen on jättänyt sellaisen perinnöksi tai myynyt meikäläisille. Nolottaako? Senkö takia pitää uhota? 

Ihan huolihan siellä oli taustalla. Osalla se vaan menee niin yli. Jossain lapin hiihtokrdkuksen liepeillä taas turha valittaa kun itse sinne porukkaa tahtoivat. Tilanne oli kyllä tiedossa ettei voi muita syyttää.

Vierailija
64/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli ennemminkin yllätyksenä se miten uusimaalaiset vetivät herneen nenään kun olisi haluttu että jokainen pysyy kotonaan. Ei ole ketään vastaan se, että halutaan rajoittaa taudin leviämistä, ei siinä ole mitään henkilökohtaista, tai kuntakohtaista.

Vierailija
65/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli ennemminkin yllätyksenä se miten uusimaalaiset vetivät herneen nenään kun olisi haluttu että jokainen pysyy kotonaan. Ei ole ketään vastaan se, että halutaan rajoittaa taudin leviämistä, ei siinä ole mitään henkilökohtaista, tai kuntakohtaista.

Tämä ja eihän me savolaisetkaan loukkaannuttu, kun estettiin pääsy sinne etelän keitaalle.

Ap tosin tuskin edes omistaa mökkiä, kunhan provoaa riitaa

Vierailija
66/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle piste iin päällä oli, että mökkimurrot ovat nousseet noin 90 prosenttia ja nimenomaan kyse on kotimaisista varasporukoista, monesti paikallisista - koska ulkomaisia liigojahan ei maahan nyt pääse, eikä ainakaan kykene siirtämään varastettua kamaa täältä pois.

Eli nuo kus.päät ensin huusivat kitarisat pullollaan, kuinka "mökillä kävijät tuo koronan tullessaan" ja sitten kävivät Uudenmaan saarron aikana tyhjentämässä ja vandalisoimassa mökkejä.

Jepjep.

Kun käyn mökillä, aion minäkin pitää huolen siitä, että ostan kaiken stadista mukaani, enkä enää tee rautakauppa/puutarhaliike/ruokakauppa/vaatekauppa/huonekaluostoksia kesämökkikunnassani. 

En levitä koronaa, enkä rahaa. Miettikää sitten itseksenne, miksi ihmeessä paikalliset kauppanne menevät konkkaan, kun meikäläisiä on kymmeniä tuhansia.

No, näin tuhoat sen lähikylän ja samalla oman mökkisi arvon.

En tajua.

Arvottoman mökin voi aina lahjoittaa vaikka moottoripyöräjengille. 

Että oikein kostat sille mökkikylälle niinkö? Oletpa lapsellinen.

Miten niin kostan? Ainakin mökkikylän bensa-aseman omistaja kiittäisi. Ja eiköhän porukka ostaisi mökkikylän kaupasta kaljaa ja ruokaakin. 

Vierailija
67/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tulovirta on ollut aika lailla pieni. Jotenkin en osaa mökkitien talviaurauksesta annettua kossupulloa pitää minään tulona, vaikka sisältö virtaa.

Savolaiset ovat ainakin meidän mökkipaikkakunnalla osanneet aina palveluistaan rahastaa ihan kelpo hinnan ja vähän päällekin.

Vierailija
68/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en vetänyt hernettä nenään vaan rehellisesti sanottuna pahoitin mieleni. Tulin todella surulliseksi. Nimittelyä, haukkumista, toivetta uusmaalaisten eristämisestä ikuisiksi ajoiksi. Olipa siellä keskustelussa toiveena sekin, että kaikki uusmaalaiset kuolisivat koronaan. Paikkakuntalaisilta, minne mä olin ollut aikeissa muuttaa pysyvästi. On kuitenkin hyvä, että paikkakuntalaisten asenne selvisi ennenkuin ehdin tehdä talokauppoja.

- Nro 57 - 

Vierailija
69/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä vain purkautuu se patoutunut katkeruus joka on kasvanut kun pikkupaikkakuntalaiset ovat vuosia kuunnelleet uusmaalaisten ylimielisyyttä ja halveksuntaa maalaisia kohtaan. maksavat potut pottuina. 

Ja se teidän "kaikki stadilaiset on kylmiä ja koppavia k-päitä" on ihan arvostavaa ja asiallista?

En ole ennen ikinä haukkunut maaseudun asukkaita, itsekin olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin.

Mutta joku roti tuossa kateudessa, joka selvästi on myrkyttänyt koko maailmankuvanne.

Missä ihmeen kateudessa? Ei maalaiset ole kateellisia kaupunkilaisille, ennemminkin säälimme heitä kun joutuvat siellä asumaan. Ja se maalaisviha mikä kaupunkilaisten kirjoituksissa ilmenee johtuu kateudesta kun eivät itse voi elää kuten maaseudun asukkaat.

