Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Missä lappilaiset asuu kesäisin kun iglut sulavat

Vierailija
05.05.2020 |

Jossain kallionkoloissako?

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kieliasuun, että lappilaista puhuminen on väärin, ne on lappalaisia.

Ihan vain tiedoksesi, lappalainen ja lappilainen on kaksi täysin eri asiaa. Ei ole mitenkään väärin puhua lappilaisista.

Ihan samalla tavalla kuin pappi ja pappa ovat täysin eri asiat.

Ihan tiedoksi:

1. Lappilainen on se, joka on muuttanut Etelästä Lappiin asumaan, tai niinkuin saamelaiset sanovat Eskelisen tuomana. Nimitys tulee Lapinlinja Eskelinen bussifirmasta.

2. Lappalainen on haukkumasana saamelaiselle. Vähän kuin romanit mustalaisia tai venäläiset ryssiä.

3. Saamelainen on se, jonka laidunmailla lappilaiset asuvat. He ovat alkuperäisiä asukkaita ja heillä on oma kieli ja kulttuuri.

t. Saamelainen itse

Ja puskaan menee.

Aika veteen piirretyllä viivalla voi sanoa, että Sodankylästä ylöspäin on Lappalaisia ja siitä etelään Lapin läänin rajalle Lappilaisia.

Näin meiän kielessä ja käytännöissä.

Terveiset Rovaniemeltä.

Vierailija
22/26 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ovat Luostholla lythiä pithämässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ikiroudassa iglut sula!

Vierailija
24/26 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan vain tiedoksesi, lappalainen ja lappilainen on kaksi täysin eri asiaa. Ei ole mitenkään väärin puhua lappilaisista.

Ihan tiedoksi:

1. Lappilainen on se, joka on muuttanut Etelästä Lappiin asumaan, tai niinkuin saamelaiset sanovat Eskelisen tuomana. Nimitys tulee Lapinlinja Eskelinen bussifirmasta.

2. Lappalainen on haukkumasana saamelaiselle. Vähän kuin romanit mustalaisia tai venäläiset ryssiä.

3. Saamelainen on se, jonka laidunmailla lappilaiset asuvat. He ovat alkuperäisiä asukkaita ja heillä on oma kieli ja kulttuuri.

t. Saamelainen itse

Ja puskaan menee.

Aika veteen piirretyllä viivalla voi sanoa, että Sodankylästä ylöspäin on Lappalaisia ja siitä etelään Lapin läänin rajalle Lappilaisia.

Terveiset Rovaniemeltä.

Mutta oletkin Rovanmiemeläinen. Se ei tarkoita, että olisit samalla saamelainen ja asiantuntija. Saamelaiset eivät itse käytä itsestään nimitystä lappalainen. Se on suomalaisten keksimä halventava ilmaisu.

t: eri, mutta Inarissa joskus asunut.

Vierailija
25/26 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakenteleekos ne Lapissa talvisin igluja. Minä kun olen luullut niitä ekimoiden jutuiksi? On meilläkin pihalla leikkimökki, ei siellä talvisin asuta, paitsi tontut.

Vierailija
26/26 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tiedoksi:

t. Saamelainen itse

Ja puskaan menee.

Terveiset Rovaniemeltä.

Mutta oletkin Rovanmiemeläinen. Se ei tarkoita, että olisit samalla saamelainen ja asiantuntija. Saamelaiset eivät itse käytä itsestään nimitystä lappalainen. Se on suomalaisten keksimä halventava ilmaisu.

t: eri, mutta Inarissa joskus asunut.

Jaksoitte sitten tulla trollikeskusteluun raivoamaan?

T. Etelän vetelä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kuusi