Oletko käynyt Berliinissä, mitä pidit?
Mä tykkäsin tosi paljon, vapautunut tunnelma ennen kaikkea. Ihania kauppoja!
Kommentit (43)
Olen käynyt, en tykännyt. Melko kallis ja jotenkin "kylmä". Esimerkiksi Lissabon tunnelmaltaan ihan toista luokkaa.
Käyttäjä33979 kirjoitti:
Uusi kenttä avautunee tänä vuonna.
Uskon vasta, kun oikeasti aukeaa. Sen uuden kentän piti aueta jo 2012, kun itse olin Berliinissä. Lento oli bookattu uudelle kentälle, mutta lähempänä yllättäen vaihtui kentäksi Tegel :-D
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä33979 kirjoitti:
Uskon vasta, kun oikeasti aukeaa. Sen uuden kentän piti aueta jo 2012, kun itse olin Berliinissä. Lento oli bookattu uudelle kentälle, mutta lähempänä yllättäen vaihtui kentäksi Tegel :-D
Uusi kenttä aukeaa varmaan samaan aikaan, kun Olkiluodon uusi voimala tuottaa sähköä.
En pidättäisi hengitystä.
En tykännyt hirveästi, oli jotenkin ruma ja kolo. Tosin ihan kiinnostava käydä kerran elämässä ja nähdä kaikki nuo historialliset sodan aikaiset paikat. Amsterdam ja Lontoo on enemmän omaan makuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä33979 kirjoitti:
Uusi kenttä aukeaa varmaan samaan aikaan, kun Olkiluodon uusi voimala tuottaa sähköä.
En pidättäisi hengitystä.
Koronakriisin vuoksi lykkääntyy reippaasti.
:)
Pari kertaa olen käynyt ja huono puoli oli se, että olin kateellinen lähes jokaiselle berliiniläiselle heidän mahdollisuudestaan asua siellä ja että itse on joutunut syntymään tälläseen takapajulaan, kuin Suomi. Se on henkisesti niin rennon oloinen paikka, jonka voi aistia, ja kaikki kahvilaelämä, terassit, puistot, Alexander-Platz, metro, ratikat, edulliset hinnat yms. hienous. Entä millainen on berliiniläisten ajatusmaailma? Varmaan vähän erilainen, kun eivät ole tottuneet Suomen kaltaiseen typerään, virkamiesmäiseen ja tiukkapipoiseen sääntö- ja kieltovaltioon, jolla kuitenkin on Suomessa enemmistön kannatus ilmeisimmin. Berliiniläislle ei ole koskaan tarvinnut perustella, miksi terassilla ei saa tupakoida tai miksi kauppa ei saa myydä alkoholia 21 jälkeen - koska lapset alkoholisoituvat (suomalaistyyppinen perustelu) - ,koska heille ei ole tullut mieleen ko. ja monet muut kiellot, joten heillä täytyy olla erilainen ja vapaampi ajattelumaailma ja mielenmaisema.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt, en tykännyt. Melko kallis ja jotenkin "kylmä". Esimerkiksi Lissabon tunnelmaltaan ihan toista luokkaa.
Todella edullinen paikka. Parhaiten ovat jääneet mieleen ison Döner kebabin tyypillinen hinta, 4,50€-5€. Suomessa noin 9-10€. Lidlin euron viinit, sekä Lidlissä sekapähkinäpussin hinta, täysin samanlainen pussi kuin Suomen Lidlissa, siellä hinta oli 9€/kg, Suomessa 17,65€/kg. Ja kaiken tuon saksalaiset ostavat suomalaisia paremmalla palkalla. Suomessa pitäisi olla nuo halvemmat hinnat, koska täällä on matalammat palkatkin. Asia on kuitenkin toisinpäin ja se vähän risoo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todella edullinen paikka. Parhaiten ovat jääneet mieleen ison Döner kebabin tyypillinen hinta, 4,50€-5€. Suomessa noin 9-10€. Lidlin euron viinit, sekä Lidlissä sekapähkinäpussin hinta, täysin samanlainen pussi kuin Suomen Lidlissa, siellä hinta oli 9€/kg, Suomessa 17,65€/kg. Ja kaiken tuon saksalaiset ostavat suomalaisia paremmalla palkalla. Suomessa pitäisi olla nuo halvemmat hinnat, koska täällä on matalammat palkatkin. Asia on kuitenkin toisinpäin ja se vähän risoo.
Jos Saksa on mielestäsi halpa, niin et ole matkaillut ns. Itä-Blokin maissa (Unkari, Puola). Balkanin maista puhumattakaan.
