Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä mansikkapakko Suomessa yleensä on?

Vierailija
04.05.2020 |

En ole vuosiin ostanut mansikoita pakkaseen - yhtenä syynä se, että ei mahdu kun itse poimitut marjat vie tilan. Mutta muutenkaan en välitä mansikasta missään, jugurtissa tai jäätelössä. Leivontaan en käytä ikinä mansikkaa. Nyt puhutaan mansikasta kuin koko maa olisi nälkäkuoleman partaalla.

Olen kotoisin Suonenjoen läheltä ja tunnen muutaman marjanviljelijän. En tiedä ensimmäistäkään, jolle se olisi jotain muuta kuin sivuelinkeino. Osalla on muuta maanviljelystä ja osa on ihan tavanomaisissa päivätöissä, joilla nyt sattuu olemaan iso tontti ja tilaa, mahdollisesti perittyä. Pari tiedän, joilla on mansikkaa, maanviljelyä sekä ihan yritystoimintaa muutenkin, konepuolella lähinnä.

Kommentit (58)

Vierailija
21/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kasvinsuojeluaineiden jäämät näkyvät mansikoissa herkästi. Eviran mukaan myynnissä olevista mansikoista löytyy torjunta-ainejäämiä selvästi useammin kuin vihanneksista: jopa 80–90 prosentissa tutkituista näytteistä.

Enimmillään mansikkanäytteistä on löytynyt jopa 14:ää eri kasvinsuojeluainetta: muun muassa fenheksamidia ja syprodiniilia. "

Tieto vuodelta 2014. Vastaavasti olisit voinut etsiä myös sen tiedon, jonka mukaan ulkomaisissa pakastemansikoissa on enemmän jäämiä ja niitä on jouduttu vetämään pois markkinoilta

Ei muutamassa vuodessa tilanne ole juuri muuttunut. Pakastemarjat on taas oma ongelmansa.

Suomalaista luomumansikkaa kannattaisi suosia mutta sitä on hyvin vähän saatavilla.

Vierailija
22/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En kanssa ymmärrä tätä yrittäjien ulinaa mansikoista. Kuukauden parin homma ja itketään ja painostetaan kuin mansikka olisi Suomen vientituote nro 1 tai ilman sitä tulee nälänhätä.

Yksi kesä voidaan mennä vaikka ilman mansikkaakin. Mustikkaa saa metsästä.

Ilmeisesti ulinasta päätellen mansikka on kuitenkin ihan hyvä lisätienestibisnes vaikka yrittäjä sitä ”hyvää hyvyyttään lähes tappiolla” viljeleekin suomalaisten iloksi.

Täähän siinä ulinassa hauskaa on. Mansikanviljely on lähes kaikille viljelijöille sivubisnes tai pelkkä harrastus. Harrastuksesta tulee kuluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asunut mansikkatilan vieressä. Nähtyäni sen järjettömän myrkkyruiskutuksen määrän, aloin kasvattaa mansikkani itse.

Vierailija
24/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Itse en tunne ketään mansikanviljelijää, jolla se ei todellakin olisi merkittävä toimeentulon lähde.

Kaikki tuntemani mansikanviljelijät (reilu puolen kymmentä keskikokoista mansikanviljelytilaa) ovat kyllä ihan päätoimisia maanviljelijöitä.

Maatalous on juuri sellainen toimiala, että pitää olla monta tukijalkaa. Myös oma mieheni on maanviljelijä; mansikkaa ei tosin ole viljelyssä. Ja toimeentulo on juuri sitä, että se tulee monesta lähteestä. Yhdestä pienemmästä norosta on harvoin elättäjäksi (pois lukien ehkä tietyt yksittäiset poikkeukset kuten esim. maitotilat,  jotka vaativat miljoonaluokan investoinnit navettaan vailla takeita tuotteen hinnasta, ympärivuorokautisen valmiuden, kun poikimisia ym).

Tyypillisesti maanviljeliät todellakin tulonsa useammasta lähteestä. Oma mieheni keväällä kylvää ja syksyllä pui. Läpi vuoden hoitaa eläimiä (lihantuotantoa, josta suoramyyntiä). Kesän tekee urakointia toisille maatiloille (esimerkiksi rehuntekoa juuri niille maitotiloille, jotka nykyisin keskittyvät ydinosaamiseensa eli maidontuotantoon). Mieheni työpäivät kesäisin ovat todellakin ympäripyöreitä.

Talvisin on lumenaurausta, metsätöitä, polttopuun tuotantoa.

Samalla tavoin tuntemani erikoiskasvin viljelijät (joihin mansikka kuuluu) ovat kyllä ympäri vuoden työllistettyjä maatalouteen. Ja se, että kesäisin heillä on merkittävä piikki työvoimatarpeessa, ei todellakaan vähennä toimialan (mansikanviljelyn) merkitystä heidän toimentulossaan.

Vierailija
25/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hirveää orjatyötä. Pelloilla pitää olla klo 6-7 aamulla. Kökit reidet hapoilla ja palkaksi saat jtn 6e/10 litraa. Vessa on siinä viljelmien vieressä pensaassa. Käsienpesumahdollisuutta ei ollut. Itänaapurista tulleet poimijat pascansivat vieressä.

Ex mansikanpoimija

Vierailija
26/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut mansikkatilan vieressä. Nähtyäni sen järjettömän myrkkyruiskutuksen määrän, aloin kasvattaa mansikkani itse.

Joo, eiköhän tämä ollu tässä.

Vierailija
27/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikkahullun kirjoitukset ovat pakollisia, muuten mansikkahullu ei voi aloittaa päiväänsä.

Hyvää viihdettä, mutta säälittää jos mansikkahullu on tosissaan.

Vierailija
28/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni laittaa kaupan mansikkahilloa lettujen päälle. Pellolta nekin on joku poiminut.

Suurin osa marjasta menee elintarviketeollisuudelle, joten koko mansikkakeskustelu on aivan vääristynyt, kun puhutaan vain mammojen pakkaseen ostamista marjoista.

Vierailija
29/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät mitä ruiskutettiin? Lannoituksen kun voi myös antaa lehtilannoituksen ruiskuttamalla ja kaikkia aineita ei voi sekoittaa keskenään joten ne on ruiskutettava erikseen. Ja lannoitustarve on myös marjojen tuottamisen jälkeen talvehtimisen parantamiseksi ym.

Vierailija
30/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mansikkabisnes ei tänä vuonna toimi, voi myydä metsää sen verran, että tulotaso säilyy.

Maalaisilla on metsää miljardien arvosta, mutta eivät uskalla sanoa sitä ääneen, kun saattaa vaikuttaa EU-tukiin.

Vierailija
31/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvatan itse luomumansikkaa kotitarpeisiin. Olen lisännyt tuotantoa vuosi vuodelta, josko nyt saisi itse tuotettuna kaiken :)

Vierailija
32/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuten suosin suomalaista mutta nuo torjunta-ainemansikat ei kiinnosta. Luomua ostan jos torilla on.

Vierailija
33/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista. Itse en tunne ketään mansikanviljelijää, jolla se ei todellakin olisi merkittävä toimeentulon lähde.

Kaikki tuntemani mansikanviljelijät (reilu puolen kymmentä keskikokoista mansikanviljelytilaa) ovat kyllä ihan päätoimisia maanviljelijöitä.

Maatalous on juuri sellainen toimiala, että pitää olla monta tukijalkaa. Myös oma mieheni on maanviljelijä; mansikkaa ei tosin ole viljelyssä. Ja toimeentulo on juuri sitä, että se tulee monesta lähteestä. Yhdestä pienemmästä norosta on harvoin elättäjäksi (pois lukien ehkä tietyt yksittäiset poikkeukset kuten esim. maitotilat,  jotka vaativat miljoonaluokan investoinnit navettaan vailla takeita tuotteen hinnasta, ympärivuorokautisen valmiuden, kun poikimisia ym).

