Oletko käynyt Berliinissä, mitä pidit?
Mä tykkäsin tosi paljon, vapautunut tunnelma ennen kaikkea. Ihania kauppoja!
Kommentit (81)
Rakastan. Berliini ei ole todellakaan kovin kaunis kaupunki, mutta sen kulttuurielämä on omaa luokkaansa. Lisäksi erinomaiset ravintolat, kahvilat, torit, tms. ja saksalainen eli hyvä valikoima muutenkin kaupoissa.
Muuttaisin mielelläni Berliiniin.
Juu, ei se kauneudesta kuulu ole, mutta yöelämää piisaa viikon jokaisena päivänä, pari kertaa käyty ja ei mitenkään vastenmielistä ole ollut. Liberaali ja boheemi, sopii mulle :)
Olen käynyt, kiilasi lempikaupungikseni Krakovan ja Lontoon ohi.
Yhtä ankea kuin HELLsinki mutta isompi
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä, sakemanneja ja viemärit haisee.
Saksalaiset poltti lapin!!
Se Lapin polttaminen oli ihan ymmärrettävää siinä tilanteessa. Aseveljet pettivät ja piti turvata omat vetäytyvät joukot.
Kyllä mä tykkään. Toki aika laajalle levittäytynyt, joten ei sellainen käveltävä kaupunki.
Kiva ilmapiiri, hyviä nähtävyyksiä. Harvoja kaupunkeja, joissa tykkään jopa shoppailla.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt pari kertaa. Keväällä ja joulun alla. Ihan kiva kaupunki. Paljon nähtävää, ei selkeää keskustaa, vaan ennemminkin useita keskustoja joiden välillä helppo liikkua julkisilla. Joulutorilla ihana tunnelma!
Berliinissä on kolme keskustaa: Länsi-Berliinin keskusta Kurfürstendamm, Itä-Berliinin keskusta Alexanderplatz ja yhdistyneen Berliinin keskusta Potzdamer Platz. Paljon mielenkiintoista nähtävää varsinkin jos on kiinnostunut toisesta maailmansodasta, kylmästä sodasta ja vakoilusta. Tai näistä moderneista tekno- ym. -jutuista. Erityisen kaunis kaupunki Berliini ei ole, se ei ole mikään Pariisi. Sota tuhosi niin paljon että suuri osa rakennuskannasta on kuin Kouvolasta. Ehdottomasti käymisen arvoinen paikka.
Konserttitarjonta on upea. Kevät, kesä ja joulumarkkinoiden aika ovat parhaat. Zoo, se pitää nähdä, siellä voi päivän viettää. Isokokoisille ihmisille on runsaasti kokoja tarjolla.
Olen käynyt monta kertaa ja taas toukokuussa menossa. Tykkään kaupungista ja sen tarjoamasta kulttuurielämyksistä: teatteri, ooppera, revy jne. Lisäksi siellä asuu hyviä ystäviäni, joten tulee käytyä usein.
Olen ja pidin. Kiva tunnelma ja kebab ja currywurst maistuu
Tylsä kaupunki ja muslimien valloittama. Ei mitään tekemistä jos ei ryyppää. Hipsterit pienissä ryhmissään teeskentelee että ihankuin olisi vielä saksalainen kaupunki ja jotenkin vapaa. Paikoin vaarallinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä tykkään. Toki aika laajalle levittäytynyt, joten ei sellainen käveltävä kaupunki.
Kiva ilmapiiri, hyviä nähtävyyksiä. Harvoja kaupunkeja, joissa tykkään jopa shoppailla.
Mitä nähtävyyksiä ja missä shoppailit kaikkihan on samaa globaalien suuryritysten kloonattuja putiikkeja made in china.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hirveetä, sakemanneja ja viemärit haisee.
Saksalaiset poltti lapin!!Se Lapin polttaminen oli ihan ymmärrettävää siinä tilanteessa. Aseveljet pettivät ja piti turvata omat vetäytyvät joukot.
Suomalaiset ei koskaan pettänyt saksalaisia oli viimeiseen asti liittolaisia.
Onhan tuosta jo aikaa, mutta oli se hieno paikka. Kävin 1936 Berliinissä Olympialaisissa.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt, kiilasi lempikaupungikseni Krakovan ja Lontoon ohi.
Lontoon ohi pohjois afrikkalaisena kaupunkina kiilaa pariisi.
Ich bin berliner!
Ei häviä New Yorkille mitenkään.
Lempikaupunkini, käyn siellä vähintään kerran vuodessa ja muutaman viikon kuluttua taas menossa. En haluaisi käydä ollenkaan Hampurissa, mutta sielläkin pitää välillä käydä.
Haluan vielä joku päivä asua Dahlemissa.
Tuotemerkiltään samoja tavaroita on siellä myynnissä kuin Suomessakin, mutta ne ovat siellä edullisempia. Paljon on vuosien varrella tullut sieltä ostetuksi päivittäistavaroita esim. partakone, sähköhammasharja, leivänpaahdin, mp3 soittimia ja tietysti vaatteita sekä päivittäiskosmetiikkaa - luontaistuotteita.
Museot ja yleisötapahtumat ovat kivoja.
Moitittavaa - no, eipä oikeastaan. Tegel nyt on hieman pieni kooltaan niille matkustajamäärille, jotka sen kautta kulkevat.