Millaiset järjestelyt koulussa pitäisi olla, että päästäisit lapsesi sinne levollisin mielin?
Kommentit (59)
Ei mikään auta Helsingissä. Etäopetus.
Vierailija kirjoitti:
Entä koulujen vessat? Nyt on koronaa löydetyt vessoista. Terveydenhuollon romahdustapelätään syksyllä. Jos tautia levitetään ei pystytä varmaan purkamaan terveydenhuollon ei-kiireellisiä jonoja.
Etäkoulua, kunnes kunnon lääke on löytyny. Laumoiksi kokoontuminen ei nyt ole vaihtoehto.
Joo, Kiinassa löytynyt sairaalan vessasta ilmasta koronaviruksen RNA:ta. Ei tiedetä, onko se tartuttavaa, tai jos on, onko kyseessä realistinen riski sairaalan ulkopuolella tai länsimaisissa hygieniaoloissa (kuvittelen että Kiinassa ei välttämättä ole hygienia ihan vimpan päälle). Etäkoulun jatkaminen vuosien ajan ei oikein ole realistinen vaihtoehto.
https://www.talouselama.fi/uutiset/husin-apulaisylilaakari-suosittelee-…
Yllä HUS lääkäri esittää huolensa asiaan liittyen.
Sitten tämä MTV:n paljastava uutinen, miksi koulut avataan.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tallaisiin-arvioihin-paatos-kouluje…
En näe muuta vaihtoehtoa kuin jatkettaisiin etäopetuksessa. Jos ihan pakko olla koululla, niin maskit kaikille oppilaille ja henkilökunnalle.
En stressaa. Lapset tuskin sairastaa vakavasti (onneksi omat perusterveitä) ja saavat tavata kavereita. Yksilökohtaisesti en panikoi, mutta kyllä mua huolettaa se, miten iso vaikutus koulujen avaamisella on tartuntojen leviämiseen noin yleisesti. Pelkään että homma räjähtää käsiin varsinkin paikkakunnilla, joissa useiden satojenoppilaiden kouluja. Toivotaan, että olen väärässä.
Toki huolettaa opettajat ja harmittaa kun täytyy nyt koulun takia pidättäytyä isovanhempien näkemisestä varmaan ihan kokonaan (tähän saakka ollaan ostosten viennin yhteydessä ulkoiltu turvaväleillä yhdessä suht luottavaisin mielin kun lapset olleet koko ajan kotona ketään tapaamatta ja aikuisetkin käyty vaan kerta viikkoon kaupassa).
Eivät voi tehdä mitään, että se olisi turvallista.
Vierailija kirjoitti:
Eivät voi tehdä mitään, että se olisi turvallista.
AVI on velvollinen takaamaan, että estää yleisvaarallisen tartuntataudin leviämisen kouluissa. Jos ei pysty estämään, AVIlla on valta sulkea koulut ja opetus voidaan järjestää toisella tavalla.
Ruokailu on mahdoton: työskentelen alakoulussa, jossa on 500 oppilasta, aikuisia 30. Ruokailemme normaalistikin porrastetusti siten, että samaan aikaan ruokalassa on 3-5 luokkaa, koko koulun ruokailuun menee n. 2,5 tuntia. Sellaisella porrastuksella, että ruokalassa olusi vain yksi luokka kerrallaan alusta loppuun eikä käytävilläkään kohdattaisi - se kestäisi 3-5 kertaa noin kauan. Eli ensimmäiset menisivät syömään heti klo 8 ja viimeiset pääsisivät joskus klo 13-15 aikaan.
En päästä millään järjestelyillä.
Lapsi opiskelee etänä tai on pois koulusta. Minkään ministerin mussutusta tai uhkailuja en edes kuuntele.
Syksyllä, jos on parempi tilanne, päästän lapsen kouluun jos käytössä on maskit kaikilla, turvaväleistä ja käsihygieniasta huolehditaan ja koulupäivät ovat lyhyitä. Etäopetus saisi olla vielä silloin käytössä.
Jos tämä ei toteudu, otan lapsen osittaiseen kotikouluun ja hän vapautusta osaan taitoaineista.
Se on onnistunut ennenkin. En näe syytä sille että ei onnistuisi ensi syksynä.
Lapseni terveys on minulle ensiarvoisen tärkeä asia, enkä siitä jousta.
Ministerit saavat höpöttää keskenään mitä haluavat. Heillä ei kuitenkin ole oikeutta vaarantaa lapseni terveyttä.
Ministeri Marinilla on täysi oikeus tapattaa oma lapseensa, mutta pysyköön kaukana minun lapsestani.
Vierailija kirjoitti:
Ihan normaalit. En ole hysteerinen pöhkö.
Onko lapsensa vaarantava vastuuton idiootti jotenkin parempi?
Vierailija kirjoitti:
Ei mitään varmennuksia.
Me emme ole hysteerisiä
Sama. Sellainen järjestely, että opettaja antaa luokalle lähiopetusta tavalliseen tapaan, on oikein hyvä ja riittävä.
Vierailija kirjoitti:
Ministeri Marinilla on täysi oikeus tapattaa oma lapseensa, mutta pysyköön kaukana minun lapsestani.
Hah, luuletko että Marinin lapsi menee lähellekään päiväkoteja ennen kun koronapandemia on ohi?
Järjestelyjä on täysin mahdotonta saada turvallisiksi niin kauan kun koronaa esiintyy näinkin laajamittaisesti väestössä.
Jotta lapseni päästäisin kouluun pitäisi siellä olla opetusta. Se on ensimmäinen kriteeri ja sen jälkeen voi alkaa pohtia noita muita.
Jokaiselle oppilaalle oma yksityinen luokkahuone jossa myös syö kouluruuan ja viettää välitunnit valvotusti.
Sellaisia järjestelyjä ei olekaan tässä tilanteessa. Lapseni ei jää kotiin koronanpelossa, vaan siksi, että ei siellä koulussa enää mitään hyödyllistä opeteta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä lähtien 2-vuotiaat ovat Suomessa käyneet koulua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hah, luuletko että Marinin lapsi menee lähellekään päiväkoteja ennen kun koronapandemia on ohi?
Täytyy varmaan että lasu, ertä tiedetään ettei ole huonoissa kotioloissa.
Onko kukaan oikeasti miettinyt, miten ruokailu pelkästään oman ryhmän kanssa käytännössä toimisi? Jos vaikkapa alakoulussa on kolme jokaista vuosiluokkaa, ei riitä koulupäivässä tunnit, että kaikki ryhmät ehtisivät käydä ruokalassa erikseen.