Mikä mansikkapakko Suomessa yleensä on?
En ole vuosiin ostanut mansikoita pakkaseen - yhtenä syynä se, että ei mahdu kun itse poimitut marjat vie tilan. Mutta muutenkaan en välitä mansikasta missään, jugurtissa tai jäätelössä. Leivontaan en käytä ikinä mansikkaa. Nyt puhutaan mansikasta kuin koko maa olisi nälkäkuoleman partaalla.
Olen kotoisin Suonenjoen läheltä ja tunnen muutaman marjanviljelijän. En tiedä ensimmäistäkään, jolle se olisi jotain muuta kuin sivuelinkeino. Osalla on muuta maanviljelystä ja osa on ihan tavanomaisissa päivätöissä, joilla nyt sattuu olemaan iso tontti ja tilaa, mahdollisesti perittyä. Pari tiedän, joilla on mansikkaa, maanviljelyä sekä ihan yritystoimintaa muutenkin, konepuolella lähinnä.
Kommentit (58)
Mulla ollut joka kesä amppelimansikat tuossa terassilla. Hyvin on satoa tullut, myrkytöntä ja makoisaa.
Eikä tarvitse kintut hapoilla kontata niitä kerätessä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos mansikkabisnes ei tänä vuonna toimi, voi myydä metsää sen verran, että tulotaso säilyy.
Maalaisilla on metsää miljardien arvosta, mutta eivät uskalla sanoa sitä ääneen, kun saattaa vaikuttaa EU-tukiin.Höpön löpö. Siellähän ne päätukihaussa näkyy metsähehtaaritkin. Ei ne mitään salaista tietoa ole. Joten lopeta väärän tiedon levittäminen.
Silti metsää voi myydä, jos viljelyrahat loppuvat
Tai vaihtaa viljelysuuntaa. Metsää harvemmin myydään, mutta puuta myydään kyllä. Kuuluu ihan normaaliin metsätalouteen kaupunkilaisillakin metsänomistajilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos mansikkabisnes ei tänä vuonna toimi, voi myydä metsää sen verran, että tulotaso säilyy.
Maalaisilla on metsää miljardien arvosta, mutta eivät uskalla sanoa sitä ääneen, kun saattaa vaikuttaa EU-tukiin.
Päivän paras, 😄
Tässä näkyy kirjoittajan tyhmyys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut mansikkatilan vieressä. Nähtyäni sen järjettömän myrkkyruiskutuksen määrän, aloin kasvattaa mansikkani itse.
Mistä tiedät mitä ruiskutettiin? Lannoituksen kun voi myös antaa lehtilannoituksen ruiskuttamalla ja kaikkia aineita ei voi sekoittaa keskenään joten ne on ruiskutettava erikseen. Ja lannoitustarve on myös marjojen tuottamisen jälkeen talvehtimisen parantamiseksi ym.
Muutama päivä ennen poimimista ruiskutettiin mm. homemyrkkyjä. Ei se salaisuus ollut.
Kaikilla tiloilla ei homeruiskuteta, tiedoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maalaisilla on metsää miljardien arvosta, mutta eivät uskalla sanoa sitä ääneen, kun saattaa vaikuttaa EU-tukiin.Päivän paras, 😄
Tässä näkyy kirjoittajan tyhmyys.
Niinpä. Itse jätän kommentoimatta asiat, joista minulla ei ole hajuakaan. Mutta jokainen tyylillään...
Taimet ovat tulleet myyntiin jo moneen paikkaan.
https://www.kukkatalo.fi/tuote/kotimaiset-mansikan-taimet/
https://www.plantagen.fi/mansikka-ostara-6-kpl-punainen-519292.html
https://www.k-rauta.fi/kategoria/piha/puutarha/kasvit/marjapensaat-ja-m…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut mansikkatilan vieressä. Nähtyäni sen järjettömän myrkkyruiskutuksen määrän, aloin kasvattaa mansikkani itse.
Mistä tiedät mitä ruiskutettiin? Lannoituksen kun voi myös antaa lehtilannoituksen ruiskuttamalla ja kaikkia aineita ei voi sekoittaa keskenään joten ne on ruiskutettava erikseen. Ja lannoitustarve on myös marjojen tuottamisen jälkeen talvehtimisen parantamiseksi ym.
