Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei nuoriso osaa soittaa puheluita??

Vierailija
05.05.2020 |

Kummallinen, arkinen huomio nykypäivän nuorisosta. Olen töissä paikassa, johon soittaa yläkoulu- ja lukioikäisiä nuoria. Paikka on nyt suljettu, joten nuoriso joutuu soittamaan minulle, jotta pääsevät sisään. Suuri osa nuorista ei millään tavalla tervehdi puhelimessa tai edes odota, että sanon mitään, kun nostan luurin. Kyse on kuitenkin ihan tavallisista nuorista, eri elinpiireistä - ei kyse mistään syrjäytyneistä tai muista nuorista.

Mun mielestä normaali puhelu:

Minä: "Kangaskauppa Kesäpäivä Kangasalla, Kaisa Kesäpäivä (mahdollisesti vielä jatkona '..puhelimessa, miten voin auttaa?')
Soittava nuori henkilö: "Moi tääl on Mörkö Mörönen. Ni mä tulin tänne kangaskaupalle ja ku tää ovi on kii ni voiks joku tulla avaa oven?"
Minä: "Juu, odota pieni hetki, tulen ihan heti. Moikka!"
Soittava nuori henkilö: "Kiva. Moido."

Puhelut nuorison kanssa oikeasti:

Minä: (nostan luurin lankapuhelimesta tai painan kännykän vihreää luuria)
Soittava nuori henkilö: (alkaa puhua heti, kun linja ei enää tuuttaa - ennen kuin saan edes puhelimen korvalleni) "Tuuts avaa oven?"
Minä: "Kangaskauppa Kesäpäivä Kangasalla, Kaisa Kesäpäivä."
Soittava nuori henkilö: "Ni tuuts avaa oven?"
Minä: "Hei, oletko siis meidän kangaskaupalla oven ulkopuolella ja haluat päästä sisään?"
Soittava nuori henkilö: "Joo."
Minä: "Hetki pieni, tulen ihan kohta. Moik--"
Soittava nuori henkilö: (sulki puhelun)

En oikeasti tajua. Tämä on siis todella yleistä. Nämä nuoret ovat sisään tullessa kohteliaita ja ihan normaaleja, mutta puhelimessa kuin ensimmäistä kertaa ikinä mihinkään soittavia. Voiko tämä johtua siitä, ettei nuoret enää soita oikeasti mihinkään ikinä, eivät tiedä, miten puhelimessa "käyttäydytään"? Eli ensin pitäisi edes jollain tasolla esittäytyä ja esittää se asia, eikä alkaa puhua heti, kun linja aukeaa?

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ne osaisi kun äärimmäisen harvoin pitää soittaa mihinkään. Lankapuhelinta nyt varsinkaan, kun niitä ei ole missään.

Ennemmin ärsyttää vanhusten nettitaidottomuus. On tässä ollut jo 20 vuotta aikaa opetella.

Vierailija
22/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät muuten osaa soittaa lankapuhelimella mihinkään, tämäkin on huomattu. Olin viime kesänä töissä infopisteessä, jossa oli langallinen puhelin käytössä. Siitä sai joskus akuttomat teinit soittaa vanhemmilleen. 99% teineistä näppäili ensin numeron ja nosti vasta sitten luurin. Tai sitten kysyivät, mitä suuntanumeroita pitää laittaa, että pääsee siitä "langasta" ulos (:O). Tai sitten antoivat puhelun lopuksi luurin minulle ja kysyivät, miten puhelu katkaistaan.

Hirveän nopeasti tämäkin muutos on tullut. Voikohan 10 vuoden päästä puhelimilla enää soittaa mihinkään??

Ei kai se nyt mikään ihme ole, että nuoret eivät osaa lankapuhelimesta soittaa? Eihän moneen paikkaan enää ole edes mahdollista asentaa lankapuhelinta, kun puhelinverkko on kerätty pois.

Ei kai se ole ihme, mutta silti hämmentävää tämä näin nopeasti tullut muutos. Eikö missään leffoissa tai peleissä enää kukaan soita lankapuhelimella niin, että nuoriso saisi mallia siitä, miten se laite toimii? Eli ensin nostetaan luuri, näppäillään numerot, puhutaan puhelu ja lasketaan luuri alas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elokuvissa luuri lyödään kiinni kun asia puhuttu, ei mitää moimoi:ta enää

Vierailija
24/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen jo vanhempi ihminen, enkä halua puhua kellekään puhelimessa. Laitan mieluummin whats up-viestejä tai sähköposteja.