Itse en ole käynyt, mutta ukkini ameriikan ystävä kävi siellä sen jälkeen, kun neukut olivat vallanneet Berliinin. Lohduton näky kuulema. Saksan poijat ja tyttäret olivat epätoivoissaan vetäneet syanidi pillereitä tai hukuttautuneet, kun tajusivat viimein, että hitukka ja muut olivat puhuneet paskaa kokoajan, eikä heidän haaveilemansa "arjalainen yli-ihmiskunta" toteutunutkaan..
Vierailija kirjoitti:
Tavallista ruokakauppaa mahdoton löytää. Upeita museioita, näyttelyitä ja nähtävyyksiä. Arkkitehtuuri kamalaa. Hyviä ravintoloita. Helppo kulkea.
Ei ole vaikeaa löytää ruokakauppaa, Aldi, Lidl, Edeka, Penny, Spar jne.
Ruma ja kolkko paikka, mutta historia toki mielenkiintoista. Isot tavaratalot kun Saksassa ollaan. Maailman parasta suklaakakkua.
Musta se lentoasema oli jotenkin symppis. Ei sellainen iso ja pramea kuin muualla Euroopassa.
Tykkäsin siitä ristiriidasta mikä siellä oli kaiken sen uuden ja vanhan välillä. Selvä itä-länsi -asetelma näkyvissä. Historian takia tosi kiinnostava paikka. Menisin mielelläni uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Ruma ja kolkko paikka, mutta historia toki mielenkiintoista. Isot tavaratalot kun Saksassa ollaan. Maailman parasta suklaakakkua.
Musta se lentoasema oli jotenkin symppis. Ei sellainen iso ja pramea kuin muualla Euroopassa.
Se ollaan oltu purkamassa jo vuosikausia kun se uusi hieno pitäisi ottaa käyttöön. Mitään uudistuksia ei sille vanhalle tehdä. Se on kyl aika surkuhupaisa projekti.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset voisi ottaa esimerkkiä berliiniläisistä, suojatie ylitetään reippaasti,
En saanut siitä sitä irti mitä saan Lontoosta. Berliinin metrokin on ihan sekava ja metron vaihtaminen paikoin hankalaa, välimatkat on kuitenkin niin pitkät, ettei jalkasin voi liikkua joka paikkaan. Vähän tylsä.
Mitä mä just luin? Berliinin metro sekava ja vaihtaminen hankalaa? Oletko kenties älyllisesti jälkeenjäänyt? Jos omin avuin suunnistelu ei onnistu, niin oletko koskaan kuullut Googlesta, jonka Maps-sovelluksella autistinen lapsikin osaa liikkua Berliinin julkisilla kulkuvälineillä?
Päähän sattuu. Miten nämä ihmiset selviävät tosielämässä?
En oo käyny, mutta munkkeja olen syönyt.
Berliinin.
Zinc
La kirjoitti:
Itse en ole käynyt, mutta ukkini ameriikan ystävä kävi siellä sen jälkeen, kun neukut olivat vallanneet Berliinin. Lohduton näky kuulema. Saksan poijat ja tyttäret olivat epätoivoissaan vetäneet syanidi pillereitä tai hukuttautuneet, kun tajusivat viimein, että hitukka ja muut olivat puhuneet paskaa kokoajan, eikä heidän haaveilemansa "arjalainen yli-ihmiskunta" toteutunutkaan..
Ei jumaliste näitä kommentoijia.
Vierailija kirjoitti:
Tykkäsin siitä ristiriidasta mikä siellä oli kaiken sen uuden ja vanhan välillä. Selvä itä-länsi -asetelma näkyvissä. Historian takia tosi kiinnostava paikka. Menisin mielelläni uudelleen.
Samoin. Ja sittä, että voit kokea niin monenalaista Berliiniä, riippuen siitä missä osassa olet.
Heräsin kerran Berliinissä puistosta aamuyöllä ja joku hintti oli nussinut minua peräaukkoon. En mene uudestaan.
Hieman kylmänoloista sakkia Berliinissä
Asuin siellä jonkin aikaa parikymmentä vuotta sitten. Toki monet asiat ovat muuttuneet sen jälkeen, mutta voisin kuvitella, että edelleen on hienoja museoita, iso eläintarha ja akvaario, upea kasvitieteellinen puutarha, hyvää (varmasti jopa muistamaani parempaa!) etnistä ruokaa monelta alueelta, (itse en saksalaisesta "lihalla maustettua lihaa lihalisukkein" -keittiöstä niin välittänyt, mutta ehkä sekin on keventynyt tässä välin). Erityisesti entisellä itäpuolella oli kiva musiikkibaari-scene.
Siellä rakastuin metromatkustukseen. Ihan lyömätön. Eihän se kovin kaunis kaupunki ole, totta, mutta tykkäsin tunnelmasta. Kauneutta voi sitten halutessaan hakea jostain lähialueen pittoreskista pikkukaupungista , jonne juna kuljettaa nopeasti.