Tyypillisesti maanviljeliät todellakin tulonsa useammasta lähteestä. Oma mieheni keväällä kylvää ja syksyllä pui. Läpi vuoden hoitaa eläimiä (lihantuotantoa, josta suoramyyntiä). Kesän tekee urakointia toisille maatiloille (esimerkiksi rehuntekoa juuri niille maitotiloille, jotka nykyisin keskittyvät ydinosaamiseensa eli maidontuotantoon). Mieheni työpäivät kesäisin ovat todellakin ympäripyöreitä.

Talvisin on lumenaurausta, metsätöitä, polttopuun tuotantoa.

Samalla tavoin tuntemani erikoiskasvin viljelijät (joihin mansikka kuuluu) ovat kyllä ympäri vuoden työllistettyjä maatalouteen. Ja se, että kesäisin heillä on merkittävä piikki työvoimatarpeessa, ei todellakaan vähennä toimialan (mansikanviljelyn) merkitystä heidän toimentulossaan.

Meillä on mansikkatila. Lisäksi viljelemme viljaa ja käymme talon ulkopuolella töissä. Mansikka on vain lisä toimeentuloon ja vakavasti harkitsemme, että laitamme mansikkalohkotkin viljalle jatkossa.

Vierailija
34/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mansikantaimet on juuri tulleet puutarhamyymälöihin. Kannattaa kasvattaa itse! Saa paljon puhtaampaa.

Parvekkeellakin voi kasvattaa ruukuissa ja amppeleissa.

Vierailija
35/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika moni laittaa kaupan mansikkahilloa lettujen päälle. Pellolta nekin on joku poiminut.

Suurin osa marjasta menee elintarviketeollisuudelle, joten koko mansikkakeskustelu on aivan vääristynyt, kun puhutaan vain mammojen pakkaseen ostamista marjoista.

Työttömien av-mammojen takia, jotka eivät osta mansikkaa, menee Suomen marjanviljelijät konkurssiin.

Mammoilla on valtava mahti tässä asiassa.

(Not)

Vierailija
36/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mansikkabisnes ei tänä vuonna toimi, voi myydä metsää sen verran, että tulotaso säilyy.

Maalaisilla on metsää miljardien arvosta, mutta eivät uskalla sanoa sitä ääneen, kun saattaa vaikuttaa EU-tukiin.

Höpön löpö. Siellähän ne päätukihaussa näkyy metsähehtaaritkin. Ei ne mitään salaista tietoa ole. Joten lopeta väärän tiedon levittäminen.

Vierailija
37/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n avaus on taas sarjaa, miksi mediassa puhutaan asiasta, joka minua ei kiinnosta. Miksi kaikki ei pyöri vain minua kiinnostavien asioiden ympärillä. 

Pitäisin itse enemän outona, jos kriisin kaikkia seurauksia ei katsota läpi mediassa. Kukana ei pakota ketään ostamaan mansikoita pakkaseen ja suoraan sanottuna vielä harvempaa varmaan kiinnosta, millä ap täyttää pakkasensa. 

Vierailija
38/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yritystuet harvemmin tuloriippuvaisia, tai siis on, ne kun yleensä edellyttävät että on tuloja tietty taso että voi saada tukia.

Vierailija
39/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höpön löpö. Siellähän ne päätukihaussa näkyy metsähehtaaritkin. Ei ne mitään salaista tietoa ole. Joten lopeta väärän tiedon levittäminen.

Silti metsää voi myydä, jos viljelyrahat loppuvat

Vierailija
40/58 |
04.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kaupungissa lomautetut voivat myös myydä metsää, mitäs tässä mitään työttömyystukia tarvitaan. Tiesitkö, että yhä useampi kaupunkilainen omistaa metsää?

No leikki sikseen, yksityisomistuksen käsitys taitaa olla vähän hakusessa. Maalaiset eivät ole kollektiivinen ryhmä, jotka myyvät omaisuuttaan toisten tulonmenetysten kompensoimiseksi. Jos sillä mansikanviljelijällä ei ole metsää, ei se voi naapurinkaan metsää myydä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yhdeksän