Jos nokkosia kuivaa, pitääkö ne silti ensin ryöpätä?
Eli jos haluan kuivata nokkosia, pitääkö ne ennen kuivaamista joka tapauksessa ryöpätä?
Kommentit (8)
Vierailija kirjoitti:
Sanomalehden päälle kuivumaan ja kuivana huhmariin, missä ne saa jauhettua. Näin olen tehnyt jo yli kymmenen vuotta. Lapset eivät tiedä vieläkään millä maustan niiden jauhelihakastikkeen talvisin😀
Et varmaan kysy tosissasi, mutta jatkan silti eli ei ryöpätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanomalehden päälle kuivumaan ja kuivana huhmariin, missä ne saa jauhettua. Näin olen tehnyt jo yli kymmenen vuotta. Lapset eivät tiedä vieläkään millä maustan niiden jauhelihakastikkeen talvisin😀
Et varmaan kysy tosissasi, mutta jatkan silti eli ei ryöpätä.
Kyllä kysyn tosissani. Googlaamalla tulee monta kertaa eteen lause, että nokkoset tulee ryöpätä ennen kuin sitä lisää ruokaan tai käyttää leivonnassa. Osassa ohjeita myös käsketään ryöppäämään ja säilömään sitten kuivattuna - eli pitäisi ryöpätä ja sitten kuivata.
Ensimmäistä kertaa tätä teen ja keittiö on nyt täynnä nokkosta. Huuhtelin ne. Eli mitään ei siis tapahdu, jos en niitä ryöppää, vaan laitan suoraan kuivuriin?
ap
Oletko koskaan kokeillut kuivata jotain ryöpättyä? Arvasin.
Huuhtelit ja nyt ne ovat märkiä. Anna ainakin niiden ensin kuivua kunnolla päältä ennen kuin laitat kuivuriin. Muuten sinä saat kuivurista vain mädäntynyttä mössöä tai joudut kuivattamaan niitä päiväkausia.
Vierailija kirjoitti:
Huuhtelit ja nyt ne ovat märkiä. Anna ainakin niiden ensin kuivua kunnolla päältä ennen kuin laitat kuivuriin. Muuten sinä saat kuivurista vain mädäntynyttä mössöä tai joudut kuivattamaan niitä päiväkausia.
En ole koskaan mitään ryöpännyt. Mitä niille siis tapahtuu? Ei kai siitä ryöppäämisestä lehden rakenne mitenkään hajoa? Ja siis miten kuivurissa on mädäntynyttä mössöä, en nyt ymmärrä?
ap
Voisitko alapeukuttaja kertoa, miksi näin teet. En ole oikeasti koskaan mitään ryöpännyt tai kuivannut, joten nämä ohjeet hämmentävät.
Jos asia on sinulle päivänselvä, niin kertoisitko minullekin?
ap
Nokkosissa on nitriittiä! Ei kannata syöttää lapsille niitä salaa koko talvea.
Zinc
Vierailija kirjoitti:
Olen minä sieniä kuivurissa kuivannut ne ryypättyäni. Kasvit varmaan kuivuisivat vielä helpommin.
Kyllähän ne puolessa päivää kuivahtaa ja sitten alkaa se "kuivuminen"
Zinc
Mutta joo .. ei se mikään paras mahdollinen tilanne ole niitä ensin kastella ;)