Vierailija
25/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtäny

Vierailija
26/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät muuten osaa soittaa lankapuhelimella mihinkään, tämäkin on huomattu. Olin viime kesänä töissä infopisteessä, jossa oli langallinen puhelin käytössä. Siitä sai joskus akuttomat teinit soittaa vanhemmilleen. 99% teineistä näppäili ensin numeron ja nosti vasta sitten luurin. Tai sitten kysyivät, mitä suuntanumeroita pitää laittaa, että pääsee siitä "langasta" ulos (:O). Tai sitten antoivat puhelun lopuksi luurin minulle ja kysyivät, miten puhelu katkaistaan.

Hirveän nopeasti tämäkin muutos on tullut. Voikohan 10 vuoden päästä puhelimilla enää soittaa mihinkään??

Ei kai se nyt mikään ihme ole, että nuoret eivät osaa lankapuhelimesta soittaa? Eihän moneen paikkaan enää ole edes mahdollista asentaa lankapuhelinta, kun puhelinverkko on kerätty pois.

Ei kai se ole ihme, mutta silti hämmentävää tämä näin nopeasti tullut muutos. Eikö missään leffoissa tai peleissä enää kukaan soita lankapuhelimella niin, että nuoriso saisi mallia siitä, miten se laite toimii? Eli ensin nostetaan luuri, näppäillään numerot, puhutaan puhelu ja lasketaan luuri alas?

No, varmasti jossain on, mutta et sinäkään osaa tehdä monia sellaisia juttuja, joita sinua vanhempi sukupolvi taitaa.

Vierailija
27/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä irtisanoin itseni tekstarilla. Työnantaja narisi, ettet sit soittaa voinut?

Mä sanoin, että halusin ihailla monta kertaa sitä irtisanoutumisviestiä ;D

Vierailija
28/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan, näinhän se onkin! Mistäpä nuoret osaisi mihinkään soittaa, kun leffoissakin lopetetaan puhelu kuin seinään.

Vierailija
29/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei osata soittaa, mutta ei myöskään vastata puhelimeen. Hämmentävän moni vastaa puhelimeen vain "haloo?" Järki sanoo, että vastattaisiin omalla nimellä.

Etkö sinä tiedä kenelle sinä soitat? Arvotko numeroja ihan umpimähkään ja mietit että kukakohan siellä tällä kertaa vastaa?

Vierailija
30/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatelkaapa, että nuoriso ei voi käsittää sitä, että joku pitää kännykkää äänet päällä! Kun se kännykkä on koko ajan kädessä, niin miksi siitä pitäisi vielä erikseen lähteä joku ääni, tätä ei ymmärretä. 

Kukaan ei soita kenellekään, joten ehkä 10 vuoden päästä meillä on tekstilaitteet, joilla voi "soittaa" videopuheluita, mutta pelkkiä äänipuheluita ei kaivata? Eikä mitään soitto- tai merkkiääniä ole.

Vierailija
31/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei osata soittaa, mutta ei myöskään vastata puhelimeen. Hämmentävän moni vastaa puhelimeen vain "haloo?" Järki sanoo, että vastattaisiin omalla nimellä.

Etkö sinä tiedä kenelle sinä soitat? Arvotko numeroja ihan umpimähkään ja mietit että kukakohan siellä tällä kertaa vastaa?

Hän ehkä tarkoitti sitä henkilöä, joka puheluun vastaa? Jos tulee tuntemattomasta numerosta puhelu, niin aika epäkohteliasta on vastata siihen vain 'haloo'.

Vierailija
32/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ja suurin osa täällä kirjoittaa puhdasta pashaa, tai sitten niitten kersat

ovat vammaisia.

Nykyajan nuorisohan on syntynyt luuri suussa ja on voinut opetalla puhumaan

kännykkäänsä heti , kun puhetta alkoi tulla.

Ainakin kaikki tuntemani lapset ja teinit osaavat kyllä puhua puhelimeensa

iJotkut jopa kahdella tai kolmella kielellä. 

Taisi aloittaja kertoa enemmän itsestään tuossa valittavassa aloituksessaan

Vierailija
33/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse työskentelen puhelinvaihteessa ja ei kyllä ne aikuisemmatkaan ihmiset osaa esitellä itseään/mistä soittaa, kertoa asiaansa saatika olla ihan perus kohteliaita... Jos jonkinmoista höyrypäätä tulee linjoja pitkin kun en ole selvännäkijä

Vierailija
34/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja mummot ei osaa käyttää älypuhelimia edes mummoasetuksilla vaan soittavat Doroistansa mielummin maksullisia puheluja lapsille ja lapsenlapsille kuin älypuhelimesta ilmaisia whats up -puheluja. Eli tää on vähän puolin ja toisin, vanhat ei osaa käyttää nykytekniikkaa ja nuoret eivät osaa käyttää vanhoja laitteita. Miehet sitten valitsee, mitä osaa käyttää, tietokone jees, pesukone täysin mystinen laite.