Muutama päivä ennen poimimista ruiskutettiin mm. homemyrkkyjä. Ei se salaisuus ollut.
Luomutiloilla ei, muilla miltei poikkeuksetta.
Kuluttajat itse vaativat moitteettomia marjoja. Ei saa olla hyönteisten jälkiä, saati hometta.
Myrkytyksellä vastataan asiakkaiden toiveisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luomutiloilla ei, muilla miltei poikkeuksetta.
Meillä ei ole virallisesti luomua, mutta ei ruiskutetaan silti. Kannattaa kysyä tilalta suoraan.
Setäni viljeli aiemmin mansikkaa. Oman perheen ja sukulaisten käyttöön oli oma mansikkapläntti jota ei myrkytetty. Meitä lapsia kiellettiin syömästä myrkytetyiltä pelloilta jopa senkin jälkeen kun niitä ei enää kerätty myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Testeissä torjunta-ainettomia ovat käytännössä olleet vain luomumansikat. Myös alkukauden torjunta-aineet jäävät herkästi mansikkaan, marjan rakenteesta johtuen myrkyt imeytyvät helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lannoitus ruiskutetaan pelloille. Mulle sanottiin viime vuonna ettei niin tehdä. Ostin valmiita rasioita kotiin jääkaappiin joka haisi sen jälkeen aivan paskalle. Ne mansikat löyhkäsivät eikä auttanut edes huuhtelu. Viljelijän mielestä ei mitään vikaa eikä lannoitusta hoideta ruiskuttamalla.
Vierailija kirjoitti:
Maalaisilla on metsää miljardien arvosta, mutta eivät uskalla sanoa sitä ääneen, kun saattaa vaikuttaa EU-tukiin.
Älä paljasta salaisuutta, me olemme salanneet myös verottajalta miljardimetsiemme omistuksen.
Kyllä verottaja on tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli lannoitus ruiskutetaan pelloille. Mulle sanottiin viime vuonna ettei niin tehdä. Ostin valmiita rasioita kotiin jääkaappiin joka haisi sen jälkeen aivan paskalle. Ne mansikat löyhkäsivät eikä auttanut edes huuhtelu. Viljelijän mielestä ei mitään vikaa eikä lannoitusta hoideta ruiskuttamalla.
Lannoitetta ei ruiskuteta. Haju viittaa huonoon kasteluveteen.
Ostan mansikkani luomuna juurikin noiden torjunta-aineiden välttelyn takia. Maku on mielestäni myös vain yksinkertaisesti niin paljon parempi.
Ainakin se paikallinen luomutila, josta mansikkani ostan, taitaa elää pelkästään marjanviljelyllä (viljelevät muitakin marjoja kuin mansikkaa).
Järkkykallista, mutta kerran vuodessa menee. Syön paljon jo tuoreena, ja pakastan sen verran mitä pakastan. Pitkin talvea syön muita marjoja pakastimesta, mansikka ei mielestäni edes ole kaikkein paras pakastettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Suurin osa suomalaisista metsänomistajista asuu kaupungissa, joten metsäomaisuuteen vedoten voisimme poistaa asumistuen kaupunkialueilta kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Mansikat ovat ihania <3
Mutta totta sinänsä muuten. Mansikkasesonki on lyhyt, pakastemarjaakin myydään mitä myydään ja siinä on kova kilpailu ulkomaisten marjojen kanssa. Vähän on vaikea ostaa tätä puhetta, kuinka se on suunnilleen kansantaloutemme kivijalka.
Tuo perustelu on ehkä jatkossa vähän ontuva, että ruokaa saa ulkomailta. Että jos sillä kivijalkapuheella jotain painoarvoa on, se on nyt.
Muukin maatalous on laajalti sivutoimista nykyisin, koska ruuan hinta on väkisin painettu luonnottoman alas maailmassa, joka olisi huomattavan epävakaa jos näin ei toimittaisi. Ei se silti tarkoita, että ruoka olisi turha juttu tuottaa. Päinvastoin.