Miksi kulutus pitää saada nousuun? Mihin katosivat ilmasto-ongelmat?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valtaosa kuluttamisesta on luonnon kannalta turhaa. Ihminen tarvitsee olosuhteisiin soveltuvan kodin, sinne jonkinlaiset kalusteet ja astiat, ruokaa ja vaatetta. Jonkinlaisen mahdollisuuden liikkua.
Lisäksi erilaisia terveyttä tukevia palveluita: liikuntamahdollisuudet, lääkärit...
Mahdollisuuden oppi ja opiskella.
Modernissa yhteiskunnassa tietokoneen/älylaitteen ja niihin liittyvät oheisjutut.
Mutta siinäpä se.
Älylaitteita ei tarvita kyllä yhtään mihinkään. Typerintä kulutusta mitä on, on juurikin "älylaitteet"
Digitalisaatio on tehnyt ihmisistä idiootteja.
Digitalisaatio nimenomaan vähentää luonnon rasitusta. Kun todella monet asiat voi hoitaa tietokoneella/kännykällä, liikkumisen tarve pienenee ihan valtavasti.
Tietoyhteiskunta on tullut jäädäkseen ja kyllä silloin perustarpeisiin kuuluvat sellaiset laitteet, ja yhteydet, joilla on mahdollista osallistua tietoyhteiskuntaan.
Enkä tarkoita, että tarvitsee olla uusin iPhone, vaan asiallinen laite, jolla osallistuminen ja asioiden hoitaminen on mahdollista. Mikään ikivanha Nokia ei ehkä ihan tähän sovi.
"Tietoyhteiskunta" ?
Muijat laittaa tis-sit ja pers-eensä instagramiin, suurin osa ihmisistä etsii etsii "seuraa" tinderistä ja pennut on idioot-tina tiktokissa, mikä on pe-do-fiilisovellus.
Ja talous sit perustuu näille täysin turhille sovelluksille. JES :D
Ajattele itse. Ei tarvitse kuluttaa kun just päinvastoin.
Eri asia on palveluiden käyttäminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen on myös aineetonta, joka ei ilmastoa rasita.
Ihmisiltä unohtuu, että se, että minä kulutan, takaa sinun työpaikkasi. Jos me kaikki lopetettaisiin kuluttaminen, olisi aika monen työpaikka vaarassa. Sitten vasta sossukulut kohoavatkin. Eli sellaista ei kannata ikinä toivoa, että joku paljon kuluttava menettää tulonsa.
Ei tästä ole kovin montaa vuosikymmentä, kun Suomessa palveluiden käyttäminen oli sitä, että toisella teetettiin se, mitä ei itse osattu. Esim kodinkoneet olivat kalliita ja jos niihin tuli vika, maksettiin ammattilaiselle laitteen korjaamisesta. Sitten tavaroista tuli niin halpoja, ettei korjaaminen enää kannattanut. Tuli halvemmaksi ostaa uusi kuin korjauttaa vanha. Nyt suurin osa palveluista on asioita, joita osattaisiin tehdä itsekin, mutta ei viitsitä.
Koronan vuoksi ollaankin nyt tilanteessa, jossa osa kansalaisista miettii, viitsisinkö sittenkin keittää kahvini itse vai menenkö kahvilaan ottaen riskin, että saan tartunnan. Tai lakkaisinko kynteni sittenkin itse vai menisinkö kynsistudioon. Tai värjäänkö hiukseni sittenkin itse vai menenkö kampaajalle. Tai siivoaisinko sittenkin itse vai tilaanko viikkosiiivoojan, joka käy monissa muissakin kodeissa ja jonka suhtautuminen virukseen voi olla yleensäkin ihan evvk. Tai järjestäisinkö sittenkin muutamalle ystävälleni illanistujaiset vai menisimmekö baariin viettämään iltaa.
Tänä aamuna Petteri Orpo sanoi Ylellä hyvin, että "Oleellista on nyt se, että ihmisethän lähtee liikkeelle vasta, kun heillä on turvallisuudentunne."
Vierailija kirjoitti:
Eihän kuluttaminen tarkoita minkään Kiinassa tehdyn krääsän ostamista. Palvelujen käyttäminen on myös kuluttamista eikä se rasita ympäristöä. Vie matot pesulaan, vaihdata auton renkaat rengasliikkeessä, käy ravintolassa syömässä ja osta kotimatkalla lähileipomosta sämpylät iltateelle.
Kyllä, heti kun tämä alkaa olla taloudellisesti järkevää. Nuo tekee paljon halvemmalla itse, ja noihin mestoihin liikkuminen autolla on niin epäilmastosopuisaa, että joutuu kyllä jättää väliin. Maailman tulisi pyöriä niin, että minä keitän kahvia ja leivon sämpylöitä, sinä vaihdat autonrenkaita, ja naapuri tekee ruokaa, ja sitten jaamme omastamme toisillemme. Näin kaikilla on kaikkea tarvitsemaansa. Näin minkään ei tarvitse koskaan "talouskasvaa" äärttömästi, vaan ihmisten lisääntyessä lisääntyvät myös tekijät. Mitään höpöhommia ei minun maailmankuvani tarvitse ollenkaan, kuten höpöharrastuksia jne.
Koko talous on pelkkä ILLUUSIO, koska rahaorjuus ja koko järjestelmä perustuu hyväksikäyttöön.
Omavaraisuus ei ole mitenkään utopistinen, tosin välistävetäjiähän se harmittaa, kun ei pysty elämään toisten tekemän työn tuloksilla.