Sinä unohdat, että olemme ihan itse päättäneet sieltä muuttaa pois. Teillä taas tuskin on varaa kymmenen kertaa kalliimpiin asumisneliöihin. Eikä varmaan töitäkään täällä kaupungissa ;-D

Meillä maalla naapurin lapset on lähteneet ylioppilaaksi tultuaan Helsinkiin opiskelemaan ja jokaiselle on ostettu asunto keskustasta. Harva helsinkiläistuttumme on ilman lainaa hankkinut 5 vuodessa 3 asuntoa, joista jokainen on maksanut yli 250 000 e. Niin että se siitä, onko maalaisilla varaa vai ei. Luonnollisesti jokainen lapsi saa täyden asumistuen, vaikka tosiasiassa asuu ilmaiseksi.

Helsingin työttömyysaste on muuten paljon korkeampi kuin monen maalaispaikkakunnan. Oli jo ennen koronaa.

Miten niin saa asumistuen? En minä ainakaan saanut, kun asuin opiskeluaikoina vanhempieni omistamassa asunnossa.

Vierailija
70/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en vetänyt hernettä nenään vaan rehellisesti sanottuna pahoitin mieleni. Tulin todella surulliseksi. Nimittelyä, haukkumista, toivetta uusmaalaisten eristämisestä ikuisiksi ajoiksi. Olipa siellä keskustelussa toiveena sekin, että kaikki uusmaalaiset kuolisivat koronaan. Paikkakuntalaisilta, minne mä olin ollut aikeissa muuttaa pysyvästi. On kuitenkin hyvä, että paikkakuntalaisten asenne selvisi ennenkuin ehdin tehdä talokauppoja.

- Nro 57 - 

Samoin. Surulliseksi tulin. En tiennyt noin voimakkaasta vihasta vaikka toki tiesin jonkinasteisesta epäluulosta tai sen kaltaisesta.

Olin mökin ostoaikeissa mutta nytpä tiedän etten Uudenmaan ulkopuolelta ainakaan osta.

Vierailija
71/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tuota, tuota, kyllä tässä on tosiaan ikäviä totuuksia tullut näkyviin. Mutta ei kenelläkään sellaiselle, jolla on mökki Kustavissa. Sielläpäin on tunnetusti ylenkatsettu mökkiläisiä. Ylpeillen alkuasukkaat kertovat, miten joku oli muuttanut kokovuotiseksi mökkinsä asumaan ja kuvitellut, että hän kovastikin pääsee yhteisöön mukaan. Eipä onnistunut. Pari vuotta se kuulemma jaksoi ja sitten myi koko paikan pois. Savustuvat ulos, törkeää. Rahat kyllä kelpaa lomailijoita.

Kustavin hinnat ovat aivan poskettomat ja niillä kallionnyppylöillä paikalliset sikaniska-juntit vielä rikastuu. Koko paikka pitäisi aidata ja jättää ne sinne ihan keskenään, aitaan ei yhtään aukkoa, mereltä miinoitukset.

Vierailija
72/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- Nro 57 - 

Eikö tullut mieleen, että kirjoittaja voi olla sieltä teidän lähiöstä joka ei koskaan ole edes mökillä käynyt, mutta halusi provota.

Vierailija
73/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se tulovirta on ollut aika lailla pieni. Jotenkin en osaa mökkitien talviaurauksesta annettua kossupulloa pitää minään tulona, vaikka sisältö virtaa.

Savolaiset ovat ainakin meidän mökkipaikkakunnalla osanneet aina palveluistaan rahastaa ihan kelpo hinnan ja vähän päällekin.

Kertoisitko esimerkkiä

Vierailija
74/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaiseksiko pitäisi tehdä? Kyllä sen savolaisen aika on yhtä arvokasta kuin muidenkin.

Vierailija
75/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi mökki on niin korvessa, ettei tarvi miettiä miten paikalliset sudet ja karhut suhtautuu minuun mökkiläisenä.

Vierailija
76/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä vain purkautuu se patoutunut katkeruus joka on kasvanut kun pikkupaikkakuntalaiset ovat vuosia kuunnelleet uusmaalaisten ylimielisyyttä ja halveksuntaa maalaisia kohtaan. maksavat potut pottuina. 

Ja se teidän "kaikki stadilaiset on kylmiä ja koppavia k-päitä" on ihan arvostavaa ja asiallista?

En ole ennen ikinä haukkunut maaseudun asukkaita, itsekin olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin.

Mutta joku roti tuossa kateudessa, joka selvästi on myrkyttänyt koko maailmankuvanne.

Missä ihmeen kateudessa? Ei maalaiset ole kateellisia kaupunkilaisille, ennemminkin säälimme heitä kun joutuvat siellä asumaan. Ja se maalaisviha mikä kaupunkilaisten kirjoituksissa ilmenee johtuu kateudesta kun eivät itse voi elää kuten maaseudun asukkaat.

