Paljonko autoon menee rahaa/kk?
Paljonko teillä menee ja paljonko autoilette? Voi laskea mukaan kaikki autoon liittyvät kulut.
Haluaisin tietää paljonko auto vähimmillään kustantaa.
Kommentit (436)
Me laskettiin autoa myydessä, että kaikkinensa rahaa paloi vuodessa noin 5000e sisälten kaiken. Aluksi oli paljon ajoa, mutta tultuamme lapsiperheeksi ja muutettuamme Helsinkiin hyvien julkisten viereen ajo väheni lähes pelkiksi kauppareissuiksi ja kerran kuukaudessa jonkun mökille tms ja lopulta päädyimme myymiseen. Inflaatiota summassa ei ole huomioitu - 5000e oli ihan eri summa 2015 kuin nyt. Ajoa kertyi noin 15000 vuodessa.
Nyt rahaa kuluu polkupyöräilyyn, mutta ihan murto-osan autoiluun verrattuna. Bonuksena jenkkakahvat ja pullamaha ovat hävinneet. Rahaa jää säästöön, vaikka en yritä. Reissuja edelleen tehdään ja ne julkisilla tai autoa vuokraten. Auton vuokra voi olla ihan tosi halpakin, esim 25e/vrk jos ajoissa varaa ja hyväksyy pienen vanhemman auton ja korkeamman omavastuun vakuutuksessa.
200€/kk naimisissa OP-pankin kanssa.
Kasko ja muut vakuutukset 150€/kk
Bensa 70€/
Säästöä tulee kun ei tarvitse julkista liikennettä, tai takseja.
Verottaja tekee näistä tarkat laskelmat. Verovapaa kilometrikorvaus kattaa keskimääräisen autoilun ja se on 0,53€/km. Autoilla ajetaan keskimäärin 17000km vuodessa. -> Kustannus 751€/kk.
Osamaksu noin 390e /kk, liikkuminen maksaa noin 40e / kk, vakuutukset noin 50e kk. (Fennia)
Yhteensä 480 kuukaudessa.
Kaksi settiä renkaita tuli mukana eli ajattelen ne sisältyvän osariin. Huoltoja ei ole tulossa tälle vuodelle.
Auto on e-208 vm 2023.
Vierailija kirjoitti:
Olen budjettiin arvioinut 500e per kk, tässä siis kyllä auton poistot mukana (n170e).
Netistä kyllä löytyu tilastoja, mutta onhan se aika arvokas harrastus, loppujen lopuksi ne bensakulut ei ole se suurin menoerä.
Jostakin syystä se alkupremissi menee aina väärin, ei niitä uusia autoja osteta kovinkaan paljon jos vertaa käytettyjen kauppaan, mutta niistä ei tehdä laskelmia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen budjettiin arvioinut 500e per kk, tässä siis kyllä auton poistot mukana (n170e).
Netistä kyllä löytyu tilastoja, mutta onhan se aika arvokas harrastus, loppujen lopuksi ne bensakulut ei ole se suurin menoerä.
Jostakin syystä se alkupremissi menee aina väärin, ei niitä uusia autoja osteta kovinkaan paljon jos vertaa käytettyjen kauppaan, mutta niistä ei tehdä laskelmia
Ei silnä ole juurikaan eroa onko auto uusi vai käytetty, hinnalla on vaikutus pääomakuluun.
Iso ladattava hybridi citymaasturi vm. 2015
- vakuutus 50€/kk
- huollot, katsastus, tuulilasinpesuneste ym pikkusälä 50€/kk
- ajoneuvovero 10€/kk
- lyhennys 400€/kk (loppuu just, sit ajetaan velattomalla 1-3 vuotta ennen vaihtoa)
- sähkö ladataan kotona ja töissä, sähköllä ajetaan kaikki arkiajot, ehkä muutama kymppi kk?
- bensa sen mukaan mitä ajetaan pitkiä matkoja, kesälomareissut yms. tähän voi siis itse vaikuttaa. kulutus 6-7litraa 100km.
- renkaat tarpeen mukaan 400-600€/setti, ei tarvi ostaa joka vuosi.
- korjauksia ei ole juuri ollut, 100-300€ muutaman kerran 5 vuoden aikana. Jos alkaa monen tonnin korjauksia tulla niin on vaihdon aika, tilanteen mukaan.
- emme maksa renkaiden säilytyksestä, pesuista tai asukaspysäköinnistä. Vakuutuksessa täyden bonukset. Auto ostettu ilman vaihtoautoa, siksi kova lyhennys.
- emme pärjäisi ilman autoa eläinten ja pitkien etäisyyksien takia ja meillä autoon menevä raha ei ole mielestäni ollenkaan kohtuuton.
Mulla edellinen auto oli yli 20v vanha Yaris. Maksoi 1400e. 2000e/v korjausta, kuluja, veroja ja huoltoa, eli 166e/kk. Bensat päälle työmatka 25km/suunta, n. 50e/vko plus vapaa-ajan matkat.
Minulla yhteensä siis 400e/kk halvan auton pito.
K-Autosta käytetyn ID.3:n yksityisleasing 300 euroa/kk. Ei mitään muita kuluja ja sähkö on niin halpaa etten jaksa edes pitää kirjaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi laskea kuukausittaista menoa, koska verot ja vakuutukset tulee könttänä ja vähän väliä tulee jotain korjattavaa, jarrupalojen tai jousen vaihtoa yms. Mitä uudempi auto, sen vähemmän (ehkä) korjattavaa, mutta ne korjaukset onkin sitten kalliimpia. Vanhempi auto helpompi ja halvempi korjata, mutta hajoileekin sitten enemmän.
