Opetushallituksen ohjeet kouluille: Ryhmäkoko normaali, luokkia ei jaeta, ei turvavälejä, jos lapsi oirehtii opettajan kanssa eristystilaan opettamaan vanhempia ....
Nämä ohjeet ovat kammottavia. Yläkouluissa opettajat ja oppilaat tulevat kohtaamaan useita satoja lähikontaktissa tunnin ajan.
Opettajat aiotaan sairastuttaa täydellä varmuudella ja lasten riski sairastua on myös hirmuinen.
https://yle.fi/uutiset/3-11334716
Kommentit (766)
En varmasti ala kuluttaa rohkeammin, alan pihistellä koska säästän sairastumisen varalle. Koulutkin jo avattiin, että tulisi ihmisille turvallisuuden tunne, mulle tuli ihan päinvastainen olo. Kun koulut levittää koronaa.
Asteittainen avaaminen: suuri osa maasta 14.5 ja loput 1.6. auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kiitos opettajat, kun hoiditte todella upeasti digiloikan. Siitä kiitoksena tarjoamme teille koronan.
En tykkää kiroilla mutta vit tu mitä pask aa
En ole tyytyväinen ollenkaan opettajien digiloikkaan. Lasten koulussa se on ollut ihan naurettavaa pelleilyä.
Koulut jätettiin yksin tuottamaan sen, ilman tukea tai ohjeistusta OPHsta. Toiset koulut onnistui, toiset ei. Mutta Li ja hänen virkamiehet epäonnistuivat ihan täysin.
Äärimmäinen ja valitettavasti ihmishenkiä vaativa pohjanoteeraus hallitukselta.
Tiedättehän mitä tämä tarkoittaa? Ollaan muutaman viikon sisällä Ruotsin mallissa. Niin kuin Marin ja Li alusta alkaen halusivat.
Perussuomalaiset vastustavat koulujen avaamista! Muistakaa ketä äänestätte seuraavissa vaaleissa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että kiitos opettajat, kun hoiditte todella upeasti digiloikan. Siitä kiitoksena tarjoamme teille koronan.
En tykkää kiroilla mutta vit tu mitä pask aa
Huikee digiloikka, tehtävät wilma listoina.
:-)
Mulle alkoi huoltaja valittaa, että miksi ohjeet on wilmassa. No, siirsin ne omille verkkosivuilleni, jonne oppilaat kyllä osaavat tulla, ja sen jälkeen huoltaja valitti suoraan rehtorille, että miksi kaikki aineenopettajat ei kokoa ohjeita samaan paikkaan, se olisi niin kätevää. Siirsin takaisin wilmaan.
Nyt huoltaja varmaan itkee, ettei se wilma sittenkään ollut kiva koontipaikka.
Oon tehnyt videoita opetukseen ja niistä on valitettu, että livet olis kivempia. Kollega pitää livenä, hänelle valitetaan, että pitäis nauhottaa. Mahdotonta miellyttää kaikkia. Silti ärsyttää, kun on kaikkensa tehny, mikään ei kelpaa.
Vierailija kirjoitti:
En varmasti ala kuluttaa rohkeammin, alan pihistellä koska säästän sairastumisen varalle. Koulutkin jo avattiin, että tulisi ihmisille turvallisuuden tunne, mulle tuli ihan päinvastainen olo. Kun koulut levittää koronaa.
Sama täällä. Tulen painamaan jo muutenkin murto-osaan tippuneen kulutukseni vielä entistäkin alemmas, ja aion asioida entistäkin vähemmän yhtään missään, sillä kohta niitä koronatartuttajia vasta liikkeellä onkin.
Koulujen pitäisi kutsua Li ja Sanna kouluvierailulle luokkiin. Sanna voisi ottaa lapsen mukaan katsomaan isojen lasten touhuja
Vierailija kirjoitti:
Perussuomalaiset vastustavat koulujen avaamista! Muistakaa ketä äänestätte seuraavissa vaaleissa!
Olen ikäni ollut viher-vasemmistolainen, nyt pettymys vasemmiston julmuuteen on niin suuri, että ihan sama vaikka Persut sitten.
Me puserretaan nyt yläkoululaisen etäkoulu kaupungissa loppuun, pakataan kamat, lukiolainen saa sieltä tehdä kokeensa. Sitten en halua tietää mitään mistään ennen juhannusta.
On tää kamalaksi mennyt. Ihmishirviöitä päättäjinä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedättehän mitä tämä tarkoittaa? Ollaan muutaman viikon sisällä Ruotsin mallissa. Niin kuin Marin ja Li alusta alkaen halusivat.
Juuri niin. Kenenkään ei pidä unohtaa, että SDP ja Vasemmistoliitto vastustivat rajoituksia, eli kansalaisten hengen ja terveyden suojelemista, alun alkaenkin.
Vierailija kirjoitti:
Koulujen pitäisi kutsua Li ja Sanna kouluvierailulle luokkiin. Sanna voisi ottaa lapsen mukaan katsomaan isojen lasten touhuja
Jokin ison koulun rehtori voisi kutsua Sannan vierailulle. Lapset voisivat tällä kertaa kysyä kysymyksensä suoraan Sannalta lähikontaktissa. Emmakin mukaan näyttämään ettei pelättävää ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi millaista menoa. Toivotaan ettei kukaan lapsi kuole tuohon kulkutautiin.
Se olisi ihan päättäjillekin helpotus, jos kukaan opettajakaan ei kuole.
On niitä opettajia joilla alkaisi eläkepäivätkin.
Kamala kohtalo kuolla ennen eläkettä kulkutautiin.
Tämä päätös tulee todennäköisesti kaduttamaan monia päättäjiä. Itse en kykenisi enää nukkumaan uniani hyvin jos opettajia tai lapsia kuolee tämän päätöksen johdosta :(
Ihan itkettää kaikkien puolesta, jotka ovat tässä osallisina. Onneksi minä perheen isänä en tule saamaan koronaa. Ajattelin käydä rauhassa töissä ja tehdä pitkää päivää ja eristäytyä telttaan takapihalle ja jätän lapset ja opettajavaimon kämpille pärjäilemään.
Toivotaan ettei kukaan kuole, mutta jos kuolee niin on vielä varalla minä, niin ei lapset joudu koulukotiin.
Tapaan perheen sitten juhannuksen aikaan, jos ei ole mitään oireita kenelläkään.
T: Vielä yhdessä
Miksi puhut vain lapsista ja opettajista? Eihän se tauti koulun seinien sisällä pysy. Koteihin se sieltä kannetaan. Silläkö kohennetaan taloutta, että iso määrä työikäisiä sairastuu ja kuolee? Outo logiikka.
Talous kohenee kun päästään eläkeläisistä. Parhaimmillaan työttömät vanhemmat vaihtuu koulukotiin. Samalla vähenee työttömyys ja erityisesti opettajien laajamittainen työttömyys. Monet syrjäytetyt työttömät saavat vihdoin työpaikkoja, kun koronaan kuolleet työpaikkojen panttaajat vapauttavat ne nuoremmille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ikäni ollut viher-vasemmistolainen, nyt pettymys vasemmiston julmuuteen on niin suuri, että ihan sama vaikka Persut sitten.
Sama täällä! Silmät kiiluen ne on menossa kohti tuntematonta, vaikkei olisi pakko toimia näin.
Sulat hattuun, jos onnistuvat, mutta tällaisia riskejä ottavat ei mun ääniä enää jatkossa saa.
Arvasin tämän. Opettajien määrää ei voi tuplata eikä lisätiloja osoittaa, joten hallitus toteaa, ettei sitä väljyyttä tarvitakaan. V.... olin jo tyytyväinen, mutta nyt... Toivoa sopii, että rehtori on viisaampi. Vinkiksi yläkoulujen opettajille, että voitte kyllä halutessanne luopua aineopetuksesta. Meidän lasten yläkoulussa viimeinen viikko on ollut aina luokanvalvojan pitämää.
Yläasteikäisille pitää olla selkeät, "ehdottomat" ja helposti noudatettavat "valtakunnalliset ohjeet".
Ei murkkuikäisiä saa muuten pysymään ruodussa. Kaikenlainen epämääräisyys aiheuttaa vaan turvattomuutta murrosikäisissä. Ja turvaton murkku on onneton murkku. Eli nyt opettajat: ottakaa tiukka linja ja pitäkää itse oppilaat erossa toisistaan ja yhdessä ryhmässä. Unohtakaa se normaali opetus - ei sellaista ole tässä tilanteessa. Välimatkaa pitää pitää, koska kukaan ei pysty vielä sanomaan varmasti, että lapset tai nuoret eivät tartuta tai sairastu vakavasti. Ja missä menee se ikäraja, jonka ylittänyt lapsi voi tartuttaa? Pitää muistaa sekin, että kouluissa töissä olevat aikuiset: keittäjät, siivoojat, kuraattorit, kouluavustajat, laitosmiehet, opettajat, terveydenhoitajat ja psykologit voivat sairastuttaa lapsia, jotka sitten kantavat taudin koteihin.
kuka niitä muita oppilaita opettaa?
järki käteen kirjoitti:
Yläasteikäisille pitää olla selkeät, "ehdottomat" ja helposti noudatettavat "valtakunnalliset ohjeet".
Ei murkkuikäisiä saa muuten pysymään ruodussa. Kaikenlainen epämääräisyys aiheuttaa vaan turvattomuutta murrosikäisissä. Ja turvaton murkku on onneton murkku. Eli nyt opettajat: ottakaa tiukka linja ja pitäkää itse oppilaat erossa toisistaan ja yhdessä ryhmässä. Unohtakaa se normaali opetus - ei sellaista ole tässä tilanteessa. Välimatkaa pitää pitää, koska kukaan ei pysty vielä sanomaan varmasti, että lapset tai nuoret eivät tartuta tai sairastu vakavasti. Ja missä menee se ikäraja, jonka ylittänyt lapsi voi tartuttaa? Pitää muistaa sekin, että kouluissa töissä olevat aikuiset: keittäjät, siivoojat, kuraattorit, kouluavustajat, laitosmiehet, opettajat, terveydenhoitajat ja psykologit voivat sairastuttaa lapsia, jotka sitten kantavat taudin koteihin.
Opettajan pitää ottaa järki käteen? Haloo, ope on tässä ketjussa se alimmainen toteuttaja. Ei mitään valtaa mihinkään. Opethan ilmaisivat jo aiemmin, ettei heidän mielestään kouluja voi mitenkään turvallisesti edes avata nyt. Ainakaan pk-seudulla.
Hiphei! Tuhannen oppilaan koulu, itsellä 14 ryhmää, yhdessä ryhmässä 43 oppilasta. Kierrän joka tunti eri ryhmään. Ehdin siis paitsi saada itse viruksen, myös tehokkaasti levittämään sen laajalle näiden kahden viikon aikana.
Turvavälejä ei tarvitse pitää jos ei mahdu. No, ei mahdu ei. Koulussamme on jo valmiiksi 300 oppilasta liikaa tiloihin nähden.
Eristäydyn omasta perheestäni ja omat lapset eivät mene kouluunsa. Se on ainut mitä voin nyt tehdä.
T:aineenope