Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opiskelen viimeistä vuotta hoitoalaa enkä haluaisi tälle alalle enää

Vierailija
04.05.2020 |

Mutta viimeinen vuosi menossa ja opintotukia palanut ja opinnot ihan loppusuoralla, joten en näe yhtään järkevänä enää keskeyttääkään. Harmittaa, olisipa tajunnut aikaisemmin. Kai se on sitten yritettävä vaan keksiä jotain muuta valmistumisen jälkeen.

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi halusit alunperin ja mikä sai päätöksen muuttumaan?

Vierailija
2/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, lohdutaudu sillä, että töitä riittää. Jos teet esimerkiksi keikkatyötä ja sillä rahoitat uudet opinnot?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta hoitotyö on siinä mielessä hyvä, että kun lähdet opiskelemaan uutta alaa, niin voit opintojen ohella tehdä keikkatyöläisiä iltaisin ja viikonloppuisin ja tietysti lomien aikaan.

Vierailija
4/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi halusit alunperin ja mikä sai päätöksen muuttumaan?

Vaikea sanoa todellista syytä. Olin monta vuotta varma, että haluan alalle. En tiedä mikä on saanut mielen muuttumaan, mutta ala ei vaan yksinkertaisesti ollenkaan kiinnosta enää.. minun on nykyään todella vaikeaa nähdä itseäni tällä alalla, vaikka harjoittelut on sujuneet tosi hyvin ja olen saanut sekä työntekijöitä että potilailta/asiakkailta aina todella hyvää palautetta. Jostain syystä ala ei vaan enää ole ollenkaan oma juttu.

Ap

Vierailija
5/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lyhyet opinnot? Lentoemäntä, konduktööri, veturinkuljettaja, joku ammattikoulun ala esim. Kosmetologi tai eläintenhoitaja?

Vierailija
6/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kehotan keskeyttämään, ennen kuin saat paperit. Ite erehdyin käymään loppuun asti, ja todella kaduttaa. Työkkäristä pakottavat sut töihin, koska hoitajista pula. Ite yksinhuoltajana sain kelan päivärahalla ollessa ja asuntotuista yms. Saman verran rahaa, lisäksi kolme lasta oli ilmaiseksi koko päivähoidossa. Nyt en saa mitään tukia, kun käyn töissä. Ja rahaa jää käteen vähemmän. Lisäksi työ on ihan perseestä. Et menetä yhtään mitään, jos lopetat koulun. Lapseni ovat saaneet jo vuosikausia kärsiä epäsäännöllistä työajoistani ja omasta väsymyksestäni. Tee se jo lastesi takia ettet hommaudu alalle.

Vierailija
7/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän sinua hyvin, mutta voit lohduttautua sillä, ettei sinun ole mikään pakko hoitoalalle jäädä. Saat takataskuun hyvin työllistävän ammatin kaiken varalle, mutta voit tähdätä johonkin ihan toisen alan hommiin. Kaltaisiani on todella paljon. Toivottavasti löydät oman juttusi!

Vierailija
8/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valmistut niin sun on käytännössä pakko lähteä alalle töihin ellet saa jotain muuta hommaa tilalle. Hoitoalalla on töitä ja työkkäri lykkää sulle työpaikkoja käteen ja jos et ota niin karenssi paukkuu. Poikkeusaikana sulta ei edes kysytä vaan on pakko tehdä. Eli jos olet ihan varma ettet halua alalle niin keskeytä!!!!

Vierailija
9/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehotan keskeyttämään, ennen kuin saat paperit. Ite erehdyin käymään loppuun asti, ja todella kaduttaa. Työkkäristä pakottavat sut töihin, koska hoitajista pula. Ite yksinhuoltajana sain kelan päivärahalla ollessa ja asuntotuista yms. Saman verran rahaa, lisäksi kolme lasta oli ilmaiseksi koko päivähoidossa. Nyt en saa mitään tukia, kun käyn töissä. Ja rahaa jää käteen vähemmän. Lisäksi työ on ihan perseestä. Et menetä yhtään mitään, jos lopetat koulun. Lapseni ovat saaneet jo vuosikausia kärsiä epäsäännöllistä työajoistani ja omasta väsymyksestäni. Tee se jo lastesi takia ettet hommaudu alalle.

Oletko lähihoitaja tai sairaanhoitaja? Minä en ole.

Ap

Vierailija
10/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos valmistut niin sun on käytännössä pakko lähteä alalle töihin ellet saa jotain muuta hommaa tilalle. Hoitoalalla on töitä ja työkkäri lykkää sulle työpaikkoja käteen ja jos et ota niin karenssi paukkuu. Poikkeusaikana sulta ei edes kysytä vaan on pakko tehdä. Eli jos olet ihan varma ettet halua alalle niin keskeytä!!!!

Olen jo tällä hetkellä toisen alan työssä, joten työ kyllä on. Sekään työ ei kuitenkaan ole sellainen jossa pitkään viihtyisin vaikkakin hoitoalan voittaa.

Ap

Vierailija
11/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opinnot loppusuoralla niin käy loppuun. Jos löydät uuden alan, jota haluat opiskella, niin siitä tutkinnosta voi kuitenkin olla apua. Saat hyväksiluettua jotain suorituksia tms.

Ja sit taas jos tulee tilanne ettei oo töitä, niin hoitoalalla on varmasti.

Ja hait töihin mihin vaan, niin ei se valmis tutkinto missään tapauksessa huonolta cv:ssä näytä!

Vierailija
12/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan höpö höpöä noi jutut että töihin poikkeusaikana pakotetaan. Todellisuudessa jos lähdet heti valmistumisen jälkeen toiselle alalle etkä ole työskennellyt päivääkään hoitoalalla koulun harkkoja lukuun ottamatta, ei sinua todellakaan mihinkään töihin pakoteta. Mitä enemmän vuosia kuluu, sitä varmemmin ei ikinä pakoteta mihinkään hoitoalan työhön, koska olet yksinkertaisesti osaamaton koulutuksesta huolimatta. Tiedän monta alanvaihtajaa, yhtäkään ei ole todellakaan pakotettu töihin nyt koronankaan aikana. Sekin on ihan suoraan sanottu, ettei tarkoitus ole alanvaihtajia hoitoalalle pakottaa vaikka se periaatteessa olisikin mahdollista. Se on liian vaarallista eikä se ole kenenkään etu. Mieluummin ottavat alan opiskelijoita kuin alanvaihtajia.

Vierailija
13/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sama juttu, mietin vakavasti onko hoitoala ollenkaan minua varten. Olen valmistunut pari vuotta sitten ja ollut sen jälkeen koko ajan töissä. Olen alanvaihtaja ja työhistoriaa muualta reilut 15 vuotta.

Hoitotyö sinänsä on palkitsevaa ja antoisaa, mutta ennen kaikkea työolot tökkivät pahasti. Ihmisistä viedään aivan kaikki mehut. Työvoimaresurssit ovat riittämättömät, koko ajan mennään vajaalla miehityksellä ja vaaditaan joustoa, joustoa, joustoa... Ruokataukoa ei ehdi pitää, hyvä kun pääsee vessassa käymään päivän aikana. Työvuoroja muutellaan ja niihin oletetaan ihmisten suostuvan automaattisesti.

En ole missään muualla törmännyt näin systemaattiseen työntekijöiden etuuksien polkemiseen, mutta hoitoalalla kiltit naiset tuntuvat suostuvan ihan kaikkeen. Nyt vielä tämä koronakriisi tähän päälle, sen mukana viimeisetkin ihmisoikeuksien rippeet vedettiin vessanpöntöstä alas.

Ai niin, kiitos tästä kaikesta on nettona 1500 euroa kuussa. Kannattiko opiskella? Nyt on kenenkään turha viisastella, että mitäs läksit tai etkö tiennyt ennakkoon. Kyllä tämän paskan määrä selviää vaan itse työtä tekemällä.

Vierailija
14/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen jo tällä hetkellä toisen alan työssä, joten työ kyllä on. Sekään työ ei kuitenkaan ole sellainen jossa pitkään viihtyisin vaikkakin hoitoalan voittaa.

Ap

Itsestään selvää, ettei sun kannata valmistua, jos nyt jo tykkäät toisesta, entisestä työstä enemmän. Miks ees mietit että valmustuisit vähemmän kiinnostavalle alalle.

Vierailija
15/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hyvä Ap., että sinulla on ilm. sisua jatkaa opintosi loppuun. Tulevaisuudesta emme tiedä paljoakaan, jos mitään varmaksi mutta itse pidän luultavana, että hoitoalalla riitttää töitäkin, jolla mahd. kerryttää vaikka pesämunaa, jos myöhemmin haluaa vaihtaa alaa... 

Aika moni meistä joutuu enemmän ja vähemmän tahtomattaan vaihtamaan alaa. koska yksinkertaisesti "omanalan töitä" ei ole tarjolla; eikä oikein mitään lähelle liippaavaakaan 

On ollut käsittämätöntä, kun käsittääkseni esimerkiksi lähihoitajakoulutukseen on ilm. osa työttömisä on painostettu. Ei siinä mitään, jos kouluuksen myötä löytävät innon ja kiinnosuksen alalle. Mutta yleisemmin tovoisin eniten, että hoitoaloille hakeutuisivat ja toimisivat he, jotka ovat sinne itse motivoituneimpia. 

Sinänsä on aika normaalia, että opintojen loppusuoralla kokee epävarmuuttta ja mahd. jopa pelkoa siitä mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Itselläni on ollut ongelmana kun vielä vuosi sitten saatoin sanoa olevani opsikelija. Kun taas nyt elämäntilannettani kuvaa enemmän se, että olen työtön.  Oli jotenkin paljon huoletomampaa sanoa olevansa esimerkiksi köyhä opiskelija.  Kun taas nyt saattaa saada kuraa niskaansa, ja syytöksiä siitä, kuinka  työttömyys on vain oma valinta ja päätös. - Ja kyllä minäkin uskon, etä kyse ei niinkään ole työn puutteesa; mutta olisi ihan kiva saada tekemästään työstä myös asianmukaista palkkaa.     

Vierailija
16/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opiskelen sairaanhoitajaksi ensimmäistä vuotta, aloitin siis tammikuussa. Nyt jo on tullut tunne, että en halua jatkaa opintoja enää syksyllä. Motivaatio kadonnut täysin. Osittain syynä ehkä korona ja toisaalta myös asiat, jotka ovat selvinneet vasta jälkikäteen kun aloitin opiskelut (liittyen työoloihin, ym). Olen alanvaihtaja ja nyt yritän keksiä mikähän olisi sellainen työ, missä viihtyisin pitkään. Toimistotyö ei ainakaan ollut sellainen. Minun mielestä ei kannata opiskella loppuun jos ala ei ole oikea. Riippuen tietysti paljonko tutkinnosta vielä puuttuu. 

Vierailija
17/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tää hoitajien netto 1500e on? Itsekin hoitoalalla, ei paljon työkokemusta ja netto 2000e.

Vierailija
18/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää hoitajien netto 1500e on? Itsekin hoitoalalla, ei paljon työkokemusta ja netto 2000e.

No myös mulla nettopalkka hitusen päälle 1500, päivätyö eikä lisiä.

Vierailija
19/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn koulun loppuun, se on selvä. Minulla on joku +- 20 op enää jäljellä eli todella vähän. En halua, että menneet vuodet olisi kuluneet täysin hukkaan. Ainakin saan uuden ammatin CV:hen jos en muuta. Halusin enemmänkin kuulla muiden kokemuksia ja olen niitä onneksi saanutkin.

Minua ei sinänsä haittaa se jos olisin työtön ja työkkäri hoitoalalle pakottaisi, koska mieluummin olen töissä kuin työtön. Eli tuollaiset seikat ei minua haittaa, mutta toki toiveena olisi löytää jokin toinen ala joka kiinnostaisi ja töitä olisi kivempi tehdä.

Kiitos kaikille vastauksista ja luen ketjua edelleen.

Ap

Vierailija
20/38 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No myös mulla nettopalkka hitusen päälle 1500, päivätyö eikä lisiä.

Pk-seudulla netto on 2 tonnia päivätyössä. Lähihoitajilla varmaan vähän vähemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän kaksi