Miksi ei voi laskea kuukausittaista menoa? Sehän on ihan helppoa. Ottaa sen könttäsummana tulevan laskun ja jakaa sen kahdellatoista. Jos siis on koko vuoden maksu. Minulla tulee laskut 3kk välein, mutta siirrän joka kuukausi laskunmaksutilille rahaa harvemmin tulevia laskuja varten.
Mulla on vm.2011 diesel perheauto ja vero on 60e/kk (tästä toki yli puolet dieselauton käyttövoimaveroa) osakasko on 40e/kk. Siirrän joka kuukausi sivuun 50e auton korjauksia varten. Eli vuodessa varaan 600e korjauksiin. Joskus riittää, joskus ei.
Realistisempi olisi varata 100e per kuukausi.
Renkaat menee n.3 kautta omalla käytöllä. Ostan kohtuullisen hintaisia renkaita, kesärenkaat halvemmat ja kitkat kalliimmat. Keskiarvo 400e per sarja asennettuina.
Eli renkaat tekee n.20e per kk. Katsastus 5e/kk
Eli yht.pakollisiin (vakuutus, vero, katsastus, renkaat) menee 125e/kk , plus korjauskulut. Voisi siis laskea, että 200e menee kuussa pelkästään siihen omistan ja käytän autoa.
Polttoaine sitten siihen päälle käytön runsauden mukaan.
Auto on nyt jo velaton, mutta makselin sitä usemman vuoden n.150e/kk
Ei ole halpaa lystiä. Kaupungissa asuessa en tarvinnut autoa ja laskeskelin että n.400e jäi käteen enemmän
Vierailija kirjoitti:
200€/kk naimisissa OP-pankin kanssa.
Kasko ja muut vakuutukset 150€/kk
Bensa 70€/
Säästöä tulee kun ei tarvitse julkista liikennettä, tai takseja.
Ei mee euroakaan autolainaan eikä autovakuutuksiin. Bensakulut myös nolla euroa. Bussikortti 56 euroa kuukaudessa, siinä se on ja se riittää. Säästöä tulee, kun ei ole autoa. Takseilla kulje muut kuin kansanedustajat, ja pubikansa valomerkin jälkeen.
Ei mene paljoa. Mitä nyt polttoaineeseen, tankki täyteen kerran kuussa. Vuosittainen vakuutusmaksu ja ajoittainen öljyn vaihtaminen. Kahdeksan vuotta vanha auto, uutena ostettu, ei velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Mua naurattaa,että ihmisillä menee autoihin rahaa. Ite käytän busseja ja ruuat tilaan woltilla 1,99€ kuljetus,lähimmästä kaupasta.
Mä käyn itse kävellen hakemassa sapuskat lähimmästä kaupasta, niin ei mene woltteihinkaan rahaa, ei edes 1,99 euroa. Tulee liikuntaa, eikä tartte tunkea rahaa ruokalähettien taskuihin.
Todella monella on auto ostettu velkarahalla, tämä yllätti minut. Minulla on oma auto joka on omalla rahalla ostettu.
Olen vähentänyt ajoja nyt todella paljon, kuljen autolla lähinnä vain töihin ja työmatkoilla käyn kaupassa.
Bensoihin menee kuukaudessa noin 200e eli siinä on autoilun kiinteät kulut, toki siihen päälle vakuutusmaksut,huollot,autoverot ja katsastukset eli varmaan noin 250e/kk autoiluni maksaa kuukaudessa.
M32
Velaton auto.
Kai siihen keskiarvona menee semmone 200€-300€ kk.
Vierailija kirjoitti:
Minkä hintaluokan autoon sinulla itselläsi on varaa? Tässä on turha lähteä kertomaan kaikkea tonnin ritsasta sadan tonnin Mersuun.
a mie suosittelen tonnin mersuu, johon tankkaat ain polttoöljyy.
Vierailija kirjoitti:
K-Autosta käytetyn ID.3:n yksityisleasing 300 euroa/kk. Ei mitään muita kuluja ja sähkö on niin halpaa etten jaksa edes pitää kirjaa.
Ompa edullinen. Mulla pyörii näitä mainoksia autoista kun niitä olen googletellut ja K-auto mainostaa mulle idiä 649e/kk. Inflaatiota vissiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei mene paljoa. Mitä nyt polttoaineeseen, tankki täyteen kerran kuussa. Vuosittainen vakuutusmaksu ja ajoittainen öljyn vaihtaminen. Kahdeksan vuotta vanha auto, uutena ostettu, ei velkaa.
Vaikkei enää autosta lainaa olekaan niin ei se auton hinta silti ole ollut ilmaista vaan normaali tapa on laskea jokaiselle kuukaudelle koko käyttöajan sama summa. Ei niin että hankintakuukautena 20 000 euroa ja sen jälkeen nolla euroa seuraavat 12 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ompa edullinen. Mulla pyörii näitä mainoksia autoista kun niitä olen googletellut ja K-auto mainostaa mulle idiä 649e/kk. Inflaatiota vissiin.
Niin uuden auton? Mutta kun K-Autosta saa ykstyisleasingilla nykyään myös käytettyjä sähköautoja ja siitä oli kyse: