Miksi Kelasta rahaa hakevia kutsutaan "asiakkaiksi"?
Siis kun asiakas on henkilö joka ostaa OMILLA rahoillaan jonkun tuotteen tai palvelun.
Ei ilmaista rahaa hakeva henkilö ole mikään asiakas.
Mutta mikä olisi parempi termi, ehdotuksia?
Kommentit (54)
Asiakas tullee sanoista asia, asioiva? Kuitenkin oli miten oli niin miten joku kehtaa tällaisena aikana alkaa arvostelemaan ihmisiä, joilla ei ole muuta vaihtoehtoa? Voi äkkiä osua omaan nilkkaan kelle vaan? Yai vielä pahempi - kuolo korjaa ihan viikossa, jos saa tartunnan.
Kelan työntekijä voisi olla kerjäläisenpalvelija. Eikö olisikin ihana ammattinimike? Pitäisikö oikein tehdä kansalaisaloite tästä.... hmm.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30v muittenkin elämää maksanut työveroilla, niin nyt kun eka kertaa itte tartten, niin mun pitäisi olla Kunnia-asiakas.
M52
No äläpä huijaa ettet ole kelakorttia vinguttanut ikinä aiemmin.
No aikanaan opintotuen verran 4v.
Tunnustan.
Aika paljon on kuitenkin limittiä vinguttaa ihan hyvällä omalla tunnolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30v muittenkin elämää maksanut työveroilla, niin nyt kun eka kertaa itte tartten, niin mun pitäisi olla Kunnia-asiakas.
M52
Tunnustan.
Okei, eli vanhempasi eivät saaneet lapsilisiä, äitiysrahoja tai äitiyspakkausta, kun olit lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M52
Tunnustan.
ET siis ole koskaan myöskään käynyt lääkärissä tai ostanut reseptilääkkeitä?
Nettomaksajina itseään pitävät pellet jaksavat joka ikinen päivä tällä palstalla mesota muutamasta kuppaisesta pennistään minkä ovat veroja maksaneet.
En voi kun sääliä heitä.
-itsekin veronmaksaja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä asiakas on oikea nimitys. Haluaisit varmaan heitä kutsuttavan kerjäläiseksi.
Kerjäävä ei kyllä maksaisi veroja.
Ei lapsilisästä, asumis- eikä toimeentulotuesta veroja mene. Työmarkkinatuesta menee, mutta valtio sen maksaa itse. Ei ole minulta pois. Saan sen kuitenkin eri nimellä takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Loinenhan se on.
Esimerkiksi 40v raskasta fyysistä työtä tehnyt, vaikka metsuri, joka hakee työkyvyttömyyseläkettä? Mikähän nti/rva itse on?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki me ollaan Kelan asiakkaita.
Juuri näin. Tajusin sen vasta nyt, kun saan liki tuhat euroa maksavan lääkeruiskeeni apteekista parilla eurolla.
En ole kyllä koskaan halveksinut työttömiä enkä muita Kela-tuella eläviä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tapahtuu, jos vaihtaa sanan Kela tilalle valtio tai Suomi.
Ei mitään. Sama asia.
Kelan sivuilla pitäisi olla jokaiselle oma laskuri, että kuin paljon on pottia kasvattanut ja kuin paljon on siitä vienyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M52
Tunnustan.
Okei, eli vanhempasi eivät saaneet lapsilisiä, äitiysrahoja tai äitiyspakkausta, kun olit lapsi.
No nehän sitä on vinguttaneet enkä minä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta asiakas-termiä nimenomaan voidaan laajentaa vähän kaikkeen. Sehän tarkoittaa "asiaan liittyvä (henkilö)" tms. Aluksi tietysti aiheuttaa vieroksumista, kun boomerit ovat tottuneet että liittyy kaupan alaan.
Miten niin aluksi? Sitä on käytetty jo pitkään muistakin kuin kaupan alan asiakkaista. Viestisi sisältää ikärasismia, kas kummaa.
T. 70-luvulla syntynyt
Samaa ajattelin. En muista, koska olisi käytetty jotain muuta nimitystä. Ehkä alkaa dementia vaivaamaan.
T. 70-luvulla asiakaspalvelussa aloittanut
Oletkohan nyt sotkenut termit asiakas ja maksava asiakas. Jos menet kauppaan, olet sielläkin asiakas, vaikka et ostaisi yhtään mitään.