Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vähän tuli yllätyksenä ja alkoi mietityttää , mökkikunnan asukkaiden asenteet!?

Vierailija
05.05.2020 |

Enpä olisi uskonut! Ollaan todellakin kannatettu paikallisten ihan mitä tahansa bisneksiä, aina ostettu ja palkattu heiltä.
Ja toki ei olla ystäviä, mutta eipä tässä olla sellaisia oltu hskemassakaan.
Olen kuvittelit, että molemminpuolista kunnioitusta olisi ollut. Vähönpä tiesin.
Pitää kyllä miettimään noita mökkiaikojani vähän uusiksi kyllä, ihan rehellisyyden ja reiluuden vuoksi.
Että saattaa teillä tulevina aikoina tulovirtaa meiltä mökkiläisiltä olla huomattavasti vähemmän.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ennenkuin ravintolat pantiin kiinni, kertoi erään mökkikunnan ravintolan tarjoilija, miten heitä oli kohdeltu mökkiläisten toimesta: Tulivat ravintolaan, jossa ruokailu seisovassa pöydässä. Kertoivat henkilökunnalle, että me tultiin tänne karanteeniin. Söivät siitä pöydästä, kulkivat ympäriinsä ja kertoivat itse, että ovat karanteenissa, eli riski tartuttaa. Henkilökunta oli järkyttynyt, heitä ei siis pidetty minkään arvoisena , vaan heitä saa riskeerata ihan miten paljon vaan.

Että en tosiaankaan ihmettele, jos on ollut vähän ynseää tunnelmaa arvon kaupunkilaisille.

Vierailija
42/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin vappuna ensimmäistä kertaa mökille, naapureita ei ole kolmen kilometrin säteellä. Vappupäivänä tuli vanhempi pariskunta lahden toiselta puolen maatilalta katsomaan kun meidän mökiltä kuului koiran haukuntaa ja näkyi savua.

Rouva sanoi että on niin kiva nähdä teitä, harmittaa kun ei halata voi. Toivat tullessaan tuoreita munia ja rouva oli leiponut munkkeja ja rahkapullia, kyselivät milloin on ajankohtaista käydä ruoppaamassa rantaa ja millloin on tarve puutavaralle kun tehdään uusi piharakennus. Kahvit juotiin pihalla. Oli niin mukavaa nähdä taas ja olo tuntui niin tervetulleelta. Terveisiä vaan ihanille ihmisille Etelä-Savoon! Todellakin ostan kaikki palvelut sieltä paikallisilta enkä stadin nyrpeiltä ylimielisiltä ”asiakaspalvelijoilta”

Ihanat! Meilläkin on ihanat ja huolehtivat paikalliset! Ehdottomasti käytän kaikkia kylän palveluja kun taas voin. Terveiset Päijät-Hämeelle!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle piste iin päällä oli, että mökkimurrot ovat nousseet noin 90 prosenttia ja nimenomaan kyse on kotimaisista varasporukoista, monesti paikallisista - koska ulkomaisia liigojahan ei maahan nyt pääse, eikä ainakaan kykene siirtämään varastettua kamaa täältä pois.

Eli nuo kus.päät ensin huusivat kitarisat pullollaan, kuinka "mökillä kävijät tuo koronan tullessaan" ja sitten kävivät Uudenmaan saarron aikana tyhjentämässä ja vandalisoimassa mökkejä.

Jepjep.

Kun käyn mökillä, aion minäkin pitää huolen siitä, että ostan kaiken stadista mukaani, enkä enää tee rautakauppa/puutarhaliike/ruokakauppa/vaatekauppa/huonekaluostoksia kesämökkikunnassani. 

En levitä koronaa, enkä rahaa. Miettikää sitten itseksenne, miksi ihmeessä paikalliset kauppanne menevät konkkaan, kun meikäläisiä on kymmeniä tuhansia.

Saisko lähteen, että mökkimurrot on noussut 90 prossaa ja että paikalliset käy ryöväämässä. Kiitos.

Minua ei ainakaan henkoophtaisesti kiinnosta vanhat salorat, vääntyneet kattilat ja hiirenpaskanhajuiset patjat, mitä näillä huviloista säilötään.

Mutta mökkimurrot kiinnostaa noin niinkuin muuten, jos löytyy hyvää tavaraa?