Sinä unohdat, että olemme ihan itse päättäneet sieltä muuttaa pois. Teillä taas tuskin on varaa kymmenen kertaa kalliimpiin asumisneliöihin. Eikä varmaan töitäkään täällä kaupungissa ;-D

Meillä maalla naapurin lapset on lähteneet ylioppilaaksi tultuaan Helsinkiin opiskelemaan ja jokaiselle on ostettu asunto keskustasta. Harva helsinkiläistuttumme on ilman lainaa hankkinut 5 vuodessa 3 asuntoa, joista jokainen on maksanut yli 250 000 e. Niin että se siitä, onko maalaisilla varaa vai ei. Luonnollisesti jokainen lapsi saa täyden asumistuen, vaikka tosiasiassa asuu ilmaiseksi.

Helsingin työttömyysaste on muuten paljon korkeampi kuin monen maalaispaikkakunnan. Oli jo ennen koronaa.

Miten niin saa asumistuen? En minä ainakaan saanut, kun asuin opiskeluaikoina vanhempieni omistamassa asunnossa.

Tyhmä olit, jos et ottanut 500 e/kk verottomana.

Vierailija
77/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Otettiin henkilökohtaisesti ja tehdään tällaisia aloituksia. Vaikka huoli on ollut oman paikkakunnan terveydenhuollon riittävyydestä.

Esim. yksi viikonloppu koronaepidemian alkaessa nimeltä mainitsemattomalla paikkakunnalla ei ollut ambulanssia saatavilla, koska ne paikkakunnan kaksi ambulanssia oli viemässä koronaepäiltyä 300km päähän sairaalaan. Tämän jälkeen vielä ambulanssien siivous ja desinfiointi. Onneksi ei tapahtunut mitään onnettomuutta kyseisenä viikonloppuna.

Ne epäilyt olivat negatiivisia

Vierailija
78/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vappuna oli ensimmäiset mökkiläiset roikkumassa laitumen aidalla ja ihastelemassa lehmiä. Ja selittämässä lapsille, että totta kai setä ottaa sinut traktorin kyytiin. No ei ottanut.

Kaupunkilaisille maaseutu on maksuton puuhamaa, jossa saa tehdä mitä haluaa. Jokamiehenoikeus koskee kaikkea, mikä ei ole lukkojen takana. Siksi me suhtaudumme kaupunkilaisiin kuin välttämättömään pahaan tai kurittomaan teiniin.

Arvaat varmaan miltä te näytätte metron rullaportailla taikka Linnanmäellä?

No en arvaa, kerro ihmeessä. Eilen olin Hakaniemessä metron rullaportaissa eikä kukaan ainakaan minua tuijottanut, joten todennäköisesti en erottunut mitenkään massasta seistessäni siinä oikessa laidassa.

Vierailija
79/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ole koskaan edes ollut mökkiä, mutta tuli aika yllätyksenä mökkipaikkakuntalaisten vihamielinen asenne. Tai Uudenmaan ulkopuolella asuvien asenne. Jopa ihan sellaisten ihmisten taholta, jotka ovat olleet mulle lapsuudestani lähtien tärkeitä ja rakkaita. Seurasin nimittäin keskustelua, missä ihmiset kirjoittelivat omilla nimillään. Ja sieltä - muiden seasta - löytyivät nämä mulle läheisetkin nimittelemässä meitä uusmaalaisia "etelänveteliksi", "saastaisiksi" jne. Kuulemma Uusimaa olisi pitänyt sulkea ikuisiksi ajoiksi. Ja nämä samaiset ihmiset olivat vain pari vuotta aikaisemmin ehdottaneet mulle, että kun mulla on etätyö, olen suurituloinen, lapseni ovat ja aikuisia eikä mulla ole puolisoakaan, muuttaisin sinne heidän tuppukyläänsä. Olisin kuulemma tosi arvokas pienelle kuolevalle paikkakunnalle hyvänä veronmaksajana. Kehuivat paikan maasta taivaaseen, miten on luontoa tuntureineen ja revontulineen lähellä, ystävälliset ihmisen jne. Ja mä jopa olin katsellutkin taloja sieltä ja suunnitellut muuttoa. 

Kiitos ei. Mun kotimaani on nyt Uusimaa, ei Suomi. Matkailen jatkossa vain Uudellamaalla ja ulkomailla. Muualle Suomeen en enää mene. 

Täysin samaa mieltä. Kunhan pääsen mökkiosuudestani eroon, en enää vilkaisekaan Uudenmaan ulkopuolelle. Meillä on omakotitalo pk seudulla ja vene, joten nyt voi hyvällä omallatunnolla keskittyä vain merellä oloon ja ulkomaan matkoihin. Mitään ylimielisiä landepaukkujakaan ei onneksi sukulaisissa ole. Tulipahan tämäkin omituinen aika koettua ja ”herttaisten ja ystävällisten” maalaisten näytettyä oikeat karvansa.

Vierailija
80/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli jo viikko ennen vappua mökkiläisillä maansuru, kun 8 ha tontteihin rajautuvaa metsää oli hakattu. Kun ei maalaiset arvosta luontoa! Tulivat pihaan asti valittamaan, että nyt on heidän mökin arvo laskenut meidän takia. Piti siinä sitten selittää, että sen metsän oli hakkauttanut sedän perikunta, jonka molemmat jäsenet asuvat Herttoniemessä, joten turha meille tulla valittamaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän