Oletko käynyt Berliinissä, mitä pidit?
Mä tykkäsin tosi paljon, vapautunut tunnelma ennen kaikkea. Ihania kauppoja!
Kommentit (43)
Hirveetä, sakemanneja ja viemärit haisee.
Saksalaiset poltti lapin!!
Juu ei jatkoon!! Lapinpolttajat perkule!!
Olen käynyt pari kertaa. Keväällä ja joulun alla. Ihan kiva kaupunki. Paljon nähtävää, ei selkeää keskustaa, vaan ennemminkin useita ”keskustoja” joiden välillä helppo liikkua julkisilla. Joulutorilla ihana tunnelma!
Berliini on hieno, mutta Lontoo ja Pariisi ovat aivan omaa luokkaansa. Rooma, New York on vielä kokematta.
Mä en tykännyt yhtään. Liian boheemia, epämääräistä, huumeita, tageja seinillä, liian liberaalia. En mene uudestaan. Olin kolme viikkoa ja kyllä tuli paljon nähtyä ja kierrettyä eri puolilla, mutta riitti.
Olen ihan liian takakireä, keskiluokkainen, keski-ikäinen täti-ihminen sinne :D Jatkossa pysyttelen Pariisissa, Roomassa ja Wienissä ja sen kaltaisissa paikoissa!
Alkukeväästä olen käynyt, kaupunki oli ruma ja satoi vettä. Silti menisin uudestaan. Ihmiset ystävällisiä, paljon historiaa ja museoita, helppo ja halpa liikkua. Hyvää ja edullista ruokaa, paljon näkemistä ja kokemista.
Muutaman kerran olen käynyt, tykkään. Hyvää ruokaa, loistava julkinen liikenne, kaikki toimii. Narkkareita piikittelemässä metroasemilla keskellä päivää ja muita urbaaneja ihanuuksia, ei haittaa mua.
Suomalaiset voisi ottaa esimerkkiä berliiniläisistä, suojatie ylitetään reippaasti,
En saanut siitä sitä irti mitä saan Lontoosta. Berliinin metrokin on ihan sekava ja metron vaihtaminen paikoin hankalaa, välimatkat on kuitenkin niin pitkät, ettei jalkasin voi liikkua joka paikkaan. Vähän tylsä.
Lohduton tunnelma, rappiota, huumekauppiaita, huumeidenkäyttäjiä, neukkubrutalismia. Ei jatkoon.
Olen käynyt, toukokuussa, tykkäsin kovasti ja menen joskus uudestaankin
Hauskasti vaihtelee tunnelma eri puolilla kaupunkia.
Asuttiin siellä jonkun aikaa. Kiva kaupunki, välillä kaipaan takaisin. Paljon nähtävää, makeaa modernia arkkitehtuuria, hyviä ravintoloita ja kivoja kauppoja. Riippuu varmaan missä päin asustelee/oleilee, esim. Charlottenburg on aivan ihana. Samaa sanoivat lokaalitkin, varsinkin Mitten seutu on aika turistipainotteista.
Pari päivää olen vietättänyt, ja kyllä jotenkin tykkäsin.
Ruoka, se oli aika kauheaa, mutta muuten ihan OK kaupunki, jossa tekemistä on. Ei kuitenkaan mitään pakottavaa tarvetta päästä uudelleen, mutta ei ehdoton-ei myöskään.
Tavallista ruokakauppaa mahdoton löytää. Upeita museioita, näyttelyitä ja nähtävyyksiä. Arkkitehtuuri kamalaa. Hyviä ravintoloita. Helppo kulkea.
Vierailija kirjoitti:
Mä en tykännyt yhtään. Liian boheemia, epämääräistä, huumeita, tageja seinillä, liian liberaalia. En mene uudestaan. Olin kolme viikkoa ja kyllä tuli paljon nähtyä ja kierrettyä eri puolilla, mutta riitti.
Olen ihan liian takakireä, keskiluokkainen, keski-ikäinen täti-ihminen sinne :D Jatkossa pysyttelen Pariisissa, Roomassa ja Wienissä ja sen kaltaisissa paikoissa!
Olitko 3 vko turistina? On pitkä aika kyllä Berliinissä vain matkaillen.
Vierailija kirjoitti:
Berliinissä on porvarillinen puolensa, natürlich! Olihan sen kolmannen valtakunnan pompöösi pääkaupunki ja nyjyään yhdistyneen Saksan keskus. Pitää osata mennä oikeille alueille... Missä kuljit kolme viikkoa?!
Ihan jees. Kauheasti ihmisiä ja tungosta, arkitehtuuri pääasiassa ankeaa ja graffiteilla sotkettua. Jotenkin ahdistava paikka. Toisaalta museot olivat todella mielenkiintoisia ja ruoka hyvää. Paljon historiaa. Vaikea sanoa pidinkö vai en. Oli kiva käydä, mutta enpä erityisemmin haikaile käyväni uudestaan.
Kiva paikka ja huumeita voi käyttää aika avoimesti. Klubeilla hyvä meno kun ottaa pari eemeliä.
Oon käynyt jotain n. 10 kertaa. Kaikissa ns. pakollisissa nähtävyyksissä on tullut käytyä - monissa useaan kertaan, kun oon ollut eri kokoonpanoilla siellä. Miljoonakaupunki mutta pienemmän oloinen, kun rakennuskanta on kuitenkin enimmäkseen matalahkoa pl. Potsdamer Platzin uudet rakennukset. Huippupaikka etenkin historiasta kiinnostuneelle, hienoja lenkkeily- ja ulkoilureittejä, kohtuuhintaista ruokaa (muutakin kuin bratwurstia ja kebabia), erittäin toimiva julkinen liikenne ja yleisesti toimiva infrastruktuuri, jonka saksalaiset kyllä osaavat hoitaa. Hotellit myös erittäin kohtuuhintaisia ja monessa saatavilla aamupalaa. Yleiset saunat / kylpylät suomalaisille hilpeä ja hämmentävä kokemus, kun kaikki alasti samoissa tiloissa ja saunoissa - suosittelen silti vahvasti. Jotain isompia tai pienempiä tapahtumia koko ajan. Eritasoista futista ja muuta urheilua nähtävillä etenkin talvikautena.
Jotain negaakin ehkä. Tegelin kenttä on auttamattoman vanhanaikainen. Uusi kenttä avautunee tänä vuonna. Suomalaiset pankki-/luottokortit eivät käy kaikissa kaupoissa. Palveluasenne vaihtelee mutta enimmäkseen erittäin hyvää vrt. itäisemmän Euroopan maihin. Englanninkielen taito vaihtelee ja dubbauksen jäljet näkyvät mutta kun osaa saksaa jonkin verran, niin asiat hoituvat. Hintataso nousussa etenkin isoimpien nähtävyyksien lähellä mutta silti keskimäärin edullista verrattuna esim. Lontooseen, Pariisiin tai Pohjois-Euroopan pääkapunkeihin.
Kauhean näköistä arkkitehtuuria, vihaisia ja tylyjä ihmisiä, likaista, en yhtään tykännyt.
Miten se voi olla niin suosittu kohde????