Vierailija
44/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh tota mökkimurtojuttua! Onneksi ei meillä oltu käyty, kävimme viime vkl tarkistamassa mökin kunnon.

Joo, keskustelu on ollut aika perssilmäistä. Jos menen mökille, en jää sinne lojumaan, jos flunssaoireita tulee. Pääsen kotiin kolmessa vartissa.

Kaupassa en aio käydä mökkipaikkakunnalla.

Joten koronaa levitän edes hypoteettisesti vain, jos joku väkisin tuppaa tontilleni halailemaan. Lupaan kolkata tajun kankaalle sitä ennen.

Ei näy maalaisille oikein selvinneen, miten ne mökit on saatu. Joku teikäläinen on jättänyt sellaisen perinnöksi tai myynyt meikäläisille. Nolottaako? Senkö takia pitää uhota? 

Vierailija
45/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri ennenkuin ravintolat pantiin kiinni, kertoi erään mökkikunnan ravintolan tarjoilija, miten heitä oli kohdeltu mökkiläisten toimesta: Tulivat ravintolaan, jossa ruokailu seisovassa pöydässä. Kertoivat henkilökunnalle, että me tultiin tänne karanteeniin. Söivät siitä pöydästä, kulkivat ympäriinsä ja kertoivat itse, että ovat karanteenissa, eli riski tartuttaa. Henkilökunta oli järkyttynyt, heitä ei siis pidetty minkään arvoisena , vaan heitä saa riskeerata ihan miten paljon vaan.

Että en tosiaankaan ihmettele, jos on ollut vähän ynseää tunnelmaa arvon kaupunkilaisille.

No tämmönen on kyllä idioottia käytöstä, toivottavasti oli poikkeus. Ihan alkuun luulen että monet eivät oikein osanneet ottaa tätä kaikkea vakavasti.

Vierailija
46/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menin vappuna ensimmäistä kertaa mökille, naapureita ei ole kolmen kilometrin säteellä. Vappupäivänä tuli vanhempi pariskunta lahden toiselta puolen maatilalta katsomaan kun meidän mökiltä kuului koiran haukuntaa ja näkyi savua.

Rouva sanoi että on niin kiva nähdä teitä, harmittaa kun ei halata voi. Toivat tullessaan tuoreita munia ja rouva oli leiponut munkkeja ja rahkapullia, kyselivät milloin on ajankohtaista käydä ruoppaamassa rantaa ja millloin on tarve puutavaralle kun tehdään uusi piharakennus. Kahvit juotiin pihalla. Oli niin mukavaa nähdä taas ja olo tuntui niin tervetulleelta. Terveisiä vaan ihanille ihmisille Etelä-Savoon! Todellakin ostan kaikki palvelut sieltä paikallisilta enkä stadin nyrpeiltä ylimielisiltä ”asiakaspalvelijoilta”

Ihanat! Meilläkin on ihanat ja huolehtivat paikalliset! Ehdottomasti käytän kaikkia kylän palveluja kun taas voin. Terveiset Päijät-Hämeelle!

Lopeta jo. Kyllä toi sun sepustuksesi huomattiin trolliksi kilometrin päästä. Kukaan stadilainen ei puhu "stadin nyrpeistä ylimielisistä asiakaspalvelijoista".

Ei siksikään, että tuo ei pidä paikkaansa. Stadissa kaikki saa samanlaisen ja asiallisen palvelun. Maalla - varsinkin nyt koronan aikaan - kyylätään paheksuen ja uteliaasta "statilaisia" ulkopaikkakuntalaisia ja korkeintaan mumistaan "krhöhmrn", kun asiakas tiedustelee tavaran sijaintia tai varastotilannetta.

Vierailija
47/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle piste iin päällä oli, että mökkimurrot ovat nousseet noin 90 prosenttia ja nimenomaan kyse on kotimaisista varasporukoista, monesti paikallisista - koska ulkomaisia liigojahan ei maahan nyt pääse, eikä ainakaan kykene siirtämään varastettua kamaa täältä pois.

Eli nuo kus.päät ensin huusivat kitarisat pullollaan, kuinka "mökillä kävijät tuo koronan tullessaan" ja sitten kävivät Uudenmaan saarron aikana tyhjentämässä ja vandalisoimassa mökkejä.