Vierailija
35/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse työskentelen puhelinvaihteessa ja ei kyllä ne aikuisemmatkaan ihmiset osaa esitellä itseään/mistä soittaa, kertoa asiaansa saatika olla ihan perus kohteliaita... Jos jonkinmoista höyrypäätä tulee linjoja pitkin kun en ole selvännäkijä

Sama kokemus, ei esitellä itseään, selostetaan asia todella epäselvästi, kovasti pitäisi kuitenkin osata yhdistää johonkin. Puhelinnumeroa tai henkilötunnusta ei osata sanoa, sanotaan kauhealla kiireellä kaikki pötköön, eikä myöskään osata ottaa numeroa ylös. Saati, että olisi sitä kynää tai paperia valmiina. Ja ihan siis aikuisista ihmisistä kyse.

Vierailija
36/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama kokemus, ei esitellä itseään, selostetaan asia todella epäselvästi, kovasti pitäisi kuitenkin osata yhdistää johonkin. Puhelinnumeroa tai henkilötunnusta ei osata sanoa, sanotaan kauhealla kiireellä kaikki pötköön, eikä myöskään osata ottaa numeroa ylös. Saati, että olisi sitä kynää tai paperia valmiina. Ja ihan siis aikuisista ihmisistä kyse.

tämä! Ja vielä kun oikein soitetaan ja kysytään numeroa jonnekkin niin koskaan ei tällä kysyjällä kuitenkaan ole kynää ja paperia valmiina!!! en ymmärrä

Vierailija
37/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa opetettiin toimistokäyttäytymistä, ehkä nykynuorille pitää opettaa koulussa puhelinkäyttäytymistä.

Vierailija
38/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin totta, harva nykynuori osaa käyttäytyä puhelimessa.

ja vieroksuu soittamista.

Olen töissä toimistossa, missä hoidan useiden henkilöiden monimutkaisiakin asioita. Soitan usein, koska puhelun aikana saan asian etenemään ja vastauksen yhdellä kertaa moniin keskeneräisiin seikkoihin. Taidan olla toimiston ainoa dinosaurus, joka vielä soittaa. Sanon nuoremmille usein, että soita ja kysy, mutta ei.

Useimmat osaavat asioida vain sähköpostilla, mikä on todella turhauttavaa pikkuasioiden edestakaista veivausta ja vatvomista. Kysyt kolmea asiaa ja saat parhaassa tapauksessa muutaman tunnin kuluttua vastauksen vain yhteen. Todella tehotonta ajankäyttöä, mutta luuriin ei osata tarttua, jos pitäisi jonkun kanssa puhua.

Vierailija
39/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin totta, harva nykynuori osaa käyttäytyä puhelimessa.

ja vieroksuu soittamista.

Olen töissä toimistossa, missä hoidan useiden henkilöiden monimutkaisiakin asioita. Soitan usein, koska puhelun aikana saan asian etenemään ja vastauksen yhdellä kertaa moniin keskeneräisiin seikkoihin. Taidan olla toimiston ainoa dinosaurus, joka vielä soittaa. Sanon nuoremmille usein, että soita ja kysy, mutta ei.

Useimmat osaavat asioida vain sähköpostilla, mikä on todella turhauttavaa pikkuasioiden edestakaista veivausta ja vatvomista. Kysyt kolmea asiaa ja saat parhaassa tapauksessa muutaman tunnin kuluttua vastauksen vain yhteen. Todella tehotonta ajankäyttöä, mutta luuriin ei osata tarttua, jos pitäisi jonkun kanssa puhua.

Inhoan sähköpstiveivausta. Muka asiatyylinen teksti on täynnä kirjoitusvirheitä ja hymiöitä. aivan kuin se olisi kaverille lähetetty whatsapp-viesti. Nuoret alle 30-vuotiaat kokevat omien sanojensa mukaan hymiöttömät viestit loukkaaviksi,kirjoittaja vaikuttaa vihaiselta tai negatiiviselta. Voi jessus.

Vierailija
40/43 |
05.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan, näinhän se onkin! Mistäpä nuoret osaisi mihinkään soittaa, kun leffoissakin lopetetaan puhelu kuin seinään.

Aika monessa maassa niin tehdään. Ja monessa maassa puhelimeen vastaan sanomalla Haloo tms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän