Onko sinulla omainen, vammainen lapsi Esperi caren asiakkaana?
Jos, niin kokemuksia kaipaisin, hyvää/huonoa?
Toivottavasti tämä avaus kiinnostaisi.
Kommentit (21)
Yksiköissä on eroja, pelkästään negatiivisen uutisoinnin perusteella ei pidä tehdä päätöksiä. Kannattaa omalta paikkakunnalta etsiä vertaistukea ja hakea suosituksia myös terapeutit ja lääkärit osaavat antaa mielipiteensä.
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan ei kannata uskoa kyseenalaistamatta niiden nettisivuja. Antavat aivan vääränlaisen kuvan firman toiminnasta, mikä sinänsä on aivan ymmärrettävää ja tarkoituksenmukaista. Mikäli ne antaisivat totuudenmukaisen kuvan, ei kukaan enää antaisi omaisiaan Esperin vastuulle ja koko firma kaatuisi.
Olen kyllä kuullut mediasta kauhujuttuja, enkä tiedä, mitä ajatella. Myöskään firman kotisivun en aukottiomasti usko. Tästä syystä lähdin kartoittamaan henkilökohtaisia kokemuksia. Kertoisitko sinä niitä?
Ap
Henkilöstömitoituksessa ei huomioida asukkaiden hoidon tarpeen määrää. Ainoa kriteeri mitoitukselle on se, että sillä mennään mikä on pienin mahdollinen määrä, jolla voidaan kuntien kanssa tehtyjä sopimuksia noudattaen mennä. Joskus mennään sitä pienemmälläkin mitoituksella, ainakin joissakin yksiköissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan ei kannata uskoa kyseenalaistamatta niiden nettisivuja. Antavat aivan vääränlaisen kuvan firman toiminnasta, mikä sinänsä on aivan ymmärrettävää ja tarkoituksenmukaista. Mikäli ne antaisivat totuudenmukaisen kuvan, ei kukaan enää antaisi omaisiaan Esperin vastuulle ja koko firma kaatuisi.
Olen kyllä kuullut mediasta kauhujuttuja, enkä tiedä, mitä ajatella. Myöskään firman kotisivun en aukottiomasti usko. Tästä syystä lähdin kartoittamaan henkilökohtaisia kokemuksia. Kertoisitko sinä niitä?
Ap
Jatkuvaa epärehellisyyttä asukkaiden omaisia kohtaan, johon myös henkilökunta joutuu tahtomattaan osallistumaan. Ei pidetä millään tavalla merkityksellisenä tai tavoitteellisena edes yrittää pitää kiinni asioista joista on sovittu, keskeisintä on saada homma näyttämään muiden silmiin siltä että asiat olisivat siten miten niiden on luvattu olevan. Koskee niin mitoituksia, perushoitoa, virikkeitä, henkilöstöä kuin montaa muutakin asiaa. Muiden työnantajien palveluksessa ollessani en ole kokenut vastaavaa toimintaa siinä mittakaavassa kuin Esperillä. Vastaavia ongelmia on kyllä muissakin firmoissa, mutta Esperillä ne tuntuivat olevan isompia ja keskeisempiä.
Henkilöstömitoituksesta olen kuullut aikaisemminkin. Kiitos teille kommenteista. Onko vielä kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kuullut kauhujuttuja myös entisiltä työntekijöiltä, jotka eivät pystyneet katsomaan sitä touhua.
Ap
Ei ole, Luojan kiitos! Sekoaisin jos olisi, niin paljon huonoa juttua. Noita firmoja ei kiinnosta kuin raha.
Olen työni puolesta erään Esperin asumisyksikön kanssa paljon tekemisissä, en ole huomannut mitään negatiivista tai epäkohtia asiakkaideni osalta.
Työntekijöitään kyseinen firma ei arvosta, lupauksia ei pidetä eikä palkanmaksukaan aivan putkeen aina mene. Työskennellessäni Esperillä vuoden sisään tuli viidesti palkka vajaana, kahdesti puuttui yli tuhannen euron edestä lisiä ja lomarahatkin maksettiin kaksi viikkoa myöhässä. Viimevuotisen kohun jälkeen kovasti muka laitettu kaikkia työryhmiä pystyyn, mutta käytännön työssä tai asukkaiden olosuhteissa yhtään mitään muutosta ei ole näkynyt. Tai no ainoa muutos on ollut se, että tiedotteita mainittujen työryhmien perustamisesta on laitettu tarkoituksellisesti esille siten, että omaiset huomaavat vieraillessaan ne ja luulevat siten yrityksen tekevän oikeasti jotakin korjatakseen esille tulleita epäkohtia.
Olen ollut töissä eräässä yksikössä, harjoittelussa opiskeluaikanani. Sanon töissä, koska opiskelijat olivat siellä työvoimaa. Kyllä se oli surkeata touhua. Minimimitoituksella mentiin, mitään ylimääräistä ei asukkaille voinut järjestää, kun aika meni siivotessa, pyykätessä ja ruokia laitellessa. Ruoka oli halpaa ja huonoa. Aina kiire. Ulkomaalaisia paljon töissä, huono yhteishenki. Ilo puuttui kokonaan. Tämä oli kokemukseni, en kyseisen ketjun paikkoihin menisi töihin mistään hinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitään kyseinen firma ei arvosta, lupauksia ei pidetä eikä palkanmaksukaan aivan putkeen aina mene. Työskennellessäni Esperillä vuoden sisään tuli viidesti palkka vajaana, kahdesti puuttui yli tuhannen euron edestä lisiä ja lomarahatkin maksettiin kaksi viikkoa myöhässä. Viimevuotisen kohun jälkeen kovasti muka laitettu kaikkia työryhmiä pystyyn, mutta käytännön työssä tai asukkaiden olosuhteissa yhtään mitään muutosta ei ole näkynyt. Tai no ainoa muutos on ollut se, että tiedotteita mainittujen työryhmien perustamisesta on laitettu tarkoituksellisesti esille siten, että omaiset huomaavat vieraillessaan ne ja luulevat siten yrityksen tekevän oikeasti jotakin korjatakseen esille tulleita epäkohtia.
Huh huh. Kuulostaa kyllä todella pahalta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jokaisen firman nettisivut ovat sitä sanahelinää. Kunnallisen tai yksityisen.
Juuri luin yhden kunnallisen paikan nettisivut ja nauroin makeasti. Olen ollut siellä keikkatöissä ja ne kaikki "sydän lämmin ja virikkeitä ja ulkoilua ja kodinomaista ruokaa" on ihan puutaheinää. Se kodinomainen kotiruoka on jonkun 18 vuotiaan näppynaaman kokkaamaa makarooni-jauhelihamössöä, kun ei osaa muuta tehdä. Ja eipä siinä vaipan vaihdon välissä kyllä ehdikkään mitään gourmetkokkauksia tekemään, vaikka osaisikin.
Esperillekkin olen keikkaillut joskus ja ei ne sen kummempia paikkoja ole, kuin muutkaan. Toki riippuu yksiköstä, millaista henkilökuntaa sattuu töihin. Jos paikkaan on junttautunut pari työpaikkakiusaajaa, se vaikuttaa kyllä koko paikan työskentelyyn ja asukkaiden elämään. Mutta se ei ole siitä kiinni, mikä firma on kyseessä, vaan näistä työntekijöistä. Tällaisissa paikoissa henkilökunnan vaihtuvuus on suuri, koska ne pari mätää omenaa saa aikaiseksi niin pahaa oloa muissa, että äkkiä hakeutuvat muualle töihin.
Olen käynyt Esperin vammaisille tarkoitetussa talossa työn puolesta säännöllisesti ja en ole huomannut oleellista eroa kaupunkien vastaaviin verrattuna. Vanhustenhoitoon liittyneen negatiivisen julkisuuden jälkeen henkilöstömitoutuksen kanssa parannettiin tilannetta, aiemmin se ei ollut aina riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt Esperin vammaisille tarkoitetussa talossa työn puolesta säännöllisesti ja en ole huomannut oleellista eroa kaupunkien vastaaviin verrattuna. Vanhustenhoitoon liittyneen negatiivisen julkisuuden jälkeen henkilöstömitoutuksen kanssa parannettiin tilannetta, aiemmin se ei ollut aina riittävä.
En kiistä etteikö joissakin yksiköissä saatettukin parantaa henkilöstömitoitusta (ainakin hetkiseksi, kunhan kohu unohtuu), mutta ainakin ne yksiköt (4 kpl) joiden henkilöstömitoitukset itse tiedän, jatkoivat tasan samoilla mitoituksilla kuin ennen kohuakin. Mitoitus oli jokaisessa juuri se alin, minkä kuntien kanssa tehdyt sopimukset hyväksyvät, mutta asukkaiden hoidollisuuden kannalta ne olivat pahasti alakanttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kiistä etteikö joissakin yksiköissä saatettukin parantaa henkilöstömitoitusta (ainakin hetkiseksi, kunhan kohu unohtuu), mutta ainakin ne yksiköt (4 kpl) joiden henkilöstömitoitukset itse tiedän, jatkoivat tasan samoilla mitoituksilla kuin ennen kohuakin. Mitoitus oli jokaisessa juuri se alin, minkä kuntien kanssa tehdyt sopimukset hyväksyvät, mutta asukkaiden hoidollisuuden kannalta ne olivat pahasti alakanttiin.
No tätä samaa valitusta kuulee ihan jokaisessa palvelutalossa tietyltä osaa henkilökuntaa. Milloin ei pitäisi siivota, milloin ei pitäisi tehdä ruokaa, milloin ei kannata tehdä liikaa töitä huonolla palkalla... toiset tekevät sitten noidenkin työt, oltiin julkisella tai yksityisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tätä samaa valitusta kuulee ihan jokaisessa palvelutalossa tietyltä osaa henkilökuntaa. Milloin ei pitäisi siivota, milloin ei pitäisi tehdä ruokaa, milloin ei kannata tehdä liikaa töitä huonolla palkalla... toiset tekevät sitten noidenkin työt, oltiin julkisella tai yksityisellä.
Yhdeksällä eri sosiaali- ja terveysalan työnantajalla työskennelleenä Esperi on ollut työnantajistani ainoa, jossa epäkohdat ovat olleet sen kokoisia, että minäkin olen niistä valittanut. Muissa työpaikoissa en valittanut, koska ongelmat ja epäkohdat olivat siedettäviä eivätkä aina johtuneet firman ahneudesta ja piittaamattomuudesta. Nykyiseen työnantajaani olen erittäin tyytyväinen, vaikka työtehtävät ja palkka eivät juurikaan eroa siitä, mitä ne Esperillä olivat.
On tämä kyllä kamalaa luettavaa. Kiitos, kun jaoitte kokemuksia, niin osaan katsella touhua sillä silmällä.
Työntekijät vaihtuu jatkuvasti, harva siellä kauaa viihtyy. Suuri vaihtuvuus lisää riskiä esim lääkitys- tai hoitovirheille ja huonontaa työntekijöiden sitoutumista työpaikkaansa sekä työssä viihtymistä.