Jepjep.

Kun käyn mökillä, aion minäkin pitää huolen siitä, että ostan kaiken stadista mukaani, enkä enää tee rautakauppa/puutarhaliike/ruokakauppa/vaatekauppa/huonekaluostoksia kesämökkikunnassani. 

En levitä koronaa, enkä rahaa. Miettikää sitten itseksenne, miksi ihmeessä paikalliset kauppanne menevät konkkaan, kun meikäläisiä on kymmeniä tuhansia.

Hienoa! Minusta on ihailtavaa, että pysyt sillä mökkitontilla etkä pyri kirkonkylälle kahvittelemaan. Huonekaluja tai vaatteita ei meidän kunnassa ole kaupattu enää vuosiin, joten niiden kauppojen nurinmenoa et pääse edistämään ja se ainoa taksikuskikaan ei enää päivystä öisin. Jos siellä mökillä jotain sattuu, niin toivottavasti joku on ajokelpoisessa kunnossa. Ai niin, jos se teidän auto jumittaa mökkitielle, niin lähimmälle hinausautolle taitaa olla matkaa jonkun verran yli 50 km. Me maalaisethan emme kelpaa traktoreinemme sitä autoa ojasta pois vetämään.

Vierailija
48/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä vain purkautuu se patoutunut katkeruus joka on kasvanut kun pikkupaikkakuntalaiset ovat vuosia kuunnelleet uusmaalaisten ylimielisyyttä ja halveksuntaa maalaisia kohtaan. maksavat potut pottuina. 

Ja se teidän "kaikki stadilaiset on kylmiä ja koppavia k-päitä" on ihan arvostavaa ja asiallista?

En ole ennen ikinä haukkunut maaseudun asukkaita, itsekin olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin.

Mutta joku roti tuossa kateudessa, joka selvästi on myrkyttänyt koko maailmankuvanne.

Missä ihmeen kateudessa? Ei maalaiset ole kateellisia kaupunkilaisille, ennemminkin säälimme heitä kun joutuvat siellä asumaan. Ja se maalaisviha mikä kaupunkilaisten kirjoituksissa ilmenee johtuu kateudesta kun eivät itse voi elää kuten maaseudun asukkaat.

Jos oikeasti tuntisit vain sääliä, et kirjoittaisi noin. Kyllä tuossa on vihaa taustalla, mutta sen alkuperä jää mysteeriksi. En usko maalaisten kadehtivan kaupunkilaisia tai toisinkaan päin. Jokainen kun saa itse valita, miten ja missä asuu. Mutta kiinnostaisi tietää, mikä saa monen maalaisen vihaamaan kaupunkilaisia.

Vierailija
49/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

tässä vain purkautuu se patoutunut katkeruus joka on kasvanut kun pikkupaikkakuntalaiset ovat vuosia kuunnelleet uusmaalaisten ylimielisyyttä ja halveksuntaa maalaisia kohtaan. maksavat potut pottuina. 

Ja se teidän "kaikki stadilaiset on kylmiä ja koppavia k-päitä" on ihan arvostavaa ja asiallista?

En ole ennen ikinä haukkunut maaseudun asukkaita, itsekin olen pieneltä paikkakunnalta kotoisin.

Mutta joku roti tuossa kateudessa, joka selvästi on myrkyttänyt koko maailmankuvanne.

Missä ihmeen kateudessa? Ei maalaiset ole kateellisia kaupunkilaisille, ennemminkin säälimme heitä kun joutuvat siellä asumaan. Ja se maalaisviha mikä kaupunkilaisten kirjoituksissa ilmenee johtuu kateudesta kun eivät itse voi elää kuten maaseudun asukkaat.

Sinä unohdat, että olemme ihan itse päättäneet sieltä muuttaa pois. Teillä taas tuskin on varaa kymmenen kertaa kalliimpiin asumisneliöihin. Eikä varmaan töitäkään täällä kaupungissa ;-D

Ne ovat muuttaneet joiden on ollut pakko muuttaa töiden perässä, ne ovat jääneet jotka saivat työtä kotipaikkakunnalta. Ja maalta saa omakotitalon 40 hehtaarin metsätontilla samaan hintaan kuin kaupungista yksiön.

