Kantapään kipu
Onko tuttu pulma? Tuli kantapää kipeäksi jo alkuviikosta, edelleen kipeytyy kävellessä. Auttaako mikään akuutisti? Pitäisi huomenna kävellä töihin.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sain kortisoonipiikin kantapäähän. Kipu loppui siihen.
mulle lääkäri ei laittanut kortisonia koska olen diabeetikko. sen takia kun muutenkin tuhoutuu jänteet ym. kortisoni on haitallista myrkkyä.
Olen elämäni aikana saanut kolme kortisonipiikkiä. Mieluummin se myrkky kun järkyttävä kipu. Sitä vartenhan lääkkeet on keksitty. Minulla ei ole diabetesta. T. Nainen 50+
Vierailija kirjoitti:
Ootko varma ettei sulla ole syvää halkeamaa kantapään ihossa?
Entä veritulpan mahdollisuus? Onko poissuljettu?
Jonkin verran halkeamia on. Miten veritulppa liittyy? Kipua ei ole pohkeessa, vain keskellä kantapäätä astuessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootko varma ettei sulla ole syvää halkeamaa kantapään ihossa?
Entä veritulpan mahdollisuus? Onko poissuljettu?Jonkin verran halkeamia on. Miten veritulppa liittyy? Kipua ei ole pohkeessa, vain keskellä kantapäätä astuessa.
Oliko tämän kirjoittaja vielä linjoilla?
Vierailija kirjoitti:
Plantaarifaskiittikipu voi kestää vaikka vuoden. Minulla kesti 14kk ennen kuin hellitti. Kävin lääkärissä: tulehduskipulääkekuuri, jumppaohjeet. Eli venyttelyä, pallon pyöritystä jalan alla. Yöksi voi lastoittaa venytysasentoon (sitä en pystynyt tekemään).
Ballerinakengät kielletty, jatkossa vain paksupohjaisia hyviä jalkineita. Viheliäinen vaiva!
Mulla auttoi pohjalliset, joissa pitkittäisholvin tuki.
Mulla auttaa holvikaarea tukevat pohjalliset. Tukisukat ja teippaus mahdollisti liikkumisen/urheilun pahimpana aikana. Luupiikki itsessään ei ole kipua aiheuttava (vaikka tällaisia väitteitä joskus kuulee), vaan on seuraus kantakalvon tulehtumisesta. Venyttely oli ihan hyödytöntä. Liikkuminen, kunnon kengät ja asiallinen ruokavalio on parasta.
Itse käytin liian pieniä kenkiä ja lihoin, jolloin sitten puolessa vuodessa kumpikin jalka sekä selkä olivat itkettävän kipeät, kun aamulla heräsin. Ilmeisesti minulla on aina ollut taipumusta kantakalvon ärtymiseen, mutta neljä vuotta sitten tilanne "kriisiytyi". Kesti kaksi vuotta parantua ja ne alkavat edelleen joskus vaivata, mutta paranevat liikunnalla. Jotenkin myös ruokailu vaikuttaa asiaan eli jalat kipeytyy, kun on tullut herkuteltua paljon esim. jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Plantaarifaskiittikipu voi kestää vaikka vuoden. Minulla kesti 14kk ennen kuin hellitti. Kävin lääkärissä: tulehduskipulääkekuuri, jumppaohjeet. Eli venyttelyä, pallon pyöritystä jalan alla. Yöksi voi lastoittaa venytysasentoon (sitä en pystynyt tekemään).
Ballerinakengät kielletty, jatkossa vain paksupohjaisia hyviä jalkineita. Viheliäinen vaiva!
Voi kestää vaikka montakin vuotta. Mulla kesti vuosia, sitten parani yhtäkkiä itsestään. Fysioterapeutin tekemät erikoispohjalliset tuntuivat vain pahentavan oireita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulehduskipulääkettä ensiavuksi, ja pitkällä tähtäimellä akillesjänteen venyttelyä. Netistä löytyy ohjeita. Ja muistat tehdä sitä joka päivä, vaikka kipua ei olisikaan.
Auttaako se, kun kipu on suoraan kantapään alla? Siis keskellä kantapäätä.
Ei se heti auta, mutta pidemmän päälle kyllä.
Minulla auttoivat myös ns. keinukengät (masai-kengiksi myös kutsutut). Aina kun vaiva uusii, vaihdan niihin.
Luupiikki tai akillesjänteen tulehdus.
Molemmat kivuliaita.
Vierailija kirjoitti:
ylipaino pois ja liikuntaa
Minä liikuin jatkuvasti, ja pahensi vaan.
Oletko ollut kylmällä nilkat paljaana?
Se voi aiheuttaa tuontyyppisiä vaivoja.
Kokeileppa sellasta kuin HeelFeel. Toi muuten itelleni ainakin avun.
mulle lääkäri ei laittanut kortisonia koska olen diabeetikko. sen takia kun muutenkin tuhoutuu jänteet ym. kortisoni on haitallista myrkkyä.