Vierailija
50/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jepjep.

Hienoa! Minusta on ihailtavaa, että pysyt sillä mökkitontilla etkä pyri kirkonkylälle kahvittelemaan. Huonekaluja tai vaatteita ei meidän kunnassa ole kaupattu enää vuosiin, joten niiden kauppojen nurinmenoa et pääse edistämään ja se ainoa taksikuskikaan ei enää päivystä öisin. Jos siellä mökillä jotain sattuu, niin toivottavasti joku on ajokelpoisessa kunnossa. Ai niin, jos se teidän auto jumittaa mökkitielle, niin lähimmälle hinausautolle taitaa olla matkaa jonkun verran yli 50 km. Me maalaisethan emme kelpaa traktoreinemme sitä autoa ojasta pois vetämään.

Joo ei. Toisin kuin teillä paikkakuntalaisilla, meillä ei ole tapana ajella humalassa ja kaahata ojaan.

Vierailija
51/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä unohdat, että olemme ihan itse päättäneet sieltä muuttaa pois. Teillä taas tuskin on varaa kymmenen kertaa kalliimpiin asumisneliöihin. Eikä varmaan töitäkään täällä kaupungissa ;-D

Ne ovat muuttaneet joiden on ollut pakko muuttaa töiden perässä, ne ovat jääneet jotka saivat työtä kotipaikkakunnalta. Ja maalta saa omakotitalon 40 hehtaarin metsätontilla samaan hintaan kuin kaupungista yksiön.

Etkä vieläkään kysy hiljaa itseltäsi, MIKSI mieluummin otamme sen yksiön... ;-D

Vierailija
52/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä maalla naapurin lapset on lähteneet ylioppilaaksi tultuaan Helsinkiin opiskelemaan ja jokaiselle on ostettu asunto keskustasta. Harva helsinkiläistuttumme on ilman lainaa hankkinut 5 vuodessa 3 asuntoa, joista jokainen on maksanut yli 250 000 e. Niin että se siitä, onko maalaisilla varaa vai ei. Luonnollisesti jokainen lapsi saa täyden asumistuen, vaikka tosiasiassa asuu ilmaiseksi.

Helsingin työttömyysaste on muuten paljon korkeampi kuin monen maalaispaikkakunnan. Oli jo ennen koronaa.

Vierailija
53/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te mökkiläiset todella luulleet, että me paikalliset pitäisimme teistä? Olette välttämätön paha, joita vaan täytyy sietää. Nyt te olette oikein joukolla pahoittaneet mielenne, kun me emme halua, että tulette mökille ja tuotte koronan tullessanne. Meidän kunnassa on alle 5 todettua koronatartuntaa, mutta kun mökkiläiset tulevat kesälomakauden alkaessa, niin varmaan tartuntoja tulee.

Koittakaa landet muistaa että teille syydetään etelän kasvukeskuksista rahaa että tulisitte edes jotenkin toimeen (reilut 1600euroa/vuosi/jokainen pääkaupunkilainen, siis ihan jokainen). Olette kalliita elättejä.

Että jotakin tolkkua kerjäämiseenkin.

Vierailija
54/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jepjep.

Joo ei. Toisin kuin teillä paikkakuntalaisilla, meillä ei ole tapana ajella humalassa ja kaahata ojaan.

Kuka puhui humalasta mitään? Harva kaupunkilainen muistaa, että jos mökkitiellä ei ole kunnon pohjatyötä tehtynä, niin näin keväällä tien laidat on aika pehmeät ja auto tavallaan painuu ojaan, kun reuna pettää.

Vierailija
55/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletteko te mökkiläiset todella luulleet, että me paikalliset pitäisimme teistä? Olette välttämätön paha, joita vaan täytyy sietää. Nyt te olette oikein joukolla pahoittaneet mielenne, kun me emme halua, että tulette mökille ja tuotte koronan tullessanne. Meidän kunnassa on alle 5 todettua koronatartuntaa, mutta kun mökkiläiset tulevat kesälomakauden alkaessa, niin varmaan tartuntoja tulee.

Koittakaa landet muistaa että teille syydetään etelän kasvukeskuksista rahaa että tulisitte edes jotenkin toimeen (reilut 1600euroa/vuosi/jokainen pääkaupunkilainen, siis ihan jokainen). Olette kalliita elättejä.

Toisaalta valtio maksaa etelän kasvukeskuksissa asuville keskimäärin 1600 e/v asumistukea, joten tasoissa ollaan! Joku tolkku teidänkin ahneudellanne.

Vierailija
56/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole koskaan edes ollut mökkiä, mutta tuli aika yllätyksenä mökkipaikkakuntalaisten vihamielinen asenne. Tai Uudenmaan ulkopuolella asuvien asenne. Jopa ihan sellaisten ihmisten taholta, jotka ovat olleet mulle lapsuudestani lähtien tärkeitä ja rakkaita. Seurasin nimittäin keskustelua, missä ihmiset kirjoittelivat omilla nimillään. Ja sieltä - muiden seasta - löytyivät nämä mulle läheisetkin nimittelemässä meitä uusmaalaisia "etelänveteliksi", "saastaisiksi" jne. Kuulemma Uusimaa olisi pitänyt sulkea ikuisiksi ajoiksi. Ja nämä samaiset ihmiset olivat vain pari vuotta aikaisemmin ehdottaneet mulle, että kun mulla on etätyö, olen suurituloinen, lapseni ovat ja aikuisia eikä mulla ole puolisoakaan, muuttaisin sinne heidän tuppukyläänsä. Olisin kuulemma tosi arvokas pienelle kuolevalle paikkakunnalle hyvänä veronmaksajana. Kehuivat paikan maasta taivaaseen, miten on luontoa tuntureineen ja revontulineen lähellä, ystävälliset ihmisen jne. Ja mä jopa olin katsellutkin taloja sieltä ja suunnitellut muuttoa. 

Kiitos ei. Mun kotimaani on nyt Uusimaa, ei Suomi. Matkailen jatkossa vain Uudellamaalla ja ulkomailla. Muualle Suomeen en enää mene. 

Vierailija
57/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vappuna oli ensimmäiset mökkiläiset roikkumassa laitumen aidalla ja ihastelemassa lehmiä. Ja selittämässä lapsille, että totta kai setä ottaa sinut traktorin kyytiin. No ei ottanut.

Kaupunkilaisille maaseutu on maksuton puuhamaa, jossa saa tehdä mitä haluaa. Jokamiehenoikeus koskee kaikkea, mikä ei ole lukkojen takana. Siksi me suhtaudumme kaupunkilaisiin kuin välttämättömään pahaan tai kurittomaan teiniin.

Vierailija
58/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah! Helsinkiläisillehän sitä asumistukea syydetään enemmän kuin kenellekään muulle, ja maaseudulta ne on tulleet teille siivoojat, teollisuustyöntekijät, postilaiset, lähihoitajat   ja muut suorittavan työn tekijät, nyt kun maalla on enää vanhuksia haalitte ulkomailta siivoojia.

Vierailija
59/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta valtio maksaa etelän kasvukeskuksissa asuville keskimäärin 1600 e/v asumistukea, joten tasoissa ollaan! Joku tolkku teidänkin ahneudellanne.

Kukahan sen asumistukirahan on tienannut, ette te landet. Miksi muuten olisitte käsi meidän lompakolla, miksi me maksamme mm. itä-suomalaisten työmatkakuluja. Pääkaupunkiseutu tuottaa 40% maan bruttokansantuotteesta, Helsinki yli 30% entä miten on teidän alueen tuotta valtion kassaan? Tuon kaiken voit tarkastaa Tilastokeskuksen sivuilta mutta ethän sinä anna faktojen häiritä.

Vierailija
60/98 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vappuna oli ensimmäiset mökkiläiset roikkumassa laitumen aidalla ja ihastelemassa lehmiä. Ja selittämässä lapsille, että totta kai setä ottaa sinut traktorin kyytiin. No ei ottanut.

Kaupunkilaisille maaseutu on maksuton puuhamaa, jossa saa tehdä mitä haluaa. Jokamiehenoikeus koskee kaikkea, mikä ei ole lukkojen takana. Siksi me suhtaudumme kaupunkilaisiin kuin välttämättömään pahaan tai kurittomaan teiniin.

Arvaat varmaan miltä te näytätte metron rullaportailla taikka Linnanmäellä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi neljä